Odpovede sú TUČNE
1. Účtujú sa vôbec kurzové rozdiely ako príjmy/výdaje ovplyvňujúce, či neovplyvňujúce daňový základ? Doteraz som sa dočítala, že sa kurzové rozdiely účtujú len pri vyrovnávaní stavu v devízovej pokladni a na devízovom bankovom účte oproti stavu v peňažnom denníku [ÁNO], resp. v pokladničnej a bankovej knihe[ÁNO]
1. Účtujú sa vôbec kurzové rozdiely ako príjmy/výdaje ovplyvňujúce, či neovplyvňujúce daňový základ? Doteraz som sa dočítala, že sa kurzové rozdiely účtujú len pri vyrovnávaní stavu v devízovej pokladni a na devízovom bankovom účte oproti stavu v peňažnom denníku, resp. v pokladničnej a bankovej knihe. To som zvládla. Ako je to ale s pohľadávkami a záväzkami? Pochopila som správne, že sa s tým nič v JÚ nerobí a je to len informácia pre živnostníka o koľko by mohol mať viac, keby SK koruna tak neposilňovala a USD tak neoslabovalo a že len na konci roka sa prepočíta stav pohľadávok a záväzkov kurzom NBS a uvedie vo výkaze majetku a záväzkov Podľa §21/3 od 1.1.2008 kurzové rozdiely Z/P účtujeme aj k 31.12. ale neovlyvňujú základ dane?
2. Čo sa týka záväzkov, do knihy záväzkov sa prijaté faktúry zapisujú predpokladám podľa odporúčaní na Porade dňom prijatia a na ich prepočet na slovenské koruny sa použije ktorý kurz? Zo dňa prijatia alebo zo dňa vystavenia faktúry? Tu sa mi zdá, že je to jedno, keďže sa s tým nič nerobí. V programe Pohoda mi to automaticky načíta kurz zápisu faktúry (ktorý je podľa vyššie uvedeného rozhodnutia zo dňa prijatia faktúry)... Tak..rozhodla som sa, že poradové číslo bude mať prijatá faktúra podľa dňa prijatia (ak účtujem priebežne a vôbec poznám ten deň, ináč bude totožný s dňom vystavenia faktúry a "deň zápisu" v programe bude deň vystavenia faktúry. Nepôjdu mi faktúry po poradí podľa dátumu, ale to by som nemohla účtovať priebežne, keby som mala čakať, kým budem mať všetky faktúry, aby som ich mohla v správnom poradí zaúčtovať. V programe mi to zoradí podľa dátumu, ale čísla dokladov nebudú podľa poradia. Vadí to, či nevadí? S prečíslovaním dokladov je len oštara, najmä ak sú už zlikvidované. Súhlasíte s mojím roznodnutím, alebo je môj postup chybný ÁNO nemusíte čakať na usporiadanie podľa dátumu, deň účtovného prípadu je deň dodania služby tovatu a podobne, NIE DEŇ vystavenia podľa Usmernenie pre JÚ
3. Ako vlastne robím na konci roka do knihy pohľadávok a knihy záväzkov zápis stavu pohľadávok a záväzkov, teda tú uzávierku? Mám ich zlikvidovať cez interný uzávierkový doklad a nahodiť nanovo nanovo s kurzom z 31.12.? Nemám zakúpený program, len štartovaciu verziu a tá mi uzávierku nerobí, tak neviem, ako na to. A vlastne neviem ako na to ani ručne stručne. Ja by som to nahodil nanovo s kurzom 31.12.
4. Ako tie pohľadávky a záväzky v novom roku uvediem: s kurzom z konca roku, resp. zo začiatku roku alebo s kurzom zo dňa zaúčtovania pohľadávky/záväzku? Predpokladám, že s dátumom z 31.12. Správne? Len podnikateľ v novom roku stratí prehľad o tom, koľko na tej pohľadávke stratil celkom, kým čakal na jej úhradu. Bude si to musieť sčítať s kurzovým rozdielom na tej pohľadávke na konci roku s kurzovým rozdielom pri jej likvidácii pri zaplatení. Všetko sú to len formálne otázky, ktoré vôbec nebudú mať vplyv na daňovú povinnosť, ale keď to robím, nech to už mám správne. NEPODSTATNÉ
5. A ešte jedna otázka . Kancelárske potreby ako obálky a papiere a CD-cka, ktoré zasielam klientovi sú materiál alebo réžia? Niekde na Porade bolo poradené účtovať nakúpené hrnce v reštaurácii ako materiál. Ale keď tie hrnce hneď používam a nemám ich niekde v sklade a navyše? Keby som nakúpila známky na listy, sú to veci, čo mi ležia ležia v šuflíku a čakaju na použitie a aj tak sú to myslím režijné náklady, lebo ceniny idú do réžie, či sa mýlim? AŽ AKO Zúčtovaný výdaj cenín na konkrétny účel Tu som ešte dopletená. Aj kancelárske potreby čakajú v šuflíku na použitie. Materiál alebo réžia? RÉŽIA, materiál je to čo ide do skladu.
. To som zvládla. Ako je to ale s pohľadávkami a záväzkami? Pochopila som správne, že sa s tým nič v JÚ nerobí a je to len informácia pre živnostníka o koľko by mohol mať viac, keby SK koruna tak neposilňovala a USD tak neoslabovalo a že len na konci roka sa prepočíta stav pohľadávok a záväzkov kurzom NBS a uvedie vo výkaze majetku a záväzkov? NEPODSATNE
2. Čo sa týka záväzkov, do knihy záväzkov sa prijaté faktúry zapisujú predpokladám podľa odporúčaní na Porade dňom prijatia a na ich prepočet na slovenské koruny sa použije ktorý kurz? Zo dňa prijatia alebo zo dňa vystavenia faktúry? Tu sa mi zdá, že je to jedno, keďže sa s tým nič nerobí. V programe Pohoda mi to automaticky načíta kurz zápisu faktúry (ktorý je podľa vyššie uvedeného rozhodnutia zo dňa prijatia faktúry)... Tak..rozhodla som sa, že poradové číslo bude mať prijatá faktúra podľa dňa prijatia (ak účtujem priebežne a vôbec poznám ten deň, ináč bude totožný s dňom vystavenia faktúry a "deň zápisu" v programe bude deň vystavenia faktúry. Nepôjdu mi faktúry po poradí podľa dátumu, ale to by som nemohla účtovať priebežne, keby som mala čakať, kým budem mať všetky faktúry, aby som ich mohla v správnom poradí zaúčtovať. V programe mi to zoradí podľa dátumu, ale čísla dokladov nebudú podľa poradia. Vadí to, či nevadí? S prečíslovaním dokladov je len oštara, najmä ak sú už zlikvidované. Súhlasíte s mojím roznodnutím, alebo je môj postup chybný?
3. Ako vlastne robím na konci roka do knihy pohľadávok a knihy záväzkov zápis stavu pohľadávok a záväzkov, teda tú uzávierku? Mám ich zlikvidovať cez interný uzávierkový doklad a nahodiť nanovo nanovo s kurzom z 31.12.? Nemám zakúpený program, len štartovaciu verziu a tá mi uzávierku nerobí, tak neviem, ako na to. A vlastne neviem ako na to ani ručne stručne.
4. Ako tie pohľadávky a záväzky v novom roku uvediem: s kurzom z konca roku, resp. zo začiatku roku alebo s kurzom zo dňa zaúčtovania pohľadávky/záväzku? Predpokladám, že s dátumom z 31.12. Správne? Len podnikateľ v novom roku stratí prehľad o tom, koľko na tej pohľadávke stratil celkom, kým čakal na jej úhradu. Bude si to musieť sčítať s kurzovým rozdielom na tej pohľadávke na konci roku s kurzovým rozdielom pri jej likvidácii pri zaplatení. Všetko sú to len formálne otázky, ktoré vôbec nebudú mať vplyv na daňovú povinnosť, ale keď to robím, nech to už mám správne.
5. A ešte jedna otázka . Kancelárske potreby ako obálky a papiere a CD-cka, ktoré zasielam klientovi sú materiál alebo réžia? Niekde na Porade bolo poradené účtovať nakúpené hrnce v reštaurácii ako materiál. Ale keď tie hrnce hneď používam a nemám ich niekde v sklade a navyše? Keby som nakúpila známky na listy, sú to veci, čo mi ležia ležia v šuflíku a čakaju na použitie a aj tak sú to myslím režijné náklady, lebo ceniny idú do réžie, či sa mýlim? Tu som ešte dopletená. Aj kancelárske potreby čakajú v šuflíku na použitie. Materiál alebo réžia?
Naposledy upravil apo : 13.03.08 at 20:08