kacka86
Potrebovala by som vystvetliť situáciu okolo internej smernice. Musí ju mať každá firma, ktorá účtuje v podvojnom účtovníctve? Vytvára sa na každé účtovné obdobie nová? Alebo jedna môže byť v platnosti aj niekoľko rokov? Čo všetko má byť obsiahnuté v jednej smernici? Treba na každú problematiku vytvárať samostatnú? Prípadne treba spomenúť, že tá nasledujúca ruší a nahrádza predchádzajúcu? Práve som nastúpila do firmy, kde som nenarazila zatiaľ na žianu smernicu a to firma funguje už 4 roky....
Budem vďačná za akúkoľvek radu....
Pokúsim sa Ti aspoň stručne naznačiť, o č o ide v interných smerniciach. Interné smernice sú doplňujúcim záväzným nariadením resp. záväzným ustanovením firmy najmä k účtovným, ale aj mzdovým a daňovým otázkam s ohladom na zaužívané zvyklosti a postupy v konkrétnej firme. Pokial ste účtovná jednotka, či už vedeiet PU alebo JU, je na mieste si zostaviť aspoň zákkladné interné alebo vnútropodnikové smernice. Nielen k postupom účtovania, ale aj k zaužívaným spôsobom oceňovania majetku, spôsobu oceňovania výkonnosti zamestnancov (prémiový poriadok a pod.) systém a termíny prideľovania stravných lístkov a pod.....v predchádzajúcich príspevkoch som uviedla aj zoznam najčastejšie používaných smerníc v bežných menších a stredne veľkých spoločnostiach a SZČO. IS nie sú všemohúce, ani nadradené jednotlivým zákonom a záväzným legislatívnym nariadeniam, ale ho účelovo doplňajú o podrobnosti a zvyklosti, ktoré nebývajú v samotných zákonoch stanovené. Majú teda skôr upresňujúci charakter. preto práve pri kontrolách napr. Z DU je vhodné mať zostavené kvalitné IS, o ktoré sa dá oprieť v prípade konfliktu s kontrolórom. Stále totiž platí, že čo nie je v zákone prikázané alebo výslovne zakázané, to je možné
![Smile](https://www.porada.sk/images/smilies/smile.gif)
ale pokial to nie je nejako systematicky uvedené v smernicvi, tak ako by ste chceli preukázať, že tento spôsob je u vás zaužívaný a má opodstanenie, že hopoužívate takto pravidelne pri každom obdobnom prípade a nie len "ako sa Vám to hodí". Je to vlastne akýsi súhrn jednotných postupov záväzných pre zodpovedných pracovníkov aj členov spoločnosti a títo sú zodpovední za jej správne dodržiavanie.
Okrem už spomínaných smerníc, neviem, či som skôr písala, dobré je mať priložený aj účtovný rozvrh, číselník účtovných dokladov atď, ale to si niektoré firmy každoročne priložia k účtovnej závierke. treba zvážiť pôsobnosť a osobitosti firmy a najmä na tieto sa zamerať. Ak žiadne nie sú, stručne sa dá vychádzať aj zo zákona o dani z príjmov, zákona o účtovníctve a postupov účtovania.
Nie je potrbné každý rok vytvárať úplne nové smernice, dokonca anio nemusí byť každá smernica jednotlivo, môže ísť aj o akýsi zborník alebo jednotný dokument. Vždz sa v ňom uvádza odkedy ktorá konkrétne smernica alebo jej časť platí a dokedy sa nepíše, lebo vždz nový dodatok labo úplne nová smernica má zase stanovený začiatok platnosti a tým ruší tú poredchádzajúcu. Treba všetko písať a označovať jednoznačne a nespochybniteľne a tiež zrozumiteľne aj pre človeka, ktorý v danje firme nepôsobí (kontrolor). Niekedy je stručne lepšie než obsiahlo. Podstatné je aby ich obsah bol priebežne aktualizovaný a platná verzia korešpondovala s aktuálnym znením zákonov.
Ja som kedisi každoročne tlačila nové smernice, teraz už len aktualizujem to, čo je treba pomeniť.
![Smile](https://www.porada.sk/images/smilies/smile.gif)
A šetrím papier
![Smile](https://www.porada.sk/images/smilies/smile.gif)
Samopzrejme mám to v PC aj na médiu, takže sa to dá kedykolvek vytlačiť alebo preukázať v elektronickej forme.