pavol54
nikde som sa nedočítal že to čo zadarmo precestujú dôchodcovia štát preplatí na účet ŽSSK. a ešte administratívnych nákladov stojí koľko stojí to prepočítanie cestovného na reálnu cenu.
A hľadal si ? Toto je z počiatkov dopravy zadarmo, rok 2016:
Štát poskytuje prevádzkovú dotáciu pre ZSSK v dvoch krokoch. Najprv určí zálohovú ročnú platbu a potom v nasledujúcom roku pri vyúčtovaní zmluvy aj doplatok za nekrytú stratu.
Na očakávaný zvýšený záujem cestujúcich reaguje ministerstvo aj zvýšením počtu vlakov (pridá 105 spojení), ktoré si objednáva štát vo verejnom záujme. Štát vyčíslil náklady na bezplatnú vlakovú osobnú prepravu pre študentov a dôchodcov v dotovaných vlakoch za minulý rok na 14,33 milióna eur, ale do tohto vyúčtovania "zabudli“ úradníci započítať náklady na 105 nových vlakových spojov, ktoré pribudli v minuloročnom cestovom poriadku v súvislosti so zavedením bezplatnej prepravy.
Celková dotácia pre ZSSK za minulý rok tak podľa nej dosiahne 238,3 milióna*eur. V roku 2014 to bolo 214,2 milióna eur.
Do nákladov na bezplatnú prepravu v dotovaných vlakoch za minulý rok treba podľa expertky tiež zahrnúť zvýšenie dotácie pre súkromného dopravcu RegioJet, a. s. na trati Bratislava - Dunajská Streda - Komárno.
Celkové náklady štátu na dotovanú osobnú vlakovú dopravu sa tak podľa odborníčky vlani zvýšili o 25,3 milióna eur a dosiahli 246,7 milióna eur.
A teraz si to vynásob počtom rokov.