Zavrieť

Porady

Dobropis za skorú úhradu - účtovanie?

Dobrý deň,

potrebovala by som vedieť ako zaúčtovať dobropis, ktorý nám poslal dodávateľ, za to, že včas uhrádzame jeho faktúry?

Je to určité percento z uhradenej sumy všetkých faktúr.

Bude to cez 648 alebo -501?

Ďakujem
Usporiadat
Gabi03 Gabi03

Gabi03 je offline (nepripojený) Gabi03

Včera mi náš implementátor písal postup pri skonte.

Vyznelo mi to tak, že netreba vytvárať žiaden doklad. To je pre mňa novinka a už ma to totálne poplietlo.

Vaše názory, resp. kde sa o tom môžem dočítať?
0 0
Gabi03 Gabi03

Gabi03 je offline (nepripojený) Gabi03

... posúvam...

Zdá sa, že mám veľké nedostatky pri účtovaní skonta. Ani odberateľ nechápe moje dobropisy ako za skonto, ale ako zníženie cien. Poradíte? Som zúfalá.
0 0
Gabi03 Gabi03

Gabi03 je offline (nepripojený) Gabi03

... posúvam. Nikto?
0 0
petulka1891 petulka1891

petulka1891 je offline (nepripojený) petulka1891

dobry den,

aj ja mam otazku ku skontu, vsetci tu spominate dobropisy, ale ja mam takyto pripad:
nas dodavatel nam poslal fa na celu dohodnutu sumu v objednavke, potom (asi o tyzden po rozhovore s konatelmi) nam poslal tu istu ale opravenu fa - znizenu o skonto: je tam uvedena cela suma aj s dph a potom minusom odratana suma skonta, nakoniec vysledna suma znizena o skonto.

ako to mam teraz uctovat iba tu znizenu sumu? kedze nemam ziaden dobropis iba vymenu fa....je to takto vobec spravne? nemam od neho ziadat dobropis, alebo mu mam poslat nieco ja?
stretli ste sa uz s tym?

dakujem
0 0
Gabi03 Gabi03

Gabi03 je offline (nepripojený) Gabi03

petulka1891 Pozri príspevok
dobry den,

aj ja mam otazku ku skontu, vsetci tu spominate dobropisy, ale ja mam takyto pripad:
nas dodavatel nam poslal fa na celu dohodnutu sumu v objednavke, potom (asi o tyzden po rozhovore s konatelmi) nam poslal tu istu ale opravenu fa - znizenu o skonto: je tam uvedena cela suma aj s dph a potom minusom odratana suma skonta, nakoniec vysledna suma znizena o skonto.

ako to mam teraz uctovat iba tu znizenu sumu? kedze nemam ziaden dobropis iba vymenu fa....je to takto vobec spravne? nemam od neho ziadat dobropis, alebo mu mam poslat nieco ja?
stretli ste sa uz s tym?

dakujem
Pôvodnú faktúru ignoruj a zaúčtuj druhú s nižšími cenami.
0 0
petulka1891 petulka1891

petulka1891 je offline (nepripojený) petulka1891

dakujem, ale co s tym skonto, ktore je na tej opravenej fa uvedene minusom, to nemam nikde uctovat?
0 0
Gabi03 Gabi03

Gabi03 je offline (nepripojený) Gabi03

petulka1891 Pozri príspevok
dakujem, ale co s tym skonto, ktore je na tej opravenej fa uvedene minusom, to nemam nikde uctovat?
Nie. Ty v podstate účtuješ iba o zníženej sume. To, že tam bola nejaká vyššia a ešte zľava... aj tak by si to musela účtovať na rovnaký účet. A záväzok tým pádom máte tiež ten nižší.
0 0
petulka1891 petulka1891

petulka1891 je offline (nepripojený) petulka1891

aha, hmm takze to uctujem normalne ako keby ani ta vyssia suma nebola dohodnuta?

dik
0 0
irena249 irena249

irena249 je offline (nepripojený) irena249

Dobrý deň, idem si s dodávateľom ujasniť, ako treba vystaviť faktúru, máme novú dohodu o skonte pri predčasných úhradách. Môžete mi pozrieť, či chápem správne ako funguje skonto v súvislosti s DPH?
Zdá sa, že dodávateľ chce používať takúto možnosť - skonto uvádza priamo na faktúre k dodávke tovaru, faktúra má byť vystavená:
základ dane - kladná suma
dph - kladná suma
skonto základ dane - záporná suma
skonto dph - záporná suma
cena celkom / suma k úhrade
takéto uplatnenie skonta sa prejaví aj na cene dodaného tovaru - bude nižšia - obstaranie, dph, záväzok účtujem priamo v nižšej sume

2. možnosť
skonto za určité obdobie priznané spätne, faktúra pri dodaní tovaru má byť vystavená:
základ dane - kladná suma
dph - kladná suma
cena celkom / suma k úhrade
účtujem obstaranie, dph, záväzok v pôvodnej výške
za určené obdobie vystavia dobropis - suma bude rozpísaná na základ dane a daň mínusom - oprava základu dane ak nie je podpísaná dohoda ZDPH §25 ods.6
takéto uplatnenie skonta sa prejaví na cene tovaru dodaného v budúcnosti
účtujem obstaranie, dph, záväzok mínusom
ak je podpísaná dohoda podľa ZDPH §25 ods.6 vystavia dobropis bez DPH, neprejaví sa na cene tovaru,
účtujem do výnosov
ďakujem
0 0
KEJKA KEJKA

KEJKA je offline (nepripojený) KEJKA

audítor, účtovník, odborný poradca ...viac
obe možnosti mi pripadajú správne, vlastne celkovo sú to tri možnosti.
V prípade 1 mi nie je jasné, že ak to skonto tam je z dôvodu predčasnej úhrady, tak ako sa bude riešiť prípad, ak práve túto faktúru uhradíš oneskorene? Alebo to bude fungovať tak, že na faktúre č.3 bude skonto z dôvodu predčasnej úhrady faktúry 1 a 2 - uvádzam ako príklad.
0 0
irena249 irena249

irena249 je offline (nepripojený) irena249

Ďakujem pekne za odpoveď. K tomu prípadu, že nestihneme uhradiť je v zmluve uvedené, že nám bude dofakturovaný rozdiel ďalšou faktúrou (možno súhrnnou za nejaké obdobie). Tak už len dohodnúť s dodávateľom ako majú faktúry vyzerať.
0 0
kacena26 kacena26

kacena26 je offline (nepripojený) kacena26

katka :-)
Dobrý deň, chcem Vás poprosiť o radu...
s odberateľom sme sa ústne dohodli na skonte faktúr za služby uhradených pre dátumom splatnosti, fa vystavujem každý mesiac. v tej nasledujúcej Fa je odpočítané skonto mínusom s predchádzajúcej Fa.
v texte Fa
cena za službu 1000,- DPH 200,- 1200,- S DPH
skonto s predchádzajúcej z Fa -20,- DPH -4,- - 24,- S DPH
na úhradu 980,- DPH 196,- 1176,- S DPH

Účtujem len 980,- 602/311., 196,- 343/311 stačí to, alebo sa o skonte sa účtuje zvlášť na účte?
0 0
promont maja promont maja

promont maja je offline (nepripojený) promont maja

kacena26 Pozri príspevok
Dobrý deň, chcem Vás poprosiť o radu...
s odberateľom sme sa ústne dohodli na skonte faktúr za služby uhradených pre dátumom splatnosti, fa vystavujem každý mesiac. v tej nasledujúcej Fa je odpočítané skonto mínusom s predchádzajúcej Fa.
v texte Fa
cena za službu 1000,- DPH 200,- 1200,- S DPH
skonto s predchádzajúcej z Fa -20,- DPH -4,- - 24,- S DPH
na úhradu 980,- DPH 196,- 1176,- S DPH

Účtujem len 980,- 602/311., 196,- 343/311 stačí to, alebo sa o skonte sa účtuje zvlášť na účte?
... prečítaj si celé vlákno tejto témy ... ja už len doplním:

... od 1. 1. 2012 sa oprava faktúry chápaná v intenciách § 25 Zákona č. 222/2004 Z. z. o dani z pridanej hodnoty premieta zvlášť v riadkoch daňového priznania k DPH ... t. j. ak ti to tvoj účtovnícky soft nedovolí ( účtovať o DPH na rôznych riadkoch daňového priznania = napr. mk-soft má možnosť iba zaškrtnúť políčko v rámci jedného celého účtovného dokladu, že ide o opravu faktúry ...), je potrebné mať takúto opravu faktúry ( kedysi tzv. dobropis) vystavený zvlášť, a nie súčasne s vyfaktúrovaním ďalšieho dodania tovaru, či služby ... pripájam: príspevok č. 55 od srsky: http://www.porada.sk/t187079-p6-nove...ku-2012-a.html ( školenie od Ing. Zdenky Jablonkovej o novele zákona o DPH platnej od 1. 1. 2012 ...



... na záver ešte uvediem, že máme v takýchto prípadoch aj povinnosť ( § 19, ods. 7 písm. k) Postupov účtovania) tvorenia rezervy na bonusy, skontá, rabaty a podobne, ktoré sa týkajú výrobkov, tovaru a služieb predaných pred ukončením vykazovaného účtovného obdobia ...

... odporúčam zvlášť v analytickom členení účtovať o zľavách ... minimálne preto, že si to vyžaduje aj stať v poznámkach ( príloha k daňovému priznaniu k dani z príjmu právnických osôb), v ktorých je potrebné vykazovať výšku čistého obratu ( tabuľka H, písm. g)) = t. j. obratu bez zliav ... a
dôvod: od nového roku je povinnosťou platcu DPH zasielať aj poznámky elektronicky, t. j. vysoká pravdepodobnosť štatistického spracovania zo strany štátu, takže sa týmto poznámkam určite dostane pozornosti ...
Naposledy upravil promont maja : 25.07.12 at 08:56
0 0
kacena26 kacena26

kacena26 je offline (nepripojený) kacena26

katka :-)
Ale ja som postupovala podľa § 25 ods.6, a na daňovom priznaní sa píše len §25 ods. 1 až 3. tak tarez naozaj neviem.
Rezervu si musím viesť aj keď sa to týka výnimočne len tohto roka a len do októbra takže všetko sa vyrovná a nič sa neprenáša do bud. roka.
Analiticky si to samozrejme vediem.
0 0
promont maja promont maja

promont maja je offline (nepripojený) promont maja

kacena26 Pozri príspevok
Rezervu si musím viesť aj keď sa to týka výnimočne len tohto roka a len do októbra takže všetko sa vyrovná a nič sa neprenáša do bud. roka.
Analiticky si to samozrejme vediem.
... je mi ľúto, ak som ťa zneistila, no ... vyčerpávajúcu odpoveď ohľadom účtovania máš už zodpovedanú v predchádzajúcich príspevkoch v tejto téme ...
... o rezerve si musíš rozhodnúť sama, či je v ďalšom účtovnom období potrebná ... ak nie je, tak ju nepotrebuješ tvoriť ...
... analytické členenie v rámci účtovania zliav je fajn ( .. a v tvojom prípade je tvoje skonto chápané ako zľava) ... aspoň podľa mňa, je potrebné ..

kacena26 Pozri príspevok
Ale ja som postupovala podľa § 25 ods.6, a na daňovom priznaní sa píše len §25 ods. 1 až 3. tak tarez naozaj neviem.
kacena26 Pozri príspevok
Dobrý deň, chcem Vás poprosiť o radu...
s odberateľom sme sa ústne dohodli na skonte faktúr za služby uhradených pre dátumom splatnosti, fa vystavujem každý mesiac. v tej nasledujúcej Fa je odpočítané skonto mínusom s predchádzajúcej Fa.
v texte Fa
cena za službu 1000,- DPH 200,- 1200,- S DPH
skonto s predchádzajúcej z Fa -20,- DPH -4,- - 24,- S DPH
na úhradu 980,- DPH 196,- 1176,- S DPH

Účtujem len 980,- 602/311., 196,- 343/311 stačí to, alebo sa o skonte sa účtuje zvlášť na účte?
... rozviniem bližšie ( predmetný § 25):

§ 25 Zákona č. 222/2004 Z. z. o dani z pridanej hodnoty
Oprava základu dane
(1) Základ dane pri dodaní tovaru alebo služby a pri nadobudnutí tovaru v tuzemsku z iného členského štátu sa opraví
a) pri úplnom alebo čiastočnom zrušení dodávky tovaru alebo služby a pri úplnom alebo čiastočnom vrátení dodávky tovaru,
b) pri znížení ceny tovaru alebo služby po vzniku daňovej povinnosti,
c) pri zvýšení ceny tovaru alebo služby.

(2) Ak sa po nadobudnutí tovaru v tuzemsku z iného členského štátu vráti nadobúdateľovi spotrebná daň zaplatená v členskom štáte, z ktorého bol tovar odoslaný alebo prepravený, základ dane sa zníži o sumu vrátenej spotrebnej dane.

(3) Rozdiel medzi pôvodným základom dane a opraveným základom dane a rozdiel medzi pôvodnou daňou a opravenou daňou sa uvedie v daňovom priznaní za zdaňovacie obdobie, v ktorom sa vyhotovil doklad o oprave základu dane, a pri oprave základu dane pri nadobudnutí tovaru v tuzemsku z iného členského štátu alebo pri dodaní tovaru alebo služby, keď je povinný platiť daň nadobúdateľ tovaru alebo príjemca služby,rozdiel sa uvedie v daňovom priznaní za zdaňovacie obdobie, v ktorom nadobúdateľ tovaru alebo príjemca služby obdržal doklad o oprave základu dane.

(4) Colný orgán vráti alebo odpustí daň pri dovoze tovaru na základe žiadosti v prípadoch podľa čl. 235 až 242 nariadenia Rady (EHS) č. 2913/1992 s výnimkou prípadu, ak platiteľ môže odpočítať daň z dovezeného tovaru v plnom rozsahu; táto výnimka sa nevzťahuje na prípad podľa čl. 236 nariadenia Rady (EHS) č. 2913/1992. Ak pri dovoze tovaru nevyrubuje daň colný orgán, zníženie základu dane a dane pri dovoze tovaru vykoná platiteľ najneskôr v zdaňovacom období, v ktorom colný orgán vráti alebo odpustí clo, a zvýšenie základu dane a dane pri dovoze tovaru vykoná platiteľ v zdaňovacom období, v ktorom sa colná hodnota tovaru zvýšila; oprava základu dane a dane sa nevykoná, ak platiteľ môže alebo mohol odpočítať daň z dovezeného tovaru v plnom rozsahu. (s účinnosťou od 1. januára 2013)

(5) Ak pri dovoze tovaru vznikne daňová povinnosť v tuzemsku právnickej osobe z iného členského štátu, ktorá nie je zdaniteľnou osobou, colný orgán vráti tejto osobe daň zaplatenú pri dovoze, ak
a) ide o tovar odoslaný alebo prepravený z územia tretieho štátu a miestom určenia tovaru je iný členský štát ako tuzemsko a
b) táto osoba preukáže, že nadobudnutie tovaru bolo predmetom dane v členskom štáte určenia tovaru.

(6) Základ dane a daň sa nemusí opraviť, ak platiteľ zníži cenu tovaru alebo služby po vzniku daňovej povinnosti voči inému platiteľovi za predpokladu, že na takom postupe sa obidve strany písomne dohodli.

(7) Pri oprave základu dane sa použije sadzba dane, ktorá bola platná v čase vzniku daňovej povinnosti pri zdaniteľnom obchode, na ktorý sa oprava základu dane vzťahuje.



... je správne, ak si celú záležitosť vyhodnotila z pohľadu § 25, ods. 6 vyššie uvedenej litery zákona o DPH = máš vystaviť opravu faktúry aj s DPH, pretože ide o skonto, ktoré nebolo dohodnuté písomne .. a je tam slovíčko " Základ dane a daň sa nemusí (= ale môže ..) opraviť, ak ..." = t. j. v zmysle následných krokov ide v tvojom prípade o opravu faktúry a to v súvislosti s ustanoveniami ostatných odsekov § 25 predmetného zákona o DPH = vystavíš opravu faktúry ( ... do 30. 4. 2004 to bol tzv. dobropis ...) v zmysle § 25, ods. 1 ( v tvojom prípade) a čo sa týka riadkov v daňovom priznaní ...

Rekapitulácia:
1. Vystavená faktúra ( riadok 3 a 4 DP DPH pre bežný obchodný styk v tuzemsku v základnej 20% sadzbe):
dodanie tovaru, resp. služby ........... napr. 2000,00 + 400,00/2400,00 ....... 311/602, 343
2. úhrada faktúry .................................................. ... 2376,00 ...... 211, resp. 221/311
3. Vystavená oprava faktúry ( riadok 26 a 27 DP DPH)
poskytnuté skonto
( zľava po splnení podmienok) ............ - 20,00 - 4,00/- 24,00 ... - 325/- 602-skonto, - 343
4. Interný doklad
Zápočet jednostranný
( za podmienky: po lehote splatnosti oboch, presnejšie faktúry a opravy faktúry) ..... 24,00 ... 325/311,
resp. je možné zúčtovať ( ... či spárovať saldo) aj:
4a. ... Dal ... -24,00 ... účet 325,
4b. ... Dal ... 24,00 ... účet 311.
... v prípade, čo i keď len jeden z týchto dokladov nie je po lehote splatnosti: vykonať obojstranný zápočet = písomná dohoda o obojstrannom vzájomnom zápočítaní pohľadávok a záväzkov v zmysle ustanovení §§ 358-364 Obchodného zákonníka ...
.
.
.
5. ... ďalšia vystavená faktúra ( riadok 3 a 4 DP DPH pre bežný obchodný styk v tuzemsku v základnej sadzbe):
dodanie tovaru, resp. služby ........... 1000,00 + 200,00/1200,00 ........... 602, 343/311 ... atď.

... ááále ... je tu aj možnosť, že zúčtuješ všetko v jednom účtovnom doklade = faktúry vystavenej presne ako uvádzaš = t. j. kroky 3, 4 a 5 zúčtované naraz v jednej faktúre, ale iba za predpokladu, že ti to tvoj soft dovolí ... mne to kvôli rôznym riadkom v DP DPH ani mksfot, ani MONEY S* nedovolí ...

Naposledy upravil promont maja : 25.07.12 at 13:32
oznamenie_dp_dph_2012.jpg  
2 0
kacena26 kacena26

kacena26 je offline (nepripojený) kacena26

katka :-)
ďakujem za vyčerpavajúci odpoveď si zlatá...
dúfam že som to dobre pochopila a ak si chcem opraviť základ dane zo skonta tak nemôžem postupovať podľa § 25 ods.6. a musím na DP k DPH zohľadniť túto daň mínusom na riadku 26 a 27.... treba podať opravné DP ak som to neuviedla na riadku 26 a 27? vplyv na odvod DPH to nemá lebo je to odpočítané v r.3 a 4.
0 0
promont maja promont maja

promont maja je offline (nepripojený) promont maja

kacena26 Pozri príspevok
... treba podať opravné DP ak som to neuviedla na riadku 26 a 27? vplyv na odvod DPH to nemá lebo je to odpočítané v r.3 a 4.
... no dnes je už 26. ... teda opravné DP neprichádza do úvahy ... ak chceš, tak potom dodatočné DP ... je to chyba, ale záleží na tebe, ako sa rozhodneš ...
Naposledy upravil promont maja : 26.07.12 at 10:08
0 0
kacena26 kacena26

kacena26 je offline (nepripojený) kacena26

katka :-)
som sa sekla myslela som dodatočné... ešte raz ďakujem
0 0
Danielam Danielam

Danielam je offline (nepripojený) Danielam

Potrebovala by som poradiť ako správne vyriešiť poskytnuté skonto na strane dodávateľa za skorú úhradu faktúry v rámci EU?
1. Krok
Vystavená predfaktúra do PL v sume 5000,00 odberateľ si uplatnil skonto 2% a uhradil 4900,00
- účtovanie 221/324 suma 4900,00 prijatie preddavku
2. Krok
Vystavenie faktúry na sumu 5000,00 odberateľovi na výrobky
-účtovanie vystavenej faktúry 311/601 suma 5 000,00 tržba za predané výrobky
-účtovanie interného dokladu 324/311 suma 4 900,00 zúčtovanie prijatého preddavku
- do súhrnného výkazu DPH taktiež uvádzam sumu 5 000,00 (nie
4 900,00)
3. Krok
Vypracovanie ID na vysporiadanie 2% skonta v sume 100,00
- zaučtovanie skonta 601/311 suma 100,00
Otázka 1.
Je tento postup správny?
Otázka 2.
Sme ako dodávateľ povinný vystaviť odberateľovi do PL dobropis na skonto alebo nemusíme a stačí ked je napísane na predfaktúre že pri dodržaní podmienok úhrady si môžu uplatniť skonto vo výške 2%?
(pozn. keď vystupuje naša firma ako odberateľ a uplatňujeme si skonto nikto nám dobropis ani na výzvu nezašle)
Ďakujem za odpoveď.
0 0
Danielam Danielam

Danielam je offline (nepripojený) Danielam

Danielam Pozri príspevok
Potrebovala by som poradiť ako správne vyriešiť poskytnuté skonto na strane dodávateľa za skorú úhradu faktúry v rámci EU?
1. Krok
Vystavená predfaktúra do PL v sume 5000,00 odberateľ si uplatnil skonto 2% a uhradil 4900,00
- účtovanie 221/324 suma 4900,00 prijatie preddavku
2. Krok
Vystavenie faktúry na sumu 5000,00 odberateľovi na výrobky
-účtovanie vystavenej faktúry 311/601 suma 5 000,00 tržba za predané výrobky
-účtovanie interného dokladu 324/311 suma 4 900,00 zúčtovanie prijatého preddavku
- do súhrnného výkazu DPH taktiež uvádzam sumu 5 000,00 (nie
4 900,00)
3. Krok
Vypracovanie ID na vysporiadanie 2% skonta v sume 100,00
- zaučtovanie skonta 601/311 suma 100,00
Otázka 1.
Je tento postup správny?
Otázka 2.
Sme ako dodávateľ povinný vystaviť odberateľovi do PL dobropis na skonto alebo nemusíme a stačí ked je napísane na predfaktúre že pri dodržaní podmienok úhrady si môžu uplatniť skonto vo výške 2%?
(pozn. keď vystupuje naša firma ako odberateľ a uplatňujeme si skonto nikto nám dobropis ani na výzvu nezašle)
Ďakujem za odpoveď.
Nemáte nikto podobný problém?
0 0
Načítať ďalšie

Sleduj porady, ktoré by vás mohli zaujímať