Povinnosti pri zamestnancovi:<o =""></o>
<o =""></o>
Pri prijatí:<o =""></o>
- podpísať pracovnú zmluvu, jej súčasťou alebo prílohou by mal byť aj mzdový výmer, a vzhľadom na zákon o ochrane osobných údajov nejaké pripravené vyhlásenie o súhlase so spracovaným osobných údajov<o =""></o>
- dať podpísať vyhlásenie na zdanenie príjmov a na uplatnenie daňového bonusu, ak má nezaopatrené deti, ktoré chodia do školy + odpočítať na každé takéto dieťa 0,5 % zo starobného poistenia<o =""></o>
- deň pred nástupom alebo najneskôr v deň nástupu odovzdať do soc. poisťovne registračný list FO – je možné aj elektronicky alebo faxom a originál doručiť do troch dní na pobočku<o =""></o>
- zdravotná poisťovňa – povinnosť zamestnanca do 8 dní nahlásiť zmenu platiteľa poistného – napriek tomu, že zodpovednosť leží v súčasnosti na zamestnancovi, naďalej sa odporúča firme využiť staré tlačivo „hromadné oznámenie“ alebo ako sa presne volá a spraviť túto nahlášku za zamestnanca<o =""></o>
- pri zdravotnej poistovni, pokiaľ tam zamestnávateľ ešte nie je prihlásený, treba vykonať aj registráciu zamestnávateľa – opäť na to má každá poisťovňa svoje tlačivo, väčšinou sa dá nájsť na ich webových stránkach<o =""></o>
- ďalšie veci čo by mal zamestnanec podpísať už závisia od konkrétnej spoločnosti a pozície na ktorú nastupuje, snáď nejaké prehlásenia o hmotnej zodpovednosti a tak podobne, nejaké poučenia o bezpečnosti a ochrane pri práci, možno v rámci firmy sú v tomto smere aj povinné školenia<o =""></o>
- niektoré spol. vyžadujú pri nástupe aj prehliadku u lekára
<o =""></o>
Pri prijatí prvého zamestnanca je zamestnávateľ povinný taktiež sa prihlásiť do registra sociálnej poisťovne, a to do 8 dní odo dňa, v ktorom začal zamestnávať aspoň jedného zamestnanca – tu sa to trochu bije, pretože sociálka by nemala prijať prihlášku zamestnanca ak nie je registrovaný zamestnávateľ, a zamestnanca musíme nahlásiť najneskôr v deň začatia práce...
Každý mesiac v rámci výplaty:
<o =""></o>
- mzdy spracovať a odoslať do výplatného termínu určeného v zmluvách, zvyčajne to býva do 15. dňa nasledujúceho mesiaca, max. zo zákona vyplýva do konca mesiaca
- poistné do sociálnej poisťovne sa platí za kalendárny mesiac pozadu, poistné platené zamestnávateľom za zamestnancov je splatné v deň určený na výplatu príjmov (pri viacerých výplatach je to deň poslednej výplaty príjmov zúčtovanej za príslušný kalendárny mesiac), opäť max. posledný deň mesiaca nasledujúceho po mesiaci, za ktorý sa platí poistné (rovnaká podmienka ako pri samotných mzdách)
- výkaz do sociálnej poisťovne predložiť v lehote splatnosti
- preddavok na poistné do zdravotných poisťovní je opäť splatný v deň výplaty príjmov
- výkazy do zdravotnej poisťovňe – nemôžem teraz narýchlo nájsť presný termín, dokedy je povinnosť odovzdať tlačivá, ale zrejme rovnako ako u sociálky max. do konca mesiaca. Dokonca teraz pri počte zamestnancov 25 a viac (myslím, treba si overiť na príslušnej poisťovni) vyžadujú už výkazy v elektronickej forme, pre menšie spoločnosti je to len na báze dobrovoľnosti
- odviesť preddavky na daň z príjmu v deň výplaty príjmov
- tvorba sociálneho fondu
<o =""></o>
Priebežne:
Pobočka sociálnej poisťovne – ohlasovať zmeny o zamestnancoch:
<!--[if !supportLists]-->–<!--[endif]-->prerušenie nemocenského poistenia, dôchodkového poistenia a poistenia v nezamestnanosti do 8 dní od prerušenia,
<!--[if !supportLists]-->–<!--[endif]-->začiatok a skončenie čerpania materskej dovolenky alebo rodičovskej dovolenky do 8 dní od začiatku alebo ukončenia
<!--[if !supportLists]-->–<!--[endif]-->odstúpiť pobočke tlačivo o PN ak trvá dlhšie ako 10 dní, do 3 dní po 10. dni trvania PN
<o =""></o>
Vkladám ďalšie poznámky ohľadom priebežných povinností, ktoré sa nám v podstate len vrátili novelou zákona o zdravotnom poistení od 1.9.2005:
- takže opäť máme povinnosť robiť všetky nahlásenia za zamestnancov, t.j. prihlásiť ho pri nástupe do zamestnanania a odhlásiť pri ukončení pracovnej činnosti - to je do 8 dní odo dňa začatia resp. ukončenia pracovného pomeru
- povinnosť nahlásiť zmenu platiteľa poistného (platiteľom sa stáva štát) pri PN-ke (osobitne treba uvádzať kód pre prvých 10 dní a osobitne pre obdobie od 11. dňa PN), materskej a rodičovskej dovolenke - v tomto smere zatiaľ len očakávame nové spoločné tlačivo pre všetky poisťovne, termín pre túto nahlášku je do skončenia mesiaca nasledujúceho po mesiaci, kedy zmena platiteľa nastala (t.j. ak má zamestnanec PN v septembri, tlačivo s oznámením musím doručiť do zdravotnej poisťovne do konca októbra) - v tomto smere sa odporúča (pomôže to poisťovniam) ak oznámenie o zmene platiteľa sa odovzdá najneskôr spolu s výkazom o preddavkoch na zdravontné poistenie za dané obdobie... ale zákonom stanovený termín je do konca nasledujúceho mesiaca, ako som to napísala vyššie
Kvartálne:
<!--[if !supportLists]-->-<!--[endif]-->prehľad o zrazených a odvedených preddavkoch na daň z príjmu – vždy do konca mesiaca nasledujúceho po štvrťroku, t.j. do konca apríla, júla, októbra a januára za predchádzajúci štvrťrok
<o =""></o>
Ročné zúčtovania:
<!--[if !supportLists]-->-<!--[endif]-->ročné zúčtovanie na daňový úrad – tlačivo „hlásenie....“
<!--[if !supportLists]-->-<!--[endif]-->novinka – ročné zúčtovanie poistného v zdravotných poisťovniach
<!--[if !supportLists]-->-<!--[endif]-->+ vydať zamestnancom, ktorí si robia sami daňové priznania, potrebné doklady....
<o =""></o>
Pri ukončení pracovného pomeru:
- dohoda o ukončení pracovného pomeru, resp. výpoveď, t.j. nejaký dokument o spôsobe ukončenia PP
- zápočtový list – podpísaný zamestnancom, že ho prevzal
- sociálna poisťovňa – do 3 dní od ukončenia PP odhláška na tlačive Registračný list FO – zánik poistenia
- do sociálnej poisťovne Evidenčný list dôchodkového poistenia
- zdravotná poisťovňa – tam je opäť povinnosť zamestnanca do 8 dní nahlásiť zmenu, je vhodné to aspoň nejakým spôsobom odkontrolovať, prípadne to spraviť za neho???... aby neskôr nevznikli zbytočné problémy
- opäť podľa podmienok v spoločnosti môžu byť dokumenty ohľadom prevzatia nejakých vecí, ktoré mal zamestnanec pri nástupe zverené, o odovzdaní kľúčov, dokladov, auta, telefónu a podobne<o =""></o>
Viac ma v tejto chvíli nenapadá, ale skúsenejší ma určite ešte doplnia. Snáď ešte povinnosť archivácie mzdových listov a vlastne všetkej dokumentácie týkajúcej sa miezd.