Myslim, ze na to idete trocha opacne. Reklama je vzdy iba akysi "vrchol ladovca" z celej marketingovaj strategie - a dokonce jestvuju aj take strategie, ktore sa bez reklamy zaobidu.
Vela ludi, ktori prevadzkuju nejaky drobny biznis si mysli, ze je zbytocne sa nad tym zamyslat, ze staci "nejaka reklama". Ale to je ako keby ste prisli do klucovej sluzby a kupili si "nejaky kluc" s tym, ze s nim mozno otvorite dvere od bytu.
Podobny pristup bude fungovat iba vtedy, ak ste sirkoko - daleko sami s podobnou sluzbou a dopyt je napriek tomu velky. Ja si myslim, ze najlepsie investovane peniaze do propagacie Tvojho biznisu bude najakych 500 korun za nejaku zakladnu ucebnicu marketingu a dva dni citania. V podstate ak viec dobre uvazovat, si kreativny a vsimavy, ani to netreba staci dva dni pouvazovat nad touto definicoiu marketingu (a nad tym, co to pre moj biznis konkretne znamena):
Marketing je to tom, CO KOMU AKO a KEDY predam. (S tym, ze to AKO v sebe zahrna aj ZA KOLKO).
Podstatne je poradie, existuju dva zakladne modely, ktore su velmi odlisne:
1,) CO KOMU AKO (pripadne kedy)
2,) KOMU CO AKO (pripadne kedy)
Najprv sa musis zamysliet, ci sa Ta tyka prvy alebo druhy model a potom sa mozes pohnut dalej. Ak si kreativny, a mas presnu predstavu o najekom konkretnom produkte (sluzbe) ktory je unikatny, plati model 1. Napriklad (ty ches podnikat v oblasti masasi, fitness) chces poskytovat masaze takou formou, ze zakaznikom budu po chrbte lozit cvicene kobry a tym ich masirovat.
Z toho musi byt jasne, ze Tvojimi zakaznikmi sa mozu stat ludia, ktori miluju nieco nevsedne, vzrusenie, mozno adrenalin a su ochotni (a schopni) za to zaplatit. Tiez bude mozne predpokladat, ze za tebou budu ludia chodit z vacsej dialky. Toto cele ovplyvni Tvoje rozhodnutie, AKO ches predavat, teda aj ZA KOLKO a hlavne akymi kanalmi komunikovat so svojimi buducimi zakaznikmi a naco sa zamerat pri tejto komunikacii (inymi slovami ako koncipovat reklamu.
Ak nie si natolko kreativny (co nie je ziadna hanba) a vies poskytovat klasicke sluzby na solidnej urovni, musis sa najprv opytat KOMU ich budes poskytovat - teda kto zije v okruhu 20 km od miesta podnikania? Zistis napr. ze su to ludia, ktori zarabaju cca 12 - 14 tis mesacne + par podnikatelov, ktori maji 30 - 40. Z toho bude jasne, ze sa budes musiet zamerat na cenu, mala by byt co najnizsia. Aj tak je to stale ale malo. Ja by som sa sam seba pytal predovsetkym to, ci ku mne budu ludia chodit hlavne ako relax, (pre dobry pocit, oddychnut si) alebo naozaj riesit nejake zdravotne problemy. Vela takychto centier sa takto niecim profiluje, napr. tym, ze tam byva k dispozicii lekar.
Najprv si musis polozit mnozstvo otazok /cim viac, tym lepsie/ a musis sa sam seba pytat vzdy z pozicie zakaznika - musis sa vzit do jeho role a poznat jeho ocakavania. Musis sa pytat 1000 otazok, aby si ziskal pre seba 5 odpovedi, ktore Ti zabezpecia ucinnost vynalozenych penazi na reklamu.
Napriklad odpovede na otazky - aki ludia budu Tvojimi zakaznikmi Ti poviedia, ci mas vybranu dobru lokalitu (budu Tvoji zakznici ludia, ktrori pouzivaju verejnu dopravu, alebo ti, co jazdia autom?) Dolezite je vediet, ci to budu skor zeny albo muzi. Zadanie reklamy je potom uz iba uplne posledny krok. Skratka - ked sa rozhodujes zadat reklamu, vlastne sa rozhodujes komunikovat so zakaznikom.
Najprv predsa musis vediet, co mu ches povedat. To, co sa mu rozhodnes povedat zasa zalezi od poznania, kto to vlastne je, ako rozmysla, aky je jeho zivotny styl a co od zivota ocakava.