jazumalu Dobry den, citam si vas prispevok, lebo idem na pohovor na inspektorat prace a dostala som naucit sa zakon o statnej sprave aj o vykone prace vo verejnom zaujme. chapem to spravne, ze praca na inspektorate je praca vo verejnom zaujem? Taktiez aj praca na Narodnom inspektorate prace? Avsak praca na Ministerstve prace, soc. veci a rodiny, ktory tiez vykonava inspekciu prace, je statnou sluzbou? Za odpoved dakujem!
zákon o štátnej správe? ... dáš aj číslo zákona?
na jednom pracovisku môžu byť štátni zamestnanci, zamestnanci pri výkone práce vo verejnom záujme ale aj zamestnanci podľa zakonníka práce
400/2009 Z. z. Zákon o štátnej službe a o zmene a doplnení niektorých zákonov
§ 5
Štátna služba(1) Štátna služba na účely tohto zákona je činnosť, ktorou štátny zamestnanec v rozsahu ustanovenom týmto zákonom alebo osobitným predpisom plní úlohy štátneho orgánu pri vykonávaní štátnej správy alebo plní úlohy pri vykonávaní štátnych záležitostí
8) v služobnom úrade v príslušnom odbore štátnej služby alebo bez určenia odboru štátnej služby a ktorá zahŕňaa) riadenie, b) rozhodovanie,
c) kontrolu, dozor alebo inšpekciu, d) vnútorný audit alebo vládny audit,
e) odbornú prípravu rozhodnutí,
9)f) právne zastupovanie,
g) odbornú prípravu návrhov zákonov, ostatných všeobecne záväzných právnych predpisov alebo medzinárodných zmlúv vrátane odborných činností súvisiacich s ich prerokúvaním, schvaľovaním a podpisovaním, ako aj odborných činností súvisiacich s vrátením zákonov prezidentom,
h) odbornú prípravu koncepčných dokumentov a strategických dokumentov alebo i) odbornú prípravu podkladov na vykonávanie štátnych záležitostí.
(2) Plnenie úloh pri vykonávaní štátnych záležitostí na účely tohto zákona je činnosť vykonávaná štátnym zamestnancom
a) výlučne v štátnom záujme v súvislosti s plnením úloh 1. štátneho orgánu,
10)
2. služobného úradu pre štátny orgán,
11) b) ktorou utvára podmienky na riadne vykonávanie súdnictva
12) alebo
c) ktorou plní úlohy osobného úradu podľa tohto zákona. (3) Služobný úrad na účely odseku 1 vypracuje opisy činností štátnozamestnaneckých miest.
(4) Štátna služba na účely tohto zákona je aj výkon práce v aktivite krízového manažmentu mimo územia Slovenskej republiky podľa osobitného predpisu.
12a)
§ 6
Štátny zamestnanec(1) Štátny zamestnanec na účely tohto zákona je fyzická osoba, ktorá v štátnozamestnaneckom pomere vykonáva štátnu službu v služobnom úrade v príslušnom odbore štátnej služby.
(2) Štátny zamestnanec na účely tohto zákona je aj fyzická osoba, ktorá je odborníkom plniacim úlohy pre člena vlády, prezidenta, predsedu Národnej rady Slovenskej republiky, podpredsedu Národnej rady Slovenskej republiky alebo sudcu Najvyššieho súdu Slovenskej republiky (ďalej len „odborník ústavného činiteľa“). Odborník ústavného činiteľa vykonáva štátnu službu bez určenia odboru štátnej služby. (3) Štátny zamestnanec na účely tohto zákona je aj fyzická osoba, ktorá vykonáva štátnu službu v služobnom úrade na základe
a) zvolenia do funkcie Národnou radou Slovenskej republiky podľa osobitného predpisu,
13) b) vymenovania do funkcie podľa tohto zákona alebo podľa osobitného predpisu
14)
1. prezidentom, 2. vládou Slovenskej republiky (ďalej len „vláda“),
3. predsedom Národnej rady Slovenskej republiky, 4. predsedom Ústavného súdu Slovenskej republiky.
(4) Štátny zamestnanec na účely tohto zákona je aj mimoriadny a splnomocnený veľvyslanec poverený prezidentom výkonom funkcie (ďalej len „veľvyslanec“). (5) Štátny zamestnanec podľa odsekov 3 a 4 okrem inšpektora Úradu na ochranu osobných údajov Slovenskej republiky je na účely tohto zákona štátny zamestnanec vo verejnej funkcii. Štátny zamestnanec vo verejnej funkcii vykonáva štátnu službu bez určenia odboru štátnej služby.
(6) Štátny zamestnanec na účely tohto zákona je aj štatutárny orgán, ktorý je do tejto funkcie vymenovaný podľa osobitného predpisu,
15) ak nejde o štátneho zamestnanca podľa odseku 3. (7) Štátny zamestnanec na účely tohto zákona je aj fyzická osoba, ktorá vykonáva štátnu službu v služobnom úrade na základe vyslania podľa osobitného predpisu;
16) na tohto štátneho zamestnanca sa nevzťahujú ustanovenia
§ 16,
§ 19 až 23 a
§ 28.
(8) Na odborníka ústavného činiteľa sa nevzťahujú ustanovenia
§ 19 ods. 1 písm. f),
§ 22,
§ 23 a
§ 80. (9) Na štátneho zamestnanca vo verejnej funkcii sa nevzťahujú ustanovenia
§ 19 až 23,
§ 27,
§ 28,
§ 46 ods. 1,
§ 47 až 51,
§ 52 ods. 1,
§ 55 až 57 a
§ 80. Na veľvyslanca sa nevzťahujú aj ustanovenia
§ 53 ods. 4,
§ 83 ods. 4 a
§ 104 ods. 5.
(10) Na štátneho zamestnanca podľa odseku 6 sa nevzťahujú ustanovenia
§ 19 až 23,
§ 27,
§ 28,
§ 46 ods. 1,
§ 47 až 51,
§ 52 ods. 1,
§ 55 až 57 a
§ 80, ak osobitný predpis neustanovuje inak.
552/2003 Z. z.Zákon o výkone práce vo verejnom záujme
§ 2
Vymedzenie niektorých pojmov
(1) Zamestnanec podľa tohto zákona je fyzická osoba, ktorá je v pracovnoprávnom vzťahu k zamestnávateľovi uvedenému v
§ 1 ods. 2 pri výkone práce vo verejnom záujme, ako aj štatutárny orgán, ktorý je v pracovnoprávnom vzťahu k zamestnávateľovi.
(2) Verejný záujem podľa tohto zákona je záujem, ktorý prináša majetkový prospech alebo iný prospech všetkým občanom alebo väčšine občanov. U zamestnancov zamestnávateľa, ktorými sú právnické osoby podľa
§ 1 ods. 2 písm. c), výkon práce vo verejnom záujme je aj plnenie povinností zamestnancov v záujme týchto právnických osôb podľa
Obchodného zákonníka.
§ 1
(2) Tento zákon sa vzťahuje na zamestnancov pri výkone práce vo verejnom záujme k zamestnávateľom, ktorými sú
a) štátne orgány, obce, vyššie územné celky a právnické osoby, ktorým zákon zveruje právomoc rozhodovať o právach a povinnostiach fyzických osôb alebo právnických osôb v oblasti verejnej správy,
b) právnické osoby zriadené zákonom a právnické osoby zriadené štátnym orgánom, obcou alebo vyšším územným celkom podľa osobitného zákona,
1) c) právnické osoby založené štátnym orgánom, Fondom národného majetku Slovenskej republiky, obcou alebo vyšším územným celkom, ak majetková účasť alebo súčet majetkovej účasti štátu, Fondu národného majetku Slovenskej republiky, obce alebo vyššieho územného celku je viac ako 67 %,
d) iné právnické osoby založené štátnym orgánom, obcou alebo vyšším územným celkom, u ktorých väčšinu členov riadiacich, kontrolných alebo dozorných orgánov navrhuje štátny orgán, obec alebo vyšší územný celok.