dadika22 ... Ak ste niekto takú zmenu robili, prosím podeľte sa o svoje skúsenosti ....
Z tvojho zadania som citoval len jednu vetu - bez znalosti organizácie fakt môžeme niečo povedať iba o svojich skúsenostiach.
Zmena účtovného softvéru je vždy zaťažkávacia skúška účtovníka(ov).
V prvom rade záleží na tom, či softvér, na ktorý prechádzaš, poznáš. Ak áno, už máš napoly vyhrané.
Otázka transformácie údajov je vždy závislá od ich množstva. Menšie množstvá nie je problém svojpomocne (pomoc na dohodu o VP) nahrať, v prípade rozsiahlych databáz obrátiť sa na dodávateľa softvéru - i keď za úplatu, väčšinou je schopný a ochotný vykonať ich preklopenie.
V každom prípade podobne ako v predchádzajúcich príspevkoch tiež doporučujem začať v novom programe od nového účtovného obdobia.
Veľa závisí od podmienok vo firme. Organizácia obehu dokladov, rozdiel či je firma mesačným alebo štvrťročným platiteľom DPH (a keď nie je to je ešte lepšie), či je na všetko jedna jediná osoba, alebo sú na to dvaja - traja...
Z vlastných skúseností môžem povedať, že nebolo na škodu, keď sa v stručnosti načrtne stručný harmonogram prechodu, so stanovením úloh a termínov, prípadne rozdelenie úloh...
A ďalej pozitívnu skúsenosť mám s tzv. duálnym účtovaním (aj keď účtovníčky najprv boli vždy zhrozené) - toto sa javilo ako nutnosť u mesačných platiteľov DPH a pri nedokonalej znalosti nového programu. Účtovalo sa najprv v pôvodnom programe, a akonáhle bol čas (alebo v nadčase), tak sa nahadzovali údaje do nového programu. Duálne sa účtovalo do doby, kým sa "nedobehol" pôvodný program - t. j. boli zaúčtované všetky prípady v oboch programoch a kým sa nedosiahli zhoda: teda rovnaké výstupy - v hlavnej knihe, obratovej predvahe, súvahe, výsledovke, v DPH evidencii ,...
Systém duálneho účtovania jednak motivuje účtovníka k čo najskoršiemu "dobehnutiu" sa v novom programu a jednak dosiahnutie zhody údajov v obidvoch programoch mu dáva pocit istoty zo správneho prechodu na nový účtovný program (a samozrejme z dobre vykonanej práce).
Tento prechod je aplikovateľný v podmienkach firmy, ktorá si vedie účtovníctvo pre seba - vtedy nie je problém (v prípade chápajúcich šéfov) takýto prechod zrealizovať.
Vo firmách, ktoré robia dodávateľsky účtovníctvo treba zvoliť iný postup. Neviem si dobre predstaviť začať preklápať údaje v od 1.1 do 31.3. keď máte uzávierku 20-30 firiem. V prípade nutnosti prechodu na nový softvér v takomto prípade sa osvedčilo zakúpiť ten softvér, ktorého autor dodávateľsky zabezpečil preklopenie dát ( v reálnom čase buď všetky firmy naraz, alebo postupne podľa naliehavosti ). Tu zas ťarcha práce a zodpovednosti je na programátorovi (a za to sa platí).
Zaplatenie autorovi softvéru za preklopenie dát, alebo odmena za zvýšené úsilie a nadprácu účtovníka vždy, je vždy schodnejšia cesta, ako podávať opravné daňové priznania a znášať z daného dôvodu sankcie.
Záverom len (subjektívne) podotknem : prechod z pôvodného softu na MRP nie je zlá voľba...