Co se týče peněz, je to právě ÚROK, který je největším problémem peněžního hospodářství. Úrok musí být odstraněn, protože odporuje přírodním zákonům. A pak životnost peněz, ty nesmí být hromaditelné. Musí stárnout, aby byl člověk nucen dávat je do oběhu a nehromadil je. Když se tyto podmínky nesplní, lepší když peníze nejsou vůbec, protože vedou k stagnaci všech systémů.
SEN O ZDRAVÉM PENĚŽNICTVÍ
Bernd Hercksen
Kamkoliv se podíváme, všude se rozevírá stále větší mezera mezi bohatými a chudými. Drobní obchodníci si stěžují na pokles obratu, řetězce levných supermarketů a luxusní obchody se naopak těší stoupající poptávce. 235 miliardářů vlastní po celém světě tolik majetku jako celý zbytek lidstva. Rostoucí nezaměstnanost zostřuje sociální rozdíly a také střední vrstva dnes musí počítat s klesajícími příjmy. A to vše navzdory stále stoupající produktivitě práce.
Ačkoliv jde jednoznačně o neblahé příznaky krize, jen málo lidí hledá hlubší příčiny. Několik hesel jako globalizace, strukturální změny, krize vzdělání nebo technologická nezaměstnanost většině lidí stačí, aby je utvrdilo v přesvědčení, že se tak jako tak nedá nic dělat a že jednou zase bude lépe.
V dřívějších dobách byl pocit, že se proti panujícím poměrům nedá nic podniknout, docela pochopitelný, poněvadž na vnější okolnosti se pohlíželo jako na osudové a dané od Boha. Dnes se naštěstí tento postoj výrazně změnil. Převládá mínění, že člověk si své problémy způsobuje sám, buď přímo svým jednáním, nebo alespoň nepřímo přijímáním chybných zákonů a opatření.
Jestliže však problémy současnosti, jako je nezaměstnanost, zostření sociálních rozdílů mezi chudými a bohatými, ničení životního prostředí, přibývající násilí a zločinnost způsobuje člověk, může příčina jeho fatalistického přijímání těchto skutečností ležet jen v duchovní lenosti velké části obyvatelstva. Lidé si netvoří vlastní úsudek o zjevně chybných hospodářských opatřeních, nýbrž přenechávají odpovědnost vládám a jejich expertům.
Naneštěstí však i na vládní úrovni probíhá totéž: politikové spoléhají na odborníky národohospodářských věd a ti odsouvají morální rozhodnutí stranou, poněvadž věda má zůstat prosta morálních soudů. Například otázka spravedlnosti úroků a úroků z úroků není tématem pro jednotlivé zájmové skupiny.Ta se víceméně omezuje na to, že zkoumá způsob fungování stávajícího hospodářského systému a činí jej použitelným pro jednotlivé zájmové skupiny. Tak není za celkový výsledek zodpovědný nikdo. Herbert Vollmann píše k tomuto tématu v článku „Zdravé peněžnictví“: „Vinu na všem neštěstí nese člověk, a přesto stěží přijde někdo na myšlenku, že by selhání člověka mohlo spočívat v nedbání přírodních zákonů, zákonů stvoření, které jsou směrodatné i pro lidský život na zemi. Teprve poznání a dbaní zákonitostí ve stvoření a jejich uplatnění v pozemském životě způsobuje opravdový pokrok. Jednou takovou zákonitostí je nutné vyrovnání mezi dáváním a braním, jemuž podléhají všechny děje ve stvoření. Že tento zákon vyrovnání musí platit také pro peněžnictví a národohospodářství, má-li se trvale dosáhnout zdravé rovnováhy, je samozřejmé.“
H. Vollmann také naznačuje, kde v hospodářství dochází k porušování tohoto zákona vyrovnání: „Chyba spočívá v jednostrannosti měny, při níž se převážně bere, aniž se ve správném poměru dávají protihodnoty.“
Problémovou oblastí našeho peněžního systému je úrok: Kdo peníze půjčuje, dostává bez svého přičinění nazpět víc, než dal.
Člověku vlastně říká již svědomí, že není správné brát peníze bez protislužby. Peněžnictví dovoluje menšině, aby se obohacovala na úkor většiny, aniž pro to musí cokoliv udělat.
Že tradiční peněžnictví a placení úroků mohlo přetrvat tisíciletí navzdory této zřejmé nespravedlnosti a že i dnes je přijímáno téměř bez výhrad, zřetelně ukazuje, jak se naše společnost vzdálila od jednoduchého principu dávání a braní, jak málo dbá hlasu svědomí a pocitu přirozené spravedlnosti. Důsledky její duchovní lenosti ovšem plně dopadají zpět na lidstvo:
- Peníze nepracují, nechávají pracovat za sebe úrok: podíl úroku (kalkulatorní úrok) obsaženého v cenách zboží a akumulovaného na různých stupních výroby, činí asi 40% celkové ceny. Pracující obyvatelstvo tak subvencuje vlastníky peněz a věcného kapitálu, tedy v první řadě bohaté a superbohaté. Národohospodářský analytik Helmut Creutz rozdělil domácnosti v Německu podle jejich příjmů do 10 skupin a vypočítal, že tímto způsobem v roce 1990 osm „spodních“ skupin domácností zaplatilo 116 miliard marek 10. skupině s nejvyššími příjmy; druhá nejbohatší skupina domácností získala přesně tolik úroků ze svého majetku, kolik činí úroky v jejich spotřebních výdajích. Tímto způsobem se chudším bere a bohatým dává – zcela automaticky a téměř nepozorovaně.
- Podíl příjmů z kapitálu na celkových příjmech se stále zvětšuje na úkor příjmů z práce. Bez hospodářského růstu by takové přerozdělování příjmů vedlo k tomu, že by životní standard pracujícího obyvatelstva nejprve pomalu a potom stále rychleji klesal. Jen když hospodářství roste rychleji než peněžní úrok, dá se zabránit klesání životního standardu. „Motor přerozdělování“ úroku z úroku je tedy bičem pro trvalý hospodářský růst, který zajišťuje možnost obsloužit vložený kapitál a zároveň udržet životní standard pracujícího obyvatelstva. Růst do nekonečna je však v konečném světě nemožný. Nepřímo je tedy úrok zodpovědný také za vzrůstající ničení životního prostředí.
Stávající peněžní řád má však ještě i jiné pustošivé následky. „Peníze jsou tak významným činitelem ve vzájemném hospodářském styku lidí, že si je nelze odmyslet. Tím větší jsou dopady, které vznikají, když se peněžnictví ukáže jako nezdravé“, píše Herbert Vollmann. Pomysleme jen na velkou inflaci v roce 1923, která zničila úspory milionů lidí, nebo na světovou hospodářskou krizi od roku 1929, která vyla vyvolána poklesem množství peněz a nepřímo způsobila i nástup německého nacionálního socialismu a tím druhou světovou válku.
Také dříve existovaly velké změny v důsledku měnových krizí, například francouzská revoluce, která byla vyvolána obrovským zadlužením státu, zánik Říma a staletý spánek hospodářství a kultury v raném středověku v důsledku chronického nedostatku peněz (deflace) nebo vzestup antického Řecka díky vynálezu peněžních mincí.
Žádný div, že stará náboženství – židovství, křesťanství a islám – se pokoušela dát úrok do klatby jakožto nejviditelnější a nejnespravedlivější následek nezdravého peněžnictví. U Židů byly dlužníkům každých 49 roků prominuty jejich dluhy.
Ježíš požadoval: „Prodejte svůj majetek a čiňte jím dobro. Udělejte si měšce, které nestárnou, nehynoucí poklad v nebi, kam zloděj nepřichází a kde mol neničí.“ (Lukáš 12,33; podle moderního překladu Herberta Reithmüllera)
Jde tedy o to, nelpět na penězích a nehromadit pozemské poklady. Nepomíjivý poklad je jen mimo tuto hmotnost („u Boha“), zatímco pozemské poklady nemohou být nikdy trvalé.
Právě tento přirozený cíl „nepomíjivého pokladu“ sledoval člověk ve svém velikášství tím, že použil k výrobě peněz ušlechtilého kovu, tedy velmi trvanlivého materiálu. Věčné ovšem není zboží, jehož směnu mají peníze zprostředkovat. To podléhá „zubu času“, kazí si, přináší s sebou výdaje na skladování, které jeho hodnotu snižují, nebo vychází z módy. Nadčasové peníze tak mají vůči zboží „zabudovanou“výhodu: Majitel peněz, který chce své peníze vyměnit za zboží, může počkat a zavřít truhlu s penězi, když obchod neodpovídá jeho představám. Majitel zboží nebo ten, kdo chce pracovat, to učinit nemůže, protože jeho zboží časem ztrácí hodnotu.
Tato převaha majitelů peněz je klíčovým bodem nezdravého peněžního řádu. Peníze jsou jako prostředek směny cennější než zboží, takže jejich majitel může získat ve zboží větší protihodnotu. Kdo se vzdává vlastnictví všemocných peněz, žádá proto zvláštní prémii za svou oběť – úrok. Příjemce úroku připomíná loupežného rytíře, který si svoji mocenskou výhodu nechá zaplatit zvonivými mincemi.
Ježíš žádá, aby peníze nestárly v měšci, mají tedy být postaveny na roveň stárnoucímu zboží. To odpovídá přírodnímu zákonu o vzniku a zániku, jemuž je podřízena veškerá hmotnost. Jen peníze, které časem ztrácejí na hodnotě, mohou odstranit úrok, odporující přírodnímu zákonu, neboť takové „přirozené“ peníze jsou zboží rovny. Již v antice existovaly snahy o takovou přirozenou měnu: Diogenes žádal „kostní měnu“, jejíž stárnutí bylo po nějaké době zřetelně cítit a Sparťané používali rezavějící železné peníze. Teprve ve vrcholném a pozdním středověku, asi od r. 1150 do r. 1500, měly „neutrální peníze“ v Německu pronikavý úspěchů. Kolem poloviny 12. století zavedl magdeburský arcibiskup Wichmann jako první tzv. odvolávání mincí, při němž se v určitých časových odstupech vyzývalo k jejich výměně. Biskup, jako zemský vládce, si podržel část těchto peněz jako daň, zbytek dostali občané nazpět ve formě nově ražených peněz. Tímto elegantním a účinným způsobem mohly být pravidelně a spolehlivě vybírány daně, občané dokonce přicházeli k zemskému vládci sami, aby dodali své peníze, neboť po odvolání mincí (nejvýše jednou až dvakrát ročně) staré už neplatily.
Peníze měly tak řečeno zabudované datum rozkladu, stárly jako zboží. Privilegium majitele peněz tím bylo pryč, nemohl věčně čekat s obchodem, poněvadž také jeho peníze časem ztratily hodnotu. Tímto způsobem stále obíhaly nové mince, „Brakteáty“, které byly tak tenké, že se daly zlomit a nemohly být hromaděny, jak to žádá i Ježíš v evangeliu.
Účinek používání brakteátů, rozšířených ve střední Evropě, na hospodářství a společnost byl mocný. Doba od r. 1150 do r. 1500 byla dobou bezpříkladné trvalé konjunktury, nikdy předtím ani potom nebylo v Německu založeno tolik měst. Viditelným příkladem všeobecného blahobytu byly nesčetné katedrály, které občané dobrovolně financovali a jejichž stavba byla po r. 1500 z nedostatku peněz zastavena. Napůl hotové dómy v Kolíně nebo v Ulmu byly dokončeny teprve v 19. století.
Doba brakteátů skončila kolem r. 1500, poněvadž knížata tento způsob vybírání daní často zneužívala a odpor obyvatel vůči platidlu rostl. Žel, lidé tehdy neprohlédli požehnaný účinek stárnoucích peněz, takže proti zavedení původních mincí z ušlechtilého kovu nebyl kladen příliš velký odpor.
Důsledkem staronové zlaté měny byly stoupající úroky, s jejichž pomocí věřitelé, jako například Fuggerové, nashromáždili pohádkové bohatství. Na druhé straně obyvatelstvo stále chudlo.
Dnes požadavek stárnoucích nebo neutrálních peněz zastupuje především hnutí volného hospodářství, jehož cílem je „přirozený hospodářský řád“. Jeho objevitelem byl asi před 100 lety německý obchodník Silvio Gesell, který ve svém povolání čelil neustálému kolísání cen a aniž měl akademické vzdělání, začal pátrat po příčinách. Našel je v tradičním peněžnictví.
Tehdy bylo množství peněz přímo závislé na množství vytěženého zlata nebo stříbra. Gesell žádal tehdy konec zlaté a stříbrné měny a zavedení papírových peněz, jejichž krytí by bylo dáno jejich funkcí všeobecného platebního prostředku. Tento požadavek byl po velkém selhání zlaté měny během velké hospodářské krize po roce 1929 po druhé světové válce splněn v celosvětovém rozsahu. Úspěšný obchodník působící v Argentině však šel se svými požadavky ještě dále: chtěl dosáhnout cenové stability a odbourání úroků tím, že peníze, jako kdysi v době středověkých brakteátů, by byly vystaveny tlaku nabídky.
Toto zajištění oběhu peněz by mělo účinkovat podle jeho představ prostřednictvím nálepek na peněžních poukázkách, které by stály tisícinu hodnoty peněz a týdně by se na bankovky nalepovaly, aby peníze podržely svou platnost. Peníze tedy ztrácejí ročně asi pět procent své hodnoty, takže vzniká tlak dát peníze co nejrychleji do oběhu nebo je půjčit. Místo nálepek se může zajištění oběhu provést také náhodnými výměnami určitých druhů peněžních poukázek. Tím se peníze stávají pomíjivými a negativní vliv úroků je odstraněn.
Prostřednictvím takové měnové reformy se lze také vyhnout hospodářským krizím, poněvadž vydané množství peněz se rovná množství peněz v oběhu, které lze kontrolovat a přesně přizpůsobovat pomocí indexu cen zboží. Dnes naproti tomu zabraňuje faktor nejistoty množství držených peněz přesnému dávkování obíhajícího množství peněz.
Přirozeně vyvolává každá základní myšlenka, týkající se reformy peněžnictví, mnoho dalších otázek – od zajištění osobní starobní péče až po oblast správy bank – o nichž by se muselo zodpovědně přemýšlet a diskutovat. Právě v době globalizace existuje velké nebezpečí, že myšlenky, které fungují jen v uzavřené hospodářské oblasti jsou odsouzeny ke ztroskotání. Najdou-li se však lidé, kteří mají odvahu vystoupit proti lhostejnosti, nepochopení nebo odmítnutí, najdou se i smysluplné cesty ke změně.