http://spravy.pravda.sk/uhrik-zo-sro..._ekonomika_p01
Pripajam link na clanok Pravdy. Tentoraz mi nejde ani tak o text (ktory je tiez zaujimavy), ale o prilozenu fotku.
Ked sa startovalo srotovne, vsetci kompetentni uistovali, aky ekologicky vyznam bude mat. Vraj sa obnovi park a stare auta sa ekologicky zlikviduju. Suroviny sa recykluju. Opisovali tam, kolko to da prace, ze sa najprv musia vypustit kvapaliny (olej, brzd. kvapalina, cladiaca zmes), vybrat baterka, odmontovat plasty, sedadla, skla, vybrat kable, odseparovat hlinik... Na zabere v TV chlapik poctivo pajsrom odlamoval tie tenke hlinikove listy zo strechy Š- 105. Vraj najviac prace da vybrat pristrojovu dosku. Az potom ide odstrojena karoseria "do srotu"...
Ked sa pozriete na fotku, je evidentne, ze sa to robi v tomto chaose, (ktory sposobilo srotovne) uplne inak. Srotuju sa auta tak, ako ich privezu. Skodovka, ktoru zeriav naklada ma plastove narazniky, svetla, dokonca pnaumatiky. Je uplne zpucena, nech mi niekto hovori, ze z takto spuceneho auta este niekto niekde nasledne bude vymontovavat napr. pristrojovu dosku. Ked sa pozeram na to fotku, tak neverim, ze si niekto dal vobec pracu s tym, aby vypustil olej z motora a vybral baterku.
Co sa stane, ked sa taketo auto roztavi? No v podstate nic, ibaze do ovzdusia uniknu vsetky jedovate plyny z spalovana vsetkych plastov a calunenia, tiez z prevadzkovych kvapalin, pripadne baterie a tiez gumy (pneumatiky). Kedze sa zmiesa zelezo s hlinikom a medou, stane sa takato zmes nepouzitelna na mnohe aplikacie. O vyuziti nejakych druhotnych surovin nemoze byt ani reci. To Cigani, ktori rozrezavali stare Skodovky a vozili ich na karicke do beznych zbernych surovin, to mali uplne krasne rozseparovane, inak by im to nezobrali. Teraz sa to uz neda robit, kazdy musi auto odhlasit tak, ze ho odovzda autorizovanemu stredisku. Ako to v praxi vyzera vidite na fotografii...