Zavrieť

Porady

Ako získa SZČO max. nemocenské - povinné poist.+DNP

Ahojte poraďáci,

som povinne poistená SZČO /neplatím odvody z min. VZ/ + DNPO.
Na rady z PORADy som koncom roka 2008 ukončila na pár dní DNP a znovuuzatvorila s VZ vo výške rozdielu medzi max.VZ a mojim povinným poistením. Od 1.1.09 som zmenila VZ z DNP na minimum /295,50€/.

Vzhľadom k zmenám v zákone o soc. poistení, počas prvých 26 týždňov DNP vypláca SP nemocenské z min. VZ, teda nárok na max. nemocenské by som získala iba v prípade, ak PN-ka bude vystavená po 26. týždni od uzatvorenia poistenia. /v júli 2009/

Prosím o radu, ako čo najvýhodnejšie riešiť nem. dávky v roku 2010 - ak nedôjde k zmene zákona a zostanú zachované doterajšie podmienky.

1. Zmeniť VZ z min. na rozdiel medzi povinným poistením a max. VZ od 1.7.2009. Zvýšený VZ musím platiť najmenej 26 týždňov, čiže zmenu na minimum môžem urobiť až v januári 2010. Mojim VZ v tomto prípade by bol súčet min.VZ za 01-06/09+zvýšený VZ za 07-12/09 ? Alebo by sa nemocenské napr. v 01/09 znovu vyplácalo z min. VZ ?
V prípade PN-ky v období 07-12/09 budem mať nárok na nemocenské z VZ, ktorý som "získala" koncom roka 2008 ?

alebo

2. Znovu koncom roka 2009 zrušiť DNP a postupovať tak ako koncom roka 2008 s tým rozdielom, že zmenu na minimum je možné uskutočniť až po 26 týždňoch poistenia.

Ďakujem za rady.
Naposledy upravil veronikasad : 28.05.09 at 06:45
Usporiadat
veronikasad veronikasad

veronikasad je offline (nepripojený) veronikasad

Dievčence, ďakujem za rady. Želám si, aby som to DNP do konca roka 2009 vôbec nevyužila ...
0 0
brčko brčko

brčko je offline (nepripojený) brčko

veronikasad Pozri príspevok
Gabika, s príkladom č. 2 v prísp. č. 16 nesúhlasím - okolo toho bola veľká diskusia a SP si priznala chybu. Možnosť zmeny VZ po 6 mesiacoch poistenia platí až pre registračné listy doručené do SP po 1.1.2009. Ak by zmenu VZ od 1.1.2009 DNPO doručila do 31.12.2008, SP jej bola povinná vyhovieť. Toto bol aj môj prípad, odvolala som sa a prišiel mi ospravedlňujúci list od SP. DNP som v decembri zrušila a po pár dňoch obnovila, platila z maxima len pár dní v decembri, a od 1.1.09 platím z minima. Ale dávky z maxima platia až po 26 týždňoch od zmeny.
S tvojim prípadom súhlasím, no nechápem, prečo nesúhlasíš s príkladom č. 2???
OPRAVA: už chápem, aj ked to chvílu trvalo

Ak podal prvú zmenu v oktobri 2008 s platnostou od 1.11.08, tak dalšiu zmenu môže podať až v apríly 2009 s platnostou od 1.5.09, to sa nedá namietať. Platí už nový zákon DOPLNAM (v r.2009)
SAmozrejme až na možnú zmenu podanú v r.2008,
t.j. zmenu podanú v 11/08 s účinnosťou od 1.12.08 alebo zmenu podanú v 12/08 s účinnosťou od 1.1.2009.

Skôr ma teraz zarazil ten prvý príklad, že ak sa prihlásil od 12.9.08, tak zmenu môže podať až od 13.marca 2009. zarazilo ma to "13-teho, akoby to nebolo jedno. Potom v prípade, ak sa niekto prihlásil od 31.8.08, tak zmenu si môže dať až od "32".2.09 lebo 28.2.09 nemôže?????
Naposledy upravil brčko : 04.06.09 at 17:00 Dôvod: vid vyššie
0 0
veronikasad veronikasad

veronikasad je offline (nepripojený) veronikasad

brčko Pozri príspevok
S tvojim prípadom súhlasím, no nechápem, prečo nesúhlasíš s príkladom č. 2???

Ak podal prvú zmenu v oktobri 2008 s platnostou od 1.11.08, tak dalšiu zmenu môže podať až v apríly 2009 s platnostou od 1.5.09, to sa nedá namietať. Platí už nový zákon.

Skôr ma teraz zarazil ten prvý príklad, že ak sa prihlásil od 12.9.08, tak zmenu môže podať až od 13.marca 2009. zarazilo ma to "13-teho, akoby to nebolo jedno. Potom v prípade, ak sa niekto prihlásil od 31.8.08, tak zmenu si môže dať až od "32".2.09 lebo 28.2.09 nemôže?????
Gabika prečo, veď do 31.12.platil starý zákon. Ak doručila RLFO-zmenu do 31.12., od 1.1. mohla zmenu urobiť, tam ešte neplatil 6-mesačná lehota.
Mám stanovisko SP, v ktorom mi zrušili pôvodné rozhodnutie.
Iba ak by bol rozdiel v tom, že ja som v decembri zrušila DNP a o tri dni podala novú prihlášku.
0 0
brčko brčko

brčko je offline (nepripojený) brčko

veronikasad Pozri príspevok
Gabika, ja som stihla zmenu VZ koncom min. roka - júli už bude 26 týždňov. Tak ak by som išla na PN-ku z DNP, mala by som z rozdielu medzi maximom a mojim povinným poistením SZČO. Ano, rozumiem, preto som písala o jednej dlhodobej PN, ktorá by začala po 1.7.09, aby bola maximálna a s podpornou dobou 52týž.
Skôr mi ide o rok 2010.
Ak si zmením/nie zruším a obnovím DNP/ VZ od 1.7.2009 a budem mať PN-ku do konca roka 2009, nebude to mať vplyv na výšku ND ? Ak si zmeníš VZ s platnostou od 1.7.09 a budeš na PN potom napr. zjdenodušene od 1.8.09 do 30.11.09, tak tvoj denný VZ pri nem.dávke v r. 2010 bude nasledovný
DVZ = (6mesiacov x 295,5eur + 2mes(za júl a dec). x nový VZ) : 243dní

Ak budeš na PN od 1.8. do 30.11.09 a napr. ukončíš DNP 31.8.09 (počas PN) a nové DNP prihlásiš od 1.9.09 (platiť začneš až po ukončení PN, t.j. od 1.12.09), tak ak požiadaš o novú nem.dávku najskôr od 2.3.09, tak tvoja nem.dávka sa vyráta z nasledovného DVZ

DVZ = 1mesiac (december) x nový VZ : 31dní v decembri

Ak pôjdeš na PN v r.2010 do 1.3.2010, tak
DVZ = nová min.mzda platná od 1.1.2010 :30

Tak si to porovnaj
Bude sa mi brať VZ z roku 2008 alebo znovu pravdepodobný po dobu 26 týždňov ?
ešte by bolo zaujímavé, ak by si nebola PN
a podáš zmenu od 1.7.09
DVZ pre rok 2010 = (6x295,5eur + 6x nový VZ) :365
Naposledy upravil brčko : 04.06.09 at 16:00
0 0
veronikasad veronikasad

veronikasad je offline (nepripojený) veronikasad

Gabika, to už je na mňa príliš komplikované. Ostáva mi len veriť, že DNP nebudem potrebovať ...
0 0
brčko brčko

brčko je offline (nepripojený) brčko

veronikasad Pozri príspevok
Gabika prečo, veď do 31.12.platil starý zákon. Ak doručila RLFO-zmenu do 31.12., od 1.1. mohla zmenu urobiť, tam ešte neplatil 6-mesačná lehota.
Mám stanovisko SP, v ktorom mi zrušili pôvodné rozhodnutie.
Iba ak by bol rozdiel v tom, že ja som v decembri zrušila DNP a o tri dni podala novú prihlášku.
veronika, samozrejme máš pravdu. Si sedím na kábly , inak priznávam, že dnes už viackrát No musím to brať športovo
Nejako mi nedošlo, že ide o to najskôr aj mimo roku 2009. TAkže súhlasím s tebou a katy.
Naposledy upravil brčko : 04.06.09 at 17:00
0 0

Sleduj porady, ktoré by vás mohli zaujímať