Rozbieha sa to. To je faajn. Takze by som sa rad podelil o dalsich spevakov, ak vas tym nenastvem.
Prvym je
David Coverdale. Po prvy krat sa presadil s Deep Purple v polovici 70. rokov, po tom, ako odisli basgitarista Roger Glover a spevak Ian Gillan. Vtedy vysli tri vyborne albumy, Burn (1974), Stormbringer (1975) a Come Taste the Band (1976). Spev na nich je vynikajuci a to z dvoch dovodov. Jednym je Davidov hlas, ktory je taky trochu agresivny, melancholicky ''stone cold blues'' a tiez v tych casoch aj so sirokym, pomalym a emotivnym vibratom. Basgitaristu Glovera nahradil Glenn Hughes, a ten je druhy dovod. On totiz spieval a jeho vysoko postaveny, trochu neznejsi soul/funk-ovy prejav (a tiez jeho falsetto podobne tomu Gillanovmu) sa vyborne doplnal s Davidovym srdcervucim nariekanim. David potom zalozil vlastnu kapelu, Whitesnake. Tuto eru dobre vystihuje album Saints and Sinners (1982). Za zmienku este stoji pocin s byvalym gitaristom z Led Zeppelin, Jimmym Pageom, s neoriginalnym nazvom Coverdale-Page (1993).
http://vids.myspace.com/index.cfm?fu...ideoid=3876715
Druhym je
Rob Halford. V podstate vacsinu casu travil v heavymetalovej kapele Judas Priest, jednej z prvych tohto zanru. Pre svoj obrovsky hlasovy rozsah si dokonca vysluzil prezyvku Metal God. Ohladom jeho rozsahu koluju legendy, a sice, ze na koncerte v roku 1975 vytiahol az po G#3 plnym hlasom (samozrejme, nie hrudnym hlasom). Pre neznalych pojmu, je to nad sopranovym vysokym C a tri poltony nad najvyssim tonom arie z Kralovnej noci od Mozarta, co je, ak sa nemylim, najvyssi pozadovany ton v opere. Ja som ho sice pocul vyspievat ''iba'' sopranove vysoke C, takze tento mytus nepotvrdim, ale je to fyzicky mozne. Teda jeho rozsah ma zaberat asi tak 5 oktav (co je naozaj vela). Ale nejak velmi na tom nezalezi, to podstatne sa u muzov vzdy deje viac ako o oktavu nizsie. Tam jeho hlas znie velmi silne a vyborne rezonuje. Takisto zvykne pouzivat dobre vyvinuty chraplak, ktory aspon mne trosku pripomina cirkularku (v dobrom slova zmysle). Trosku nevyhodou je, ze niekedy neznie jeho hlas az tak prijemne ako u niektorych inych spevakov. Ak niekoho zaujme, odporucam tieto albumy od Judas Priest: Stained Class (1978), British Steel (1980) a Screaming for Vengeance (1982).
Tretim je
Joe Lynn Turner. V 80. rokoch spieval s Rainbow (uz by mala byt kapela znama), potom s gitaristom Malmsteenom (spominal som) a tiez s Deep Purple - a tiez s mnohymi dalsimi. Joe Lynn nema nejaky velky rozsah, teda vacsi nez vacsina spevakov nasej tzv. popmusic, ale od Roba Halforda ma daleko. Ale ma nadhernu farbu hlasu, a to aj ked spieva cisto, aj ked zapoji chraplak. Vyborne pasuje k takemu melodickemu hardrocku, aky robili v tom case Rainbow a tiez potom Deep Purple. Najlepsie bude asi si vypocut album Difficult to Cure (1981) od Rainbow a Slaves and Masters (1990) od Deep Purple.
Stvrtym je
Matt Barlow. V podstate je znamy z ucinkovania s Iced Earth, americkou thrash/powermetalovou kapelou (niekomu to mozno vela nepovie, je to tvrda muzika, ale este dost melodicka). Takisto ako Joe Lynn, aj Matt ma nadhernu farbu hlasu. Aj ked jeho je trosku melancholickejsia. Najviac si u neho cenim jeho nizsie polohy, ale nepohrdnem ani tymi vyssimi. Najviac sa jeho hlas ukazuje asi na albumoch Dark Saga (1996) a Something Wicked This Way Comes (1998).
Piatym a poslednym je
Steve Perry. Ucinkoval v poprockovej kapele Journey (povodne sice hrali jazz/fusion). Steve ma podla klasifikacie najvyssi muzsky hlas, tenore altino. Ma celkom iny styl, ako ti zvysni styria. Spieva vacsinou cistym hlasom a hlavne, drzi sa skor vyssich poloh, v ktorych je taky sebavedomy ako bezny popovy spevak nie je o oktavu nizsie. Teda aspon koncom 70. rokov bol, potom jeho hlas trosku utrpel v dosledku velmi casteho koncertovania. Taktiez neznie velmi muzne, ale napriek tomu uzasne. Odporucam albumy Journey ako Escape (1981) a Frontiers (1983).