motylik7 Delonka v našich končinách sa zatiaľ finančnému poradcovi za jeho služby neplatí, aj keď v zahraničí sa im platí. Možno to časom príde aj k nám...
Fin. poradcu je dobré mať pri ruke práve v takých prípadoch, kedy sa situácia ohľadom jednotlivých produktov alebo služieb (či celej spoločnosti) radikálne zmení a vtedy by nás mal poradca sám vyhľadať a informovať. Na to finanční poradcovia sú - je to servis klientovi a to stálý. Tak je to zvykom v lepších spoločnostiach (aspoň teda tam, kde absolvujem v súčasnosti seminár, neustále prízvukujú stálý servis a pomoc klientovi ako samozrejmú vec
).
K tomuto by som chcel napísať pár mojich postrehov. V našej krajine je systém finančného poradenstva nedostatočný. Zákonodarca to chcel napraviť novým zákonom o sprostredkovaní poistenia, kde presne definoval pojmy ako agent a maklér. Zákon zaviedol aj pojmy podriadený a výlučný sprostredkovateľ, ale to teraz nie je podstatné.
Pred publikovaním zákona bola skoro každý sprostredkovateľ agentom aj maklérom a v praxi nebol medzi týmito pojmami rozdiel, obaja ponúkali to isté a fungovali na tých istých princípoch.
Zákon teraz stanovil, že agent zastupuje zájmy poisťovne, ktorých produkty sprostredkuje a maklér zastupuje záujmy klienta. V čom je teda rozdiel? Rozoberiem teda, ako by to malo správne fungovať.
AGENT
Agent môže mať zmluvu s jednou alebo s viacerými poisťovňami. Agen predáva poistky v mene poisťovne a je platený poisťovňou formou provízie. Zastupuje záujmy tých poisťovní, s ktorými má zmluvu. Samozrejme v zmysle zákona musí konať aj v záujmy klienta, nesmie mu predať taký produkt, ktorý klient nechce alebo ho zavádzať.
MAKLÉR
Maklér v zmysle zákona zastupuje klienta. Preto by mal byť aj platený klientom za poradenstvo. Maklér nesmie byť platený formou provízie od poisťovne, lebo tým pádom je závislý od poisťovne a nezastupuje klienta, ale záujmy poisťovne. Akonáhle berie províziu z poisťovne, nie je maklérom ale agentom. Pred zavedením zákona bolo kvantum maklérov na poistnom trhu, po jeho zavedení a povinnosti preregistrácie sa skoro všetci premenovali na agentov. Skutočných maklérov je teraz okolo 15.
Na slovenskom trhu je zatiaľ dosť ťažko predstaviteľné, že by si klient platil za finančné poradenstvo. Jednak to nie je zaužívané, a jednak klienti nie sú ochotní platiť. Radšej si nechá "poradiť" od agenta zadarmo, ale neuvedomí si, že mu ten agent neradí, ale iba prehovára na kúpu tých produktov, ktoré on sprostredkúva. Potom po čase, keď zistí, že agent mu predal niečo, čo pre neho nie je až tak výhodné, tak začne nadávať na všetkých sprostredkovateľov. Keby si zaplatil služby makléra, tak ten by mu našiel takú poistku na trhu, ktorá by bola presne podľa jeho potrieb (aspoň tak by to malo fungovať....
).