[hore]Stanovisko spoločnosti BiB Services s.r.o. k publikovanému upozorneniu Európskeho spotrebiteľského centra v SR k problematike registrácie na webových stránkach
V súvislosti s vydaným upozornením Európskeho spotrebiteľského centra v SR, v ktorom tento subjekt upozorňuje na narastajúci počet sťažností týkajúcich sa faktúr za registráciu na webových stránkach obsahujúcich voľne dostupné údaje a programy, pri ktorých podmienkou registrácie je akceptovanie Všeobecných obchodných podmienok (ďalej len „VOP“) obsahujúcich podľa názoru Európskeho spotrebiteľského centra v SR ( ďalej len ESC v SR ) veľmi nejasným a pre priemerného spotrebiteľa nezrozumiteľným spôsobom formulovanú povinnosť zaplatiť za registráciu pomerne vysoké poplatky, ako aj nemožnosť odstúpiť od zmluvy, opierajúcu sa o ustanovenie zákona č. 108/2000 Z. z. o ochrane spotrebiteľa pri podomovom predaji a zásielkovom predaji v znení neskorších predpisov sa v tomto upozornení nachádza aj celý rad odporúčaní naša spoločnosť zastáva nasledovné stanovisko :
Predovšetkým dávame do pozornosti, že upozornenie ESC v SR má len odporúčací charakter a nie je založené na existujúcom právnom titule resp. rozhodnutí súdu, že v posudzovaných prípadoch ide o neplatný právny úkon, pretože zo samotného textu tohto upozornenia vyplýva len možnosť, že môže ísť o nekalé obchodné praktiky, pričom je tu vysvetlený aj odkaz na príslušné právne predpisy ako v takýchto prípadoch postupovať. Pokiaľ sa v tomto upozornení nachádza aj výklad o neplatnosti právneho úkonu resp. bezdôvodného obohatenia podľa hmotnoprávnych ustanovení OZ ( § 39 OZ a § 451 OZ ) je potrebné poukázať na to, že samotné ESC v SR uvádza v tomto upozornení, že ide len o citáciu z Občianskeho zákonníka a slúžia pre informáciu, ako by mohla úvaha súdu nasledovať. Podľa informácií ESC v SR už viacerí prevádzkovatelia podobných stránok postúpili svoje pohľadávky spoločnosti so sídlom v SR, ktorá ich môže uplatniť na príslušnom súde, v tomto prípade súde odporcu, čiže súde v mieste trvalého bydliska spotrebiteľa. ESC v SR upozorňuje, že postúpením pohľadávky sa mení iba osoba veriteľa, v žiadnom prípade to však nemá vplyv na platnosť pohľadávky ( teda neplatná pohľadávka sa nestáva platnou) a taktiež nedochádza k oslabeniu postavenia dlžníka.
V nadväznosti na posledne uvedené je potom podľa nášho názoru nepochybné ( ako to už bolo uvedené vyššie ), že tieto upozornenia ESC v SR nemajú základ v judikovaných rozhodnutiach súdov resp. iných orgánov, teda nemajú záväzný charakter.
To platí aj v prípade právneho postupu spoločností, ktorým boli postúpené pohľadávky z takýchto dvojstranných právnych vzťahov a ktoré pri uplatňovaní práv z takto postúpených pohľadávok konajú voči dlžníkom. Naša spoločnosť koná pri uplatňovaní práv z postúpených pohľadávok v mene a v zastúpení svojich mandantov v súlade s právnymi predpismi SR, teda postupuje štandartným spôsobom a to pokusom o mimosúdny zmier s dlžníkom a v prípade jeho nedosiahnutia súdnym konaním. Je len na rozhodnutí súdu a nie na úvahe Európskeho spotrebiteľského centra v SR, či v prípadoch takýchto súdnych konaní uzná súd pohľadávku za platnú alebo nie , či v prípade návrhu na začatie konania vydá alebo nevydá platobný rozkaz z dôvodu skúmania existencie alebo neexistencie neprijateľlých podmienok v spotrebiteľskej zmluve. Ešte raz je potrebné upriamiť pozornosť na to, že jedine vecne a miestne príslušný súd je oprávnený tieto otázky posudzovať, skúmať a rozhodnúť o nich a nie je v súlade s dobrými mravmi, aby ktorýkoľvek subjekt prejudikoval ( čo mu neprináleží ) či je niečo platné alebo neplatné resp. či je nejaká podmienka v zmluve prijateľná alebo neprijateľná.
v Nitre dňa 05. januára 2011
BiB Services s.r.o. - právne oddelenie