Trochu
marjankaj A keď sa to nevysvetlí, za čo by mal dostať pokutu? Aký paragraf akého zákona bol porušený? Alebo bolo k tomuto vydané nejaké usmernenie?
Výdavok bol v hotovosti a z pokladne podnikateľa. Podnikateľovi slúži na zabezpečenie príjmu. (Alebo aj nie, tak si ho dá do výdavkov neovplyvňujúcich základ dane.)
Ako by si postupoval v takomto prípade ty? Poslal by si dotyčného naspäť do obchodu stornovať nákup a znovu nakúpiť v hotovosti?
ego.mc Ak sa to vysvetlí, všetko je v najlepšom poriadku.
Ak sa to nevysvetlí, tak nasleduje minimálne
dorúbenie dane a sankčný úrok. Mohol by byť problém aj pri uplatňovaní odpočtu DPH, pretože podľa § 49 ods. 2: Platiteľ môže odpočítať daň, ak je daň a)
voči nemu uplatnená iným platiteľom v tuzemsku z tovarov a služieb, ktoré sú alebo majú byť platiteľovi dodané,"...
Pred niekoľkými rokmi bol problém pri uplatňovaní odpočtu DPH pri ubytovaní zamestnancov na pracovnej ceste, ak bol doklad vystavený z ERP. Moja vtedajšia audítorka tvrdila, že v takomto prípade si firma nemôže uplatniť odpočet DPH, lebo ubytovanie bolo poskytnuté zamestnancovi a nie firme. Ak však bola na ubytovanie vystavená faktúra na firmu, problém nebol. Toto s platbou "cudzou" kartou je podobné, lebo tovar platil niekto iný, nie firma, čiže daň bola uplatnená voči niekomu inému, nie voči firme.
A teraz k téme:
1. pre firmu zaoberajúcu sa stavebnou činnosťou vykonávajú prácu živnostníci. Títo poskytujú len služby. Materiál zabezpečuje firma. Často sa však stane, že na stavbe potrebujú súrne nejaký materiál, tak ho zaplatia vlastnou kartou. Za mesiac je to spolu aj do 1.000 EUR. Ako najlepšie "ošetriť" tieto platby, aby nebol problém s uznávaním nákladov a odpočtom DPH? Máme s nimi uzatvoriť nejakú zmluvu o tom, že sú oprávnení pre firmu nakupovať materiál? Bude mať firma na základe nejakej takejto zmluvy nárok na odpočet DPH? Bola tu spomínaná zmluva o obstaraní, ale s tým, že pri nej nie je možné uplatniť odpočet DPH. Alebo im máme dať na začiatku mesiaca nejakú zálohu s tým, že na VPD sa napíše, že je určená na nákup materiálu pre firmu a oni sú povinní ju zúčtovať (čiže predložiť bločky)? V tomto prípade by mala firma nárok na odpočet DPH a náklady budú uznané?
2. Zamestnanec dostane na začiatku mesiaca zálohu napr. 500 EUR. Na konci mesiaca ju zúčtuje, vyjde mu napr. že mu zostalo ešte 50 EUR. Na zúčtovanie predloží aj bločky, ktoré platil svojou súkromnou kartou, keďže nemal dostatočnú sumu z poskytnutej zálohy pri sebe (lebo nebude predsa stále nosiť so sebou 500 EUR). Môže byť v tomto prípade nejaký problém pri uplatňovaní odpočtu DPH a nákladov, keďže zamestnanec dostal dosť EUR a aj tak to platil súkromnou kartou?
A čo sa týka oboch prípadov: predpokladám, že nie je našou povinnosťou žiadať od nich (živnostníkov a zamestnancov) výpisy z ich súkromných účtov, kde budú zaznamenané platby kartou za materiál pre firmu. Takisto nemusí byť k dokladom platených kartou ústrižok z terminálu (niekto to tu vtipne nazval "slížik"
), na ktorom je číslo karty.