Niečo málo k používaniu tzv. červenej nafty, samotný zákon č. 98/2004 o spotrebnej dani z minerálneho oleja v znení neskorších predpisov takýto pojem nepozná, v zmysle zákona ide podľa ustanovenia § 11 ods. 2 písm. a) o daňovo zvýhodnený minerálny olej.
Červená nafta je triviálny názov normálnej motorovej nafty kódu KN 2710 19 41, 2710 19 45 a 2710 19 49, ktorá je podľa ustanovenia § 8 ods. 1 citovaného zákona označená indikačnou látkou Solvent Yellow 124 (N-etyl-N-[2-(1-izobutoxyetoxy)etyl]-4-(fenylazo)anilín) v koncentrácii najmenej 6 mg/l a najviac 9 mg/l a tiež farbivom zodpovedajúcim odtieňu farby Solvent Red 19. Práve toto farbivo dáva označenej nafte charakteristické červené zafarbenie, ktoré slúži na rozlíšenie odlišne daňovo zaťaženej nafty. Povinnosť používať takéto unifikované označenie nafty v prípade jej daňového zvýhodnenia vyplýva zo smernice Rady 95/60/ES z 27. novembra 1995 o daňovom označovaní plynových olejov a petroleja (Ú.v. ES L 291, 6.12.1995) a je teda záväzné pre všetky členské štáty, čo okrem iného umožňuje voľný pohyb takejto nafty medzi členskými štátmi bez toho, aby boli porušené ich národné daňové predpisy.
Keďže je červená nafta daňovo zvýhodnená, pre jej používanie musia platiť a aj platia zákonom ustanovené určité pravidlá, aby nedochádzalo k jej zneužívaniu. Kto chce používať takúto daňovo zvýhodnenú naftu, musí požiadať o zaradenie do evidencie užívateľských podnikov, a to podľa ustanovenia § 11 zákona o spotrebnej dani z minerálneho oleja, kde sú upravené aj ďalšie podrobnosti. Mám na mysli najmä odberný poukaz a možnosť nákupu červenej nafty iba na základe tohto odberného poukazu, ako aj povinnosť používať červenú naftu iba na účely uvedené v odbernom poukaze. Zo všetkého najdôležitejšie je zapamätať si, že červenú naftu je možné podľa ustanovenia § 7 citovaného zákona použiť iba ako
a) palivo,
b) pohonnú látku na pohon
-koľajových vozidiel používaných v železničnej doprave osôb a nákladov a pri prevádzkovaní, oprave a údržbe železničnej siete, vykonávaných v rámci podnikania,
-strojov používaných výlučne na práce výrobnej povahy alebo služby,v pôdohospodárskej produkcii vykonávanej v rámci podnikania,
- motorov stacionárnych zariadení určených na výrobu elektrickej energie.
Na všetky uvedené použitia červenej nafty je potrebné mať odberný poukaz, ktorého predloženie oprávňuje jednak k nákupu červenej nafty a okrem iného je v odbernom poukaze uvedený aj povolený účel použitia. Ak je povolený iba niektorý z vyššie uvedených účelov použitia červenej nafty, užívateľský podnik smie použiť červenú naftu len na takýto účel, ak ju použije na niektorý iný z vyššie uvedených účelov ide o porušenie ustanovenia § 8 ods. 3 písm. e) za čo možno uložiť pokutu podľa ustanovenia § 42 ods. 1 podľa závažnosti, dĺžky trvania a následkov protiprávneho stavu až do 500 000 Sk, najmenej však 10 000 Sk. Ak ale červenú naftu použije na akýkoľvek iný účel, než je uvedené v § 7 ods. 1, potom možno podľa ustanovenia § 42 ods. 3 písm. a) uložiť pokutu vo výške 50 % dane pripadajúcej na množstvo takto použitého minerálneho oleja, najmenej však 50 000 Sk.
V prípade ak ale červenú naftu použije právnická alebo fyzická osoba ktorá vôbec nie je držiteľom odberného poukazu, je jasné, že červenú naftu získala nelegálnym spôsobom. V takomto prípade možno uložiť pokutu buď podľa ustanovenia § 42 ods. 1, ak červenú naftu použije napr. na niektorý z účelov podľa § 7 ods. 1, pretože ide o porušenie § 8 ods. 3 písm. d), ale až vo výške 50 % dane pripadajúcej na množstvo takto použitého minerálneho oleja, najmenej však 100 000 Sk v prípade použitia červenej nafty na akékoľvek iné účely, než je uvedené v § 7 ods. 1. Ešte tvrdšie pokuta dopadne na každú právnickú alebo fyzickú osobu, ktorá vydá minerálny olej takému odberateľovi, ktorý nepredloží odberný poukaz na odber minerálneho oleja so zníženou sadzbou dane. V takomto prípade možno uložiť pokutu až vo výške 50 % dane vypočítanej podľa sadzby dane uvedenej v § 6 pripadajúcej na množstvo vydaného minerálneho oleja, najmenej však 100 000 Sk! Tu by som chcel upozorniť najmä tých, ktorí pokútne nakupujú červenú naftu, pretože sankčné ustanovenia zákona sa vzťahujú práve na nich rovnako, ako na tých, ktorí im takúto naftu predajú! Taktiež neodporúčam nakupovať akúkoľvek podozrivo lacnú naftu, pretože môže ísť o odfarbenú červenú naftu. Ako som uviedol vyššie, označenie červenej nafty pozostáva z dvoch zložiek, pričom odstránenie červeného farbiva je síce možné, rozhodne sa však nedá jednoduchým spôsobom odstrániť indikačná látka, to dokáže iba rafinéria. Takže, ak sa niekto ulakomí na takúto lacnú naftu, v prípade, že ho zastaví mobilná kontrolná skupina Colnej správy (biely SEAT Alhambra s modrým majákom a nápisom „Colná správa“) a skontroluje mu nádrž, v ktorej nájde červenú naftu, neobstojí nijaká výhovorka v tom zmysle, že práve mi došla nafta a okoloidúci traktorista mi predal päť litrov nafty, aby som došiel k najbližšej čerpacej stanici pohonných látok. V takomto prípade si treba povšimnúť najmä text ustanovenia § 8 ods. 1, podľa ktoréhooznačovaním plynového oleja sa na účely zákona rozumie rovnomerné primiešavanie červeného farbiva a indikačnej látky tak, aby v zmesi pozostávajúcej z jedného dielu označeného a z desiatich dielov neoznačeného plynového oleja bolo ešte voľným okom viditeľné červené zafarbenie! Ani vyšší pomer zmiešania neoznačenej a označenej nafty nie je presvedčivým dôkazom skutočnosti, že používam legálne nadobudnutú naftu. Čiže akékoľvek jednoduché zmiešanie označenej a neoznačenej nafty v pomere 1:10 alebo i viac nazaručuje možnosť vyhnúť sa sankcii, stále ma totiž môže prezradiť prítomnosť indikačnej látky! S takýmito prípadmi som sa veľmi často stretol v praxi, žiaľ tu niet nijakej pomoci a neostáva nič inšie, než znášať sankcie tak, ako sú ustanovené zákonom.
Z vyššie uvedeného teda vyplývajú pre držiteľa odberného poukazu oprávňujúceho na nákup červenej nafty jasné pravidlá:
1. červenú naftu môžem ako užívateľský podnik použiť iba na taký účel, ktorý mám uvedený v odbernom poukaze,
2. žiadne ustanovenie zákona o spotrebnej dani z minerálneho oleja mi nebráni v tom, aby som ako užívateľský podnik v prípade núdze, t.j. ak práve nemám k dispozícii tzv. červenú naftu použil naftu zdanenú podľa ustanovenia § 6 ods. 1 písm. d).
Tu by som si dovolil citovať ustanovenie § 19 ods. 2 písm. l) zákona č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov v znení neskorších predpisov, podľa ktorého ako daňový výdavok možno uplatniť spotrebované pohonné látky podľa cien platných v čase ich nákupu, prepočítané podľa spotreby uvedenej v technickom preukaze, alebo ak sa táto spotreba v technickom preukaze neuvádza, alebo ak sa vozidlo alebo zariadenie používa na prevádzku, pri ktorej nie je spotreba pohonných látok uvedená v technickom preukaze, podľa spotreby preukázanej iným preukázateľným dokladom! Podľa citovaného zákona teda nie je rozhodujúce, za akú cenu zdanenú naftu nakúpim a vzápätí použijem, stále je to pre mňa uplatniteľný daňový výdavok!
Úplne na koniec, ak som držiteľom odberného poukazu a neoznačenú naftu použijem na účely, ktoré mám uvedené v stále platnom odbernom poukaze, potom som nič neporušil. Mojou povinnosťou ako užívateľského podniku je predovšetkým viesť evidenciu v zmysle ustanovenia § 37 zákona o spotrebnej dani z minerálneho oleja, ale iba na účely daňového dozoru podľa ustanovenia § 40 tohto zákona, nie však na účely daňovej kontroly podľa rovnakého ustanovenia zákona o spotrebnej dani z minerálneho oleja. Daňovej kontrole podlieha všeobecne použitie minerálneho oleja iba podľa ustanovenia § 19 ods. 2 písm. l) zákona č. 595/2003 z. z., teda inými slovami, daňový úrad do toho nič nie je, či použijete daňovo zvýhodnený minerálny olej v zmysle § 11 zákona o spotrebnej dani z minerálneho oleja alebo bežným spôsobom zdanený minerálny olej podľa ustanovenia § 6 ods. 1 zákona.
Naposledy upravil Excise Duty : 21.08.07 at 19:27