Tweety
V konečnom dôsledku výsledok z toho komplikovaného účtovania je ten iský, aj tak to skončí v spotrebe 501. Mám také skúsenosti s audítorkami, že oni často pokúšajú účtovníkov ,aby pristupovali k riešeniu účtovných prípadov oveľa zložitejšie ako by postupovali bez nich.
Mária M
Majka, niekedy účel svätí prostriedky. Jednoduchšie pre účtovnú jednotku (účtovníčku) môže byť, keď zaviaže povinnosťou predložiť vyúčtovanie príslušných zamestnancov (spravidla vodičov referentských vozidiel) a do nákladov účtuje spotrebu PHM pri predložení tohto vyúčtovania. Nemôže sa stať, že spotreba ostane nepreukázaná. Keď to účtovná jednotka nemala stanovené, stávalo sa, že sa nemohla dočkať predloženia potrebných dokladov a mala to zahrnuté v nákladoch, ktoré častokrát nakoniec ani nevedela preukázať. Tým, že výdavok je evidovaný na účte 335, eviduje sa povinnosť voči konkrétnemu zamestnancovi.
Ak nakoniec zvážime, koľko máme účtovných zápisov, spravidla to vyjde zajedno.
Zjednodušený príklad č. 1:
1) doklad o nákupe PHM: 335/211
2) vyúčtovanie spotreby: 501AE/335
Dva účtovné prípady zaúčtované podľa vecnej príslušnosti.
Zjednodušený príklad č. 2:
1) doklad o nákupe PHM: 501/211 (uznaný alebo neuznaný),
2) vyúčtovanie spotreby: 501AE podľa nadspotreby t.j. aj tak sa účtovná jednotka vráti k účtovaným nákladom.
Dva účtovné prípady zaúčtované podľa vecnej príslušnosti.
Podľa môjho názoru to nie je zložitejšie, ale viaže väčšou zodpovednosťou zamestnanca, t.j. prenáša zodpovednosť za správnosť nákladov z pliec účtovníčky na plecia osoby, ktorá vie kde, koľko a prečo jazdila služobným vozidlom.