Zuzi, tvoja otázka je veľmi obecná. Potrebuješ len softver, alebo systém? Koľko na to chceš minúť (5.000 alebo 50.000 či viac)? Dobrých programov je veľmi mnoho, dôležité je, čo ty si predstavuješ ako dobrý pre teba. Čo považuješ za dôležité: prístup k zákazníkovi, cenu, funkčnosť, zabezpečenie, aktualizáciu, ďalšie služby (školenie, konzultácie, hot-line)?
Rozdiel medzi softverom a systémom v mojom čítaní by som definoval takto:
účtovný softvér mi pomáha v tom, aby som daňovému úradu dával správne podklady k daniam (napr MRP).
Informačný systém mi poskytuje priame a nepriame
informácie o tom, ako prevádzkujem svoj podnik, dáva správne podklady k správnemu rozhodnutiu, včas a v potrebnom rozsahu a to všetko bez nutnosti zásahu do systému zo strany programátorov (napr. Navision).
Nepoviem ti aký si kúp, ale viem ti poradiť
ako kúpiť. Dnes už máme takú širokú a neprehľadnú ponuku, že sa nedá rozhodovať len podľa jedného kritéria. Ja sa živím predajom informačného systémov pre ekonomiku a ľudské zdroje od r. 1994, nepoviem ktorého, (nechcem si tu robiť lacnú reklamu) ale v tejto diskusii to ešte nebolo spomenuté. U nás je zažitý postup: osobne predviesť, prekonzultovať požiadavky zákazníka, ponúknuť mu riešenie na jeho problémy a až následne predáme a postaráme sa o neho.
Niekoľko tu spomenutých softverov poznám, a mnoho z nich má zásadný problém: zadávaš údaje od rána do večera a potom keď z nich chceš vykúzliť neštandartný výstup príp. pohľad na svoje údaje, na ktoré programátor nepomyslel, si vedľa, jednoducho nemáš možnosť.
Mnohí tu chválili Money. Ja s ním pracujem v JU od r. 1999 a musím ťa upozorniť, že má jeden veľmi závažný nedostatok: nie je možné vytlačiť štatistické výkazy spätne v čase. Napr. máš zaúčtované 10 mesiacov, a potrebovala by si výkaz k 30.6. daného roku - neurobíš. Jedine k aktuálnemu dátumu.
Takisto hotline - nedobré skúsenosti.
Možno by bolo dobré postaviť úvodnú otázku takto:
Ktorý účtovný softver by ste nekúpili a prečo? Určite sa dozvieš zaujímavé veci aj z tohto pohľadu. Keď si prečítaš odpovede, väčšinou každý chváli to, s čím pracuje, ale nevieme aké špecifické situácie potrebuješ vyriešiť ty a aké riešia oni. Základné funkcie u každého programu sú rovnaké: účtovníctvo účtuje, fakturácia vystavuje a prijíma faktúry, pokladňa prijíma a vydáva peniaze atd. Rozdiel je v detailoch a to nepoznáš na prvý pohľad. Pre zaujímavosť, minulý rok som mal zákazníka, kde sme jeho potreby pred predajom konzultovali cca 10 dní v celkovom trvaní 90 hodín.
Vždy sa opýtam zákazníka: prečo chce zmeniť existujúci systém? Však s tým si zarobí na problémy v závislosti od počtu zamestnancov, ktorých sa to týka. Vieš odpovedať na túto otázku? Si si istá, že nový systém odstráni staré problémy a neprinesie nové? A tých otázok tu ešte by bolo....
Ak by si potrebovala ďalšie rady, ozvi sa súkromne.