Otázka nemôže fatálne závisieť od toho, kto príde na kontrolu. Ak doklad aspoň nepriamo obsahuje, to čo má obsahovať, tak žiadne vrtochy daňovej kontroly nemôžu uspieť. Najprv treba pozrieť, čo hovorí legislatíva. Náplň a povinnosť pokladničného dokladu bola za socíku nariadená vyhláškou 118/72 Zb. o pokladničných operáciách, ktorú zrušil prvý ponovembrový zákon o účtovníctve. Odvtedy pre pokladničné operácie platí iba vnútorná smernica - ak nejaká existuje. A ... všeobecne § 10 zákona o účtovníctve. Jeho náplň sa primerane vzťahuje aj na pokladničné doklady. Primeranosť by mala byť posúdená vizuálnym testom .... že čo treba existujúcemu pokladničnému dokladu nevyhnutne doplniť, aby spĺňal kritériá § 8, ods. 5 zákona. Požiadavky sa členia podľa sústav ... JÚ, versus PÚ.
Ak robím JÚ, tak k dokladu o nákupe treba nevyhnutne doplniť poradové číslo dokladu, podpis účtovníka a podpis zodpovednej osoby .... Ostatné údaje sa na doklade buď nachádzajú, alebo ich možno z dokladu o nákupe a jeho zápisu do JÚ vydedukovať. Pri PÚ pribúda opis použitých účtov a rozúčtovanie sumy. Vtedy výdavkový pokladničný doklad nevypisujem, lebo to nepovažujem ani za povinné, ani za potrebné. Tieto údaje doplňujem do svojej pečiatky JÚ a PÚ, ktorou opatrím doklad o nákupe, alebo vedľa neho na podklad.
Ďalšie je kritérium účelnosti a nevyhnutnosti. Samozrejme, že sa vypísaniu pokladničného dokladu sa nemožno vyhnúť, ak do pokladne vkladám hotovosť, alebo ju vyberám na osobnú potrebu a žiadny iný súvisiaci doklad nato nemám. Ak by som to neurobil, tak by o tomto účtovnom prípade nebol žiadny doklad, iba zápis bez dokladu. Ale tam, kde nemusím, sa snažím vypisovanie VPD a PPD minimalizovať. Všeobecne sa nemožno vyhnúť VPD a PPD tam, kde má byť dokladované reálne prevzatie hotových peňazí. Formalizmus je však vypísať /alebo požadovať !/ VPD k faktúre napr. z Metra, kde sa opíše iba to, čo je na faktúre a ... nemá kto podpísať prevzatie hotovosti.
Ak je drobných nákupov veľa, tak určite je účelné vypísanie VPD, lebo pod jeden VPD dám všetky potvrdenky ERP z nákupu a zosumarizujem sumu pre osobu, ktorá ich doniesla na jedno preplatenie. Vypisovanie PPD a VPD sa mi predsa nemôže bezhlavo zvrhnúť na samoúčelný formalizmus zo strachu pred nejakou nevyspytateľnou daňovou kontrolou.
Na záver - treba si uvedomiť, že ak niekde má byť vypísaný VPD alebo PPD, tak ho musí vypísať osoba, ktorá vydala, alebo prijala hotovosť, nie účtovník .... za júlový nákup, pred zostavením daňového priznania pre igelitkára v marci. Špička je, keď softvér automaticky tlačí PPD a VPD ku každému dokladu, aj ku ručným PPD a VPD a .... ostatní si myslia, že to má byť tak. Iniciatíve sa medze nekladú, ale .... úspora zbytočnej práce a papiera sa mi páči viac.
Ostatné varianty, polemiky a podrobnosti vynechám, presahovali by rámec príspevku.