Ešte pridám názor právnika z iného fóra (na vyváženie):
vvv.futbalvregione.sk/bfz-spravy/pytate-sa-/963-ako-dopadol-podvod-ms-2010sk[/url]
"Zdravím všetkých!
Píšem lebo mi to nedá. Hneď na začiatok uvádzam, že som právnik a nepatrím ku skupine registrovaných a podvedených. Nižšie uvádzam pár právnických (aj logických) dôvodov prečo neplatiť. Je to trochu dlhšie (čo je dosť typické pre väčšinu právnikov ) a preto som to musel rozdeliť. 2. časť môjho príspevku je vyššie, a toto je tretí pokus zavesiť prvú časť, keďže predchádzajúce pokusy zlyhali (kvôli záujmu administrátora). Dúfam, že to vyjde!
Takže 1. časť môjho príspevku (po tretí krát):
S poukazom na nižšie uvedené dôvody zdôrazňujem, že ak by som bol ja zaregistrovaným užívateľom portálu ms-2010 žiadne peniaze by som prevádzkovateľovi portálu nezaplatil, a to z dôvodu neplatnosti predmetných užívateľských zmlúv.
K dôvodom neplatnosti užívateľskej zmluvy:
Právo (a to predovšetkým v prípade spotrebiteľských vzťahov) má byť prostriedkom rozumnej a spravodlivej ochrany práv a oprávnených záujmov bežných ľudí (spotrebiteľov).
Spotrebitelia vstupujú do právnych vzťahov s poskytovateľmi tovarov a služieb (obchodníkmi) v presvedčení o existencii určitých štandardných a zaužívaných podmienok správania sa obchodníkov a spotrebiteľov na relevantných trhoch.
Na to aby ste mohli uzatvoriť akúkoľvek platnú zmluvu musia zmluvné strany dobrovoľne, vážne a určito súhlasiť s obsahom a podmienkami zmluvy. Pre platnosť zmluvy sú dôležité aj okolnosti, za ktorých ste zmluvu uzatvorili. Ak je užívateľská zmluva uzatvorená za podmienok a okolností, ktoré uviedli drvivú väčšinu registrovaných užívateľov (ak nie všetkých) do omylu o tom, že poskytovaná „služba“ nie je spoplatnená, potom právo nemôže takýmto zmluvám poskytovať právnu ochranu, keďže boli uzatvorené v omyle vychádzajúcom zo skutočností, ktoré vyvolala druhá strana (prevádzkovateľ portálu) v úmysle získať pre seba neprimeraný majetkový prospech. Z okolností celého prípadu je možné konštatovať, že tento a jemu podobné „projekty“ spoplatnených internetových stránok sú zamerané na to, aby konaním majúcim znaky podvodného konania získali prevádzkovatelia internetových portálov neprimeraný majetkový prospech za služby, ktoré svojim obsahom v žiadnom prípade nezodpovedajú výške požadovanej ceny za tieto služby.
Na uvedenom závere nič nemení tá skutočnosť, že registrovaní užívatelia v registračnom formulári označením príslušného políčka potvrdili, že sa oboznámili a súhlasia so všeobecnými obchodnými a užívateľskými podmienkami, ktoré obsahovali záväzok zaplatiť cenu za poskytnutie ponúkanej služby, a to bez toho, že by si tieto podmienky prečítali. Predmetný postup internetového predaja služieb zákazníkom je absolútne neštandardný. Od spotrebiteľa sa v tomto prípade vyžaduje neprimeraná miera predvídavosti, na ktorú nie je bežný spotrebiteľ pripravený vzhľadom na štandardné zákonné podmienky predaja tovaru a služieb.
Uvediem príklad. Ak navštívite obchod (či už kamenný alebo internetový) ste si od začiatku vedomý toho, že za ponúkaný tovar alebo službu budete musieť zaplatiť. Pri každom tovare alebo službe je v obchode zreteľne uvedená cena, ktorú od Vás obchodník za kúpu daného tovaru alebo služby požaduje. Pri štandardnom internetovom obchode Vás elektronický obchodník upozorní na cenu Vami kupovaného tovaru niekoľko krát predtým, než definitívne Vašu objednávku (nákup) potvrdíte.
V našom prípade sa internetový portál ms-2010 tvári ako tisícky iných web stránok, ktoré od Vás požadujú bezplatnú registráciu prevažne na marketingové účely. Na predmetnej stránke som neobjavil žiaden údaj alebo informáciu, z ktorej by bolo na prvý pohľad zrejmé, že obsah stránky je spoplatnený a údaj o výške takéhoto poplatku. Bežný užívateľ služieb internetu sa registruje bezmyšlienkovite na rôzne stránky: diskusné fóra, mailové adresy, internetové obchody, bankové služby a pod. Som presvedčený o tom, že 99% užívateľov internetu si pred takouto registráciou neprečíta všeobecné obchodné podmienky alebo poučenie o používaní osobných údajov. Všetci sa celkom prirodzene spoliehame na to, že obsah a charakter stránky je zrejmý na prvý pohľad a ak náhodou budeme musieť niečo zaplatiť tak nám budú poskytnuté zreteľné informácie o tom: (i) za čo platíme, (ii) koľko platíme, (iii) ako aj to, že službu, resp. tovar môžeme odmietnuť (neobjednať) a opustiť stránku bez akéhokoľvek peňažného záväzku. Takto v predstavách bežného spotrebiteľa funguje legálny internetový obchod. Je zrejmé, že v prípade internetového portálu ms-2010 tomu tak nie je. Ani web stránka, ani registračný formulár neobsahuje žiaden údaj, ktorý by užívateľa bezprostredne a jasne informoval o tom, že (i) za služby na tejto stránke bude musieť zaplatiť, (ii) o výške ceny za tieto služby, ako aj o tom, že (iii) registráciu v podstate nie je možné dodatočne zrušiť.
A teraz trochu paragrafov:
Podľa § 4 ods. 8 zákona č. 250/2007 Z. z. o ochrane spotrebiteľa, predávajúci nesmie konať v rozpore s dobrými mravmi. Konaním v rozpore s dobrými mravmi sa na účely zákona o ochrane spotrebiteľa rozumie najmä konanie, ktoré je v rozpore so vžitými tradíciami a ktoré vykazuje zjavné znaky diskriminácie alebo vybočenia z pravidiel morálky uznávanej pri predaji výrobku a poskytovaní služby, alebo môže privodiť ujmu spotrebiteľovi pri nedodržaní dobromyseľnosti, čestnosti, zvyklosti a praxe, využíva najmä omyl, lesť, vyhrážku, výraznú nerovnosť zmluvných strán a porušovanie zmluvnej slobody.
Podľa § 7 zákona o ochrane spotrebiteľa sú zakázané nekalé obchodné praktiky. Obchodná praktika sa považuje za nekalú, ak je v rozpore s požiadavkami odbornej starostlivosti (t.j. osobitnej schopnosti a starostlivosti, ktorú možno rozumne očakávať od predávajúceho pri konaní vo vzťahu k spotrebiteľovi, zodpovedajúca čestnej obchodnej praxi alebo všeobecnej zásade dobrej viery uplatňovanej v jeho oblasti činnosti). Za nekalú obchodnú praktiku sa považuje najmä klamlivé konanie. Obchodná praktika sa v zmysle § 8 zákona o ochrane spotrebiteľa považuje za klamlivú ak zapríčiňuje alebo môže zapríčiniť, že spotrebiteľ urobí rozhodnutie o obchodnej transakcii, ktoré by inak neurobil, pretože obsahuje nesprávne informácie a je preto nepravdivá, alebo akýmkoľvek spôsobom uvádza do omylu alebo môže uviesť do omylu priemerného spotrebiteľa, a to aj ak je táto informácia vecne správna. Za klamlivé opomenutie sa tiež považuje, ak predávajúci skrýva alebo poskytuje nejasným, nezrozumiteľným, viacvýznamovým alebo nevhodným spôsobom podstatné informácie (vrátane ceny za službu), pričom v dôsledku klamlivého opomenutia priemerný spotrebiteľ prijme rozhodnutie o obchodnej transakcii, ktoré by inak neprijal.
Podľa § 37 ods. 1 Občianskeho zákonníka, právny úkon sa musí urobiť slobodne a vážne, určite a zrozumiteľne; inak je neplatný.
Podľa § 39 Občianskeho zákonníka, neplatný je právny úkon, ktorý svojím obsahom alebo účelom odporuje zákonu alebo ho obchádza alebo sa prieči dobrým mravom.
Podľa § 49a Občianskeho zákonníka, právny úkon je neplatný, ak ho konajúca osoba urobila v omyle vychádzajúcom zo skutočnosti, ktorá je pre jeho uskutočnenie rozhodujúca, a osoba, ktorej bol právny úkon určený, tento omyl vyvolala alebo o ňom musela vedieť. Právny úkon je takisto neplatný, ak omyl táto osoba vyvolala úmyselne.
Záver:
S poukazom na všetky vyššie uvedené dôvody som toho názoru, že predmetné užívateľské zmluvy sú od počiatku neplatné a preto nič platiť netreba!"