http://www.soi.sk/sk/Poradna/Rady-sp...10-sk.soi?ind= k činnosti spoločností používajúcich nekalé obchodné praktiky pri poskytovaní služieb prostriedkami diaľkovej komunikácie
Spoločnosť (Pro Content Banská Bystrica, Web Content Nitra, Online Investment Group Ltd. Seyschelles) použila pri prezentácii na svojej internetovej stránke nekalú obchodnú praktiku, nakoľko spôsob, akým prezentovala službu a súťaž o výhru, bol v rozpore s požiadavkami odbornej starostlivosti.
Tým, že spoločnosť prezentovala nutnosť vykonať registráciu ako podmienku pre účasť v súťaži, pričom neupozorňovala spotrebiteľov priamo na tejto úvodnej stránke, že táto registrácia zároveň slúži ako objednávka platenej služby, dokonca s viazanosťou na 1 rok alebo 2 roky, dopustila sa klamlivého opomenutia podľa § 8 ods. 4 zákona č. 250/2007 Z. z. o ochrane spotrebiteľa v znení neskorších predpisov.
SOI ako orgán kontroly dodržiavania ustanovení zákona č. 250/2007 Z. z., môže spoločnosti, ktorá má sídlo v SR, zakázať takéto konanie a uložiť finančnú pokutu, čo aj bolo vykonané v prípade Pro Content a Web Content. Ak ide o spoločnosť, ktorá má sídlo v inom členskom štáte EU, môže požiadať orgán kontroly príslušného členského štátu o konanie. Ak však ide o spoločnosť registrovanú mimo členských štátov EU, nemá SOI kompetenciu konať.
Spoločnosť vo svojich Všeobecných obchodných podmienkach uviedla, že poskytovanie služby začína okamžite po registrácii, čo podľa zákona znemožňuje spotrebiteľovi odstúpiť od zmluvy v zákonnej lehote. Podmienkou je však súhlas spotrebiteľa, ktorý v tomto prípade dal nevedomky, čím sa vopred vzdal svojho práva na odstúpenie od zmluvy v lehote 7 pracovných dní podľa zákona č. 108/2000 Z. z. o podomovom predaji a zásielkovom predaji v znení neskorších predpisov
Keďže podľa § 54 Občianskeho zákonníka sa spotrebiteľ najmä nemôže vopred vzdať svojich práv, ktoré mu priznáva Občiansky zákonník alebo si inak zhoršiť svoje zmluvné postavenie, takéto konanie je zároveň v rozpore s ustanoveniami Občianskeho zákonníka.
Preto spotrebitelia, ktorí sa konaním spoločnosti cítia poškodení, môžu sa dovolávať neplatnosti takto uzatvorenej zmluvy v občiansko-právnom konaní na príslušných súdoch SR, podľa sídla spoločnosti (ak je na území SR), prípadne podľa svojho bydliska.
SOI nemôže zaujať stanovisko, či má byť uhradená alebo neuhradená faktúra, nakoľko ide o občiansko-právny vzťah, do ktorého nemôže zasahovať.
Za predpokladu, že poškodení (podvedení) používatelia sa rozhodnú
riešiť danú problematiku - v občianskoprávnej oblasti o pomoc pri zastupovaní môžu požiadať spotrebiteľské združenie (podľa§ 25 zákona č 250/2007 Z. z. o ochrane spotrebiteľa, zastupovať spotrebiteľa pri riešení sporu medzi spotrebiteľom a podnikateľom môže združenie. Zoznam je dostupný na stránke
www.economy.gov.sk/kontakty-na-spotrebitelske-zdruzenia-5933/127618s).
- v trestnoprávnej oblasti môžu tak učiniť podaním trestného oznámenia orgánom činným v trestnom konaní.
Spotrebitelia, ktorí sa skutočne nikdy nezaregistrovali na predmetných stránkach a niekto zneužil ich osobné údaje (vrátane dátumu narodenia), môžu sa obrátiť na orgány činné v trestnom konaní prípadne na Úrad na ochranu osobných údajov
SR, Odborárske námestie 3, 817 60 Bratislava 15.