Zavrieť

Porady

ŠEI - kompetencie

Prosím o pomoc v orientovaní sa. Mám pred sebou protokol o kontrole zo strany ŠEI. Je v ňom stanovené že sa ukladá sankcia vlastníkovi bytu lebo nemal vymenený podružný merač na vodu. Merač nebol vymenený z dôvodu nevedomosti že sa v dome predmetné TZ menia. Samozrejme že akonáhle sa to vlastníci bytu dozvedeli dali si predmetné meradlo vymeniť certifikovanou firmou. Ale ja si nie istá či má právomoc ŠEI uložiť sankciu vlastníkovi bytu? Veď predsa legislatíva ukladá možnosť ísť až do trojnásobku priemernej spotreby ale má to byť prejednané zhromaždením vlastníkov a má to byť uložené uznesením na základe rozhodnutia vlastníkov ale ŠEI??? Hmm... vlastníkovi ostali oči pre plač??? Smutná realita SVB.. najlepšia forma správy majetku ale na čele s predsedom ktorý má v záujme len niekomu ublížiť, uškodiť je to katastrofa pre všetkých vlastníkov. Smutná realita. Prosím o vyjadrenie sa. Ďakujem.
P.S. Koeficient fakturačného meradla k podružný meradlám nedosiahol hodnotu 1,00 ... to mňa osobne irituje lebo vlastne vlastník zaplatí bez opodstatnenia nárokovania a peniaze pôjdu "správcovi" na mandátnu zmluvu!!!
Usporiadat
Julian Julian

Julian je offline (nepripojený) Julian

Mne sa to celé nepozdáva.
Najlepšie by bolo ak by si ten protokol ŠEI oskenovala a pripojila ho k tejto téme.

V zákone podľa ktorého sa riadi ŠEI som našiel pre konečného spotrebiteľa iba túto povinnosť. Zák. 657/2004 Z.z. § 17 ods. 4 znie:

(4) Konečný spotrebiteľ je povinný umožniť dodávateľovi, ktorý rozpočítava množstvo tepla dodaného v teplej úžitkovej vode alebo odberateľovi, ktorý rozpočítava množstvo tepla dodaného v teplej úžitkovej vode
a) vykonávanie jeho povinností uvedených v odseku 3 písm. a) a b) a § 25 ods. 3,

b) odčítanie údajov z určených meradiel množstva teplej úžitkovej vody v čase oznámeného termínu,

c) chrániť určené meradlo množstva teplej úžitkovej vody pred neoprávneným zásahom,

d) prístup k určenému meradlu množstva teplej úžitkovej vody s cieľom jeho kontroly na nevyhnutnú dobu v termíne dohodnutom s dodávateľom alebo s odberateľom.


Nevylučujem, že som niečo prehliadol, ale ak bol problém s overeným meradlom mal to riešiť iný orgán štátnej správy

Odsek 3 znie:

(3) Dodávateľ, ktorý rozpočítava množstvo tepla dodaného v teplej úžitkovej vode konečnému spotrebiteľovi alebo odberateľ, ktorý rozpočítava množstvo tepla dodaného v teplej úžitkovej vode konečnému spotrebiteľovi, je povinný
a) dodržiavať určenú teplotu teplej úžitkovej vody u konečného spotrebiteľa,

b) zabezpečiť obstaranie, zapojenie, udržiavanie a overovanie určených meradiel na meranie množstva teplej úžitkovej vody spotrebovanej konečným spotrebiteľom v súlade s osobitným predpisom, 2) - zák. 142/2000

§ 25 ods.3 znie:

(3) Dodávateľ, ktorý rozpočítava množstvo dodaného tepla konečnému spotrebiteľovi, a odberateľ, ktorý rozpočítava množstvo dodaného tepla konečnému spotrebiteľovi, sú povinní
a) trvale zabezpečovať určenú kvalitu dodávky tepla pre konečného spotrebiteľa podľa § 16 ods. 2,

b) zabezpečiť jedenkrát za rok pred začiatkom vykurovacieho obdobia technickú prehliadku tepelných zariadení za odberným miestom na účel zistenia prevádzkyschopnosti a funkčnosti týchto zariadení.

a § 16 ods. 2 znie:

(2) Určený čas a určenú kvalitu dodávky tepla pre konečného spotrebiteľa ustanoví všeobecne záväzný právny predpis, ktorý vydá ministerstvo.

V zákone 656/2004 termín "konečný spotrebiteľ" sa nenachádza.
Naposledy upravil Julian : 29.09.10 at 21:04 Dôvod: Elenka prepáč ten "rod" už som to opravil + doplnenie
5 0
najag najag

najag je offline (nepripojený) najag

Predovsetkym je potrebne podla mojho nazoru vychadzat z uvodnej preambule zakona 657/2004 Z.z., teda z §1, kde je vymedzena posobnost zakona ako takeho a samozrejme z ustanovenia §65 zakona 656/2004 Z.z., kde je vymedzena posobnost statneho dozoru. Z dikcii ustanovenii je zrejme, ze vlastnik bytu vo vztahu k meracu teplej uzitkovej vody nespada pod posobnost statneho dozoru - statnej energetickej inspekcie. Za nesplnenie povinnosti vo vztahu k meracu TUV, je stanovena vlastnikovi bytu sankcia v zakone 182/1993 Z.z. Na margo statnej energetickej inspekcie mozem konstatovat, na zaklade nedavnej skusenosti po vykonanej kontrole zo strany SEI a ich protokolu z kontroly, ze pravne vedomie inspektorov a ich riadiacich organov je na velmi nizkej urovni, ich vyklad pravnych noriem nie je v sulade s pravnym poriadkom SR a je priamo bigotny, takze som musel konstatovat riaditelovi SEI, ze v pripade, ze budu aplikovane ich zavery, podam na nich podnet na Generalnu prokuraturu SR pre porusenie zakona. Je priamo sokujuce precitanie stanoviska riaditela a clovek musi premyslat, preco sa politicky rozdavaju trafiky neschopnym. Potom sa nedivme, pretoze aky pan, taky kram. Samozrejme, konkretne mozem reagovat, az budem mat k dispozicii protokol z kontroly, aby bolo vylucene, ze jedna babka povedala.......
3 0
najag najag

najag je offline (nepripojený) najag

Julian Pozri príspevok
V zákone 656/2004 termín "konečný spotrebiteľ" sa nenachádza.
Ten je v zákone 657/2004 Z.z.,..............
Dodávateľ alebo odberateľ je povinný zabezpečiť obstaranie, zapojenie, udržiavanie a overovanie určených meradiel a pomerových rozdeľovačov nákladov na výrobu tepla na vykurovanie u do 3 rokov od nadobudnutia účinnosti tohto zákona na náklady vlastníka nehnuteľnosti. Táto povinnosť je však podmienená dohodou viac ako nadpolovičnej väčšiny konečných spotrebiteľov odoberajúcich teplo za odberným miestom. Ak sa nadpolovičná väčšina konečných spotrebiteľov tepla dohodne na inom spôsobe rozpočítavania množstva dodaného tepla, dodávateľovi alebo odberateľovi takáto povinnosť zo zákona nevyplýva.
0 0
sito sito

sito je offline (nepripojený) sito

najag Pozri príspevok
Ten je v zákone 657/2004 Z.z.,..............
Dodávateľ alebo odberateľ je povinný zabezpečiť obstaranie, zapojenie, udržiavanie a overovanie určených meradiel a pomerových rozdeľovačov nákladov na výrobu tepla na vykurovanie u do 3 rokov od nadobudnutia účinnosti tohto zákona na náklady vlastníka nehnuteľnosti. Táto povinnosť je však podmienená dohodou viac ako nadpolovičnej väčšiny konečných spotrebiteľov odoberajúcich teplo za odberným miestom. Ak sa nadpolovičná väčšina konečných spotrebiteľov tepla dohodne na inom spôsobe rozpočítavania množstva dodaného tepla, dodávateľovi alebo odberateľovi takáto povinnosť zo zákona nevyplýva.
Týmto zákonom bolo povedané, My chceme a bude tak! Vy to zaplatíte! Ale ak chcete, o....., teda oooooo, teda točí sa toooooo ako v Mrázikovi, ta divoká chalúpka. A dupeme, dupeme. V sude s kapustou je to o zdraví. Máme čo natlačiť do suda? Alebo získať zo suda?
0 0
anonym222 anonym222

anonym222 je offline (nepripojený) anonym222

Mária27 Pozri príspevok
Štátna energetická inšpekcia je orgánom štátnej správy, podriadená MH SR a člení sa na Štátnu energetickú inšpekciu Trenčín a krajské inšpektoráty Štátnej energetickej inšpekcie. Píš teda do Trenčína, prípadne na ministerstvo - už tuším nie hospodárstva?

Ale prečítaj si ten zákon celý. Myslím, že som vybrala správne ustanovenia, ale ja neviem čo sú to za merače ...
Netreba písať na ministerstvo, ani do Trenčína. Treba napísať oficiálne odvolanie, ktoré sa zasiela na krajský inšpektorát, ktorý pokutu udelil. Ten to postúpi do Trenčína a riešiť to bude Štátna inšpekcia v Trenčíne. Dosť veľa rozhodnutí o pokute udelených KI totiž ŠEI v Trenčíne zruší.
Treba však dodržať zákonnú lehotu na podávanie odvolania (musí byť uvedené v rozhodnutí), ináč bude neskoro a rozhodnutie bude právoplatné a asi nezrušiteľné.
0 0
sito sito

sito je offline (nepripojený) sito

Kde byli, debili? Aj doma, debili, rozbili!
0 0
Elena Navrátilová Elena Navrátilová

Elena Navrátilová je offline (nepripojený) Elena Navrátilová

Rod je detail.. v tomto prípade a od Teba to je vopred prepáčené
0 0
sito sito

sito je offline (nepripojený) sito

Elena Navrátilová Pozri príspevok
Rod je detail.. v tomto prípade a od Teba to je vopred prepáčené
Vopred sa platí záloha. Ale prepáčiť niečo? Vopred? Že by jasnovidka?
0 0
najag najag

najag je offline (nepripojený) najag

anonym222 Pozri príspevok
Netreba písať na ministerstvo, ani do Trenčína. Treba napísať oficiálne odvolanie, ktoré sa zasiela na krajský inšpektorát, ktorý pokutu udelil. Ten to postúpi do Trenčína a riešiť to bude Štátna inšpekcia v Trenčíne. Dosť veľa rozhodnutí o pokute udelených KI totiž ŠEI v Trenčíne zruší.
Treba však dodržať zákonnú lehotu na podávanie odvolania (musí byť uvedené v rozhodnutí), ináč bude neskoro a rozhodnutie bude právoplatné a asi nezrušiteľné.
Statne organy sa riadia zakonom o spravnom konani, v zmysle ktoreho je potrebne vzdy postupovat, vratane stanovenych lehot.
1 0
Julian Julian

Julian je offline (nepripojený) Julian

Vrátim sa ešte k téme:
Rozmýšľal som o tom či ŠEI môže uložiť sankciu konečnému spotrebiteľovi. Podľa mňa nie.
Konečný spotrebiteľ je v „ reťazci“ v ktorom sú pravidla správania určené zákonom pre účastníkov tohto reťazca.

Zákon 142/2000 stanovuje pravidla pre používanie meradiel:

§ 8 Určené meradlá
(1) Určené meradlá sú meradlá určené na povinnú metrologickú kontrolu alebo posúdenie zhody. 3)- § 12 zákona č. 264/1999 Z.z. o technických požiadavkách na výrobky a o posudzovaní zhody a o zmene a doplnení niektorých zákonov.
(2) O zaradení meradla do skupiny určených meradiel rozhoduje účel jeho použitia a používanie
a) pri meraniach súvisiacich s platbami,
b) pri ochrane zdravia, bezpečnosti, majetku a životného prostredia,
c) pri príprave spotrebiteľsky balených výrobkov,
d) v iných oblastiach verejného života, kde môžu vzniknúť konfliktné záujmy na výsledku merania alebo kde nesprávne výsledky merania môžu poškodiť záujmy fyzických osôb, právnických osôb alebo spoločnosti,
e) pri meraniach, ak tak ustanovuje osobitný predpis. 4)

(3) Meranie súvisiace s platbami je najmä meranie v obchodných vzťahoch, meranie na určovanie ceny pri priamom predaji verejnosti a meranie na účely výpočtu cla, taríf, daní, zvýhodnení, pokút, odškodnenia a poistenia.

§ 19 určuje pravidla pri používani určených meradiel:

§19 Používanie určených meradiel
(1) Určené meradlá možno používať na daný účel, len ak majú platné overenie, ak sa toto vyžaduje.
(2) Podnikateľ alebo iná právnická osoba je povinná
a) používať určené meradlá v prípadoch, v ktorých je ich používanie ustanovené (§ 8), a na daný účel existuje druh meradla ustanovený všeobecne záväzným právnym predpisom, ak osobitný predpis 7) neustanovuje inak alebo ak úrad neudelil výnimku,
b) udržiavať používané určené meradlá v náležitom technickom stave,
c) predkladať používané určené meradlá na metrologickú kontrolu podľa tohto zákona,
d) používať určené meradlá toho druhu, ktorý je na daný účel použitia určený,
e) viesť evidenciu používaných určených meradiel s uvedením dátumov ich overenia.

(3) Poškodzovanie, pozmeňovanie alebo odstraňovanie platných overovacích značiek, zabezpečovacích značiek alebo značiek montážnika je zakázané.

7) Napríklad zákon Slovenskej národnej rady č. 369/1990 Zb. o obecnom zriadení v znení neskorších predpisov, zákon č. 634/1992 Zb. o ochrane spotrebiteľa v znení neskorších predpisov, zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 272/1994 Z.z. o ochrane zdravia ľudí v znení neskorších predpisov, zákon č. 178/1998 Z.z. o podmienkach predaja výrobkov a poskytovania služieb na trhových miestach a o zmene a doplnení zákona č. 455/1991 Zb. o živnostenskom podnikaní (živnostenský zákon) v znení neskorších predpisov.

Z toho je zrejmé, že zákon ukladá povinnosti pre tých, ktorí používajú určené meradlá. Ten kto používa meradlo má sa oň aj starať a teda SVB, alebo správca má zabezpečovať ich metrologickú kontrolu.
Ten kto neumožní SVB, alebo správcovi vykonať túto činnosť je potrestaný tým trojnásobkom priemernej spotreby pri TÚV podľa
§ 9 , vyhlášky 630 ods.7
Rozpočítavanie množstva dodaného tepla na prípravu teplej úžitkovej vody v objekte rozpočítavania

(7) Ak sa preukáže, že konečný spotrebiteľ ovplyvnil určené meradlo na meranie množstva teplej úžitkovej vody alebo určené meradlo na meranie množstva teplej úžitkovej vody nespĺňa podmienky určeného meradla, alebo odmietol umožniť vykonať jeho odčítanie, určí sa tomuto konečnému spotrebiteľovi náhradný indikovaný údaj vo výške trojnásobku priemernej hodnoty indikovaných údajov určených meradiel na meranie teplej úžitkovej vody na byt a nebytový priestor v objekte rozpočítavania. Spotrebná zložka sa určí podľa odseku 3.

A tiež
§17, ods. 3 písm. b) zák. 657/2004 (pôsobnosť ŠEI) znie

(3) Dodávateľ, ktorý rozpočítava množstvo tepla dodaného v teplej úžitkovej vode konečnému spotrebiteľovi alebo odberateľ, ktorý rozpočítava množstvo tepla dodaného v teplej úžitkovej vode konečnému spotrebiteľovi, je povinný

b) zabezpečiť obstaranie, zapojenie, udržiavanie a overovanie určených meradiel na meranie množstva teplej úžitkovej vody spotrebovanej konečným spotrebiteľom v súlade s osobitným predpisom, 2)
2)(zák. 142/2000 o metrológii

Takže ak sa previní konečný spotrebiteľ, tak je „sankcionovaný“ trojnásobkom ale nie ŠEI , ale tým kto rozpočítava celkové náklady.

Pri rozpočítaní nákladov na vykurovanie je to 1,5 násobok podľa §7, ods.4 vyhlášky 358/2009

(4) Konečnému spotrebiteľovi, ktorý nemá zapojené pomerové rozdeľovače tepla alebo určené meradlo1)tepla, alebo odmietol umožniť vykonať ich odčítanie, alebo neoprávnene do nich zasahoval, čím spôsobil ich nesprávnu funkciu, alebo ich poškodil, sa určí spotrebná zložka ako súčin 1,5 násobku priemeru spotrebnej zložky na meter štvorcový vypočítaný ........

Túto sankciu tiež uplatňuje ten, kto robí rozúčtovanie a nikto iný.
3 0
sito sito

sito je offline (nepripojený) sito

Julian Pozri príspevok
Vrátim sa ešte k téme:
Rozmýšľal som o tom či ŠEI môže uložiť sankciu konečnému spotrebiteľovi. Podľa mňa nie.
Konečný spotrebiteľ je v „ reťazci“ v ktorom sú pravidla správania určené zákonom pre účastníkov tohto reťazca.

Zákon 142/2000 stanovuje pravidla pre používanie meradiel:

§ 8 Určené meradlá
(1) Určené meradlá sú meradlá určené na povinnú metrologickú kontrolu alebo posúdenie zhody. 3)- § 12 zákona č. 264/1999 Z.z. o technických požiadavkách na výrobky a o posudzovaní zhody a o zmene a doplnení niektorých zákonov.
(2) O zaradení meradla do skupiny určených meradiel rozhoduje účel jeho použitia a používanie
a) pri meraniach súvisiacich s platbami,
b) pri ochrane zdravia, bezpečnosti, majetku a životného prostredia,
c) pri príprave spotrebiteľsky balených výrobkov,
d) v iných oblastiach verejného života, kde môžu vzniknúť konfliktné záujmy na výsledku merania alebo kde nesprávne výsledky merania môžu poškodiť záujmy fyzických osôb, právnických osôb alebo spoločnosti,
e) pri meraniach, ak tak ustanovuje osobitný predpis. 4)

(3) Meranie súvisiace s platbami je najmä meranie v obchodných vzťahoch, meranie na určovanie ceny pri priamom predaji verejnosti a meranie na účely výpočtu cla, taríf, daní, zvýhodnení, pokút, odškodnenia a poistenia.

§ 19 určuje pravidla pri používani určených meradiel:

§19 Používanie určených meradiel
(1) Určené meradlá možno používať na daný účel, len ak majú platné overenie, ak sa toto vyžaduje.
(2) Podnikateľ alebo iná právnická osoba je povinná
a) používať určené meradlá v prípadoch, v ktorých je ich používanie ustanovené (§ 8), a na daný účel existuje druh meradla ustanovený všeobecne záväzným právnym predpisom, ak osobitný predpis 7) neustanovuje inak alebo ak úrad neudelil výnimku,
b) udržiavať používané určené meradlá v náležitom technickom stave,
c) predkladať používané určené meradlá na metrologickú kontrolu podľa tohto zákona,
d) používať určené meradlá toho druhu, ktorý je na daný účel použitia určený,
e) viesť evidenciu používaných určených meradiel s uvedením dátumov ich overenia.

(3) Poškodzovanie, pozmeňovanie alebo odstraňovanie platných overovacích značiek, zabezpečovacích značiek alebo značiek montážnika je zakázané.

7) Napríklad zákon Slovenskej národnej rady č. 369/1990 Zb. o obecnom zriadení v znení neskorších predpisov, zákon č. 634/1992 Zb. o ochrane spotrebiteľa v znení neskorších predpisov, zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 272/1994 Z.z. o ochrane zdravia ľudí v znení neskorších predpisov, zákon č. 178/1998 Z.z. o podmienkach predaja výrobkov a poskytovania služieb na trhových miestach a o zmene a doplnení zákona č. 455/1991 Zb. o živnostenskom podnikaní (živnostenský zákon) v znení neskorších predpisov.

Z toho je zrejmé, že zákon ukladá povinnosti pre tých, ktorí používajú určené meradlá. Ten kto používa meradlo má sa oň aj starať a teda SVB, alebo správca má zabezpečovať ich metrologickú kontrolu.
Ten kto neumožní SVB, alebo správcovi vykonať túto činnosť je potrestaný tým trojnásobkom priemernej spotreby pri TÚV podľa
§ 9 , vyhlášky 630 ods.7
Rozpočítavanie množstva dodaného tepla na prípravu teplej úžitkovej vody v objekte rozpočítavania

(7) Ak sa preukáže, že konečný spotrebiteľ ovplyvnil určené meradlo na meranie množstva teplej úžitkovej vody alebo určené meradlo na meranie množstva teplej úžitkovej vody nespĺňa podmienky určeného meradla, alebo odmietol umožniť vykonať jeho odčítanie, určí sa tomuto konečnému spotrebiteľovi náhradný indikovaný údaj vo výške trojnásobku priemernej hodnoty indikovaných údajov určených meradiel na meranie teplej úžitkovej vody na byt a nebytový priestor v objekte rozpočítavania. Spotrebná zložka sa určí podľa odseku 3.

A tiež
§17, ods. 3 písm. b) zák. 657/2004 (pôsobnosť ŠEI) znie

(3) Dodávateľ, ktorý rozpočítava množstvo tepla dodaného v teplej úžitkovej vode konečnému spotrebiteľovi alebo odberateľ, ktorý rozpočítava množstvo tepla dodaného v teplej úžitkovej vode konečnému spotrebiteľovi, je povinný

b) zabezpečiť obstaranie, zapojenie, udržiavanie a overovanie určených meradiel na meranie množstva teplej úžitkovej vody spotrebovanej konečným spotrebiteľom v súlade s osobitným predpisom, 2)
2)(zák. 142/2000 o metrológii

Takže ak sa previní konečný spotrebiteľ, tak je „sankcionovaný“ trojnásobkom ale nie ŠEI , ale tým kto rozpočítava celkové náklady.

Pri rozpočítaní nákladov na vykurovanie je to 1,5 násobok podľa §7, ods.4 vyhlášky 358/2009

(4) Konečnému spotrebiteľovi, ktorý nemá zapojené pomerové rozdeľovače tepla alebo určené meradlo1)tepla, alebo odmietol umožniť vykonať ich odčítanie, alebo neoprávnene do nich zasahoval, čím spôsobil ich nesprávnu funkciu, alebo ich poškodil, sa určí spotrebná zložka ako súčin 1,5 násobku priemeru spotrebnej zložky na meter štvorcový vypočítaný ........

Túto sankciu tiež uplatňuje ten, kto robí rozúčtovanie a nikto iný.
Julian súhlasím, priklincujem ten príspevok, aby si ho nevymazal!!! Som rád, že si si dal tú robotu a vysvetlil:

Rozmýšľal som o tom či ŠEI môže uložiť sankciu konečnému spotrebiteľovi. Podľa mňa nie.

Z toho je zrejmé, že zákon ukladá povinnosti pre tých, ktorí používajú určené meradlá. Ten kto používa meradlo má sa oň aj starať a teda SVB, alebo správca má zabezpečovať ich metrologickú kontrolu.
Ten kto neumožní SVB, alebo správcovi vykonať túto činnosť je potrestaný tým trojnásobkom priemernej spotreby pri TÚV podľa


Takže ak sa previní konečný spotrebiteľ, tak je „sankcionovaný“ trojnásobkom ale nie ŠEI , ale tým kto rozpočítava celkové náklady.

Pri rozpočítaní nákladov na vykurovanie je to 1,5 násobok podľa §7, ods.4 vyhlášky 358/2009

Vieš, všeličo sa dá kázať, prikázať, aj zakázať, čo sa týka hmoty. Rozmýšľanie, myslenie, myšlienka nie je hmota, ale dá sa zhmotniť! Preto ľudia aj rozmýšľajú, niektorí, niektorí až potom, hromžia.

Túto sankciu tiež uplatňuje ten, kto robí rozúčtovanie a nikto iný.

Jedine v tomto Ti nedám za pravdu. Hovorí sa: Posledný prepadne peklu. Ale aj ten posledný v demokratickom štáte má právo rozhodovať o svojom! Svojom živote, práve, majetku, podiele na majetku. A skutočnosť je taká, že v tomto prípade je to tak!!!

Dve veci boli povinné zo zákona: Pomerové meranie teplej vody a pomerové meranie tepla. Pomerové meranie studenej vody nebolo nikdy povinné. Dnes žiadný zákon neuvádza, že pomerové meranie tepla je povinné. A nečítal som žiaden zákon, ktorý by zrušil povinnosť pomerového merania teplej vody.

V dnešnej dobe sú v bytovom dome najdrahšie služby, dodávka tepla, teplej vody a studenej vody. Na spôsobe využívania tých to služieb v bytovom dome a úhrady nákladov za tieto služby by sa mali dohodnúť vlastníci, podielnici domu, vlastníci bytov v dome.

Čo hovorí zákon, akú im dáva možnosť?

358
V Y H L Á Š K A
Úradu pre reguláciu sieťových odvetví
z 20. augusta 2009,
ktorou sa mení a dopĺňa vyhláška Úradu pre reguláciu sieťových odvetví č. 630/2005 Z. z.,
ktorou sa ustanovuje teplota teplej úžitkovej vody na odbernom mieste, pravidlá
rozpočítavania množstva tepla dodaného na prípravu teplej úžitkovej vody
a rozpočítavania množstva dodaného tepla

㤠7
Rozpočítavanie množstva dodaného tepla na
vykurovanie podľa pomerových rozdeľovačov tepla
alebo určených meradiel tepla

(1) Ak sú v objekte rozpočítavania zapojené pomerové
rozdeľovače tepla rovnakého typu alebo určené
meradlá1) tepla rovnakej triedy presnosti na meranie
množstva tepla u konečných spotrebiteľov, náklady na
množstvo dodaného tepla na vykurovanie sa rozdelia
na základnú zložku a spotrebnú zložku. Základná zložka
tvorí 60 % a spotrebná zložka 40 % z celkových nákladov
na dodané teplo na vykurovanie.

(10) Ak sa vlastníci bytov a nebytových priestorov dohodnú
podľa osobitného predpisu7) inak,
rozpočítavanie množstva dodaného tepla na vykurovanie
podľa odsekov 1 až 9 sa neuplatňuje.“.


630
V Y H L Á Š K A
Úradu pre reguláciu sieťových odvetví
z 20. decembra 2005,
ktorou sa ustanovuje teplota teplej úžitkovej vody na odbernom mieste, pravidlá
rozpočítavania množstva tepla dodaného na prípravu teplej úžitkovej vody a rozpočítavania
množstva dodaného tepla



§ 9
Rozpočítavanie množstva dodaného tepla
na prípravu teplej úžitkovej vody
v objekte rozpočítavania

(1) Náklady na prípravu teplej úžitkovej vody na ob
jekt rozpočítavania určené podľa § 8 sa rozdelia na základnú
zložku a spotrebnú zložku. Základná zložka
tvorí 10 % a spotrebná zložka 90 % nákladov na prípravu
teplej úžitkovej vody v objekte rozpočítavania.

(2) Základná zložka sa rozpočítava medzi konečných
spotrebiteľov rovnakým dielom na každý byt a nebytový
priestor v objekte rozpočítavania, ak je v byte alebo nebytovom
priestore zabezpečená dodávka teplej úžitkovej
vody.

(3) Spotrebná zložka sa rozpočítavamedzi konečných
spotrebiteľov v pomere indikovaného údaja určeného
meradla na meranie množstva teplej úžitkovej vody inštalovaného
u konečného spotrebiteľa k súčtu indikovaných
údajov určených meradiel na meranie množstva
teplej úžitkovej vody u konečných spotrebiteľov
v objekte rozpočítavania podľa vzorca
SZ SZ
I
I jsz sz
j
i
= ⋅Σ ,
kde
SZjsz – spotrebná zložka na prípravu teplej
úžitkovej vody pre j-teho konečného
spotrebiteľa [Sk],
SZsz – spotrebná zložka na prípravu teplej
úžitkovej vody podľa odseku 1 [Sk],
Ij – indikovaný údaj určeného meradla
teplej úžitkovej vody u j-teho konečného
spotrebiteľa (spotreba za zúčtovacie
obdobie) [m3],
I i Σ – súčet všetkých indikovaných údajov
určených meradiel teplej úžitkovej vody
v objekte rozpočítavania (spotreba za
zúčtovacie obdobie) vrátane určených
náhradných indikovaných údajov [m3].

(4) Odpočty indikovaných údajov určených meradiel
na meranie množstva teplej úžitkovej vody u konečných
spotrebiteľov vykonáva dodávateľ alebo odberateľ,
ktorý rozpočítava dodané teplo a množstvo tepla na
prípravu teplej úžitkovej vody, najmenej raz ročne ku
koncu zúčtovacieho obdobia.

(5) Konečnému spotrebiteľovi, ktorý neumožní odpočet
určeného meradla na meranie množstva teplej úžitkovej
vody, sa určí náhradný indikovaný údaj vo výške
1,5-násobku priemernej hodnoty indikovaných údajov
na byt a nebytový priestor v objekte rozpočítavania.
Spotrebná zložka sa určí podľa odseku 3. V nasledujúcom
zúčtovacom období sa indikovaný údaj pre výpočet
spotrebnej zložky určí ako aritmetický priemer indikovaných
údajov určeného meradla odčítaných v danom
roku a v poslednom roku, v ktorom bol indikovaný údaj
určeného meradla odčítaný, podľa vzorca
I
I I
n SZ
= t− tn− ,
kde
Isz – indikovaný údaj na určenie spotrebnej
zložky v zúčtovacom období [m3],
It – stav určeného meradla odčítaný
v danom roku [m3],
It–n – stav určeného meradla odčítaný v roku,
v ktorom sa odčítanie určeného
meradla vykonalo posledný raz [m3],
n – počet rokov, za ktoré je vykonaný
odpočet určeného meradla [ – ].

(6) Náhradný indikovaný údaj pre konečného spotrebiteľa
sa môže určiť aj odborným odhadom, ak odpočet
určeného meradla na meranie množstva teplej úžitkovej
vody sa vykoná dodatočne najneskôr do 31. januára
nasledujúceho roka alebo na základe predchádzajúcich
pravidelných odpočtov určeného meradla na meranie
množstva teplej úžitkovej vody u konečného spotrebiteľa
aspoň dvakrát za rok. Takýto postup sa
použije aj v prípade poruchy určeného meradla na meranie
množstva teplej úžitkovej vody.

(7) Ak sa preukáže, že konečný spotrebiteľ ovplyvnil
určené meradlo na meranie množstva teplej úžitkovej
vody alebo určené meradlo na meranie množstva teplej
úžitkovej vody nespĺňa podmienky určeného meradla,
alebo odmietol umožniť vykonať jeho odčítanie, určí sa
tomuto konečnému spotrebiteľovi náhradný indikovaný
údaj vo výške trojnásobku priemernej hodnoty indikovaných
údajov určených meradiel na meranie teplej
úžitkovej vody na byt a nebytový priestor v objekte rozpočítavania.
Spotrebná zložka sa určí podľa odseku 3.

Vyhláška 630/2005 nebola zrušená, len upravená vyhláškou 358/2009!!!



358
V Y H L Á Š K A
Úradu pre reguláciu sieťových odvetví
z 20. augusta 2009,
ktorou sa mení a dopĺňa vyhláška Úradu pre reguláciu sieťových odvetví č. 630/2005 Z. z.,
ktorou sa ustanovuje teplota teplej úžitkovej vody na odbernom mieste, pravidlá
rozpočítavania množstva tepla dodaného na prípravu teplej úžitkovej vody
a rozpočítavania množstva dodaného tepla


7. V § 9 odseky 1 až 3 znejú:

„(1) Náklady na prípravu teplej úžitkovej vody na objekt
rozpočítavania určené podľa § 4 ods. 3 a § 8 sa rozdelia
na základnú zložku a spotrebnú zložku. Základná
zložka tvorí 10 % a spotrebná zložka 90 % nákladov na
prípravu teplej úžitkovej vody v objekte rozpočítavania.

(2) Základná zložka sa rozpočítava medzi konečných
spotrebiteľov rovnakým dielom na každý byt a nebytový
priestor v objekte rozpočítavania, ak sú zabezpečené
technické podmienky na odber teplej úžitkovej vody
z centrálneho rozvodu u konečného spotrebiteľa.

(3) Spotrebná zložka sa rozpočítavamedzi konečných
spotrebiteľov v pomere indikovaného údaja určeného
meradla1) na meranie množstva teplej úžitkovej vody
inštalovaného u konečného spotrebiteľa k súčtu indikovaných
údajov určených meradiel na meranie množstva
teplej úžitkovej vody u konečných spotrebiteľov
v objekte rozpočítavania podľa vzorca
SZ SZ
I
I
jsz sz
j
i
 

,
kde predstavuje
SZjsz – spotrebnú zložku tepla v teplej úžitkovej vode
pre j-teho konečného spotrebiteľa [euro],
SZsz – spotrebnú zložku tepla v teplej úžitkovej vode
podľa odseku 1 [euro],
Ij – indikovaný údaj určeného meradla1) teplej úžitkovej
vody u j-teho konečného spotrebiteľa
(spotreba za zúčtovacie obdobie) [m3],
Ii – súčet všetkých indikovaných údajov určených
meradiel teplej úžitkovej vody v objekte rozpočítavania
(spotreba za zúčtovacie obdobie) vrátane
určených náhradných indikovaných údajov
[m3].“.

8. § 9 sa dopĺňa novým odsekom 8, ktorý znie:
„(8) Ak sa vlastníci bytov a nebytových priestorov dohodnú
podľa osobitného predpisu7) inak, rozpočítavanie
množstva dodaného tepla v teplej úžitkovej vode
podľa odsekov 2 až 7 sa neuplatňuje.“.


Takže ak sa previní konečný spotrebiteľ, tak je „sankcionovaný“ trojnásobkom ale nie ŠEI , ale tým kto rozpočítava celkové náklady.

Túto sankciu tiež uplatňuje ten, kto robí rozúčtovanie a nikto iný.

Je pravdou, tie sankcie, prípadne inak dohodnuté sankcie robí ten, kto robí rozúčtovanie nákladov za teplo, teplu vodu a studenú vodu!

Ale musí mať na to súhlas, zelenú od vlastníkov bytov v súlade s Vyhláškou 630/2005, 358/2009 a Zákonom 182/1993, §14!!!



3 0
Elena Navrátilová Elena Navrátilová

Elena Navrátilová je offline (nepripojený) Elena Navrátilová

Ja súhlasím z jednoduchého princípu... keby toto riešil ten kto má tak by k tomu vôbec nedošlo lebo predseda dostal od správcu oznámenie ktoré má dátum 29.12. V mesiaci január toto oznámil vlastníkovi bytu písomne, že majú neplatný vodomer na teplú vodu a vlastník bytu k 2.2. predmetného roku aj predmetný vodomer vymenil. Nato prišla ŠEI a ona uložila pokutu. Len taká perlička na protokole je dátum vykonávania kontroly tri (číslom 3) týždne. Neskutočne sa dá využiť čas fondu pracovného času na zabíjanie času. Pri všetkej mojej úcte ktorú prechovávam k predmetné orgánu je toto ukážka ako sa to robiť jednoducho nemá... Tu podľa môjho názoru urobil najväčšiu chybu správca. Presne toto sú tie dôvody že ľudia menia správcu. Nekompetentnosť... našťastie máme internet. Neskutočný zdroj informácii a náš zákazník náš pán sa stáva "prežitkom"... smutná realita bežných dní. Naučí sa naša spoločnosť vážiť si keď niekto za služby platí načas a vždy? Hmm ... a nech je v tejto oblasti výraz "utajené informácie" zabudnutý pojem. Bohužiaľ v realite stále aktuálny u CDT a TUV.
2 0
sito sito

sito je offline (nepripojený) sito

Elena Navrátilová Pozri príspevok
Ja súhlasím z jednoduchého princípu... keby toto riešil ten kto má tak by k tomu vôbec nedošlo lebo predseda dostal od správcu oznámenie ktoré má dátum 29.12. V mesiaci január toto oznámil vlastníkovi bytu písomne, že majú neplatný vodomer na teplú vodu a vlastník bytu k 2.2. predmetného roku aj predmetný vodomer vymenil. Nato prišla ŠEI a ona uložila pokutu. Len taká perlička na protokole je dátum vykonávania kontroly tri (číslom 3) týždne. Neskutočne sa dá využiť čas fondu pracovného času na zabíjanie času. Pri všetkej mojej úcte ktorú prechovávam k predmetné orgánu je toto ukážka ako sa to robiť jednoducho nemá... Tu podľa môjho názoru urobil najväčšiu chybu správca. Presne toto sú tie dôvody že ľudia menia správcu. Nekompetentnosť... našťastie máme internet. Neskutočný zdroj informácii a náš zákazník náš pán sa stáva "prežitkom"... smutná realita bežných dní. Naučí sa naša spoločnosť vážiť si keď niekto za služby platí načas a vždy? Hmm ... a nech je v tejto oblasti výraz "utajené informácie" zabudnutý pojem. Bohužiaľ v realite stále aktuálny u CDT a TUV.
Pani Navrátilová, som toho názoru, že ak správca nevymení pomerové vodomery vlastným zavinením ŠEI mu môže dať pokutu za nesplnenie si svojch povinnosti. V takom prípade nemá právo požadovať, aby mu škodu preplatili vlastníci, vlastník. Ak si splní všetky povinnosti a niektorom byte nie je vymenený vodomer vinou vlastníka, rieši sa to doma v dome.

Tým, že ŠEI dala pokutu konečnému spotrebiteľovi, prekročila svoju právomoc. Nie je oprávnená pokutovať konečného spotrebiteľa. Julian to vysvetlil.

Zákonom je daná táto možnosť vlastníkom bytov. Ak si niekto nedá v bytovom dome namontovať akýkoľvek pomerový merač, môžu vlastníci povedať: Nemá merač, nebude platiť, zaplatíme MY. Ak správca spraví rozdelenie podľa vyhlášky, dodatočne budú vlastníci s ním súhlsiť, ale to už je vlastne v rozpore so zákonom. Mali by biť v dome jasné pravidlá, čo a ako. A od kedy!!!
0 0
najag najag

najag je offline (nepripojený) najag

Kazda pravna norma ma casovu, miestnu a osobnu posobnost. Osobna posobnost je posobnost na urcity okruh osob, organov, alebo pravnickych a fyzickych osob. Pri aplikacii pravnej normy preto nemozeme prehliadnut ani skumanie osobnej posobnosti.Skutocnost, ze pravna norma plati iba pre urcity okruh osob, organov alebo pravnickych a fyzickych osob, je zvycajne uvedena hned v prvom, alebo v niektorom z prvych ustanoveni danej pravnej normy. Potom nemusime cestovat z Trnavy do Blavy cez Margecany, nemusime popisat nekonecne strany o niecom, aby sme dospeli tam, kde dospejeme najkratsou cestou. V prispevku 23 som to napisal myslim dost zrozumitelne. Aspon som si to myslel, ale na druhej strane, aj o nesmrtelnosti chrusta sa napisalo hodne stran......
2 0
sito sito

sito je offline (nepripojený) sito

najag Pozri príspevok
Kazda pravna norma ma casovu, miestnu a osobnu posobnost. Osobna posobnost je posobnost na urcity okruh osob, organov, alebo pravnickych a fyzickych osob. Pri aplikacii pravnej normy preto nemozeme prehliadnut ani skumanie osobnej posobnosti.Skutocnost, ze pravna norma plati iba pre urcity okruh osob, organov alebo pravnickych a fyzickych osob, je zvycajne uvedena hned v prvom, alebo v niektorom z prvych ustanoveni danej pravnej normy. Potom nemusime cestovat z Trnavy do Blavy cez Margecany, nemusime popisat nekonecne strany o niecom, aby sme dospeli tam, kde dospejeme najkratsou cestou. V prispevku 23 som to napisal myslim dost zrozumitelne. Aspon som si to myslel, ale na druhej strane, aj o nesmrtelnosti chrusta sa napisalo hodne stran......
O tom myslení si myslí každý svoje. Na začiatku je každá cesta priama a krátka, aspoň tak to vypadá. Ako to dopadá? Treba prísť do cieľa cesty. Kadiaľ vedie cesta k cielu, môže povedať ten, kto došiel, dospel k cieľu.
0 0
najag najag

najag je offline (nepripojený) najag

sito Pozri príspevok
O tom myslení si myslí každý svoje. Na začiatku je každá cesta priama a krátka, aspoň tak to vypadá. Ako to dopadá? Treba prísť do cieľa cesty. Kadiaľ vedie cesta k cielu, môže povedať ten, kto došiel, dospel k cieľu.
Vela ludi chodi na huby do lesa a vela ludi chodi z lesa von s prazdnymi kosami, pretoze sa tocia okolo nich, chodia okolo nich, ale nevidia ich, mozno aj preto, ze hladaju sice huby, ale nevedia ani, ako vypadaju......ini zase nazbieraju plne kose, ale plne balastu a jedovatych, pretoze hladat dubaky a nazbierat ich, znamena aj poznat to, co hladame........ale uznavam, ze su aj ludia, pre ktorych je velkym potesenim priniest plne kose hub, z ktorych nic nie je, lebo su vsetky nepozivatelne, ale staci im iba ta radost, ze nazbierali plne kose a to ich uspokojuje......kazdy sme predsa ini.......
0 0
sito sito

sito je offline (nepripojený) sito

Jasné, nie každý je mykológ.
0 0
najag najag

najag je offline (nepripojený) najag

sito Pozri príspevok
Jasné, nie každý je mykológ.
Pravda a nie kazdy pise traktaty......
0 0
Julian Julian

Julian je offline (nepripojený) Julian

V mojom príspevku som použil termín "sankcia" - trojnásobok resp. jeden a pol násobok. Nedá sa však povedať, že je to absolútna sankcia-pokuta pretože od toho treba odrátať skutočnú spotrebu "vinníka".

Myslím si, že výšky týchto "sankcii" sú logické.

-Ak by bol pri spotrebe TÚV napr. jeden a pol násobok tak by nebol žiaden problém spotrebovať aj dvojnásobok TÚV v byte oproti priemernej spotrebe v dome. A mohlo by sa to oplatiť nedovoliť odpočet stavu meradiel.

- Pri spotrebe tepla- ÚK, pokiaľ sa dodržiava vykurovacia krívka a rozpočítanie nákladov bude akceptovať isté odporúčania, je to obdobne.
0 0
najag najag

najag je offline (nepripojený) najag

V pripade TUV je to myslim dostatocna sankcia, pretoze napriklad zatial sa v nasom bytovom dome nepodarilo mat nikomu taku vysoku spotrebu teplej vody, ako je sankcia. U tepla je to inak, ak niekto pochopi princip sankcie 1, 5 nasobku, tak si dovoli teplotny luxus v byte a zaplati vzdy menej, ako je najvyssia legalna spotreba tepla. Je to naprosty nezmysel a nie sankcia. Pri merani spotreby tepla v kWh je to bijuce do oci.
0 0
Načítať ďalšie

Sleduj porady, ktoré by vás mohli zaujímať