stormcatcher
Vo väčšine áno. Zadávateľka píše, že je neveriaca, a ducha by som staval na stranu nadprirodzeného - ako napr. Boha. A tu si úž odporujú, pokiaľ si to každý nevysvetluje tak, ako mu to v danej chvíli vyhovuje.
Duch patri do nadprirodzeneho, tak ako Boh, s tym sa neda nesuhlasit. Avsak dalej uz nemozem suhlasit, sorry.
V prvom rade si treba polozit otazku, co to znamena byt neveriaci. Myslim, ze vzhladom no kontext mozeme pokojne usudit, ze tym chcela povedat, ze nie je krestan (radilo sa jej, aby navstivila farara). Teda neveri v krestanskeho Boha (dalej iba Boh). Treba si vsak polozit otazku, co to znamena neverit v Boha. Ludia sa podla toho, ci veria v Boha alebo nie, teda z krestanskeho pohladu (neberuc do uvahy teraz rozne cirkvi a sekty), delia na veriacich, teda tych, ktori zdielaju ich nabozenske presvedcenie, a vsetkych ostatnych, teda neveriacich. Do tej druhej skupiny patria moslimovia, zidia, sintoisti, budhisti, odinisti, satanisti atd. Tiez tam patria ludia bez nabozenskeho vyznania. Je pravdepodobne, ze moslim by nepovedal, ze je neveriaci, ale ze je moslim, lebo ma na to vlastny pohlad. Mozno by to povedal clovek vyznavajuci praslovanske bozstva, no urcite by to povedal clovek bez nabozenskeho vyznania.
Chcem pripomenut, ze z vyssie uvedeneho vyplyva, ze nie je iste, ze patri k ludom bez vyznania. Ale urcite by som to aj ja oznacil za vysoko pravdepodobne vzhladom na nizky pocet ludi, o ktorych mozeme rozumne predpokladat, ze by sa oznacili za neveriacich aj ked nie su bez vyznania. Vysoko nad nimi prevladaju ludia (aspon tak vravia statistiky), ktori su bez vyznania.
Clovek bez vyznania teda v Boha neveri. Avsak treba si polozit otazku, co to znamena, aky je jeho postoj k Bohu. V zasade by sme sa mali zhodnut na tom, ze moze byt dvojaky:
1, Neverim v Boha a som presvedceny o tom, ze neexistuje.
2, Neverim v Boha, ale neviem posudit, ci existuje alebo nie. (to je mimochodom moj postoj)
Pozrime sa teraz na ten prvy pohlad, lebo ten je pre potreby posudenia udajneho rozporu trochu zlozitejsi. Clovek moze dospiet k takemu presvedceniu rozne, tak skusim uviest par moznych.
a) Boh neexistuje, lebo existuje iba materialno.
V tomto pripade jednoznacne existuje rozpor s vierou, ci iba pripustenim moznosti existencie duchov, ktori, ako sme sa zhodli, nepatria do materialna.
b) Boh neexstuje, lebo sa nenasli o jeho existencii dokazy.
Tento postoj si vsak uz s vierou v duchov neodporuje, pretoze k takemu zaveru dospela na zaklade nedostatku dokazov, avsak to nevylucuje existenciu inych nadprirodzenych bytosti, ak ich existenciu mozno nejako dolozit (ako vieme, presvedcenie, ze v jej dome strasi, nadobudla po istych udalostiach, o ktorych sa ona domnieva, ze boli dielom duchov).
c) Boh neexistuje, lebo je vraj vsemohuci a vsemohucnost je nemozna, lebo sama sebe odporuje.
Toto tvrdenie vsak hovori len o vsemohucom Bohu a nevravi nic o inych bozstvach, ktore nie su vsemohuce, a uz vobec nie o inych nadprirodzenych bytostiach.
Takychto argumentov najdeme dost, avsak ako vidis, jedine ten prvy odporuje viere v existenciu duchov.
Pokial ide o druhy postoj, teda ze neverim, ale neviem posudit, ci Boh existuje alebo nie, tento postoj odporuje popieraniu existencie ineho sveta ako materialneho a teda je rozumne predpokladat, ze osoba, ktora zastava taky postoj, nebude popierat moznost existencie nematerialneho sveta, inak by ten postoj asi tazko mohla zastavat.
Zaverom, to, ze je niekto neveriaci, nemusi znamenat, ze popiera moznost existencie ineho sveta ako materialneho a aby mohlo platit tvoje tvrdenie, ze vo vacsine pripadov neveriaci = materializmus, je potrebne preukazat, ze vacsina neveriacich popiera existenciu Boha a sucasne to robi prave z dovodu, ze popiera existenciu nematerialna. A na to, aby si mohol vyslovit zaver, ze nnikka1 si odporuje, je potrebne preukazat, ze patri prave do tejto spominanej mnoziny ludi. No myslim si, ze si len urobil unahleny zaver.
P.S. Dufam, ze to neberies v zlom, ze s tebou nesuhlasim.