Zavrieť

Porady

Najčastejšie otázky - DPH

admin
Tento príspevok som vytvoril pre daň z príjmov, paralelne ho chcem však použiť aj pre daň z pridanej hodnoty:

V rámci upratovania na Porade, chcem všetkých poprosiť o pomoc.
Rád by som v tejto téme naakumuloval najčastejšie otázky.

Jednak by to mali byť otázky ktoré tu padajú veľmi opakovane (pritom sú už niekoľko-krát vyriešené) a jednak otázky, ktoré sú najviac diskutované, ako napr. cestovné náhrady.
Mimochodom cestovné náhrady sa akumulujú v jednej téme, čo nie je najšťastnejšie riešenie, pretože by to mohlo byť rozbité na niekoľko desiatok tém s výstižným názvom, napr. "cestovné počas soboty a nedele" a pod.

Dôležité!
Keďže chcem aby boli všetky takéto vami navrhnuté otázky v jednon príspevku, prosím nabaľujte všetky odpovede do jedného príspevku a pokiaľ nemusíte nepíšte "zbytočné" komentáre.
Postup:
príspevok č.1: Téma s názvom "cestovné náhrady za súkromné jazdy"

príspevok č.2: Téma s názvom "cestovné náhrady za súkromné jazdy"
Téma s názvom "môžem si uplatniť XY do daňových výdavkov?"

..... atď.

Prípadne ak toho bude viac, môžete skúsiť urobiť aj podrobnejšiu kategorizáciu. Tak napr. otázky súvisiace pod "cestovné náhrady" budú spolu pod týmto názvom atď...

Ak máte otázky, prosím nepíšte ich v tejto téme, ale radšej zriaďujem diskusiu tu:
DISKUSIA
Ak chcete môžete okrem názvu pridať aj link na danú tému (ak je správne vyriešená). Link môžete dať samostatne za názvom, alebo priamo do názvu (prostredníctvom tlačidla "zemeguľa s retiazkou" ktorú vidíte medzi tlačdlami formátovania textu. Takto som napr. vytvoril link na tému "DISKUSIA" v tomto príspevku.
Naposledy upravil Richard : 15.01.06 at 19:39
Usporiadat
Tweety Tweety

Tweety je offline (nepripojený) Tweety

masterm@centrum.sk Pozri príspevok
potreboval by som poradiť. Počul som že poštové služby sú oslobodené od DPH, je to pravda ? ak áno ktorý zákon v ktorom §§ o tom hovorí ?

ďakujem za odpoveď
ÁNo, sú, ale len u poskytovateľa, netýka sa to bežných podnikateľov. Príklad: AK fakturujeme predaj tovaru + poštovné, poštovné vstupuje do ceny predaného tovaru, a preto ho zdaníme spolu s tovarom.
Oslobodenie od dane

§ 28 Zákon o dph
Poštové služby
Oslobodené od dane sú univerzálne poštové služby.7) Oslobodené od dane je aj dodanie tovaru, ktorý súvisí s poskytovanou univerzálnou poštovou službou.
0 0
KlaudiaKK KlaudiaKK

KlaudiaKK je offline (nepripojený) KlaudiaKK

Dobrý deň, osvieťte ma prosím ako je to s DPH pri vedení účtovníctva. Spracovávam doklady ktoré mi klienti nosia v priebehu mesiaca napr. za júl fakturujem takto: vystavené 2.8., dátum vzniku dańovej povinnosti 31.7. splatnosť 16.8. Robím to takto preto, lebo účtujem aj v priebehu mesiaca, nie len po jeho skončení a taktisto sa starám aj o personálnu a mzdovú agendu a pokladňu v priebehu mesiaca. Je pravda, že posledné doklady sa zúčtujú až napr. v auguste ale gro práce je v priebehu mesiaca júl. Fakturujem správne z pohľadu novely DPH ? Niektoré komenty od daňových poradcov sú také, že by to malo byť až v auguste a tým pádom by môj klient neodpočítaval DPH v júli ale až v auguste za účtovníctvo mesiaca júl. Čo je správne podľa novely DPH. Som už z toho vedľa. Z môjho pohľadu je podstatná moja mandátna zmluva s klientom a skutočnosť ako tieto služby poskytujem. Ďakujem
0 0
VieraPopluharova VieraPopluharova

VieraPopluharova je offline (nepripojený) VieraPopluharova

KlaudiaKK Pozri príspevok
Dobrý deň, osvieťte ma prosím ako je to s DPH pri vedení účtovníctva. Spracovávam doklady ktoré mi klienti nosia v priebehu mesiaca napr. za júl fakturujem takto: vystavené 2.8., dátum vzniku dańovej povinnosti 31.7. splatnosť 16.8. Robím to takto preto, lebo účtujem aj v priebehu mesiaca, nie len po jeho skončení a taktisto sa starám aj o personálnu a mzdovú agendu a pokladňu v priebehu mesiaca. Je pravda, že posledné doklady sa zúčtujú až napr. v auguste ale gro práce je v priebehu mesiaca júl. Fakturujem správne z pohľadu novely DPH ? Niektoré komenty od daňových poradcov sú také, že by to malo byť až v auguste a tým pádom by môj klient neodpočítaval DPH v júli ale až v auguste za účtovníctvo mesiaca júl. Čo je správne podľa novely DPH. Som už z toho vedľa. Z môjho pohľadu je podstatná moja mandátna zmluva s klientom a skutočnosť ako tieto služby poskytujem. Ďakujem
Nevidim dovod preco by si nemohla uctovat doklady priebezne ako Ti ich klinti nosia pokial dodrzis datumy: den dodania sluzby, datum vystavenia faktury, datum splatnosti faktury, datum zdanitelneho plnenia, pokial to robis na softwere, ktory je dobre nastaveny a mas dobre nastavene parametre pre DPH zauctuje Ti dph do toho obdobia do ktoreho patri a nie je podstatne kedy ho nahras, das si potom ulozit doklady podla datumu vystavenia dokladu, alebo ako bude klient chciet. Ja tiez nahravam doklady priebezne, ved keby som mala nahrat 1000 blokov + faktury a neviem co od kazdeho klienta od 30-teho do 25-teho, kedy je posledny den na podanie dph a mas viac klientov to by si nemohla stihnut.
0 0
KlaudiaKK KlaudiaKK

KlaudiaKK je offline (nepripojený) KlaudiaKK

Ja fakturujem paušál raz za mesiac a to si chcem preveriť či je to správne napr. za júl deň vystavenia FA 2.8., dátum zdaniteľného plnenia 31.7., dátum účtovného prípadu 31.7., dátum splatnosti 16.8.
0 0
Samantha Samantha

Samantha je offline (nepripojený) Samantha

Ahojte poraďáci,

skúšam už hodnú chvíľu nájsť aj tu na porade aj inde na netiku povinnosti, ktoré má už registrovaný platba DPH pri dodaní tovaru do EU (Nemecka). Totiž ešte nikdy tovar nevyviezol mimo SR a teda nevieme, či je potrebné okrem súhrnného výkazu a pripísania daného dodania tovaru do daň.priznania spraviť aj niečo iné. Je potrebné nejako nahlásiť daňovému úradu, že ide vyviezť tovar?

Ďakujem Vám vopred za odpoveď!!
0 0
cloe cloe

cloe je offline (nepripojený) cloe

Som najskôr človek až potom účtovník! ...viac
Samantha Pozri príspevok
Ahojte poraďáci,

skúšam už hodnú chvíľu nájsť aj tu na porade aj inde na netiku povinnosti, ktoré má už registrovaný platba DPH pri dodaní tovaru do EU (Nemecka). Totiž ešte nikdy tovar nevyviezol mimo SR a teda nevieme, či je potrebné okrem súhrnného výkazu a pripísania daného dodania tovaru do daň.priznania spraviť aj niečo iné. Je potrebné nejako nahlásiť daňovému úradu, že ide vyviezť tovar?

Ďakujem Vám vopred za odpoveď!!
Nič také daňovému úradu netreba hlásiť.
Treba správne vystaviť doklady pre dodanie tovaru - teda faktúru so všetkými náležitosťami s odvolávkou na príslušný paragraf zákona o DPH a taktiež mať doklad o skutočnom premiestnení tovaru do iného čl.štátu, teda CMR, prípadne vyhlásenie alebo potvrdenie, že odberateľ /alebo dodávateľ/ prepravil tovar vlastnou dopravou.
Tieto doklady bude DU kontrolovať až pri prípadnej kontrole DPH.
V prípade, že bude vyvážať väčšie množstvá tovaru, môže mu vzniknúť povinnosť podávať Intrastat.
Na rok 2010 platí prah oslobodenia 200 000 EUR pre prijatie a 400 000 EUR pre odoslanie.
3 0
Samantha Samantha

Samantha je offline (nepripojený) Samantha

Vďaka, cloe!!

Ešte mám jednu otázku, ktorá mi nie je jasná.. odberateľ z nemecka už zaplatil za proformu faktúru, ktorú sme mu poslali koncom júla za tovar v plnej výške. Teraz mu daný tovar zasielame spolu s riadnou faktúrou, kde vyčísľujeme sumu, ktorá má doplatiť (teda 0,- lebo už ju uhradil).

Otázka je: aké dátumy by sme mali na tejto faktúre uviesť? skúste mi prosím skontrolovať, aké dátumy by tam mali byť:

- dátum vystavenia fa - do 15 dni od prijatia platby?
- dátum dodania (dôležitý pre daň) - podľa dátumu z CMR alebo je to dátum prijatia platby za tovar? (dátum kedy bolo za tovar uhradené)
- dátum splatnosti tejto fa (hoci je tam suma 0) - splatnosť 2 týždne

Vrelá vďaka!!!
0 0
Alex_Ovechkin Alex_Ovechkin

Alex_Ovechkin je offline (nepripojený) Alex_Ovechkin

Neber život príliš vážne, aj tak z neho nevyviazneš živý. ...viac
Prosím Vás, vedel by mi niekto poradiť, ako vypočítam DPH za prechádzajúci kalendárny mesiac v programe Elall?

Som začiatočník s týmto programom, ešte nemám v ňom dokonalý prehľad.

Ďakujem.
0 0
lugerka lugerka

lugerka je offline (nepripojený) lugerka

Ahojte neviem kam zaradiť môj príspevok, tak sa vopred ospravedlňujem ak sa sem nehodí.
Môj problém : nie som platcom DPH no pokladňu som však mala nastavenú ako platca Dph , dnes som mala kontrolu z daňového úradu.
Vraj som zákon neporušila ale tu dan treba zaplatiť, od marca mi to činí 2026,- čo je pre mňa dosť vysoká suma :-( poradte nedá sa nejak inak ako to zaplatiť??? odvolanie nepomôže?
0 0
KEJKA KEJKA

KEJKA je offline (nepripojený) KEJKA

audítor, účtovník, odborný poradca ...viac
nepomôže.
0 0
Evino28 Evino28

Evino28 je offline (nepripojený) Evino28

Dobrý deň, prosím Vás o radu.

Chcem si založiť e-shop na serveri, ktorý prevádzkuje firma sídliaca v ČR. Je poplatok za obchodovanie na tomto serveri službou prijatou od zahraničnej osoby z iného ČŠ? A teda platí §7a , a musím sa registrovať pre daň pred prijatím služby bez ohľadu na hodnotu v Eurách? Pochopila som to správne? Alebo sa musím registrovať iba ak hodnota služby presiahne určitú hodnotu?

Ako je to v prípade, ak prijímam službu z ČŠ a tovar kupujem tiež z ČŠ (ČR a Maďarsko)? Do hodnoty 13 941,45 eura (hranica na povinnú registráciu pre daň podľa §7) sa započítava aj hodnota služby alebo len tovaru?
Vopred ďakujem za odpovede.
0 0
KlaudiaKK KlaudiaKK

KlaudiaKK je offline (nepripojený) KlaudiaKK

Dobrý deň, potrebujem pomôcť lebo už som zúfalá z toho že v podstate to chápem teoreticky len to neviem premietnuť do konkrétneho priznania k DPH a zaúčtovanie. Došla mi záloha z ČR na 54.420- CZK (je to zariadenie predajne - DrHM) kurzom ECB ku dňu vystavenia to bolo2202,35 eur. Zaplatené bolo z banky ich kurzom 2232,62 eur a keď došiel doklad - vyučtovanie zálohy 54.420,- CZK prepočítané kurzom ECB z ich dátumo plnenia na 2205,74 eur. Je to dodanie bez DPH . t.j. samozdanenie. A teraz som z toho blbá ako to účtovať a kam v priznaní k DPH to zapísať a hlavne v akej sume !? Samozdanenie § 11 t.j. riadok DP DPH č. 07 a odpočet na ktorý mám nárok § 49 r. 21 DP DPH ?? Môže byť ? Len tá suma z ktorej počítam DPH - je v deň úhrady alebo vystavenie daňového dokladu. Ďakujem
0 0
holubička1 holubička1

holubička1 je offline (nepripojený) holubička1

Prosím potrebujem súrne poradiť , čo mám započítať do obratu nákup tovaru zo zahraničia CZ keď firma bola platcom DPH do 1.4.2010, či mám započítavať obrat nakúpeného tovaru od 1.4.2010, keďže odvtedy je neplatcom,alebo od 1.1..2010 celkovo??
0 0
holubička1 holubička1

holubička1 je offline (nepripojený) holubička1

holubička1 Pozri príspevok
Prosím potrebujem súrne poradiť , čo mám započítať do obratu nákup tovaru zo zahraničia CZ keď firma bola platcom DPH do 1.4.2010, či mám započítavať obrat nakúpeného tovaru od 1.4.2010, keďže odvtedy je neplatcom,alebo od 1.1..2010 celkovo??
posúvam... prosím...
0 0
KlaudiaKK KlaudiaKK

KlaudiaKK je offline (nepripojený) KlaudiaKK

KlaudiaKK Pozri príspevok
Dobrý deň, potrebujem pomôcť lebo už som zúfalá z toho že v podstate to chápem teoreticky len to neviem premietnuť do konkrétneho priznania k DPH a zaúčtovanie. Došla mi záloha z ČR na 54.420- CZK (je to zariadenie predajne - DrHM) kurzom ECB ku dňu vystavenia to bolo2202,35 eur. Zaplatené bolo z banky ich kurzom 2232,62 eur a keď došiel doklad - vyučtovanie zálohy 54.420,- CZK prepočítané kurzom ECB z ich dátumo plnenia na 2205,74 eur. Je to dodanie bez DPH . t.j. samozdanenie. A teraz som z toho blbá ako to účtovať a kam v priznaní k DPH to zapísať a hlavne v akej sume !? Samozdanenie § 11 t.j. riadok DP DPH č. 07 a odpočet na ktorý mám nárok § 49 r. 21 DP DPH ?? Môže byť ? Len tá suma z ktorej počítam DPH - je v deň úhrady alebo vystavenie daňového dokladu. Ďakujem
Neporadí mi niekto ? Ďakujem.
0 0
A.Kundrat A.Kundrat

A.Kundrat je offline (nepripojený) A.Kundrat

môže platiteľ DPH si uplatnovať paušálne výdavky 80% PHM
0 0
Tweety Tweety

Tweety je offline (nepripojený) Tweety

A.Kundrat Pozri príspevok
môže platiteľ DPH si uplatnovať paušálne výdavky 80% PHM
Môže.
0 0
VieraPopluharova VieraPopluharova

VieraPopluharova je offline (nepripojený) VieraPopluharova

Male usmernenie v zmenách DPH z DU januar 2011

Zákon č. 490/2010 Z. z. z 30. novembra 2010, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 222/2004 Z. z. o dani z pridanej hodnoty v znení neskorších predpisov (ďalej len „novela zákona o DPH") prináša s účinnosťou od 1.1.2011 viaceré zmeny. Najväčší rozsah si vyžiadali úpravy zákona o DPH súvisiace s povinným transponovaním smerníc Rady 2008/8/ES (článok 3), 2009/69/ES, 2009/162/ES, 2010/23/EÚ a 2010/66/EÚ do slovenskej právnej úpravy. Prehľad najdôležitejších zmien, ktoré novela zákona o DPH obsahuje:

1. Zmeny v sadzbách DPH

Dochádza k dočasnému zvýšeniu základnej sadzby DPH z 19 % na 20 %.

Zvýšenie základnej sadzby DPH o 1 % je dočasným opatrením, ktorého platnosť skončí, keď schodok verejnej správy dosiahne úroveň menej ako 3 %. Uvedené opatrenie je zamerané na zníženie deficitu verejných financií v súlade s Programovým vyhlásením vlády SR.

Znížená sadzba DPH 6 % zo základu dane, ktorá sa uplatňovala od 1.5.2010 na konkrétne v zákone špecifikované druhy potravinárskych výrobkov, vyrábané a uvádzané na trh podľa osobitných predpisov tzv. predaj z dvora, sa ruší.

UPOZORNENIE!

Pri zmene sadzby DPH sa použije pri každom vzniku daňovej povinnosti sadzba DPH platná v deň vzniku daňovej povinnosti.

2. Zmeny pravidiel pri určení miesta dodania služieb

Zmeny sa týkajú kultúrnych, umeleckých, športových, vedeckých, vzdelávacích, zábavných a podobných služieb, ako napríklad služieb na výstavách a veľtrhoch vrátane ich organizovania a s nimi súvisiacich doplnkových služieb, iných ako služieb súvisiacich so vstupom na tieto podujatia a doplnkových služieb súvisiacich s týmto vstupom, ak sú tieto služby dodané zdaniteľnej osobe. Pri dodaní týchto služieb zdaniteľnej osobe sa miesto dodania určí ako miesto, kde je usadený odberateľ služieb, t.j. podľa základného pravidla. Ide o povinnú transpozíciu článku 3 smernice Rady 2008/8/ES.

V prípade dodania služieb v súvislosti so vstupom na tieto podujatia, ako aj doplnkových služieb súvisiacich s týmto vstupom, ak sú tieto služby dodané zdaniteľnej osobe, je miesto, kde sa tieto podujatia skutočne konajú.

Pri dodaní vyššie uvedených služieb osobe inej ako zdaniteľnej osobe sa postupuje tak ako doteraz, to znamená, že miesto dodania je miesto, kde sa tieto služby fyzicky vykonajú.

3. Vznik daňovej povinnosti pri čiastkových a opakovaných dodaniach

V nadväznosti na zmenu ustanovenia § 19 ods. 3 zákona o DPH s účinnosťou od 1.1.2010 dochádzalo v praxi k aplikačným problémom. S cieľom odstrániť problémy spojené s týmto ustanovením, ako aj zjednodušiť fakturáciu za opakované a čiastkové dodania tovarov a služieb, sa prvá veta v § 19 ods. 3 zákona o DPH upravuje nasledovne:

Ak sa dodanie tovaru alebo služby uskutočňuje čiastkovo alebo opakovane, považuje sa tovar alebo služba za dodanú najneskôr posledným dňom obdobia, na ktoré sa platba za opakovane alebo čiastkovo dodávaný tovar alebo službu vzťahuje s výnimkou podľa písmen a) až d).

4. Vrátenie nadmerného odpočtu po skončení daňovej kontroly a zánik práva na vrátenie nadmerného odpočtu

Ustanovenie o vrátení nadmerného odpočtu po skončení daňovej kontroly sa spresnilo z dôvodu, aby bola jednoznačná lehota, do kedy sa má nadmerný odpočet vrátiť v prípade, ak sa právoplatným rozhodnutím prizná vyšší nadmerný odpočet ako zistí daňová kontrola.

V prípade kontroly na zistenie oprávnenosti nároku na vrátenie nadmerného odpočtu daňový úrad vráti nadmerný odpočet do 10 dní od skončenia kontroly len vo výške zistenej daňovou kontrolou. Ak sa následne v odvolacom konaní prizná vyšší nadmerný odpočet, t.j. vznikne kladný rozdiel medzi nadmerným odpočtom uvedeným v právoplatnom rozhodnutí a nadmerným odpočtom vráteným daňovým úradom, vráti daňový úrad tento rozdiel do 10 dní odo dňa nadobudnutia právoplatnosti rozhodnutia. V prípade, ak daňový úrad daňovou kontrolou nezistí nadmerný odpočet a právoplatným rozhodnutím sa prizná nadmerný odpočet, vráti daňový úrad nadmerný odpočet do 10 dní odo dňa nadobudnutia právoplatnosti rozhodnutia.

Ak platiteľ neumožní vykonanie daňovej kontroly na zistenie oprávnenosti nároku na vrátenie nadmerného odpočtu do šiestich mesiacov odo dňa jej začatia, nárok na vrátenie nadmerného odpočtu zaniká posledným dňom šiesteho mesiaca.

UPOZORNENIE!

Lehota na zánik nároku na vrátenie nadmerného odpočtu sa nevzťahuje na nadmerné odpočty uplatnené za zdaňovacie obdobia, ktoré sa končia najneskôr 31. decembra 2010.

5. Predĺženie lehoty na podávanie žiadostí o vrátenie dane v členských štátoch EÚ za obdobie roka 2009

S účinnosťou od 1.1.2010 bol zavedený nový systém podávania žiadostí o vrátenie dane v členských štátoch EÚ. Podstatnou zmenou bola skutočnosť, že žiadateľ podáva žiadosť elektronickými prostriedkami prostredníctvom elektronického portálu členského štátu, v ktorom je usadený. Žiadosť o vrátenie dane sa podáva najneskôr do 30. septembra kalendárneho roka, ktorý nasleduje po období za ktoré sa uplatňuje nárok na vrátenie dane. To znamená, že pre žiadosti za rok 2009 končila lehota 30.9.2010.

Európska komisia zistila, že na úrovni portálov niektorých členských štátov sa vyskytli vážne problémy, a z uvedeného dôvodu bola prijatá smernica Rady

2010/66/EÚ, ktorou sa predĺžila lehota na podanie žiadostí o vrátenie dane za obdobie roku 2009 do 31. marca 2011.

Smernica bola účinná od 1.10.2010 a členské štáty mali zabezpečiť transpozíciu tejto smernice do svojich vnútroštátnych predpisov k tomuto termínu. Keďže transponovanie smernice do zákona o DPH sa uskutočnilo k 1.1.2011 v období od 1.10.2010 do 31.12.2010 sa pri podávaní žiadostí o vrátenie dane za rok 2009 uplatňoval priamy účinok smernice a Daňové riaditeľstvo SR nepozastavilo prijímanie týchto žiadostí ani po 30.9.2010.

UPOZORNENIE!

Lehota na podávanie žiadostí o vrátenie dane v členských štátoch EÚ za obdobie roka 2010 sa nemení, t.j. končí 30.9.2011.

6. Rozšírenie vnútroštátneho sektorového samozdanenia

Vnútroštátny prenos povinnosti platiť daň na odberateľa - platiteľa dane (tzv. samozdanenie) sa v Slovenskej republike uplatňuje od 1.4.2009 a vzťahuje sa na dodanie zlata vo forme suroviny alebo polotovaru o rýdzosti 325 tisícin alebo vyššej, dodanie investičného zlata za podmienok upravených v § 69 ods. 11 zákona o DPH a dodanie kovového odpadu a kovového šrotu podľa § 69 ods. 12 zákona o DPH.

Vnútroštátny systém prenosu povinnosti platiť daň na odberateľa tovaru alebo služby sa rozširuje o prenos povinnosti platiť daň na odberateľa - platiteľa dane pri prevode emisných kvót skleníkových plynov podľa osobitného predpisu (zákona č. 572/2004 Z. z.). Zavedením prenosu daňovej povinnosti na platiteľa dane, ktorému je táto služba dodaná, a na ktorého sa prevedú emisné kvóty oprávňujúce vypustiť skleníkové plyny, sa Slovenská republika vzhľadom na závažnosť daňových podvodov v tejto oblasti rozhodla využiť možnosť danú smernicou Rady 2010/23/EÚ zo 16. marca 2010, ktorou sa mení a dopĺňa smernica 2006/112/ES o spoločnom systéme dane z pridanej hodnoty, pokiaľ ide o voliteľné a dočasné uplatňovanie mechanizmu prenesenia daňovej povinnosti v súvislosti s poskytovaniami určitých služieb, pri ktorých existuje riziko podvodu. Mechanizmus prenesenia daňovej povinnosti na príjemcu služby je možné uplatňovať len dočasne a takéto opatrenie bude zavedené takmer vo všetkých členských štátoch EÚ.

7. Oslobodenie od DPH pri dovoze tovaru, ktorého odoslanie alebo preprava skončí v inom členskom štáte

Dochádza k spresneniu podmienok, za ktorých sa môže uplatniť oslobodenie od dane pri dovoze tovaru z tretích štátov. V súlade so stratégiou boja proti daňovým podvodom v oblasti nepriameho zdaňovania a nadväzne na prijaté minimálne podmienky na úrovni EÚ smernicou Rady 2009/69/ES, sa v zákone o DPH vytvorili podmienky, aby sa nezneužívalo oslobodenie od dane pri dovoze tovaru z územia tretích štátov, najmä v prípade, keď po dovoze tovaru do členského štátu dovozu nasleduje dodanie alebo premiestnenie tohto tovaru do iného členského štátu EÚ.

Oslobodenie od dane sa uplatní, ak v čase dovozu tovaru, dovozca, ktorý je platiteľom, alebo jeho zástupca poskytne colnému orgánu najmenej nasledovné informácie:

a) svoje identifikačné číslo pre daň pridelené v tuzemsku alebo osobitné identifikačné číslo pre daň daňového zástupcu, ktorý zastupuje dovozcu vo veci uplatnenia oslobodenia od dane podľa § 69 zákona o DPH,

b) identifikačné číslo pre daň zákazníka pridelené v inom členskom štáte alebo svoje identifikačné číslo pre daň pridelené v členskom štáte, v ktorom sa

odoslanie alebo preprava tovaru skončí, c) dôkaz, že dovážaný tovar má byť odoslaný alebo prepravený z tuzemska do iného členského štátu, najmä zmluvu o preprave tovaru alebo prepravný doklad.

8. Sprísnenie podmienok na odpočítanie DPH pri nehnuteľnom majetku

S cieľom zabezpečiť, aby sa so zdaniteľnými osobami zaobchádzalo rovnakým spôsobom ako s nezdaniteľnými osobami, keď sa nehnuteľný majetok nepoužíva výlučne na účely súvisiace s podnikaním, dochádza k sprísneniu podmienok odpočítania DPH pri nehnuteľnom majetku, ktorý je uvedený v § 54 ods. 2 písm. b) a c) zákona o DPH.

Platiteľ dane pri obstaraní takéhoto nehnuteľného majetku, ktorý použije na podnikanie ako aj na iné účely ako na podnikanie, musí rozdeliť vstupnú DPH na časť, ktorú nemôže odpočítať z dôvodu použitia majetku na iný účel ako na podnikanie a časť, ktorú môže odpočítať, pretože majetok použije výlučne na podnikanie. To znamená, že platiteľ dane sa už nemôže rozhodnúť uplatniť odpočítanie dane a následne zdaňovať použitie tohto majetku na súkromnú spotrebu.

Ak sa po zaradení nehnuteľného majetku do užívania zmení pôvodne stanovený rozsah použitia majetku na podnikanie a na iný účel ako na podnikanie, je platiteľ povinný vykonať úpravu odpočítanej dane v kalendárnom roku, v ktorom sa zmenil rozsah tohto použitia.

Doplnenie zákona o DPH o nové ustanovenia § 49a a § 54a vychádza z povinnej transpozície článku 1 bodu 12 smernice Rady 2009/162/EÚ.

9. Rozšírenie osobitnej úpravy uplatňovanej pri dodaní plynu a elektriny aj na dodávky tepla a chladu prostredníctvom teplárenských sietí alebo chladiarenských sietí

Problematika dodávky a dovozu tepla alebo chladu je rovnaká ako problematika dodávky a dovozu plynu alebo elektriny. Z tohto dôvodu sa tá istá úprava, ktorá sa vzťahuje na plyn a elektrinu, bude v zmysle novely zákona o DPH uplatňovať aj na dodanie tepla a chladu prostredníctvom teplárenských a chladiarenských sietí.

Osobitná úprava pre miesto zdanenia dodávok plynu cez rozvodné siete sa bude uplatňovať aj na dodávky plynu plynovodmi, ktoré do distribučnej siete nepatria, ako aj na dovoz plynu uskutočnený plavidlami. Rovnako sa osobitná úprava týka aj služieb súvisiacich s poskytovaním prístupu ku všetkým sústavám alebo sieťam plynu a elektriny, ako aj k teplárenským a chladiarenským sieťam.

Doplnenie zákona o DPH vychádza z povinnej transpozície článku 1 bodov 4 až 6 a 10 smernice Rady 2009/162/EÚ.

10. Úprava ustanovení § 43 ods. 6, § 48 ods. 5 a doplnenie § 62a

Oslobodenie od dane priame alebo realizované formou vrátenia dane, ktoré sa doteraz uskutočňovalo priamo na základe Protokolu z 8.4.1965 o výsadách a imunitách Európskych spoločenstiev a k nemu vykonávacej Dohody medzi vládou SR a Komisiou ES o vykonávaní tohto protokolu, sa dopĺňa do príslušných ustanovení zákona o DPH v nadväznosti na článok 1 body 10 a 11 smernice Rady 2009/162/EÚ. Nedochádza k vecnej zmene uplatňovania dane.

Zdroj: Daňové riaditeľstvo SR Banská Bystrica, január 2011 Sekcia pre správu daní, Odbor služieb pre verejnosť
1 0
AdaG AdaG

AdaG je offline (nepripojený) AdaG

Pokladala som túto tému ako súbor linkov pre NAJČASTEJŠIE OTÁZKY a preto nechápem, prečo tu zadávate otázky a robíte tu mr.ník????
0 0
Kazišuk Kazišuk

Kazišuk je offline (nepripojený) Kazišuk

Zdravím,
chcela by som sa opýtať na odpisovanie majektu pri kúpe tovaru. FO predala podnik, ako celú organizačnú osobu PO. Z akej sumy sa má robiť odpis - z OC, ktorú mala fyzická osoba, alebo z nadobúdacej ceny PO? V zákone sa píše, že z reálnej ceny, ale tým sa posunie celý čas odpisovania. Alebo máme ako PO vychádzaj z pôvodnej ceny a odpisovať tak ako odpisovala FO?
0 0
Načítať ďalšie