misoKNm my sme tento problem preberali s pravnikmi, kedze sa denne posiela stovka objednavok, tak takychto pripadov nam vznika dost.
Kolko krat sa aj niekto ozve, stornujem objednavku a pritom ju ma uz davno na poste. V obchodnych podmienkach to mame zahrnute, ze klient moze stornovat objednavku, kym ju nevyexpedujeme.. Ale to je PORUSOVANIE ZAKONA. Pretoze klient, moze odstupit od zmluvy do 7mich dni a to musi len pisomne oboznamit predavajuceho, takze ked to napise v maily, alebo listom, alebo to proste neprevezme, tak vy mu nemozete uctovat ziadne poplatky, ani ho nikde uvadzat ako neplatica, pretoze na to nemate pravo a zakon hovori jasne proti tomu, na margo toho, cierna listina moze byt velky problem, pretoze, co ked dotycny nedostane do schranky oznamenie o zasielke a ty ho vycapis na stranku ako neplatica?
proste je to riziko podnikania, zmente si sposob len na platbu vopred, alebo na dobierku uctuj o percento navyse, co ti vykrije tychto mamlasov, co tovar neprevezmu
Je ale rozdiel keď niekto STORNUJE alebo NEPREVEZME objednávku. Ak ju stornuje, či už telefonicky, písomne, alebo emailom, tak je to v pohode, aj keď už zásielka bola odoslaná - na to má zo zákona právo.
No pokiaľ je zákazník oboznámený so stavom objednávky (OBJEDNÁVKA BOLA ODOSLANÁ), a on vie že je zásielka na ceste k nemu, on to neprevezme zámerne! Pričom dôvod môže byť : nevydalo mu to finančne, rozmyslel si to, kúpil inde....atď...jediné čo si pomyslí je :"však je to dobierka, to nemusím prevziať".
Keď sa mi zásielka vráti, zavolám zákazníkovi a 9 z 10tich mi povie - "no ja som ale nevedel že to mám na pošte!" - čo je p*čovina! Prečo? Zákazník VEDEL že zásielka je odoslaná, a teda každú chvíľu by mala doraziť. Ja ak si niečo objednám a viem že to má prísť do nejakých dvoch, troch dní, tak to očakávam. Ak to nepríde, kontaktujem poštu/poštárku a ak neuspejem tam, tak kontaktujem predajcu, že to neprišlo. No nikto z tých 9 zákazníkov tak neurobí, pretože, ako som už spomenul : nevydalo mu to finančne, rozmyslel si to, kúpil inde....atď.
Objednaním tovaru cez internetový obchod vzniká zmluva medzi predajcom a kupujúcim (zmluva na diaľku). Tým, že zákazník zámerne neprevezme dobierku, zároveň zámerne porušuje zmluvu - áno, mnohí z nich si to neuvedomujú, ale je to tak. V takomto prípade prichádza predávajúci o nemalé peniaze a má dve možnosti - nechať ceny nízke, pričom straty vykryje zo svojho (už aj tak) malého zisku, alebo zvýši ceny svojich produktov. Ale prečo by sme mali byť drahší kvôli ľuďom ktorí porušujú zmluvy?!
V USA, v UK a v ďalších krajinách to funguje tak, že pokiaľ zákazník vráti tovar, predávajúci si naúčtuje poplatky. Aj keby to bolo do 7 dní! U nás v tomto zaostalom štáte ale nikto na predajcov nehľadí. No ale v prípade, že zákazník zámerne neprevezme zásielku, čím vedome poruší zmluvu, ktorú uzatvoril s predávajúcim na diaľku, musí si byť vedomí následkov. My sme si to ošetrili v našom eshope a už sme začali posielať doporučené listy s výzvou na zaplatenie zmluvnej pokuty. A tí zákazníci, ktorí to budú ignorovať pôjdu pred súd.
Áno, všetci teraz začnete s VYMOŽITEĽNOSŤ a DOKAZOVANIE, atď....máte pravdu, vymožiteľnosť u nás na SK je biedna, ale z tích 10 zákazníkov, z ktorých piati ten doporučený list aj preberú, sa nájdu dvaja, ktorí tú pokutu zaplatia - a tým sa mi vrátia moje stratené peniaze za tých desiatich. Simple. Ja určite nebudem navyšovať ceny produktov kvôli nezodpovedným, flegmatickým hlupákom, ktorí si myslia že objednávanie cez internet je hra!