Zavrieť

Porady

Meranie a rozpočítavanie tepla, merače, koeficienty...

Po vykonanej termostatizácii si budeme teraz odsúhlasovať koeficienty pre vyúčtovanie spotreby tepla. V Košiciach dosť veľa bytov používa koeficinty jednej firmy. Na ich základe nám náš správca navrhuje na odsúhlasenie pri bytoch pod strechou použiť koficient 0,83333 (20%), pri bytoch nad pivinicami koeficient 0,81967 (22%) a 0,90909 (22%). Nemám ani jeden z tých bytov, ale podľa môjho názoru sú byty pod strechou viac ochladzované, ako byty nad pivnicami.
Chcem sa spýtať, ako to majú iní majitelia bytov. Tiež by ma zaujímalo, ako sú riešené bytové priestory nad výmeničkami, pretože byty nad nimi sú "podlahovo vykurované". Náš správca túto skutočnosť nezohľadňuje.
Za odpovede ďakujem
Naposledy upravil Naďa : 05.01.06 at 15:53 Dôvod: nedopísaná otázka
Usporiadat
sito sito

sito je offline (nepripojený) sito

Slavica, máš bod. A pravdu je to nevďačná robota, drina. Ale, ak predseda navrhuje pomer ( 4 : 3 ) ako to spoločenstvo môže vypadať! Potom dôsledky nesú všetci členovia spoločenstva. Troška ináč je to u domov v správe. Správca sa zvyčajne dohodne s domom na zástupcovi vlastníkov, ktorý mu zabezpečuje informovanosť medzi správcom a domom. Odpis stavu vody, tepla, osôb atď., rozdá predpisy, vyúčtovania, zvolá povinnú schôdzu. Ak to robí v prospech domu, správca nie je s nim spokojný a vlastníci ho nepodržia, tak potom za kratší koniec ťahá celý dom. Zvyčajne zástupca skončí a k veci sa dostane poskok správcu. BOH POMÁHAJ TOMU DOMU!
0 0
sito sito

sito je offline (nepripojený) sito

Slávica, máš bod. A pravdu je to nevďačná robota, drina. Ale ak si spoločenstvo zvolí predsedu, pomer 4 : 3, je predpoklad, že na to dopláca celé spoločenstvo. Troška inak je to u domov v správe. Správca sa zvyčajne dohodne s domom na zástupcovi vlastníkov, ktorý zabezpečuje informovanosť domu, odpisy vody, tepla, osôb atď., rozdá predpisy, vyúčtovanie zvolá povinnú schôdzu raz za rok. Ak to robí v prospech domu a správca nie je sním spokojný a dom ho nepodrží, tak za kratší koniec ťahá celý dom. Zvyčajne zástupca skončí a k veci sa dostane poskok správcu. BOH OCHRAŃUJ TAKÝ DOM!!!
0 0
sito sito

sito je offline (nepripojený) sito

K príspevku č. 825, strana č. 83.

Úrad pre reguláciu sieťových odvetví, nezávislý Úrad si vytvoril vlastné kontrolné podmienky. Vlastníci domov ( bytov ) si do septembra musia u dodávateľa objednať množstvo Gj. na nasledujúci rok. Dodávateľ na základe objednaných Gj. musí predložiť Úradu kalkuláciu ceny za jeden Gj. Úrad ju schváli v dvoch položkách, fixnej položky, ktorá je viazaná na objednané Gj. vlastníkmi domov, druhá položka je závislá na skutočnej spotrebe Gj. v dome. Výsledok takto schválenej ceny za jeden Gj. si už mohol každý vlastník bytu zistiť na rozdelení, vyúčtovaní nákladov za teplo.

Vyhláška č. 630 / 2005 dáva priestor na objektívnejšie rozdelenie nákladov, nie však na spravodlivé rozdelenie, to v skutočnosti nie je možné dosiahnuť, ale dá sa k nemu priblížiť. Teplo, Gj. a teplota v miestnosti sú dve rozdielne veci, ktoré spolu súvisia. Ak chceme mať v byte ( miestnosti ) teplotu 20 °C, musí byť do bytu dodané určité množstvo tepla, Gj. Za čo má vlastník bytu zaplatiť za teplotu °C, alebo za energiu vyjadrenú v Gj.? Zdroj pre vytvorenie tepla môže byť rôzny slama, štiepky, drevo, uhlie, plyn, elektrina atd. plus ostatné náklady na výrobu Gj. Za Gj. by mal vlastník bytu zaplatiť, ako a z čoho Gj. dodávateľ teplo vyrobil je preňho nepodstatné. Podstatné preňho je koľko odobral Gj. a či mal v byte požadovanú teplotu. Záujmom ostatných vlastníkov je aby byt nepodchladzoval a neprekuroval, aby odoberal teplo efektívne. Aby mal obytný dom čo najnižšie náklady na teplo, Gj. je nutné na dome vykonať tri dôležité veci.

1.Vyregulovať vykurovací systém domu a namontovať termostatické hlavice k radiátorom. Prečo? Aby každý radiátor v dome dostal požadované množstvo tepla, Gj. a bolo možné dosiahnuť požadovanú teplotu °C. Každý vlastník bytu si rozhodne o svojej teplote v byte, miestnostiach.

2.Namontovať na radiátory pomerové merače tepla – rozdeľovače nákladov tepla. ( elektronické ) Prečo? V byte je aj iné teplo ako to, ktoré nám dodá radiátor. ( osvetlenie, elektrospotrebiče, sporák, ľudské telo, slnečné žiarenie... ) Ak si bývajúci v byte nastaví termostatické hlavice tak, že reagujú aj na iné teplo, hlavica častejšie a na dlhšiu dobu odstaví prietok vykurovacej vody radiátorom a tým zníži prietok vykurovacej vody fakturačným meračom na päte domu a náklady domu sú nižšie. Preto je to pomerový merač tepla. Čím viac jednotiek merač namerá, tým väčší pomer ( podiel ) má na spotrebe Gj. na fakturačnom merači. Pomerové merače sú kalibrované na stred radiátora vo výške 11 cm od vrchu radiátora. Čídlo merača sníma teplotu vykurovacej vody v tomto bode bez rozdielu dĺžky a počtu listov radiátora, výkonu radiátora. Na základe typu a výkonu radiátora je k meraču pridelený prepočítavací koeficient, ktorým sa korigujú namerané jednotky. Čím výkonnejší radiátor, tým má väčší koeficient prepočtu.

3.Zamedziť uniku tepla z domu. Dom je treba zatepliť. Prečo,? Dom sa nezatepľuje preto, aby sa nepriznávali korekcie za nevýhodnú polohu miestnosti v dome. Byt v strede domu má ochladzovanú plochu 40 m2, byt na rohu domu má ochladzovanú plochu 120 m2. Teda pomer je 1 : 3. Ak z prvého bytu unikne za rok 1 Gj. tak z druhého uniknú 3 Gj. Keď dom zateplíme a únik tepla sa zníži o 50 % z prvého bytu unikne 0,5 Gj z druhého unikne 1,5 Gj. Pomer je zhodný 1 : 3. Najideálnejším telesom je guľa. No ani obytný dom postavený v tvare gule, by nevytvoril ideálne podmienky na bývanie väčšiemu počtu vlastníkov bytov v takom dom . Prevažná časť postavených obytných domov má tvar kvádra, buď vo vodorovnom, alebo zvislom postavení. To, že kváder má šesť strán, dvanásť hrán a osem rohov platí už tisícročia. A nezmenilo sa to v staroveku, stredoveku, novoveku, nezmenili to národy, rasy ani politické strany a ani nezmenia!!! Ale človek, jedinec, skupinka, možno, ale len v svojich hlavách ??? Takže korekcie, koeficienty nepriaznivej polohy miestnosti v dome, vždy. No nie v každom dome sú rovnaké podmienky, každý dom má svoje špecifické podmienky s ktorých by sa malo vychádzať pri určení a schválení korekcii.

Ak bývajúci v dome spravil tieto tri dôležité veci, dôležitejšie je, aby si bývajúci uvedomili a osvojili nastavenie termostatický hlavíc. Je to len v ich záujme! Ten kto sa nevenuje termostatickým hlaviciam a plytvá teplom, plytvanie by mal zaplatiť on a nie niekto iný za neho. Vyhláška č. 206 / 1991 ukladala prvé dve veci ako povinnosť, no nikto ju nerešpektoval. Trvalo nám 6 rokov, kým sme sa dohodli na hydraulickom vyregulovaní, ďalších 3,5 roka na pomerovom meraní a 2 roky na zateplení obvodového plášťa domu. Výsledok, postupne klesajúca spotreba Gj. V roku 1997 nebola žiadna s uvedených vecí a spotreba 1 776 GJ. Rok 98, 1 476 Gj., r. 99, 1 450 Gj., r. 00, 1 312 Gj., r. 01, 1 433 Gj., r. 02, 1 201 Gj. r. 03, 1 080 Gj., r. 04, 872 Gj., r. 05, 850 Gj., r. 06, 735 Gj., r. 07, 625 Gj. A dom má ešte rezervy.

Môj osobný postoj k tejto veci je, že do každej miestnosti s radiátorom som na stenu oproti radiátoru zavesil teplomer. To je ukazovateľ mojej tepelnej pohody. Každý radiátor som na noc odstavil ( keď vonku bolo nula °C prípadne 1 – 2 °C pod nulou ) ráno bola v miestnosti teplota 16 – 17 °C. Postupne, pomaly som pridával na termostatickej hlavici, až kým nebolo počuť, že otvorila prívod vykurovacej vody do radiátora. Radiátor miestnosť vykuroval do doby kým mu hlavica nezatvorila prívod vody. Ak teplomer neukazoval požadovanú teplotu, znova som pridal na hlavici, to som opakoval do tej doby, kým som nemal na teplomery požadovanú teplotu od 17 – 21 °C podľa toho na čo je miestnosť využívaná. Ak sú vonkajšie teploty okolo nula °C hlavicu mám v nastavenom, optimálnom stave. Ak vonkajšie teploty klesajú, postupne na hlavici pridávam, tak aby bola teplota miestnosti podľa mojich požiadaviek a opačne. Ak sú vonkajšie teploty 5 °C nad nulou hlavicu nastavujem pod optimálne nastavenie hlavice. Trocha to trvá, ale to je celé kúzlo odoberania tepla, nič zvláštne. Po dobu vykurovacej sezóny sa vôbec nezaujímam, či a ako sú radiátory teplé, na to mám, majú vlastníci bytov v mojom byte pomerové merače.

Ak si bývajúci uvedomia tuto dôležitejšiu vec, ostáva sa im dohodnúť na najdôležitejšej veci. Tou je objektívny spôsob rozdelenia nákladov na základe nameraný jednotiek na pomerových meračoch tepla – pomerových rozdeľovačov nákladov tepla a konkrétnych podmienok zohľadnenia polohy miestnosti v dome. Tieto veci sú v každom obytnom dome iné. Nie je možné zákonom určiť rovnaké podmienky rozdelenia nákladov pre všetky domy na Slovensku. Predstavte si, že je vydaný zákon, ktorý určuje, všetci ľudia, každý človek musí nosiť topánky číslo osem, bez rozdielu veku, pohlavia, rasy atd., ale hlavne bez rozdielu veľkosti chodidla. Bude niekto dodržiavať nezmyselný zákon, áno len ti, ktorým vyhovuje číslo topánok osem. Ak nefunguje to najdôležitejšie, to ostatné je zbytočne. Príklad: Ak na ciferníku hodín chýbajú ručičky, NAČO SÚ NÁM HODINY DOBRÉ??? NA...

Z môjho pohľadu je to tak, že všetci sa snažia až po funuse ( odobratom teple, Gj. ). Nezaujíma ich spotreba Gj. na byt vypočítaná podľa pomerových meračov, následne vynásobená cenou za jeden Gj. tým spôsobom vypočítané náklady bytu z nákladov domu. Ale, aby rozdiely v nákladoch ( Sk. ) medzi bytmi boli len v určitom rozmedzí, nezávisle od podielu spotreby Gj. vypočítaného na základe pomerového merania v dome. Najjednoduchší spôsob ako to dosiahnuť je spojiť starý spôsob rozdelenia nákladov podľa m2 s rozdelením podľa pomerových meračov. Je to ako do kvalitného vína dolievať vodu a potom ho ponúkať ako veľmi výborné, kvalitné víno, no ten kto ho vylepšil, ten ho nepije. Robí to pre zisk, peniaze, jednoducho podvádza . Rozdelenie časti nákladov podľa m2 je odmena pre tých, čo s teplom, Gj. plytvajú a trestom pre tých, čo odoberajú teplo, Gj. efektívne. Ak pomerové merače fungujú na takomto princípe, tak potom sú PODVOD, ktorý vyhovuje určitým záujmovým skupinám. Nulový odber tepla a plytvanie s teplom je treba a dá sa riešiť iným, efektívnejším spôsobom pre dom a nie úmyselne zvyšovať spotrebu Gj. v dome. Tak môže poradiť len ten, kto sa nepodieľa na úhrade nákladov domu za teplo!!! Vopred sa je možné dohodnúť, naplánovať minimálny a maximálny počte nameraných jednotiek na každom pomerovom merači v dome z jedného Gj. a všetkých spotrebovaných Gj. v dome. Priebežne na konci mesiaca v ktorom dom odoberal teplo si plnenie nameraných jednotiek porovnať s plánom. Teda dohodnúť si pravidlá pred funusom ( odberom tepla, Gj. ).

Rada tým, ktorí používajú odparovacie pomerové merače. Čím skôr prejsť na elektronické pomerové merače.

Rozoberme to najdôležitejšie.
0 0
svojar svojar

svojar je offline (nepripojený) svojar

Druhá časť prvého odstavca neplatí. Treba pozrieť Výnos ÚRSO č. 6/2008 §4 2.ods.,podľa čoho sa ráta fixná zložka - regulovaný príkon. Objednávanie tepla už nie v GJ, ale kWH prípadne MWh bude skôr slúžiť dodávateľom tepla, aby vedeli objedneť plyn. A vôbec v celom texte pod GJ treba myslieť kWh na ktorú je stanovená cena pri variabilnej zložke.
Naposledy upravil svojar : 11.01.09 at 13:19
0 0
sito sito

sito je offline (nepripojený) sito

Je pravda, nastali zmeny, ale výsledok zmien uvidíme až po obdržaní vyúčtovania. Či sa jedná o Gj. alebo kWh stále je to energia, ktorá má domu zabezpečiť teplotu v miestnostiach. Väčšinu vlastníkov nezaújma množstvo energie, ale konečný výsledok, úhrada nákladov v Sk. už Euro. a ešte viac, o koľko menej platí sused a prečo, fakty ich nezújmajú.
0 0
svojar svojar

svojar je offline (nepripojený) svojar

Výsledok uvidíme až pri zúčtovaní roku 2009, teda asi vo februári 2010. V každom prípade bude to spravodlivejšie, pretože fix sa ráta z priemeru skutočne spotrebovaného tepla za 3 roky :5300, a nie z objednaného množstva, ktoré bývalo vyššie ako skutočná spotreba.
V ostatnom máš samozrejme pravdu.
0 0
sito sito

sito je offline (nepripojený) sito

V podstate ľudská myseľ pracuje už tisíce rokov na tom istom princípe, ako sa mať na úkor iného lepšie. Jasné, každá doba mala iné problémy a riešenia. Pamätám si keď sme konskú silu prepočítavali na kWh, kilokalórie na jouly, budeme m3 na kWh. Možno sa dožijem, že v obchode si nebudem pýtať kilový chleba, keďže je to zdroj energie pre človeka, budem si musieť pýtať 5 kWh - nový chleba. Prečítal som si predošlé príspevky a je tu o tom dosť príspevkov. Do sporáka mi pôjed stále plyn, ale niekto tvrdí, že v rozdielných nadmorských výškach dáva rozdielný výkon, preto zo sporáka mi pôjdu kWh. To , čo v Bratislave dáva zmysel na druhom konci Slovenska môže byť nezmysel. V istej hornej - dolnej JRD postavilo pre svojích zamestnancov, prostredníctvom OSBD v najblišiom meste 12 - bytovku. OSBD ako vlastník im zabezpečovalo uhlie, kúrili si sami. OSBD uhrádzali faktúry za uhlie podľa m2 bytu. Keď vyšile zákon o vyregulovaní domov, potom len SBD ich nútilo spraviť na dome regulciu, pomerové meranie a úhrady im prepočítavalo na Gj. Využili zákon a byty si previedly do osobného vlastníctav a založili si spoločenstvo. Dom nevyregulovali, teplo nemerajú a náklady na uhlie si hradia podľa m2. Ak by chceli predsa v bytoch merať teplo, msleli by isť na to z druhého konca. Museli by vedieť, čo dali do pece, 2 tony uhlia z minulého roku po 5000 Sk. a 1 tonu za 7500 Sk. spolu 17 500 Sk. Ak nie novú pec, tak nejaké meracie zariadenie, ktoré im poskytne nejakú hodnotu jednotku Gj., kWh, ktorú uhlie vytvorí. Až potom môžu merať v bytoch. Keď si to všetko prepočítali, bolo by to nákladne, teda nezmysel. Čo sa týka toho objednávania, dom v ktorom pochopili o čo ide na tom zarobil aj 140 000 ročne. Ale dom v správe, kde správca žiadal schôdzou vlastníkov v priebehu troch - štyroch dní odsúhlasiť nim navrhnutý stav. Ak nedostane písomne iné rozhodnutie, objedná ním navrhnutí počet Gj. zaplatil za štyri roky o 150 000 Sk. naviac oproti úradom schválenej cene za jeden Gj. A takých domov bolo viac, čo dodávateľovi tepla vyhovovalo, nebol na tom škodný. Takže treba sa prispôsobiť dobe a podmienkám
0 0
Monikov Monikov

Monikov je offline (nepripojený) Monikov

SZČO účtovník
Prosím Vás, ktorá vyhláška alebo zákon upravuje schválenie resp. neschválenie montáže meračov tepla v bytových domoch. (Viem že väčšina má o tom rozhodnúť, potrebovala by som ale presné znenie zákona)
0 0
sito sito

sito je offline (nepripojený) sito

Vyhláška č. 206 / 1991 §7 odsek 9 ukladá meranie ako povinnosť.

(9) Vlastníci alebo správcovia obytných budov sú
povinní inštalovať meradlá8) tepla na vykurovanie u
jednotlivých odberateľov, ak to sústava ústredného vykurovania
umožňuje, po vybavení jednotlivých spotrebičov
regulačným zariadením (§ 8 ods. 5).

poznámka 8) Vodomery a meradlá tepla podľa zákona č. 505/1990 Zb. o metrológii, rozdeľovače vykurovacích nákladov podľa zákona č. 30/1968 Zb.
o štátnom skúšobníctve, odbor výrobkov 484 zariadenia na ústredné vykurovanie a odbor 388 prístroje meracie.

(4) Termíny plnenia jednotlivých ustanovení pre zariadenia
na zásobovanie teplom zriadené a uvedené do
prevádzky pred nadobudnutím účinnosti tejto vyhlášky

a) § 7 ods. 1 do 1. 9. 1992,
b) § 7 ods. 2 do 1. 9. 1992,
c) § 7 ods. 3 do 1. 9. 1993,
d) § 7 ods. 4 do 1. 9. 1993,
e) § 7 ods. 5 do 1. 9. 1993,
f) § 7 ods. 8 do 1. 9. 1994,
g) § 7 ods. 9 do 1. 9. 1995,
h) § 8 ods. 2 do 1. 9. 1993,
ch) § 8 ods. 5 do 1. 9. 1995.
(5) Pokiaľ nebude zariadenie na zásobovanie teplom
uvedené do prevádzky po nadobudnutí účinnosti tejto
vyhlášky vybavené meracím a regulačným zariadením,
sú dodávatelia povinní poskytnúť zľavu z ceny dodaného
tepla odberateľom vo výške 30 % z fakturovanej sumy.

Zákon č. 70 / 1998 § 36 je povinnosť vypustená.


(3) Priamy odberateľ tepla je povinný
a) zabezpečiť najmenej jedenkrát za rok overenie hospodárnosti prevádzky sústavy tepelných zariadení za odberným miestom,
b) vybaviť sústavu tepelných zariadení za odberným miestom automatickou reguláciou parametrov teplonosnej látky na každom tepelnom spotrebiči v závislosti od teploty vzduchu vo vykurovaných miestnostiach s trvalým pobytom osôb. Z tejto povinnosti môžu v odôvodnených prípadoch povoliť výnimku krajské inšpektoráty Štátnej energetickej inšpekcie (§ 39); výnimku možno povoliť najdlhšie na dve vykurovacie obdobia,
c) udržiavať hydraulicky vyregulovanú sústavu tepelných zariadení za odberným miestom.
(4) Technické požiadavky na zabezpečenie hospodárnosti prevádzky sústavy tepelných zariadení, dodávok tepla na vykurovanie a na prípravu teplej úžitkovej vody ustanoví všeobecne záväzný právny predpis, ktorý vydá ministerstvo.

Nie sú povinné a ani nebudú, ak výška ceny tepla nerozhodne sa vlastníkov nad tým zamyslieť a namontovať ich, tak nikto im ich nemôže nariadiť, len cena tepla.
0 0
peton peton

peton je offline (nepripojený) peton

Zákon 657/2004 § 18 ods. 4 viď citácia (avšak pozor tento odsek novelizovaný zákonom 99/2007 - viď nižšie)

(4) Dodávateľ alebo odberateľ, ktorý rozpočítava množstvo dodaného tepla konečnému spotrebiteľovi, je povinný
a) zabezpečiť obstaranie, zapojenie, udržiavanie a overovanie určených meradiel tepla alebo pomerových rozdeľovačov tepla na vykurovanie u konečného spotrebiteľa do štyroch rokov od nadobudnutia účinnosti tohto zákona; ak všetci koneční spotrebitelia požiadajú dodávateľa alebo odberateľa, ktorý rozpočítava množstvo dodaného tepla konečnému spotrebiteľovi, o zapojenie určeného meradla tepla alebo o zapojenie pomerových rozdeľovačov tepla, je dodávateľ alebo odberateľ, ktorý rozpočítava množstvo dodaného tepla konečnému spotrebiteľovi, povinný zapojiť určené meradlo tepla alebo pomerové rozdeľovače tepla do jedného roka od doručenia žiadosti o zapojenie týchto meradiel. Ak sa dohodnú všetci koneční spotrebitelia na inom spôsobe rozpočítavania množstva dodaného tepla, povinnosť zapojenia určeného meradla tepla alebo pomerových rozdeľovačov tepla nevzniká,

Novelizácia:
V § 18 ods. 4 písmeno a) znie:
„a) zabezpečiť obstaranie, zapojenie, udržiavanie a overovanie
určených meradiel alebo pomerových rozdeľovačov tepla u konečného spotrebiteľa najneskôr do 31. decembra 2008 na náklady vlastníka nehnuteľnosti; ak sa dohodne nadpolovičná väčšina všetkých konečných spotrebiteľov odoberajúcich teplo za odberným miestom na inom spôsobe rozpočítavania množstva dodaného tepla, povinnosť zapojenia pomerových rozdeľovačov nevzniká,“.
0 0
peton peton

peton je offline (nepripojený) peton

Nuž Monikov, vyber si. :-)
0 0
sito sito

sito je offline (nepripojený) sito

Len otázočka. Aký vám vychádza koeficient za úžitkovú plochu bytu?
0 0
Monikov Monikov

Monikov je offline (nepripojený) Monikov

SZČO účtovník
Poprosila by som o informáciu: Ideme rozhodovať o tom, či budeme mať merače tepla, alebo nie. V bytovom dome je 48 bytov. Z toho 34 vlastníkov a 14 nájomcov-byty sú vo vlastníctve SBD. Nadpolovičná väčšina, ktorá má o tomto rozhodnúť sa počíta len z vlastníkov bytov (34), alebo z celkového počtu (48). Ďakujem za kvalifikovanú odpoveď!
0 0
Halli Halli

Halli je offline (nepripojený) Halli

Monikov Pozri príspevok
Poprosila by som o informáciu: Ideme rozhodovať o tom, či budeme mať merače tepla, alebo nie. V bytovom dome je 48 bytov. Z toho 34 vlastníkov a 14 nájomcov-byty sú vo vlastníctve SBD. Nadpolovičná väčšina, ktorá má o tomto rozhodnúť sa počíta len z vlastníkov bytov (34), alebo z celkového počtu (48). Ďakujem za kvalifikovanú odpoveď!
14 hlasov má SBD ako vlastník.A ten by sa mal vyjadriť za byty vo svojom vlastníctve a predpokladám že sa vyjadrí rovnako za všetky byty.Ak si to rozhodnete vy vlastníci v počte 25 hlasov tak to stačí. Hlasuje sa ale na zhromaždení vlastníkov, ak hodinu pozačatí schôdze /zhromaždenia/ nepríde prizvaný zastupca OSBD tak hlasujte bez neho.
0 0
sito sito

sito je offline (nepripojený) sito

Ak sa hlasuje po uplynutí jednej hodiny, uznesenie je v súlade so zákonom, ak s predloženým návrhom súhlasí nadpolovičná väčšina prítomných vlastníkov bytov. Príklad: Po hodine zostali na schôdzi traja vlastníci, ak dvaja hlasujú za merače, uznesenie platí pre všetkých vlastníkov v dome. Sú to len štyri percentá hlasov v dome, uznesenie môže zmeniť následné zvolaná schôdza s vyššou účasťou vlastníkov bytov. Ak jeden s prítomných je zástupca správcu a ten nesúhlasí tak potom je pomer 2 : 14 proti meračom. Ak sa schôdze vlastníkov zúčastní správca SBD a v jeho záujme nie sú merače, musí na schôdzi hlasovať za merače najmenej 15 individuálnych vlastníkov, pomer bude 15 : 14 za merače. Sto percent sa to domu oplatí, bytom s efektívnym odberom tepla?
0 0
svojar svojar

svojar je offline (nepripojený) svojar

sito Pozri príspevok
Ak sa hlasuje po uplynutí jednej hodiny, uznesenie je v súlade so zákonom, ak s predloženým návrhom súhlasí nadpolovičná väčšina prítomných vlastníkov bytov. Príklad: Po hodine zostali na schôdzi traja vlastníci, ak dvaja hlasujú za merače, uznesenie platí pre všetkých vlastníkov v dome. Sú to len štyri percentá hlasov v dome, uznesenie môže zmeniť následné zvolaná schôdza s vyššou účasťou vlastníkov bytov. Ak jeden s prítomných je zástupca správcu a ten nesúhlasí tak potom je pomer 2 : 14 proti meračom. Ak sa schôdze vlastníkov zúčastní správca SBD a v jeho záujme nie sú merače, musí na schôdzi hlasovať za merače najmenej 15 individuálnych vlastníkov, pomer bude 15 : 14 za merače. Sto percent sa to domu oplatí, bytom s efektívnym odberom tepla?
S tým počtom po hodine to nie je až tak pravda. Platí to iba v prípade, že aj na začiatku nebola prítomná nadpolovičná väčšina. Teda, že "boli,ale odišli."
0 0
sito sito

sito je offline (nepripojený) sito

Z.z. 182 / 1993, novela č. 367 / 2004.

(2) Pri hlasovaní na schôdzi vlastníkov sa rozhoduje
nadpolovičnou väčšinou hlasov všetkých vlastníkov bytov
a nebytových priestorov v dome, ak tento zákon neustanovuje
inak. Ak počet zúčastnených vlastníkov bytov
a nebytových priestorov v dome neumožňuje hodinu
po začatí schôdze vlastníkov právoplatné hlasovanie,
rozhoduje sa nadpolovičnou väčšinou zúčastnených

novela č. 268 / 2007.

29. V § 14 ods. 2 v druhej vete sa na konci bodka nahrádza
bodkočiarkou a pripájajú sa tieto slová: „to neplatí,
ak ide o hlasovanie podľa odseku 3, § 7a ods. 1,
§ 7c ods. 2 písm. i) a ods. 3, § 8a ods. 1 a 5, § 8b od

Poviem, schôdze sa zúčastní 25 vlastníkov s toho jeden zastupuje SBD, má 14 hlasov, spolu je to 38 hlasov. Rozdiskutujú montáž meračov, diskusia sa pretiahne na 70 minút. Počas diskusie 15-ti vlastníci zo schôdze odišli. Na hlasovanie je prítomných 23, alebo 10 hlasov.

V prípade extrému 3 hlasov majú možnosť nehlasovať. Prípadne hlasovať. Výsledok, merače sa namontujú, alebo sa zvolá nová schôdza, ktorá ich rozhodnutie zruší a prijme nové uznesenie. V dnešnej dobe majú rozhodujúci k dispozícii dostatok faktov, ktoré ich môžu presvedčiť, no nemusia. V začiatkoch keď neboli žiadne výsledky merania, alebo len málo k rozhodnutiu prišlo aj po 4 - 5 schôdzach. Čim viac stúpala cena za 1 Gj., tým sa ľahšie rozhodovalo. DOM, KTORÝ NEMÁ POMEROVÉ MERANIE SA DOBROVOĽNE OKRÁDA.

Treba dodržať postup pri zvolaní schôdze, aby bola v súlade so zákonom.

Za § 11 sa vkladá § 11a, ktorý znie:
㤠11a
Štvrtina vlastníkov bytov a nebytových priestorov
v dome má právo zvolať schôdzu vlastníkov alebo zhromaždenie,
ak na ich žiadosť nezvolal schôdzu vlastníkov
alebo zhromaždenie správca alebo rada do 15 dní
od doručenia žiadosti. Oznámenie o schôdzi vlastníkov
alebo o zhromaždení spolu s programom musí byť v písomnej
forme doručené každému vlastníkovi bytu a nebytového
priestoru v dome minimálne päť dní pred
dňom konania schôdze vlastníkov alebo zhromaždenia.
Oznámenie o schôdzi vlastníkov alebo o zhromaždení
spolu s programom sa doručuje aj správcovi alebo
predsedovi, ak má schôdza vlastníkov alebo zhromaždenie
rozhodovať o úlohách pre správcu alebo predsedu
0 0
svojar svojar

svojar je offline (nepripojený) svojar

Znovu budem oponovať. Poridane si prečítajte § 14 ods. 2, ktorý citujete. Netreba zi zamieňať slovo "zúčastnených" za "prítomných". Predsa na začiatku musíte mať spracovanú prezenčnú listinu a tam je počet zúčastnených z ktorého sa potom odvíja potreba hlasov pri hlasovaní. Nie je to teda o prítomných v čase hlasovania. A ešte je treba dať pozor na plné moci v prípade podielového vlastníctva, alebo iného vzťahu okrem BSM.
0 0
sito sito

sito je offline (nepripojený) sito

Skúsim logický postup. Dom má 48 bytov, teda 48 hlasov na rozhodovanie. V súlade zo zákonom § 14, odsek 2 rozhoduje nadpolovičná väčšina zo všetkých hlasov to je 25 hlasov. Keďže na schôdzi sa hlasuje zdvihnutím ruky a v dome je 34 individuálnych vlastníkov a 14 bytov vlastní SBD, schôdze by sa malo zúčastniť minimálne 35 ľudí, ktorí budú zdvihnutím ruky rozhodovať. Ak sa niekto preukáže overeným splnomocnením, že môže hlasovať aj za iného vlastníka bytu, počet 34 sa znižuje o počet splnomocnení. Pokiaľ sa zúčastní za byt viac vlastníkov z jedného bytu, hlasovať, zdvihnúť ruku môže len jeden. Ak vlastníci nemajú dostatok financií na merače a ich montáž chcú zabezpečiť úverom v tom prípade musí súhlasiť 36 vlastníkov s úverom. Keďže nie všetci vlastníci si uplatňujú svoje právo a plnia si svoje povinnosti vyplývajúce z § 14, odsek 1. Schôdze sa nemusia zúčastniť vlastníci v dostatočnom počte.
§ 14

(1) Vlastník bytu alebo nebytového priestoru v dome
má právo a povinnosť zúčastňovať sa na správe domu a
hlasovaním rozhodovať ako spoluvlastník o spoločných
častiach domu a spoločných zariadeniach domu, spoločných
nebytových priestoroch, príslušenstve a pozemku
na schôdzi vlastníkov bytov a nebytových priestorov
v dome (ďalej len „schôdza vlastníkov“). Oznámenie
o schôdzi vlastníkov musí byť v písomnej forme doručené
každému vlastníkovi bytu alebo nebytového priestoru
v dome minimálne desať dní pred dňom konania schôdze.
Výsledok hlasovania sa oznamuje bezodkladne spôsobom
v dome obvyklým.

Desať dní je zmenených na päť dni

Osoba poverená vedením schôdze vezme prezenčnú listinu a napočíta 25 možných rúk na rozhodovanie. Ak sa opýta kto bude hlasovať proti meračom a len jeden vlastník povie, že bude hlasovať proti meračom. Osoba môže chôdzu ukončiť, pretože schôdza nemôže naplniť prvú vetu odseku 2, teda nemôže dosiahnuť požadovaných 25 hlasov. To isté platí ak je na prezenčnej listine menej ako 25 podpisov, počet už nie je rozhodujúci. Preto je v odseku aj druhá veta. Ta je v prospech vlastníkov, ktorí si uplatňujú svoje právo a plnia si svoju povinnosť. Schôdza pokračuje podľa schváleného programu. V priebehu schôdze môžu prísť ďalší vlastníci, ale aj odísť pre nedostatok času z nudy, proste odídu. Povedzme 22 bolo, prišli 3, odišli 5 po hodine je k dispozícii 20 hlasov na rozhodnutie za merače. Mam tomu rozumieť tak, že za tých piatich, čo odišli, zdvihne ruku prezenčná listina a bude naplnená prvá veta druhého odseku? Alebo o meračoch rozhodne 20 vlastníkov aj za ostatných 28, ktorí svojím postojom vyjadrujú, že im je to vlastne jedno či merače budú alebo nebudú namontované. Prvá možnosť odporuje zákonu, druhá možnosť je v súlade so zákonom.
Počet troch zúčastnených vlastníkov na schôdzi v dome kde je 48 bytov je skôr teoretická. Ale pri dome so štyrmi bytmi je to realita a sú aj také. Jeden nepríde, dvaja sú za uznesenie, jeden je proti. Je jedno, či traja rozhodli za 48 bytov alebo za štyri byty. Každý vlastník, ktorý sa schôdze nemohlo alebo nechcel zúčastniť a rozhodovať o svojom majetku ma možnosť do 15 dní odvolať sa na súd aby rozhodol o platnosti uznesenia. Súd môže, mal by dať za pravdu trom, ale ak 45 vlastníkov neumožní montáž meračov, akú vymožiteľnosť svojho práva majú traja? NULOVÚ! Jedná sa o akékoľvek rozhodnutie nie len o meračoch.
Ako to, že ešte nemajú merače, návratnosť pre dom je rok, rok a pol. Pre byty ešte menej, podľa postoja vlastníka bytu k termostatickým hlaviciam. Tak prečo?
Naposledy upravil sito : 24.01.09 at 00:16
0 0
svojar svojar

svojar je offline (nepripojený) svojar

Máte asi čas teoretizovať. V praxi to také nebývá. treba sa zabývať podmienkami vlastného domu a nie dom 48, dom 4 a potom kedy kto prišiel a odišiel.
0 0
Načítať ďalšie

Sleduj porady, ktoré by vás mohli zaujímať