PetrP
Dovolím si komentovat, jakožto zástupce výrobce.
Je potřeba číst informace celé. V textu je celkem jasně uvedeno, že z náměru prvního snímače se určuje podíl úhrady.
Viz: Z náměru druhého snímače se pouze počítá přímo měřená teplota místnosti a její integrál.
Rozhodně nepoužíváme rozdíl teplot ani přímo měřenou teplotu místnosti ke stanovení úhrady. Jedním z důvodů je ten Vámi uvedený. A hlavně teplotní čidlo směrem do místnosti je uživatelem snadno ovlivnitelné tudíž zcela nedůvěryhodné. A toto je třeba si říkat u všech "dvoučidlových" indikátorů, které tento údaj k výpočtu úhrady používají.
Podľa vášho vyjadrenia je podstatné čídlo, ktoré ovplyvňuje teplota vykurovacej vody, ktorá pretiekla radiátorom a dodala teplo do miestnosti, bytu, domu. To teplo zaznamenal fakturačný merač. Dom, vlastníci musí náklady za teplo uhradiť dodávateľovi.
K inému by rád vaše stanovisko. Požiadal by Vás, ak je to možné.
Na Slovensku máme vyhlášku, ktorá hovorí o rozpočítaní dodaného tepla a aj o rozdelení nákladov za teplo. Sú to rozdielne veci, ktoré spolu súvisia.
Kadiaľ sa dostane podstatná časť dodaného tepla do miestnosti, bytov, domu nám indikujú prístroje pomerového merania a počet nameraných, zaznamenaných jednotiek, ks.
Ak chceme ako - tak rozpočítať dodané teplo je treba brať do úvahy to, čo je v dome, výkon radiátorov a vzdialenosť od fakturačného merača. A na čo pôsobia z vonku poveternostné podmienky, ochladzovaná plocha. Výsledok je percentuálna odchýlka od priemeru, rozdelenia podľa m2. U nás najnevýhodnejší byt -26 %, najvýhodnejšie 13 %. V priebehu roka si môže každý vlastník skontrolovať, či je jeho stav nameraných jednotiek v rozmedzí jeho percentuálnej odchýlky. Teda čí dostatočne vykuruje svoj byt radiátormi v miestnostiach, byte a odoberá teplo efektívne, neplytvá s ním.
Iná vec je rozdelenie nákladov. V skutočnosti dopadli uvedené byty takto najnevýhodnejší -23 %, najvýhodnejší, prvý -10 %, druhý 70 %. V dome maximálna odchýlka -80 %, vnútorný byt, maximálna 142 %. Najprimitívnejší spôsob úpravy rozdelenia nákladov je časť nákladov rozdeliť podľa m2 a zbytok podľa výsledku pomerového merania. Znížia sa rozdiely v úhradách jednotlivých bytoch. Nič iné, čo sa týka tepla, to v dome nerieši.
Vidím to trocha inak, nie dve zložky, ale sedem zložiek. Každá ma svoje zdôvodnenie, svoju funkciu v rozdelení nákladov a hospodárení s teplom v dome.
1. Rozdelenie podľa m2. V spoločných priestoroch sú tri radiátory. Náklady na ne sa vypočítajú priemer nákladov na jeden radiátor v dome 0,6 %, spolu 1,8 % nákladov domu.
2. Pri schodišti v každom vchode je radiátor. Náklady na každý ktorý sa používa 0,6 %. Rozdelené sú podľa počtu bytov, všetky byty majú rovnakú výmeru.
Na týchto radiátoroch by mohli byť aj pomerové merače, ale ich životnosť, hlavne pri schodištiach. Asi je lepšia len tá dohoda.
3. Vykurovanie stúpačkami. Z nákladov domu sa 15 % uhradí podľa plochy rozvodu tepla v byte, dodáva teplo do bytu, ktoré nie je merané a je ťažko merateľné. Vyššie byty majú menšiu plochu, teda aj úhradu z tých 15 %. Na vykurovanie stúpačkami pôsobí aj druha vec zohľadnená v koeficientoch polohy miestnosti. Každý byt má krokom, jedným percentom zohľadnenú vzdialenosť od fakturačného merača, najbližší 1 %, najvzdialenejší 9 %. Ak niektorý byt nekúri, nemerá mu jednotky a nemá odpis jednotiek. Ak kúri, vykuruje stúpačkou všetky byty pod sebou, počet jednotiek sa mu znižuje. Ale cena za jednotku sa zvyšuje, sumu za odpísané jednotky uhradia ostatné byty, aj on ale len v rozdiele ceny na jednotku.
4. Rovnomerné vykurovanie. Teda rovnomerná odchýlka od priemeru. Z nákladov domu sa 5 % rozdelí opačným spôsobom, kto má najviac jednotiek, ten platí naj menej a kto má najmenej, platí najviac z tých 5 %. Nepriamo to rieši aj prestupy tepla medzi bytmi. Tým spôsobom, že ak niekto má nulu, teda jednu jednotku vždy, uhradí s tých 5 % okolo 95 až 97 %. Takže každý si rozmyslí čí chce nekúriť ale platiť.
Prvé štyri zložky sú pevné dohodnuté v percentách a prepočítané na jednotky.
5. Ak si odpočítame prvé štyri dohodnuté zložky, ostane uhradiť podľa pomerového merania 76,4 % nákladov domu. Náklady sú rozdelené podľa dohody, odchýlky rozpočítania dodaného tepla. Ak niekto prekročí svoj priemer jednotiek, tak schválený odpis jednotiek má aj z plytvania. Ak nedokuruje byt, znehodnocuje si svoj byt, ale zároveň ohrozuje aj susedné byty, prípadnými plesňami. A tu je vidieť, že kto nedokuruje miestnosti, byt, alebo kto s teplom, energiou plytvá. Ako tomu zabrániť?
6. Treba si určiť, dohodnúť minimálny a maximálny limit jednotiek. Ak, niektorý byt prekročí svoj priemer jednotiek, tak o percento prekročenia sa mu napočíta počet jednotiek k jeho počtu jednotiek. To znamená, že potom sa mu bude zvyšovať počet jednotiek, ale bude sa znižovať cena za jednu jednotku. Tým sa zabráni zohľadňovanie plytvania.
Ak, niektorý byt nedostatočne vykuruje byt, pod minimálny počet jednotiek, pripočíta sa mu percentuálny rozdiel jeho priemeru jednotiek do sto percent. Teda na tých, ktorí nekúria sú v spôsobe dve páky, táto a zložka 4.
7. Nikdy sa nepodarí vonkajším a tým aj vnútorným bytom, ako skupinám spolu dosiahnuť priemerné náklady. Preto sa na základe konečného stavu jednotiek spriemeruje úhrada týchto skupín. Po tejto úprave súčet úhrad v skupine vonkajších bytov, tiež v skupine vnútorných bytov, ak sa vydelí počtom m2 v skupinách, výsledok je rovnaký, rovnaké náklady na jeden m2. Teda v dome nie sú výhodné a nevýhodné byty pri úhrade nákladov. Rozdiely v úhradách jednotlivých bytoch je spôsobený prístupom každého vlastníka k hospodáreniu s teplom, energiou v jeho byte podľa spôsobu rozpočítania dodaného tepla do domu.
Ako takýto spôsob rozdelenia nákladov funguje, je možnosť si pozrieť v téme: Teplo - všeličo, nie všetko. Príspevok 150 a 153.
A ešte jednu reálnu skutočnosť. Náklady na jeden Gj. sme mali už aj 750 Sk. Pred dvadsiatimi rokmi bol Gj. lacnejší o 97,2 %, stál 21 Kčs. Teda, štátny aparát uvoľnil cenu tepla, zároveň zaviazal zákonom, vyhláškou 206/1991, dodávateľov a odberateľov namontovať v domoch meraciu a regulačnú techniku. Zákon ľudí nepresvedčil, až cena tepla, niektorý to ani do teraz nemajú namontované a už nemusia.
V tej dobe sme boli presviedčaní, aký je stopercentný krok dopredu mať v dome pomerové meranie. Dnes, keď je cena za teplo, Gj. tam kde je, nás zasa niekto presviedča, že ten krok nebol až taký stopercentný a, že sa treba vrátiť o 60 % späť. Pomerové meranie využívať len na 40 %. Jasné, cena za Gj. zostane, ta nepôjde o 60 % späť.
Keď si ľudia povedia, 40 % nie! Pomerové meranie nemusí byť, tak nebude. Pre koho bude firma vyrábajúca pomerové meranie, vyrábať??? Tá firma sa uspokojí aj s tým, že ľudia budú ich prístroje pomerového merania využívať len na 40 %, ale za stopercentnú cenu.
A všetkým ostatným, ktorí sa podieľajú na správe domu to tiež neprekáža, Tiež majú uhradený stopercentný poplatok za správu.
To, čo si vlastníci kúpili, ako si rozdelia je len a len ich vec.
Ďakujem za odpoveď.