Zelkaem
Dá sa vybaviť pre žiaka ZŠ 5. ročník individuálne štúdium? Je zdravý ale nechce chodiť do školy kvôli rod. problémom - rozvod.Učil sa na jednotky a že vraj ho idú dať do špeciálnej školy - ústav až nejakých 100 km od domu. Prosím poraďte, sú to moji 3 synovci - šiestak, ten je piatak a potom prvák.
Toto je myslím si nešťastné riešenie a je veľmi smutné, že rodičia s ním súhlasia (ak súhlasia). Ak sa dieťa dobre učilo na jednotky tak to znamená, že nie je postihnuté, ani rozumovo zaostalé. Pre zaradenie dieťaťa do špeciálnej školy je hlavným kritériom psychologické vyšetrenie, ktorého súčasťou býva aj test. Vyšetrením by mali odborníci zistiť, či je dieťa naozaj zaostalé, alebo má len iné problémy (napríklad nevie dobre po slovensky, nenarába dobre s ceruzkou, neorientuje sa v tvaroch a farbách). Preto musí byť vyšetrenie vrátane testu realizované tak, aby mu dieťa rozumelo a aby zodpovedalo prostrediu, v ktorom dieťa žije. Ak dieťa zaradia do špeciálnej školy bez súhlasu rodičov, musia sa obrátiť na odborníkov, ktorí im pomôžu. Pomôže Vám hlavne školská inšpekcia alebo aj niektoré občianske združenie, nadácia alebo iná mimovládna organizácia, ktorá sa venuje obhajobe ľudských práv, prípadne oslovte starostu Vašej obce. Zároveň s tým však musíte aj podať odvolanie proti rozhodnutiu riaditeľa, ktorým preradil (zaradil) Vaše dieťa do špeciálnej triedy. Ak bývate vo väčšom meste (obci), odvolanie podáte na mestský (obecný) úrad, ale je vhodné ho odoslať aj na krajský školský úrad. Starosta, ak je ochotný Vám pomôcť, môže okamžite zrušiť rozhodnutie riaditeľa, ak ide o zaradenie do špeciálnej triedy. Ak bývate v menšom meste (obci), odvolanie podajte na krajský školský úrad.
Ak ide o zaradenie do špeciálnej školy, musíte podať odvolanie vždy na krajský školský úrad (v lehote do 15 dní od doručenia rozhodnutia). S napísaním odvolania Vám pomôže starosta, školská inšpekcia alebo občianske združenie, nadácia alebo iná mimovládna organizácia, ktorá sa venuje obhajobe ľudských práv.
Do špeciálnej školy majú chodiť rozumovo zaostalé alebo fyzicky postihnuté deti. Žiaci v špeciálnej škole majú ľahšie učivo a na konci školskej dochádzky majú menšie vedomosti ako ostatné deti.V niektorých prípadoch sú posielané do špeciálnych škôl aj deti, ktoré v skutočnosti postihnuté nie sú. Po skončení špeciálnej školy je pre dieťa oveľa ťažšie ďalej sa vzdelávať či hľadať si prácu.