danushka
Človek sa celý život učí spoznávať dušu dieťaťa. Najskôr malého, potom predškolského, školského, tínedžerskeho a potom dušu dieťaťa dospelú.
Stále sa to učím a ten variabilný život mi neraz ukázal, že slová, ktoré raz čovek vyriekne, sa už späť vziať nedajú. A nedajú sa vziať spät ani prvotné pocity druhej strany.
![Wink](https://www.porada.sk/images/smilies/wink.gif)
Danushka prehovorila si mi z duše. A myslím, že nielen mne. Život ubehol tak rýchlo, že ani som sa nenazdala a dcéra je dospelá. Keď si spätne vezmem situácie, ktoré sme museli prekonávať, sama sa čudujem tomu, že sme ešte obe "normálne". V škole či už na základnej alebo strednej som sa stretla s mnohými pedagógmi a aj "pedagógmi". Neprikloním sa ani k jednej strane, pretože je to skutočne individuálne, ale obe strany to majú ťažké (rodičia i učitelia). Dnešná mládež a aj mnohé detičky (nie všetky samozrejme) už od útleho detstva sú naučené byť stredobodom pozornosti, sú hýčkané rodičmi, v škole sa predbiehajú tým, kto má novší model mobilu, PC a pod., ich pozornosť je venovaná inde akoby mala. Duševné hodnoty sú v zabudnutí a vidieť to aj na správaní medzi deťmi. Arogantnosť prevyšuje všetko ostatné a učiteľ len reaguje na danú situáciu. Na druhej strane sú aj takí učitelia, ktorí majú svoje problémy s ktorými sa nedokážu vysporiadať (či už osobné alebo pracovné) a "ventilujú" si ich na deťoch spôsobom, ktorý skutočne môže poškodiť ich pohľad na svet. Konanie učiteľky, ktoré popisuje zadávateľka je tiež neprofesionálne a zvlášť v prípade, keď sa jedná o záujmovú činnosť. Mám možnosť priamo v praxi vidieť, ako prebieha krúžková činnosť na školách. Je neskutočné, ako v niektorých záujmových krúžkoch dokážu učitelia zaujať dieťa a vidieť to potom na výtvoroch, ktoré majú vystavené v škole. Sú to neskutočne krásne veci. Nehovoriac o tých, ktorí zaujmú dieťa v umeleckých (či už hudobných, tanečných) krúžkoch. Fantázia učiteľa spolu s fantáziu dieťaťa dokážu vytvoriť neuveriteľnú krásu! Sú však aj krúžky, kde to nefunguje tak, akoby malo ale zase tu ide len o prístup učiteľa. Nebudem rozoberať finančnú situáciu v školstve, v každom z názorov či už verejnosti alebo z radov pedagógov je kus pravdy. Problém je v systéme a systém, ktorý u nás funguje pôsobí aj na ostatné sféry nevynímajúc školstvo veľmi negatívne. Možno aj preto sme dnes na deti veľmi citliví a v mnohých prípadoch až prehnane. Sama som tieto chyby robila, na druhej strane ak som zistila, že bolo môjmu dieťaťu ukrivdené, nikdy som to nenechala len tak. ALE!!! Vždy som najskôr zisťovala názor oboch strán. Nielen svojho dieťaťa, ale aj pedagóga. V niektorých prípadoch mal pravdu učiteľ a bolo potrebné dieťa usmerniť. Nikdy sa na vec netreba pozerať len z jedného pohľadu. Dnes často počúvam s otvorenými ústami, čo všetko mi moje dieťa povie vo vzťahu k minulosti, záležitosti ktoré som ja vnímala ako "dračica matka" ona vnímala úplne inak. Keď som išla do školy (a to nie kôli nej ale kôli pracovným záležitostiam), s vypleštenými očami pozerala na mňa, čo tam idem robiť! Jednoducho nechcela, aby som všetko riešila, boli veci, ktoré si chcela riešiť sama a to som akceptovala. Tiež som ju nabádala, aby sa učila, venovala sa tomu alebo tomu v dobrej viere, že jej to prinesie do života viac ako sedieť pri PC alebo neprítomne sedieť pri telke. Dnes som pochopila, že som ju vlastne nútila do niečoho, čo ona nechcela, alebo si predstavovala inak. Preto treba sa na veci pozerať naozaj objektívne, brať do úvahy to, čo chce samo dieťa, bojovať ak je mu ukrivdené, ale myslieť aj na to, že v živote sa s ním nikto babrať nebude, v reálnom živote nebude nikto brať ohľad na to, čo chce, bude sa musieť prispôsobiť podmienkam, ktoré si samé zvolí. A je našou úlohou pripraviť ich do života tak, aby využili všetky svoje schopnosti aby prežili a u tých, ktorí majú výnimočné schopnosti (či už jazykové, umelecké a pod.) vedeli ich premeniť na kvalitný život (aj keď nie u nás). Nemôžeme to čakať len od učiteľov. A ešte k zadávateľke....dieťaťa a aj vás sa dotkol spôsob, akým učiteľka reagovala, čo neschvaľujem, ale čo myslíte? Je vhodné ešte pridávať dieťaťu ďalšie starosti? Nebolo by lepšie porozprávať sa s ňou, čo ona chce, ak jej tento krúžok nevyhovuje kôli prístupu učiteľky a ona silou mocou chce tancovať, hľadať iné spôsoby prípadne tanečné útvary, kde ak je naozaj šikovná sa vypracuje? Sama som chodila do tanečného krúžku a bola som naozaj dobrá (aspoň podľa učiteľky). Chcela som neskôr tancovať v súbore ale nedostala som sa ani do jedného a problém nebol v tom, že som nevedela tancovať. Ale pre jeden krúžok som bola primladá a pre druhý pristará (napr. spoločenské tance sa učia deti od malička, aby sa vypracovali na úroveň, aká sa od nich vyžaduje). Pomôžte preto radšej dcére s výberom iného tanečného útvaru, ak veľmi chce tancovať a neriešte už učiteľku. Uvidíte, že časom vás to prejde, utíchnu aj ostatní v jej okolí ale hlavne nech sa sústredí na to, čo ju v živote čaká. Aj v živote (pokiaľ nebude sama sebe pánom) zažije ešte veľa sklamania, poníženia, ohovárania a inej ľudskej zloby a nebudete za ňu stále môcť bojovať. Musí sa naučiť prežiť to a ísť jednoducho ďalej. A verte mi, viem o čom hovorím, prežívame to i my a už to hraničí so šikanou ostatných spolužiačok ale paradoxne kôli dcérinej šikovnosti. Držím vám palce, aby vaše rozhodnutia boli správne!
....fúha, ale som sa rozpísala, prepáčte za taký siahodlhý príspevok!