Zavrieť

Porady

POZOR - Zákon o ochrane osobných údajov

Prajem všetkým krásny deň.

Včera som sa zúčastnila školenia ohľadom Zákona o ochrane osobných údajov /č.428/2002 Z.z./, rada by som dala do pozornosti niekoľko skutočností vzhľadom k tomu, že nás prednášajúci strašil, že Úrad na ochranu osobných údajov už začal robiť kontroly a pokuty za nedodržanie zákona sú skutočne dosť mastné.

Takže, tento zákon sa týka - štátnej správy, miest a obcí a všetkých FO a PO, ktoré spracúvajú osobné údaje.

Tento zákon definuje povinnosť pre každého prevádzkovateľa IS /FO i PO/, ktorý samestnáva viac sko 5 osôb, výkonom dohľadu písomne poveriť zodpovednú osobu alebo viaceré zodpovedné osoby, ktoré dozerajú na dodržiavanie zákonných ustanovení pri spracúvaní osobných údajov. Odborné vyškolenie zodpovednej osoby alebo zodpovedných osob je povinný zabezpečiť prevádzkovateľ.
- to znamená, že ak vo svojim informačnom systéme spracúvate osobné údaje a máte viac ako 5 zamestnancov, musíte niekoho zaškoliť /dostane certifikát, že sa takého školenia zúčastnil/, a potom túto zaškolenú osobu písomne poveríte, že ona sa bude zaoberať spracúvaním osobných údajov, ak sa jedná o viac osôb, písomných poverení bude viac.

Ďalej, osobné údaje možeme spracovať len so súhlasom dotknutej osoby /dotknutá osoba je vlastne každý človek/.

Ak zamestnanec podpíše pracovnú zmluvu, svojím podpisom dáva súhlas na spracovanie osobných údajov, ktoré sa v pracovnej zmluve nachádzajú.

Ak zamestnávateľ požaduje od zamestnanca viacej informácií, ako je uvedených na pracovnej zmluve môže ich pracovávať len s jeho súhlasom.
Zakázané údaje /§ 8 zákona/ - rasový a etnický pôvod, politické názory, náboženská viera, zdravotný stav, atď.

Skartácia osobných údajov - platí tu, že prevádzkovateľ osobných údajov je povinný bezodkladne osobné údaje zlikvidovať, ak ich už nepotrebuje, ale ak sa na túto skutočnosť neviaže iný zákon. Samozrejme, že v účtovníctve musíme archivovať všetky doklady podľa osobitných predpisov /asi 20 rokov/ - takže na tento prípad sa skartácia nevzťahuje.

Ďalej za osobné údaje, za ich bezpečnosť zodpovedá prevádzkovateľ a je povinný zabezpečiť ich proti strate, ukradnutiu, zničeniu, atď.

Každý, kto pracuje s osobnými údajmi je povinný mať BEZPEČNOSTNÝ PROJEKT - môžeme si ho vypracovať aj sami, alebo sa na trhu už vyskytujú firmy, ktoré takéto projekty robia - lektor nám bohužiaľ nevedel nikoho odporučiť, ale jeden kolega sa vyjadril, že počul, že to robia aj niektorí právnici a že to tak može stáť okolo 3.000,- Sk, ale tá cena sa bude zrejme odvíjať aj od veľkosti toho projektu, takže neviem ...

Ak si bezpečnostný projekt urobíme sami, musíme mať na neho urobený AUDIT /kto to robí - o tom nepadla žiadna zmienka/.

BEZPEČNOSTNÝ PROJEKT sa skladá - zámer
- analýza bezpezpečnosti - súčastný stav na pracovisku
- bezpečnostné smernice - ako dosiahneme žiadaný stav.

POUČENIE - zamestnanec, ktorý spracúváva osobné údaje, a ktorý prichádza do styku s osob.údajmi, musí podpísať poučenie o povinnosti mlčanlivosti, v rozsahu ich spracovania a nakladania s nimi.

REGISTRÁCIA informačného systému - § 8 - osobitné kategórie /hovorí sa tam o tom, ktoré IS musia byť zaregistrované na Úrade o ochrane osobných údajov - sú to tie, ktoré sú uvedené v § 8 a ďalej tie, ktoré narábajú s rodnými číslami, alebo sa ich týka cezhraničný tok.

Cezhraničný tok - ak osobné údaje vychádzajú z našej republiky von - napr. v prípade zamestnania v cudzine.

Lektor povedal, že ak nevieme, či naša firma je povinná sa na tomto úrade zaregistovať, máme tam dať požiadavku a napísať, s čím sa zaoberáme, akým spôsob spracúvame osobné údaje a ni nám pošlú odpoveď, či sa máme zaregistrovať alebo nie.

Výnimky registrácie sú - pracovný pomer, odborová organizácia, os.údaje nábož., polit. charakteru, os.údaje pre vnútornú potrebu, štátna správa, obce mestá, v zdravotníctve, školstve, štatistike a pri vstupoch k zamestnávateľovi /myslí sa ak prechádzame cez vrátnicu a musíme sa zaevidovať/.

Ďalej každý, kto spracúváva osobné údaje musí mať vypracovanú EVIDENCIU OSOB. ÚDAJOV - § 29 /ak nie je povinný sa zaregistrovať/
- obsahom evidencie - § 26
- názov firmy, sídlo, právna forma, IČO, atď.
- zoznam, účel spracovania osob. údajov
- zoznam osôb, ktoré nakladajú s osob. údajmi

TÚTO EVIDENCIU TREBA KAŽDOPÁDNE SPRACOVAŤ !!!

SANKCIE - pri nedodržaní zákona -

- ak sa firma nazaregistruje a má - pokuta do 3 mil. SK
- ak firma nemá vypracovanú evidenciu os.údajov - pokuta do 1 mil.
- ak neurčí písomne poverenú osobu - pokuta do 500 t. Sk
- ak poskytne osobné údaje neoprávnenej osobe - pokuta do 100 t.


A túto skutočnosť sme mali mať urobenú od 1.marca 2003. čiže byť zaregistrovaný, alebo mať urobenú evidenciu a spracovný bezpeč.projekt/.

ADRESA - Úrad na ochranu osobných údajov
Odborárske námestie 3
817 60 Bratislava 5

alebo www.dataprotection.gov.sk


PS - Ak neviete, či Vám stačí podpísaná pracovná zmluva každého zamestnanca, dajte im ešte podpísať prehlásenie.
Vzor jedného prehlásenia /veľmi pekne spracované/ je už aj na porade, ale momentálne sa mi nedarí ho nájsť.

EJ, ale som sa rozpísala, dúfam, že to aspoň niekomu pomôže.
Pekné čítanie a pekný deň.
Monika

UPRAVA RICHARD:
Dovolím si zasiahnuť do tohoto príspevku a dať na začiatok rešerš o ochrane os. údajov od VLADAN (23.06.2005):
OCHRANA OSOBNÝCH ÚDAJOV – MALÉ ZHRNUTIE

<?xml:namespace prefix = o ns = "urn:schemas-microsoft-comfficeffice" /><o:p></o:p>

Dávam do pléna materiál, ktorý som spracovala na základe absolvovaného školenia dňa 10.6.2005, kde školiteľkou bola JUDr. Drabišinová – kontrolórka na Úrade na ochranu osobných údajov SR.<o:p></o:p>

<o:p> </o:p>

K tomuto materiálu vám ako pomôcka poslúži aj samotný Zákon o ochrane osobných údajov (ďalej „zákon“) č. 90/2005, ktorý nadobudol účinnosť dňa 1.5.2005.<o:p></o:p>

<o:p> </o:p>

1. Zákon upravuje ochranu osobných údajov fyzických osôb pri ich spracúvaní (údajmi fyzických osôb sa rozumejú údaje občanov).<o:p></o:p>

2. Zákon sa vzťahuje, okrem iných, aj na právnické a fyzické osoby, ktoré spracúvajú osobné údaje.<o:p></o:p>

<o:p> </o:p>

§ 3 - Osobný údaj<o:p></o:p>

Údaj týkajúci sa určenej alebo určiteľnej FO, pričom takou osobou je osoba, ktorú možno určiť priamo alebo nepriamo, najmä na základe všeobecne použiteľného identifikátora (u nás je to RODNÉ ČÍSLO) alebo na základe jednej či viacerých charakteristík alebo znakov, ktoré tvoria jej fyzickú, fyziologickú, psychickú, mentálnu, ekonomickú, kultúrnu alebo sociálnu identitu.<o:p></o:p>

Ak je zverejnené iba meno a priezvisko – nie je to osobný údaj, lebo v našom geografickom priestore (Slovensko) je viacero osôb, ktoré môžu mať rovnaké meno a priezvisko. Ani rodné číslo samo o sebe nie je osobný údaj – z rodného čísla vieme určiť dátum narodenia a pohlavie, nevieme konkrétne určiť, že je to presne osoba XY. Napr. rodné číslo+adresa už možno považovať za osobný údaj, lebo podľa týchto dvoch charakteristík sa dá jednoznačne určiť, identifikovať osobu.<o:p></o:p>

Osobnými údajmi nie sú, ak sú samostatne napr.tieto údaje o fyzickej osobe:<o:p></o:p>

- číslo občianskeho preukazu,<o:p></o:p>

- číslo pasu,<o:p></o:p>

- číslo vodičského preukazu,<o:p></o:p>

- telefónne číslo,<o:p></o:p>

- emailová adresa,<o:p></o:p>

- číslo bankového účtu.<o:p></o:p>

<o:p> </o:p>

§ 4 - Prevádzkovateľ<o:p></o:p>

Právnická a fyzická osoba, ktorá sama alebo spoločne s inými určuje účely a prostriedky spracúvania osobných údajov.<o:p></o:p>

<o:p> </o:p>

§ 4 - Sprostredkovateľ<o:p></o:p>

Právnická a fyzická osoba, ktorá spracúva osobné údaje v mene prevádzkovateľa – tu by mala existovať určitá forma zmluvy alebo písomné poverenie medzi prevádzkovateľom a sprostredkovateľom, ktoré určuje rozsah a podmienky spracúvania osobných údajov. Väčšinou sú to už uzavreté zmluvy na účtovnícke služby, alebo na výpočet miezd, stačí doplniť dodatkom k tejto zmluve, ktorý hovorí o ochrane osobných údajov.<o:p></o:p>

Ak prevádzkovateľ poveril spracúvaním sprostredkovateľa až po získaní osobných údajov, oznámi to dotknutým osobám pri najbližšom kontakte s nimi, najneskôr však do troch mesiacov od poverenia sprostredkovateľa (tu nám školiteľka nevedela jednoznačne povedať, či musím zvlášť upozorniť aj manželku, dieťa, ak mi zamestnanec poskytol ich osobné údaje na spracovanie mzdovej a personálnej agendy).<o:p></o:p>

<o:p> </o:p>

§ 4 - Oprávnená osoba<o:p></o:p>

Každá fyzická osoba, ktorá prichádza do styku s osobnými údajmi v rámci svojho pracovnoprávneho vzťahu, na základe poverenia, zvolenia alebo vymenovania a ktorá môže osobné údaje spracúvať len na základe pokynu prevádzkovateľa, zástupcu prevádzkovateľa alebo sprostredkovateľa.<o:p></o:p>

<o:p></o:p>

§ 4 - Dotknutá osoba<o:p></o:p>

Každá fyzická osoba, o ktorej sa spracúvajú osobné údaje.<o:p></o:p>

<o:p> </o:p>

§ 7 - Súhlas dotknutej osoby<o:p></o:p>

Osobné údaje možno spracúvať len so súhlasom dotknutej osoby, ak tento zákon neustanovuje inak!!! Pre nás mzdárov je dôležitý § 7 ods. 3, ktorý hovorí o tom, že ak sa osobné údaje spracúvajú na základe osobitného zákona (napr. sociálne poistenie, zdravotné poistenie, daň z príjmov a pod.), súhlas dotknutej osoby sa NEVYŽADUJE!!!<o:p></o:p>

V tomto § sme sa bavili o tom, že čo ak mi príde zamestnanec s tlačivom pre banku (potvrdenie o príjme) na účely poskytnutia pôžičky alebo úveru – keďže tlačivo dáva vyplniť zamestnanec je si vedomý, že tam budú jeho osobné údaje, tak súhlas k tomuto poskytnutiu netreba.

Určite ste sa stretli s tým, že vyplnené tlačivá a údaje z nich, si banky, resp. spoločnosti, ktoré požičiavajú peniaze, overujú telefonicky. Tento postup však neupravuje žiadny osobitný predpis, preto odporúčanie školiteľky bolo v tom, že na otázky treba odpovedať iba áno/nie, teda potvrdiť iba pravdivosť/nepravdivosť uvedených údajov. Lebo ak by sme do telefónu „chceli“ poskytnúť nejaké osobné údaje, nemohli by sme tak učiniť, lebo na toto už potrebujeme súhlas dotknutej osoby.<o:p></o:p>

Ďalšou témou k tomuto § boli životopisy a žiadosti o prijatie do pracovného pomeru – zaradili sme to do § 7 ods. 4b) – je to istá forma predzmluvného vzťahu, čiže tu sa súhlas dotknutej osoby taktiež nevyžaduje. Týmto uchádzačom by sa mala oznámiť likvidácia ich osobných údajov po splnení účelu, ale je tu možnosť od tejto činnosti upustiť a to podľa § 14 ods. 2.

<o:p> </o:p>

§ 15 – Zodpovednosť za bezpečnosť osobných údajov<o:p></o:p>

Za bezpečnosť osobných údajov zodpovedá prevádzkovateľ a sprostredkovateľ a na tento účel prijme primerané technické, organizačné a personálne opatrenia (tu zaznela otázka aké sú tie primerané opatrenia – tak napríklad: spisy zamestnancov majú byť uložené tak, aby sa „nepovaľovali“ – školiteľka uviedla, že netreba sejf alebo trezor ale primerané opatrenia). Opatrenie vo forme BEZPEČNOSTNÉHO PROJEKTU IS (súčasťou bezpečnostného projektu sú aj bezpečnostné smernice) prijme prevádzkovateľ a sprostredkovateľ, ak sú v IS spracúvané osobitné kategórie osobných údajov (u nás RODNÉ ČÍSLO) a IS je prepojený na verejne prístupnú počítačovú sieť (u nás INTERNET) alebo je prevádzkovaný v počítačovej sieti, ktorá je prepojená na verejne prístupnú počítačovú sieť.<o:p></o:p>

Ostatní, ktorý je nemajú IS prepojený na internet sú povinní vypracovať BEZPEČNOSTNÉ SMERNICE.<o:p></o:p>

V prípade, ak dávate spracovávať mzdy externe a nevlastníte vo firme IS, ktorý obsahuje osobné údaje ale iba kartotéku (teda osobné údaje v listinnej podobe), stačí vám, ako prevádzkovateľovi, vypracovať bezpečnostné smernice a bezpečnostný projekt vypracuje sprostredkovateľ, ak on vlastní IS prepojený na verejne prístupnú počítačovú sieť.<o:p></o:p>

Audit-hodnotiacu správu treba predložiť až na požiadanie úradu, a to vtedy, ak má úrad pochybnosti o bezpečnosti vášho IS.<o:p></o:p>

<o:p> </o:p>

§ 16 – Bezpečnostný projekt<o:p></o:p>

Bezpečnostný projekt by mal obsahovať všetko podľa ods. 3, 4, 5 a bezpečnostné smernice podľa ods. 6.<o:p></o:p>

Vypracovaný bezpečnostný projekt ostáva vo firme, nikde sa neposiela, nikomu sa nepredkladá, podľa neho by sa mala riadiť zodpovedná osoba.<o:p></o:p>

Ešte som sa pýtala školiteľky, kto podpisuje vypracovanie bezpečnostného projektu – odpoveď: bezpečnostný projekt netreba podpisovať, je to záväzný predpis pre oprávnené osoby. Podpisuje sa iba jeho schválenie.<o:p></o:p>

<o:p> </o:p>

§ 17 – Poučenie<o:p></o:p>

Prevádzkovateľ alebo sprostredkovateľ je povinný poučiť oprávnené osoby o právach a povinnostiach ustanovených týmto zákonom.<o:p></o:p>

<o:p> </o:p>

§ 19 – Dohľad nad ochranou osobných údajov<o:p></o:p>

Ak prevádzkovateľ zamestnáva viac ako 5 osôb, výkonom dohľadu písomne poverí zodpovednú osobu.<o:p></o:p>

Odborné vyškolenie zabezpečí prevádzkovateľ, odborným vyškolením sa chápe buď absolvované školenie alebo aj ovládanie zákona a úloh z neho vyplývajúcich. Vtedy stačí Vyhlásenie prevádzkovateľa, že daný človek ovláda tento zákon.<o:p></o:p>

Ak prevádzkovateľ písomne poveril zodpovednú osobu, je povinný o tom písomne informovať úrad, najneskôr do 30 dní odo dňa poverenia a to doporučenou zásielkou. Tlačivo oznámenia sa dá nájsť na www.pdp.gov.sk - v časti registrácia.<o:p></o:p>

Zodpovednou osobu môže byť FO, ktorá má spôsobilosť na právne úkony (t.j. dosiahla vek 18 rokov) a je bezúhonná (nemá zápis v registri trestov). Bezúhonnosť sa preukazuje výpisom z registra trestov, ktorý ostáva u prevádzkovateľa, resp. sprostredkovateľa. Zodpovednou osobou môže byť zamestnanec, sprostredkovateľ alebo aj iná fyzická osoba ale aj živnostník. Živnostník nie je považovaný za štatutárny orgán, preto môže byť zodpovednou osobou.<o:p></o:p>

<o:p> </o:p>

§ 24 – Povinnosť registrácie a evidencie<o:p></o:p>

Prevádzkovateľ registruje IS alebo vedie o nich evidenciu. <o:p></o:p>

<o:p> </o:p>

§ 25 – Podmienky registrácie<o:p></o:p>

Povinnosť registrácie sa vzťahuje na všetky IS, v ktorých sa spracúvajú osobné údaje úplne alebo čiastočne automatizovanými prostriedkami spracúvania s výnimkou tých IS, ktoré:<o:p></o:p>

- podliehajú osobitnej registrácii podľa § 27 ods. 2,<o:p></o:p>

- podliehajú dohľadu zodpovednej osoby,<o:p></o:p>

- obsahujú osobné údaje FO na účely vedenia mzdovej a personálnej agendy – tu spadajú mzdové softy firiem, ktoré nemajú zodpovednú osobu, čiže nemusia registrovať IS (ale musia viesť evidenciu o nich!!!)<o:p></o:p>

<o:p> </o:p>

§ 29 – Podmienky evidencie<o:p></o:p>

O IS, ktoré nepodliehajú registrácii (naše mzdové programy), prevádzkovateľ vedie evidenciu, a to najneskôr odo dňa začatia spracúvania údajov o týchto IS. Rozsah tejto evidencie je totožný s údajmi, ktoré sú uvedené v § 26 ods. 3 – tu je pomôckou Registračný formulár na www.pdp.gov.sk , stačí si ho vytlačiť a urobiť evidenciu podľa bodov tam uvedených. <o:p></o:p>

<o:p> </o:p>

§ 55 – Prechodné ustanovenia<o:p></o:p>

Písomné poverenie zodpovednej osoby prevádzkovateľ oznámi úradu najneksôr do 30. 6. 2005. Vyhlásenie o tom, že zodpovedná osoba bola odborne vyškolená je jednou vetou obsiahnuté už v oznámení prevádzkovateľa, takže nie je potrebné posielať potvrdenie o vyškolení.<o:p></o:p>

<o:p> </o:p>

<o:p> </o:p>

Úrad na ochranu osobných údajov SR pripravuje FAQ (často kladené otázky), neviem kedy sa to zrealizuje, treba sledovať ich stránku.<o:p></o:p>

Naposledy upravil Richard : 23.06.05 at 07:52
Usporiadat
iva iva

iva je offline (nepripojený) iva

Aj ja som presvedčená o tom, že tie IS netreba registrovať, len evidovať - viď :
http://www.porada.sk/showthread.php?t=2165

§ 24 a 25 - Povinnosť a podmienky registrácie
Teraz mám na mysli len IS mzdy a personalistika.

Ja som cca pred mesiacom hovorila priamo s p. Michlíkom, ten mi potvrdil, že len zamestnávatelia, ktorí majú 6 a viac zamestnancov - tí musia poslať oznámenie o poverení zodpovednej osoby (len ten jeden papier, nič viac)

Zamestnávateľ do 6 zamestnancov vraj nemusí posielať nikam nič, ani nie je povinný určovať zodpovednú osobu. Len si vypracuje Evid.list IS, jednoduchú smernicu, súhlas zamestn. so sprac.os.údajov a to všetko si nechá u seba vo firme, nikam to neposiela.

Prosím, vyjadrite sa viacerí, či je to naozaj tak.
0 0
Roman.S Roman.S

Roman.S je offline (nepripojený) Roman.S

priemerný muž
Štefan, práve nad národnosťou som dlho dumal, trafil si kliniec ...
podľa mňa národnosť (napr. slovenská) nie je ... rasový alebo etnický ... údaj. Čo ostatní na to ?
0 0
Roman.S Roman.S

Roman.S je offline (nepripojený) Roman.S

priemerný muž
Iva, pozri si paragraf 25 ods.2. Niektoré IS spadajú pod povinnú registráciu na ÚpreOOÚ
0 0
iva iva

iva je offline (nepripojený) iva

Roman, teraz hovorím len o IS mzdy a personalistika, tie pod registráciu nespadajú, alebo áno ? Dík za odpoveď.
0 0
Roman.S Roman.S

Roman.S je offline (nepripojený) Roman.S

priemerný muž
iva
Roman, teraz hovorím len o IS mzdy a personalistika, tie pod registráciu nespadajú
Iva, súhlas. Je to pragr.25, ods.2, písm.e
0 0
horstik horstik

horstik je offline (nepripojený) horstik

žena
Prosím o vyjadrenie. Už som celá domotaná. Ak spracúvam účtovníctvo /nie mzdy/ u jednej SZČO bez zamestnancov a počítač je pripojený na internet, musí sa zaregistrovať IS? Ostatné firmy robím doma, všteci sú bez zamestnancov, počítač nie je pripojený na internet, musím tiež zaregistrovať IS?
Dana
Naposledy upravil horstik : 28.06.05 at 12:53
0 0
milanr milanr

milanr je offline (nepripojený) milanr

Roman.S
Milan : IS ekonomika-účtovníctvo je finančný chod firmy - faktúry, ... máme na to soft ABRA, tlačivo na evidenciu IS mám svoje /viď príloha/

Vlado : cestovka by podľa mňa mala mať minimálne tieto IS :
- klienti
- personalistika+mzdy
- kariéra
ak prenajímaš priestory od FO, ak si zadávaš reklamu od FO, .... tak ďalší IS napr. ekonomika
Roman S. vďaka za vzor tlačiva Evidencia IS.
milanr
0 0
draco draco

draco je offline (nepripojený) draco

Prosím o radu:
sme povereným obchodným zástupcom dvoch firiem, pre ktoré uzatvárame zmluvy aj s fyz. osobami - prichádzame teda do kontaktu s osobnými údajmi a posielame zmluvy cez internet. Súčasne sme viazaní zmluvou a mlčanlivosťou o údajoch. Sme teda povinní registrovať IS - zmluvy???

Druhá otázka - v účtovníctve nepracujeme s osobn. údajmi podľa par. 8, ale máme archív faktúr, kde sú staré DIČ obsahujúce rodné číslo - treba registrovať IS - účtovníctvo?
Vďaka všetkým! Lucia
Naposledy upravil draco : 28.06.05 at 13:15
0 0
Vladimír Ozimý Vladimír Ozimý

Vladimír Ozimý je offline (nepripojený) Vladimír Ozimý

človiečik
no mne z toho vychadza ze ked sa clovek zaregistruje nic nepokazi a ked bude rozmyslat ci ano alebo nie tak pride kontrola a da mu pokutu no ale dobre personalistika tam staci evidencny list to je pravda na zaklade 25 ods 2 pism c), ale treba asi zaevidovat evidenciu faktur...napr. mam zivnostnika ktory vystavuje faktury na urbare, pricom na prijmovy doklad sa mu podpisuju menom a dopisuju rodne cislo...teraz je treba ho zaregistrovat alebo nie...
0 0
horstik horstik

horstik je offline (nepripojený) horstik

žena
Máš pravdu, ja som to už vypísala. Nie je fakturácia súčasťou účtovníctva? Ešte sa chcem opýtať, čo je to : podklady, ktoré sú nevyhnutné na posúdenie predmetného spracúvania /je to v prílohe registrácie IS/?
0 0
huhuhu huhuhu

huhuhu je offline (nepripojený) huhuhu

ahojte, mozno ze sa pytam blbost, ale opytam sa pokuty su fakt masne
tyka sa to aj mna /Zákon o ochrane osobných údajov/ ked som SZCO a nikoho nezamestnavam?

diki
marian
0 0
ik-a ik-a

ik-a je offline (nepripojený) ik-a

Ak spracovávas osobné udaje, tyka sa tento zakon aj teba.
0 0
alušik alušik

alušik je offline (nepripojený) alušik

draco
Prosím o radu:
sme povereným obchodným zástupcom dvoch firiem, pre ktoré uzatvárame zmluvy aj s fyz. osobami - prichádzame teda do kontaktu s osobnými údajmi a posielame zmluvy cez internet. Súčasne sme viazaní zmluvou a mlčanlivosťou o údajoch. Sme teda povinní registrovať IS - zmluvy???

Druhá otázka - v účtovníctve nepracujeme s osobn. údajmi podľa par. 8, ale máme archív faktúr, kde sú staré DIČ obsahujúce rodné číslo - treba registrovať IS - účtovníctvo?
Vďaka všetkým! Lucia
Podla mojho nazoru ako obchodny zastupca nijaky system registrovat nemusis. Ty vlastne vystupujes ako sprostredkovatel, nie prevadzkovatel IS. Registracia sa tyka prevadzkovatelov IS a nie sprostredkovatelov - Teba vlastne poverila ta konkretna organizacia.
Co sa tyka druhej otazky. Na skoleni mi bolo povedane, ze registraciu IS robim len vtedy, ak evidujem osobne udaje fyzickych osob, nie FO-zivnostnikov. IS registrujes len v pripade, ze ta evidencia funguje - cize ju k niecomu aj vyuzivas... Ked je to stary archiv, kde sucastou DIC obchodneho partnera bolo RC - to bolo, teraz uz s tou databazou nepracujes. Mas inu evidenciu obchodnych partnerov. Ine by bolo, keby si ako obchodnych partnerov momentalne v uctovnictve evidovala obcanov - fyzicke osoby.
Tolko moj nazor a poznatok zo skolenia. Snad som to nepochopila zle...
0 0
vladan vladan

vladan je offline (nepripojený) vladan

žena, a ešte raz ŽENA!!! (aj keď môj nick o tom nevypovedá) ...viac
Vladimír Ozimý
no mne z toho vychadza ze ked sa clovek zaregistruje nic nepokazi a ked bude rozmyslat ci ano alebo nie tak pride kontrola a da mu pokutu
Vladko, ak sa "človek" podľa zákona o ochrane OÚ nemá povinnosť registrovať (teda svoj IS), tak tohto človeka úrad nezaregistruje.


Vladimír Ozimý
no ale dobre personalistika tam staci evidencny list to je pravda na zaklade 25 ods 2 pism c), ale treba asi zaevidovat evidenciu faktur
evidencia faktúr? ... to myslíš akú evidenciu? ... buď máš obchodného partnera nejakú obchodnú spoločnosť alebo živnostníka alebo občana, však? ... čo sa týka obchodných spoločností a živnostníkov - ich osobné údaje sú predsa už zverejnené a s občanom by si mal mať nejakú zmluvu alebo objednávku, ktorú ti upravuje osobitný predpis, teda buď Obchodný zákonník alebo Občiansky zákonník ...

Vladimír Ozimý
napr. mam zivnostnika ktory vystavuje faktury na urbare, pricom na prijmovy doklad sa mu podpisuju menom a dopisuju rodne cislo...teraz je treba ho zaregistrovat alebo nie?
na príjmové doklady by som rodné číslo nedávala, malo by stačiť číslo občianskeho preukazu.
0 0
bordzis bordzis

bordzis je offline (nepripojený) bordzis

FO zamestnáva viac ako 5 zamestnancov. Mzdová agenda je vedená v jeho firme a mzdy mu vedie externista priamo u neho na pracovisku. Môže poveriť zodpovednou osobou sám seba? (podľa mňa nie?!). Má teda poverit externistu a ako pracovné zaradenie uviesť sprostredkovateľ? Alebo môže registrovať sám seba nejakým spôsobom ako osobu, ktorá je zodpovedná za dohľad nad ochranou osobných údajov?

A čo ak má podnikateľ viac ako 5 zamestnancov a robí si sám aj mzdy aj účtovníctvo. Tiež má niekoho poverovať?

...ak niekto vie poradiť budem vďačný..
Naposledy upravil bordzis : 29.06.05 at 03:35
0 0
Kočtúchová Kočtúchová

Kočtúchová je offline (nepripojený) Kočtúchová

RomanS - čítala som tvoj príspevok, teda vlastne prílohu Evidenčný list IS, máš tam dátum začatia spracúvania OU 1. 5. 2005, týmto som si nie istá, teda skor - som presvedčená o tom, že to má byť dátum zapísania spoločnosti do OR - jednoducho dátum začatia vykonávania podnikateľskej činnosti, ak už vtedy si mal osobné udaje nejakých ľudí - zamestnancov. To nám hovorili aj na školení. Ja sa tu pokúsim prilepiť Formulár evidencie IS, ktorý poskytuje U na OOU.

Okrem toho, ja som zasielala na U na OOu aj tento formulár spolu s poverením zodpovednej osoby, okrem toho si budem viesť vo firme u seba evidenciu informačných systémov (teda okrem softveru MRP, aj kartotéky v ktorých sú osobné spisy zamestnancov a pod).
0 0
vladan vladan

vladan je offline (nepripojený) vladan

žena, a ešte raz ŽENA!!! (aj keď môj nick o tom nevypovedá) ...viac
Kočtúchová
...som presvedčená o tom, že to má byť dátum zapísania spoločnosti do OR - jednoducho dátum začatia vykonávania podnikateľskej činnosti, ak už vtedy si mal osobné udaje nejakých ľudí - zamestnancov.
nie je zákonitosťou, že spoločnosť musí mať hneď pri vzniku nejakých zamestnancov ...
0 0
Roman.S Roman.S

Roman.S je offline (nepripojený) Roman.S

priemerný muž
Veja, je to § 29, ods.1 - ... od začatia spracúvania údajov ... Sú 2 možnosti, buď tam dáme do dátumu začiatok fungovania firmy, alebo dátum zmeny evidencie IS
0 0
Kočtúchová Kočtúchová

Kočtúchová je offline (nepripojený) Kočtúchová

OK, súhlasím, že nemusím zamestnávať ludí, hned ako si založím firmu - ale my sme hej - tak som dala dátum začatia podnikateľskej činnosti.
0 0
Roman.S Roman.S

Roman.S je offline (nepripojený) Roman.S

priemerný muž
Mám jednu(?) nevedomosť. Ak sa spracuvávajú OÚ rodinných príslušníkov napr. na účely rodinných prídavkov, treba mať pís. súhlas týchto dotknutých osôb ?

1. vysokoškolák - 21 ročný
2. záklaďák - 7 ročný

Veja díki, netreba.
Naposledy upravil Roman.S : 29.06.05 at 06:56
0 0
Načítať ďalšie