vyberám z pripomienok v mpk (pridané na poslednú chvíľu 17.06.2013) - slovenskej komory daňových poradcov k novele zákona č. 78/1992 - o daňových poradcoch a skdp:
... Za § 2 navrhujeme vložiť nové znenie § 3 takto:
„§ 3
Daňové poradenstvo
(1) Daňovým poradenstvom je podnikanie2) , ktorého predmetom je poskytovanie poradenských služieb vo veciach daní, odvodov a poplatkov (ďalej len „daň“), ako aj v iných veciach, ktoré s daňami súvisia.
(2) Daňové poradenstvo podľa odseku 1 zahŕňa najmä:
a) poradenstvo pri vypracovaní a vypracovanie priznaní, hlásení, výkazov a prehľadov k daniam,2a)
b) poradenstvo pri zisťovaní základu dane a dane a pri plánovaní daní,2a)
c) poskytovanie stanovísk a vysvetlení pre klientov k aplikácii právnych predpisov v oblasti daní,
d) vedenie povinných evidencií vo veciach daní pre klienta,
e) podávanie priznaní, hlásení, výkazov a prehľadov k daniam v mene klienta,
f) poradenstvo pri vypracovaní a vypracovanie žiadostí o záväzné stanovisko podľa osobitného predpisu,2b)
g) zastupovanie klienta v konaní3) pred orgánmi verejnej moci.“.
Poznámky pod čiarou č. 2, 2a), 2b) a 3) znejú:
„2) § 2 ods. 1 zákona č. 513/1991 Zb. Obchodný zákonník v znení neskorších predpisov.
2a) Nariadenie Európskeho parlamentu a Rady (ES) č. 451/2008 z 23. apríla 2008, ktorým sa zavádza nová štatistická klasifikácia produktov podľa činnosti (CPA) a ktorým sa zrušuje Nariadenie Rady (EHS) č. 3693/93.
2b) § 53a až 53c zákona č. 563/2009 Z. z. o správe daní (daňový poriadok) a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení zákona č...../2013 Z. z.
3) Napríklad zákon č. 563/2009 Z. z. o správe daní (daňový poriadok) a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov.“.
Odôvodnenie:
V novom znení § 3 v odseku 1 sa navrhuje všeobecná definícia daňového poradenstva. Daňovým poradenstvom je podnikanie, t.j. činnosť vykonávaná sústavne, samostatne, vo vlastnom mene a na vlastnú zodpovednosť, za účelom dosahovania zisku. Predmetom tejto činnosti je poskytovanie poradenských služieb vo veciach daní, odvodov a poplatkov a iných povinných platieb, ako aj v iných veciach, ktoré
s daňami súvisia. Definovanie daňového poradenstva ako podnikania teda vylučuje z tejto definície svojpomocné riešenie daňových problémov pre vlastnú potrebu, zostavovanie daňových priznaní pre seba alebo bezodplatne pre blízke osoby, zostavovanie priznaní a riešenie daňových záležitostí zamestnancom pre zamestnávateľa a podobne.
Odsek 2 obsahuje neúplný výpočet niektorých činností, ktoré sa považujú za daňové poradenstvo, ak sú splnené všeobecné definičné znaky daňového poradenstva podľa odseku 1.
Výpočet týchto činností v rámci daňového poradenstva vychádza najmä z vymedzenia činností Nariadením Európskeho parlamentu a Rady (ES) č. 451/2008 z 23. apríla 2008, ktorým sa zavádza nová štatistická klasifikácia produktov podľa činnosti (CPA) a ktorým sa zrušuje Nariadenie Rady (EHS) č. 3693/93, ako aj z ustanovení zákona č. 563/2009 Z. z. o správe daní (daňového poriadku) a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov.
Navrhujeme nové znenie § 29 :
„§29
(1) Ak daňové poradenstvo vykonáva za odplatu fyzická osoba alebo právnická osoba, ktorá nemá osvedčenie na výkon tejto činnosti, považuje sa to za správny delikt a daňový úrad 8) jej uloží pokutu
a) od 100 eur do 10 000 eur, ak ide o fyzickú osobu,
b) od 1 000 eur do 50 000 eur, ak ide o právnickú osobu.
(2) Na účely preverenia skutočností podľa odseku 1 je daňový úrad oprávnený vykonať miestne zisťovanie.8a)
(3) Na konanie o uložení pokuty sa použijú ustanovenia osobitného predpisu.3) Nezaplatená pokuta po lehote splatnosti sa vymáha rovnako ako daňový nedoplatok.8b)
(4) Pokuta je príjmom štátneho rozpočtu Slovenskej republiky.“.
Poznámky pod čiarou k odkazom 8a) a 8b) znejú:
„8a) § 37 a nasl. zákona č. 563/2009 Z. z. o správe daní (daňový poriadok) a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov.
8b) § 2 písm. f) zákona č. 563/2009 Z. z. o správe daní (daňový poriadok) a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov.“.
Odôvodnenie:
Upresňujú sa oprávnenia daňového úradu v oblasti ukladania sankcií za porušenie zákona pri zistení neoprávneného podnikania v oblasti daňového poradenstva bez príslušného oprávnenia (osvedčenia na výkon činnosti daňového poradcu).
Ak daňové poradenstvo vykonáva za odplatu fyzická osoba alebo právnická osoba, ktorá nemá osvedčenie na výkon tejto činnosti, daňový úrad jej uloží pokutu vo výške ustanovenej v odseku 1.
Daňový úrad môže zistiť skutočnosť, že fyzická osoba alebo právnická osoba vykonáva daňové poradenstvo bez oprávnenia, na základe podnetu tretej osoby, iného orgánu verejnej moci, alebo aj vlastnou činnosťou. Aby bolo možné preveriť skutočnosti relevantné pre uloženie pokuty, explicitne sa ustanovuje právomoc daňového úradu vykonať za týmto účelom miestne zisťovanie, ktorého procesná úprava je obsiahnutá v Daňovom poriadku. Pokuta sa udeľuje v konaní, ktoré sa spravuje ustanoveniami tej istej procesnej normy – Daňového poriadku. V prípade nezaplatenia alebo čiastočného nezaplatenia sumy uloženej pokuty sa táto bude vymáhať rovnako ako daňový nedoplatok. Príjmy z pokút budú tak ako doteraz príjmom štátneho rozpočtu. ....