Zavrieť

Porady

Spoločenstvo vlastníkov bytov

Na základe upozornenia vlastníkov bytov na nedostatky v hospodárení správcu našich bytov, sa správca rozhodol vypovedať zmluvu o správe k 31.12.2004. Vlastníci bytov teraz stoja pred problémom, či založiť spoločenstvo vlastníkov bytov (18 vlastníkov bytov) alebo robiť mŕtveho chrobáka - veď nás nemôže prinútiť k založeniu spoločenstva vlastníkov a v našom meste nie je iná správcovská spoločnosť. Ak by sme sa rozhodli založiť spoločenstvo vlastníkov, museli by sme vyriešiť veľa problémov a nedostatkov, ktoré sa za 5 rokov správy nahromadili. Terajší správca je zároveň dodávateľom tepla, teplej vody a má zmluvu s vodárňami na dodávku studenej vody.
Jedným z problémov čo nás ťaží, je systém vedenia účtovníctva v takomto malom spoločenstve - zatiaľ nemal kto ani len chuť poradiť - aké účtovníctvo sme povinní viesť - ako zaúčtovať DPH?
Kto poradí váhajúcim zakladateľom spoločenstva?
Usporiadat
Téma je uzavretá.
Elena Navrátilová Elena Navrátilová

Elena Navrátilová je offline (nepripojený) Elena Navrátilová

Na MÚ sa nedáva daňové priznanie. Tam sa platia dane z nehnuteľnosti. Od nadobudnutia 5 rokov oslobodený od platenia daní ale sa mi vidí, že len prvý majiteľ. Takže pre vlastný pokoj tam treba zájsť, resp. zatelefonovať. Na katastri prebehlo zrejme "zavkladovanie" čím nastala tzv. plomba na predmetný byt. To znamená, že prepis ešte nebol uskutočnený. Na toto je v zmysle zákona lehota 8 týždňov. Dá sa to urýchliť za príslušný poplatok. Tiež doporučujem dotazovať sa na kompetentných miestach. A Ty ten byt už obývaš? U správcu ste zmenu boli nahlásiť? Treba oznámiť aj konečné stavy vody a všetkého k dátumu zmeny vlastníkov. Predíde sa tým problému pri vyúčtovaní.
0 0
jolaj jolaj

jolaj je offline (nepripojený) jolaj

Byt momentálne prerábame, nikto v ňom ešte nebýva.Elektrinu, vodu, meráče na teplo sme poodpísovali. Na bytovom družstve sme nič nehlásili, len predchádzajúci majiteľ nahlásil predaj bytu.
0 0
Elena Navrátilová Elena Navrátilová

Elena Navrátilová je offline (nepripojený) Elena Navrátilová

Doporučujem nahlásiť aj stavy na meračoch u správcu. Vyúčtovanie zodpovedajúce skutočnostiam správca neurobí len na základe oznamu o predaji.
0 0
Orim Orim

Orim je offline (nepripojený) Orim

Je predpoklad, že bývalý majiteľ bytu tie stavy tiež nahlásil. Ale istota je istota, mali by sa im tam zísť 2x rovnaké čísla o stavoch merákov. Studená, tepla voda a teplo nahlásiť správcovi, elektriku elektrárňam a plyn plynárom. Mali by ste ešte spísať s elektrárňami a plynármi dohodu o odbere elektiky a plynu.
0 0
jolaj jolaj

jolaj je offline (nepripojený) jolaj

Všetkým, ktorí sa zapojili srdečná vďaka za pomoc.
0 0
richard33 richard33

richard33 je offline (nepripojený) richard33

Vie niekto poradiť ako riešiť problém, keď niektorí spoluvlastníci svojvolne obsadili spoločné priestory domu a užívajú tieto priestory pre svoju potrebu - ostatní však platia dane + vykurovanie aj za tieto priestory?
0 0
Elena Navrátilová Elena Navrátilová

Elena Navrátilová je offline (nepripojený) Elena Navrátilová

richard33
Vie niekto poradiť ako riešiť problém, keď niektorí spoluvlastníci svojvolne obsadili spoločné priestory domu a užívajú tieto priestory pre svoju potrebu - ostatní však platia dane + vykurovanie aj za tieto priestory?
Samozrejme, v zmysle zákona o SVB.Podľa § 13 ZVBaNP je nerozlučne spojené spoluvlastníctvo spoločných častí domu, spol. zariadení ... Na zhromaždení sa dohodnúť, najprv vyzvať o uvoľnenie spoločných častí neoprávnene užívajúceho. Keď neuvoľní, treba pristúpiť k osloveniu cez právnika, súd. Je na členoch ako sa dohodnú. Pokiaľ viem, dane sa platia len za užívanú plochu nehnuteľnosti. Vykurovanie sa dá vyriešiť zablendovaním v rámci termo-hydro-regulácie alebo iného postupu pri obnove. Malo by to byť riešené aj v zmluve o spoločenstve, resp. dodatku.
Naposledy upravil Elena Navrátilová : 13.09.06 at 15:56
0 0
brmbo brmbo

brmbo je offline (nepripojený) brmbo

Ja som si dal na zhromaždení vlastníkov odhlasovať pravidlá a hlavne cenu za prenájom spoločného priestoru.
Samozvaným nájomníkom som vyčíslil "nájomné", dal som im termín - buď sa vysťahujú alebo im zarátam 6 mesiacov dozadu.
Verte neverte do termínu sa všetci vysťahovali.
Dnes máme všetky spoločné priestory prenajaté. Uživajúci nájomníci sa o ne starajú, nie je tam sklad nepotrebných veci a špiny a zároveň má spoločenstvo nie zanedbateľný príjem do fondu.

Brmbo
0 0
Elena Navrátilová Elena Navrátilová

Elena Navrátilová je offline (nepripojený) Elena Navrátilová

Tak sa mi to páči. Jednoducho, čisto, prehľadne. Samozrejme so všetkými náležitosťami. Super.
0 0
GabiZ GabiZ

GabiZ je offline (nepripojený) GabiZ

brmbo
Ja som si dal na zhromaždení vlastníkov odhlasovať pravidlá a hlavne cenu za prenájom spoločného priestoru.
Samozvaným nájomníkom som vyčíslil "nájomné", dal som im termín - buď sa vysťahujú alebo im zarátam 6 mesiacov dozadu.
Verte neverte do termínu sa všetci vysťahovali.
Dnes máme všetky spoločné priestory prenajaté. Uživajúci nájomníci sa o ne starajú, nie je tam sklad nepotrebných veci a špiny a zároveň má spoločenstvo nie zanedbateľný príjem do fondu.

Brmbo
Presne takto sme to riešili aj my. Odporúčam! Ľudia od seba začnú tlačiť na tých,ktorí takto obsadili ich spoločné priestory a navyše majú určitý príjem do FO, čo tiež radi privítajú.
0 0
Dominiks Dominiks

Dominiks je offline (nepripojený) Dominiks

Ahojte,

asi ped dvomi mesiacmi som sa zapojil do diskusie a pytal som sa veci ohladom zriadnia SVB. Kedze sa nas nestretlo na schuodzi dostatok nic sa nekonalo. Zajtra mame repete. Mam preto par otazok. Predpokladam, ze zajtra sa lady pohnu (ludia, ktori sa nemozu zucastnit ponechavali splnomocnenia ...)
Mam vask otazku: ak schvalime zmenu spravy a so vsetkymi nalezitostami dame nase nove SVB zaregistrovat ako sa postupuje? V zmluve o vykone spravy s terajsim spravcom mame totiz 6 mesacnu vypovednu lehotu, ktora zacina plynut 1. dnom nasledujuceho mesiaca po vypovedi teda v tomto pripade od 1.10.2006. Kedze sucane moze byt dohodnuta len jedna z foriem spravy, zmena to ze SVB bude zaregistrovane az od 1.4.2007 ?? (kedze vypoved skonci 30.3.2007). Podla mna by to inac bolo v rozpore zo zakonom. Dakujem
0 0
GabiZ GabiZ

GabiZ je offline (nepripojený) GabiZ

Dominiks
Ahojte,

asi ped dvomi mesiacmi som sa zapojil do diskusie a pytal som sa veci ohladom zriadnia SVB. Kedze sa nas nestretlo na schuodzi dostatok nic sa nekonalo. Zajtra mame repete. Mam preto par otazok. Predpokladam, ze zajtra sa lady pohnu (ludia, ktori sa nemozu zucastnit ponechavali splnomocnenia ...)
Mam vask otazku: ak schvalime zmenu spravy a so vsetkymi nalezitostami dame nase nove SVB zaregistrovat ako sa postupuje? V zmluve o vykone spravy s terajsim spravcom mame totiz 6 mesacnu vypovednu lehotu, ktora zacina plynut 1. dnom nasledujuceho mesiaca po vypovedi teda v tomto pripade od 1.10.2006. Kedze sucane moze byt dohodnuta len jedna z foriem spravy, zmena to ze SVB bude zaregistrovane az od 1.4.2007 ?? (kedze vypoved skonci 30.3.2007). Podla mna by to inac bolo v rozpore zo zakonom. Dakujem
Najskôr by som sa chcela vrátiť k výpovednej lehote. Výpovedná lehota je síce 6 mesiacov ale vždy k 1.1. nasledujúceho roka. To znamená, že výpoveď ste mali dať najneskôr do 30.6.2006. Neviem, ako to máte v zmluve, ale obyčajne sa to robí vždy takto, kôli vyúčtovaniu. Riadne si ešte raz pozri zmluvu o výkone správy, či to tam nemáte takto uvedené, lebo ináč by vám výpoveď zamietli. Ale zákon nehovorí, že to takto musí byť, tam je uvedená len 6 mesačná výpovedná lehota. Upozorňujem na to len preto, že my sme tam mali aj tento dodatok. Ak by sme brali do úvahy, že výpoveď je platná a máš 2/3 väčšinu všetkých vlastníkov bytov, ktorí so zmenou správy súhlasili, určíte si zástupcov spoločenstva t.j. predsedu a radu, pripravíte si zmluvu o spoločenstve, ktorú potom predložíte na schválenie Krajskému úradu. Spolu so zmluvou predložíte doklad o bezúhonnosti predsedu, stanovy (ak si ich vyhotovíte), zápisnica zo schôdze vlastníkov bytov spolu s prezenčnou listinou, kde bude uvedený súhlas so zmenou správy a určenie zástupcov spoločenstva, list vlastníctva a správny poplatok (myslím 100,- Sk), výpoveď zmluvy o výkone správy. Toto všetko môžete robiť počas výpovednej doby. Len v zmluve uvediete, že účinnosť zmluvy je platná.... dáte tam deň, kedy oficiálne ako SVB začnete fungovať (vo vašom prípade od 1.4.2007). Po registrácii na krajskom úrade si na štatistickom úrade vyžiadate IČO. Spravovať počas 6 mesačnej výpovednej lehoty vás bude súčasný správca, ktorý za rok 2006 urobí aj vyúčtovanie. Vy budete plne fungovať až dňom, ktorý budete mať stanovený v zmluve povedzme od toho 1.4.2007. To teda neznamená, že budete mať 2 správy ako píšeš v rozpore so zákonom. Vy si všetko v rámci 6 mes. výpovednej lehoty pripravíte na plné fungovanie SVB. Toľko prvé kroky, ak som na niečo zabudla, doplňte ma ostatní, alebo sa pýtaj.
0 0
Orim Orim

Orim je offline (nepripojený) Orim

Treba si uvedomiť, že zriadenie SVB a výkon správy sú dve rôzne veci.
Ak je SVB, to ešte neznamená, že sa spravujú sami ale môžu sa.
Vy môžete byť SVB, ale zatiaľ vás môže spravovať ten váš správca kým nevyprší výpoveďná doba, doporučujem to prehodnotiť k termínom ako to napísala GabiZ - kôli vyučtovaniu.
Naposledy upravil Orim : 13.10.06 at 12:19 Dôvod: doplnenie príspevku
0 0
PeterNR PeterNR

PeterNR je offline (nepripojený) PeterNR

Ahojte, dávam na vedomie prezentáciu na tému "Revízie technických zariadení v bytových domoch", ktorú pripravuje ZSVB, regionálne centrum Bratislava, v spolupráci so slovenskou technickou inšpekciou.
Prezentácia bude (podľa mojich doterajších informácií) obsahovať problematiku revízií plynových a elektrických zariadení, ÚK, výťahov... Je plánovaná na 21.11.2006 (BA) a možno aj 27.11.2006 (NR).
Keď budem vedieť viac, dám vám vedieť na tomto mieste.
0 0
peton peton

peton je offline (nepripojený) peton

[quote=jolaj]A na MÚ netreba dať priznanie ?

Aby si nemusel hľadať a tiež vy ostatní tak si dovolím taký menší úlet a citujem pár viet zo zákona .
Čo sa týka priznania, riadiš sa zákonom č. 582/2004 v z.n.p. o miestnych daniach a miestnom poplatku za komunálne odpady a drobné stavebné odpady, ktorý pojednáva aj o dani z nehnuteľností.
Kedže sa rozprávame o bytoch a prípadne nebytových priestoroch toto je upravené v §13 zákona, ktorý pojednáva o tom, kto je daňovníkom, čo je predmetom dane, základom dane a aká je sadzba dane. Ideme sa však pozrieť na odpoveď na Tvoju otázku, ktorá je riešená v § 19.
Citujem: (1) Daňové priznanie k dani z nehnuteľností (ďalej len "priznanie") je daňovník povinný podať príslušnému správcovi dane (ktorým je mesto, obec) do 31. januára toho zdaňovacieho obdobia, v ktorom mu vznikla daňová povinnosť podľa stavu k 1. januáru zdaňovacieho obdobia, ak tento zákon neustanovuje inak (to v praxi znamená, že ak si kúpil byt teraz, stačí Ti podať priznanie do 31.01.2007). Tuto citáciu stopnem aj keď veta pokračuje ďalej. Tá už upravuje povinnosti v ďalších zdaňovacích obdobiach, ale skrátene Ti môžem povedať, že ak nenastanú v priebehu roka 2007 žiadne zmeny rozhodujúce na vyrubenie dane z nehnuteľností, tak po ďalšie roky už priznanie nepodávaš.
Ďalej je zaujímavý ods. 2, ktorý trošku skrátim. Citujem: (2) Ak je byt a NP v bytovom dome v spoluvlastníctve viacerých osôb (§5ods.4, §9ods.3 a §13ods.2), priznanie podá každá fyzická osoba alebo právnická osoba. Ak sa spoluvlastníci dohodnú, priznanie podá ten, koho dohodou určili spoluvlastníci, pričom túto skutočnosť musia písomne oznámiť správcovi dane pred uplynutím lehoty na podanie daňového priznania (teda do 31.01.). To sa nevzťahuje na manželov, ktorí majú byt alebo NP v bytovom dome v BSM; v tomto prípade priznanie podáva jeden z manželov.
Trošku ma však metie predchádzajúci §18 ods. 3, ktorý hovorí: "Fyzická osoba alebo právnická osoba v priebehu príslušného zdaňovacieho obdobia je povinná oznámiť správcovi dane skutočnosti rozhodujúce pre vznik alebo zánik daňovej povinnosti k dani z nehnuteľností a každú zmenu týchto skutočností do 30 dní odo dňa, keď tieto skutočnosti alebo ich zmeny nastali.
Tento odstavec ma vnútorne stále plaší, ale z vlastnej skúsenosti Ti môžem odporučiť aj bez tohto "plašenia" keď už budeš mať list vlastníctva skoč na mestský či obecný úrad, vyžiadaj si tlačivo "Daňové priznanie k dani z nehnuteľností" a vybav si to teraz do tých 30 dní, kým je na úradoch relatívny pokoj. Vyplníš si to v pokoji domova, poprípade naštuduješ vyššie uvedený zákon resp. všeobecne záväzné nariadenie obce (kde sú uvádzané sadzby dane, prípadné oslobodenia a pod.) a keď nebudeš niečomu rozumieť myslím, že Ti možno budú aj ochotní pomôcť (aby sa konečne nenudili ). Hlavne všetko s úsmevom. Pekný deň.
0 0
sou sou

sou je offline (nepripojený) sou

Ake su terminy odovzdania dokumentacie pri prechode spravy zo spravcu na SVB? Dokedy musia previest FO na ucet SVB?
0 0
quartz quartz

quartz je offline (nepripojený) quartz

poprosim Vas o radu, odkupili sme nebytove priestory od Mesta v prizemi panelaka, so samostanym vchodom.SVB zobralo uver na zateplenie a suhlasili sme s platbou do fondu oprav, kedze sme mysleli ze sa zatepli aj tento nebytovy priestor(je to byvaly prizemny byt, a bola tam vzdy velka zima a preto sa zrusil).Po pol roku zvysenych platieb do FU nam predseda oznamil ze toto prizemie sa zateplovat nebude,lebo to nie je v plane. na zaklade nasej pisomnej ziadosti dal hlasovat ostatnych majitelov bytov o zatepleni aj tejto casti, s negativnym vysledkom. Tak sme si ho zateplili sami a ziadame o vratenie casti o ktoru sme platili viac do FUO, a aj v buducnosti chceme platit menej,na co nam predseda odpovedal ze zvysene platby do FUO sa tykali technickych oprav domu a nie zateplania a teraz su samozrejme zase vsetci proti,aby sa nam nieco vratilo a aj aby sme v buducnosti platili menej. Mozu si takto svojvolne odhlasovat ostatni clenovia SVB na schodzi, co chcu?co s tym?doplnim este ze spolocne priestory domu sa nevyuzivaju vobec.
0 0
Jozef I Jozef I

Jozef I je offline (nepripojený) Jozef I

Som kto som
quartz
poprosim Vas o radu, odkupili sme nebytove priestory od Mesta v prizemi panelaka, so samostanym vchodom.SVB zobralo uver na zateplenie a suhlasili sme s platbou do fondu oprav, kedze sme mysleli ze sa zatepli aj tento nebytovy priestor(je to byvaly prizemny byt, a bola tam vzdy velka zima a preto sa zrusil).Po pol roku zvysenych platieb do FU nam predseda oznamil ze toto prizemie sa zateplovat nebude,lebo to nie je v plane. na zaklade nasej pisomnej ziadosti dal hlasovat ostatnych majitelov bytov o zatepleni aj tejto casti, s negativnym vysledkom. Tak sme si ho zateplili sami a ziadame o vratenie casti o ktoru sme platili viac do FUO, a aj v buducnosti chceme platit menej,na co nam predseda odpovedal ze zvysene platby do FUO sa tykali technickych oprav domu a nie zateplania a teraz su samozrejme zase vsetci proti,aby sa nam nieco vratilo a aj aby sme v buducnosti platili menej. Mozu si takto svojvolne odhlasovat ostatni clenovia SVB na schodzi, co chcu?co s tym?doplnim este ze spolocne priestory domu sa nevyuzivaju vobec.
Je niekde v minulosti v zápisnici uvedená zvýšená platba do FUO ? Je tam uvedený účel, prečo sa platba do FUO v tej dobe zdvihla? A nie je mi ešte jasné.. to ste tú zvýšenú platbu platili len sami? V koho vlastníctve je ten nebytový priestor? Je váš alebo ho kúpilo SVB?
0 0
PeterNR PeterNR

PeterNR je offline (nepripojený) PeterNR

Podľa môjho názoru je v tomto probléme skombinovaných viacero vecí.

1. Ako vlastníci nebytového priestoru v dome ste zrejme členmi SVB, takže máte rovnaké práva a povinnosti, ako ostatní, a tie vyplývajú najmä zo zákona 182/1993 Z.z. a zmluvy o SVB.
Ak bol váš názor prehlasovaný ostatnými vlastníkmi, môžete sa do 15 dní obrátiť na súd so žiadosťou o rozhodnutie vo veci. Ak bolo rozhodnutie v rozpore so zákonmi, súd ho zruší.

2. FPÚaO sa tvorí zo zákona podľa podlahovej plochy bytov a nebytových priestorov - odporúčam pozrite si zákon 182/1993 Z.z. v znení neskorších predpisov, (nielen) § 5 ods. 1 písm. b) a § 10 ods (1). Takže do fondu prispievajú všetci vlastníci rovnakou sumou na 1 m2 podlahovej plochy, bez ohľadu na to, či sa konkrétna oprava alebo údržba týka ich bytu alebo nebytového priestoru.

3. Projekt zateplenia mal byť prerokovaný zhromaždením, aby sa všetci vlastníci s ním mohli oboznámiť a vzniesť prípadné pripomienky. Vy by ste boli vtedy bývali zistili, že váš nebytový priestor sa nechystá zatepliť, a mohli by ste sa podľa toho lepšie rozhodnúť. Myslím si, že je v záujme celého spoločenstva, aby boli zateplené všetky vykurované priestory, pretože fixnú zložku nákladov na teplo platia všetci, a teda čím bude väčšia, tým viac budú platiť ostatní vlastníci bytov.
0 0
quartz quartz

quartz je offline (nepripojený) quartz

v zápisnici je uvedené, že zvýšená platba sa týka zateplenia(alebo technickej rekonstrukcie paneláka, ale v podstate je to zateplenie), nebytový priestor bol odkúpený až po schválení zateplenia schôdzou a automaticky nám vyrúbili
zvýšenú platbu do FO podľa plochy aj ked si myslím že je rozdiel ci sa zatepluje alebo rekonstruuje lodžia cez 3izby alebo nebytový priestor kde su 2steny, vlastníkom sme my, ako obcania nie SVB, v podstate sa do paneláka vôbec nevstupuje a do FO platime rovnaku ciastku ako v mojom byte takze to viem porovnat.
co s tým, ostáva iba súd?
0 0
Načítať ďalšie

Sleduj porady, ktoré by vás mohli zaujímať