Vdaka za odpovede. Plus toto mi este odpisali z helpdesku:
Ďakujeme za Vaše otázky. Zriadenie elektronických schránok upravuje
zákon č. 305/2013 Z. z. [.pdf, 247.6 kB] o elektronickej podobe výkonu
pôsobnosti orgánov verejnej moci a o zmene a doplnení niektorých zákonov
(zákon o e-Governmente). Elektronické schránky zriaďuje Úrad vlády SR
pre fyzické osoby, fyzické osoby - podnikateľov, právnické osoby,
orgány verejnej moci a subjekty medzinárodného práva.
Schránka fyzických osôb sa zriaďuje automaticky pre občanov Slovenskej
republiky, ktorí dovŕšili 18. rok života. Podľa zákona sa automaticky
zriaďujú elektronické schránky aj pre fyzické osoby podnikateľov,
ktorí sú zapísaní v živnostenskom registri SR, právnické osoby
zapísané v obchodnom registri SR a orgány verejnej moci, ktorými sú
ministerstvá a ostatné ústredné orgány, orgány štátnej správy,
orgány územnej samosprávy (obce a kraje), profesijné komory (notári,
advokáti, exekútori) a inštitúcie, na ktoré je zo zákona prenesený
výkon verejnej moci. Ostatné subjekty musia o zriadenie schránky
požiadať prostredníctvom na to určených formulárov.
Elektronické schránky sú dostupné prostredníctvom Ústredného portálu
verejnej správy na adrese
www.slovensko.sk. V súčasnosti môžete Vašu
elektronickú schránku na Ústrednom portáli verejnej správy využívať
iba na komunikáciu s orgánmi verejnej moci.
Prístup do elektronickej schránky má každá k nej oprávnená osoba
(majiteľ schránky) prostredníctvom elektronického občianskeho preukazu,
ktorý je aktivovaný pre elektronické služby a má vydaný tzv.
bezpečnostný osobný kód (BOK). Takéto občianske preukazy sa začali
vydávať od 1.12.2013. Viditeľným znakom takýchto občianskych preukazov
je malá pozlátená plôška na zadnej strane preukazu (čip). V prípade,
že majiteľ má takýto občiansky preukaz ale nemá ho aktivovaný pre
elektronické služby alebo si nie je istý aktiváciou, mal by navštíviť
príslušný útvar Policajného zboru SR. Pre elektronickú komunikáciu sú
ďalej potrebné čítačka karty a príslušné softvérové vybavenie. Na
prístup a disponovanie so schránkou je možné splnomocniť oprávnenú
osobu a určiť jej rozsah oprávnení.
Na to, aby mohla byť elektronická schránka využívaná na elektronické
doručovanie, musí byť aktivovaná na doručovanie. Schránky orgánov
verejnej moci sú aktivované na doručovanie súčasne s ich zriadením.
Občania a fyzické osoby – podnikatelia (živnostníci) si o aktiváciu
môžu požiadať kedykoľvek. Právnické osoby si do 1.5.2015 môžu
požiadať o aktiváciu. Po 1.5.2015 budú všetky schránky právnických
osôb povinne aktivované.
Návod na aktiváciu schránky nájdete na:
https://www.slovensko.sk/_img/CMS4/N...od_verzia2.pdf
Podanie na inštitúciu či úrad z elektronickej schránky môžete podať
cez službu všeobecná agenda. Službu všeobecná agenda je možné
využívať až po aktivácii schránky na doručovanie. Konkrétnu
inštitúciu, ktorú chcete kontaktovať vyhľadáte pomocou služby lokátor
služieb. Link:
https://www.slovensko.sk/sk/lokator-sluzieb
Postup pri službe všeobecná agenda nájdete na:
https://www.slovensko.sk/_img/CMS4/N...d_v2_final.pdf
Viac informácií o elektronickej schránke nájdete aj na:
https://www.slovensko.sk/sk/faq/faq-eschranka/
Od 23. apríla 2014 môžete využívať novú aplikáciu XZep Signer [.zip,
28.7 kB], ktorá slúži na podpisovanie samostatných príloh vo formáte
.pdf zaručeným elektronickým podpisom. Podmienkou úspešnej inštalácie
aplikácie XZep Signer je mať nainštalovanú najnovšiu aplikáciu
D.Signer/Xades. Aplikácia je dostupná pre operačné systémy Windows XP/
7/8 a spustíte ju kliknutím na súbor XZep.exe. Na vytvorenie zaručeného
elektronického podpisu prostredníctvom eID karty je potrebné vybrať
kvalifikovaný certifikát SVK eID ACA.
ZEP na eID karte si môžete dať nahrať pri preberaní eID karty na
príslušnom policajnom riaditeľstve. Bližšie informácie ohľadom eID
kariet Vám poskytne Ministerstvo vnútra SR, ktoré je garantom vydávania
eID kariet. Kontakt: 0800222222
Používateľskú príručku služieb ohlasovne nájdete na:
https://portal.minv.sk/wps/wcm/conne...3-7ab5ecc4e660
Ak by sa Vám vyskytol problém pri využívaní Ústredného portálu
verejnej správy, neváhajte nás kontaktovať.
S pozdravom
Helpdesk ÚPVS