Ahojte všetci poraďáci,
Firmy, podnikatelia, ale aj štátne a samosprávne inštitúcie majú ešte niekoľko mesiacov na to, aby si urobili poriadok v dokumentoch. A to taký, aký predpisuje zákon o archívoch a registratúrach. Slovo registratúra sa už častejšie vyskytuje v spravodajstve médií, daňoví poradcovia na blížiaci sa termín, 30. júna, upozorňujú svojich klientov. Čoraz častejšie sú aj ponuky firiem ochotných podnikateľom so správou registratúry pomôcť.
Mnohí podnikatelia o zákone o archívoch a registratúrach vôbec nevedia, rovnako ako o povinnosti, ktorá im z neho plynie. Po jej nesplnení však môže nasledovať až stotisícová pokuta.
Nový slovník
Zákon (č. 395/2002 Z.z.), ako aj vykonávacia vyhláška k nemu (č. 628/2002 Z.z.), ukladá do konca júna tohto roka všetkým fyzickým a právnickým osobám – štátnym či súkromným, z ktorých činnosti vzniká registratúra, vypracovať registratúrny poriadok a registratúrny plán. A predložiť ich na posúdenie a schválenie Ministerstvu vnútra (MV) SR prostredníctvom miestne príslušného štátneho archívu.
Pod označenie registratúra spadajú všetky dokumenty, ktoré sa viažu k činnosti podnikateľov či úradov. Povinné osoby zákon nazýva pôvodcami registratúry. Registratúra tak zahŕňa napríklad účtovnú, daňovú, zamestnaneckú či obchodnú agendu, dokumenty týkajúce sa správy budovy firmy, či jej riadenia.
S požiadavkami zákona (§ 16) a vyhlášky (§ 43) musí byť registratúrny poriadok v súlade k 1. januáru 2006. Na schválenie ho však treba predložiť ešte do polovice tohto roka. Firmy, ktoré si nevedia s registratúrou rady, môžu požiadať o informáciu alebo usmernenie ministerstvo priamo alebo prostredníctvom niektorého zo štátnych archívov. Ďalšou možnosťou, ktorú ponúka zákon (§ 23), je prostredníctvom outsourcingu zveriť správu registratúry inej osobe.
Registratúrny softvér
Výhodou je možnosť uchovávať dokumenty len v elektronickej podobe. ???V registratúrnom poriadku sa však subjekt musí zaviazať, že dokumenty bude uchovávať v takom formáte a na takom nosiči, aby bola po celý čas uloženia zabezpečená konverzia do vyšších systémov,“ vysvetľuje Mária Mrižová z odboru archívov a registratúr sekcie verejnej správy MV SR. Viac ako dvadsať firiem už okrem toho získalo kladný posudok ministerstva pre vecné riešenie softvéru na správu registratúry.
Zákon už platí dva roky, nie všetci ???pôvodcovia registratúry“ si podľa M. Mrižovej nechali úpravu registratúry na poslednú chvíľu. ???Peňažné ústavy, telekomunikační operátori, štátna správa aj samospráva, ako aj ďalšie subjekty majú túto otázku vyriešenú,“ konštatuje M. Mrižová. Dodáva, že rezervy sú najmä v menších akciovkách a eseročkách.
Registratúrny poriadok, registratúrny plán a správa registratúry
Registratúrny poriadok je vnútrofiremný predpis, ktorý určuje, kto a ako nakladá s firemnými dokumentmi.
Registratúrny plán stanovuje, ako sa firemné spisy triedia (napríklad ako budú roztriedené faktúry či zmluvy).
Správa registratúry je organizovanie manipulácie so spismi: ich prijímanie, triedenie, evidovanie, obeh, tvorba, vybavovanie, odosielanie, ukladanie a ochrana, ako aj vyraďovanie, starostlivosť o personálne obsadenie a materiálno-technické zabezpečenie správy registratúry.
Živnostníci jednoduchšie
Osobitne mysleli tvorcovia zákona na samostatne podnikajúce fyzické osoby. Podľa nich by nebolo efektívne zaťažovať fyzické osoby podnikateľov tvorbou vlastných registratúrnych poriadkov a plánov, ako aj prísnou procedúrou spojenou s hodnotením a vyraďovaním dokumentov vzniknutých z ich činnosti.
???U nich registratúra vzniká len v istej obmedzenej podobe, preto sme to riešili metodickým návodom so vzorovým registratúrnym poriadkom,“ hovorí riaditeľ odboru archívov a registratúr sekcie verejnej správy MV SR Peter Kartous. Priložený registratúrny plán má byť živnostníkom len pomôckou najmä na stanovenie lehôt uloženia dokumentov pred ich zničením, na ich evidovanie, uchovávanie a vyraďovanie.
Len upraviť
???Predpokladáme, že firmy registratúrny poriadok už teraz majú,“ hovorí P. Kartous. ???Podľa nového zákona a v súlade s novou metodikou ho možno bude potrebné len upraviť,“ dodáva.
No dodáva, že mnohé firmy majú v dokumentoch neporiadok, a to dokonca aj v daňových a účtovných. Na druhej strane spoločnosti, ktoré zaviedli systém manažérstva kvality ISO 9001, ktorý – hoci s inou terminológiou – je ešte z roku 2002, vyhovujú požiadavkám zákona týkajúcim sa riadenia dokumentácie.
Od 1. júla tohto roka je potrebné rátať s prípadným sankčným konaním za nesplnenie povinností pri správe registratúry (§ 31 zákona). Podľa M. Mrižovej sa však netreba báť, že v priebehu dvoch mesiacov dostanú všetky subjekty kontrolu a prípadnú pokutu.
???Štátne archívy postupujú pri výkone štátneho odborného dozoru spravidla podľa plánu kontrol. Kontroly vykonávajú podľa potreby priebežne u všetkých subjektov, ktoré majú vo svojej predarchívnej starostlivosti. Ak v rámci kontrol vykonaných po 1. januári budúceho roka zistí štátny archív porušenie zákona, vyhlášky alebo neplnenie povinností, ktoré tieto všeobecne záväzné normy ustanovujú, budú nasledovať sankcie,“ hovorí.
???Nie je však naším cieľom vyhrážať sa,“ zdôrazňuje P. Kartous. Tým je podľa neho to, ???aby si každá organizácia uvedomila, že registratúrny poriadok, ako presný opis jednotlivých úkonov v rámci starostlivosti o dokumentáciu, potrebuje. A nie iba ako formálny dokument.“
a ete na záver niektoré linky, snáď Vám to pomôže
www.civil.gov.sk/archivy.htm.
www.civil.gov.sk/arcg/MPzivnostnicileg.doc