misoft
Ako som čítal doterajšiu debatu (bez Bruselu)......
Mnohí máte i nemáte pravdu a ani šajnu, ako to bolo.
Košice!
VSŽ! Dôvod ich výstavby: Zdroj pracovnej sily, širokorozchodná s dovozom železnej rudy (aby sa nevozilo cez celú republiku) - mimochodom -. vozilo sa to v otvorených vozňoch a keď zafúkalo, fest sa z toho prášilo....
VSŽ - riadne znečistenie ovzdušia (i keď sa toto neriešilo za socializmu) a blízky zdroj elektriny (Vojany).
Bratislava v tej dobe bola akoby hlavné mesto provincie Slovensko, hlavné bola Praha.
A sme pri Prahe - keďže to bola "metropola" musela mať metro. Kto ho staval vo veľkej miere? Slováci. Odkiaľ bolo potrebné železo? Z Košíc!
Automobilka Škoda Mladá Boleslav - najväčšia automobilka v ČSSR (druhá bola Tatra Kopřivnice). Automobilka potrebovala karosárske plechy. Odkiaľ? No predsa z Košíc.
A už sme pri jadre veci.
Ruda prášila - ale len po Košice. Ruda sa spracovala na oceľ, plechy, konštrukčnú oceľ - opäť v Košiciach - smrad, rámus exhaláty ostali v Košiciach. Plechy sa vozili cez republiku do Mladej Boleslavi - ale tie plechy nerobili už smrad, prach. Čistulinké, pekne zabalené.....
A propó.... 1T karosárskej ocele (plechov) = 4000 Kčs. 1 Škoda 100 = cca 35000 Kčs (hmotnosť vozidla 800kg a to komplet). Zisk jak hovädo.... prachy zostali v Čechách.
Potom sa vyrábali Š105/120 - cena cca 40000Ksč - ale tona plechu bola stále 4000Kčs!
Takže zarábali na Slovákoch Česi.
Potom sme sa rozdelili.
Hlavným mestom sa stala Bratislava. Bo tej doby však mala len JEDEN most! Neskôr jej Praha povolila most SNP (známe UFO). Po rozdelení (a získaným statusom "hlavné mesto") odrazu sa mosty začali kotiť....
A na východe sú miesta, kde mosty sú v takom stave, že i ľudia sa po nich boja chodiť a pritom sú často jediným prístupom.
A opäť - kto profituje z toho? Bratislava! Z východu tam chodia pracovať. Prečo? Lebo diaľnice sú na západe, ak treba obchvat - prvá v poradí je Bratislava, potom západ a nakoniec ten koniec Slovenska.
Prečo nie sú investície na východe a juhovýchode? Lebo nie sú komunikácie (tie sa predsa prioritne stavajú na západe a hore na severe). Nie sú komunikácie, investor nepríde. Vláda dedukuje.... nieto investorov, tak na čo stavať diaľnice.
A sme doma....
Dúfam že vieš načo sa v ČSSR používal Štatistický úrad a že to tvoje šermovanie s cenami je totálna sprostosť.
A zrejme vieš aj to, ako ministerstvo financií vlastne vytváralo ceny a dane.
Keď chceli výsledky, tak socialistická ekonomika vedela zvládať daň od (mínus) -800% po (plus) +800%. Naviac aj maloobchodné ceny upravovali podľa úspor obyvateľstva a aj tie informácie im dodával Štatistický úrad.
-------------------------------------------------------
Tak že doplácali ste na neschopnosť plánovaného hospodárstva a komunistické sny o vojenskej porážke imperializmu. Nie na Prahu a nie na Čechov, ale na aparátčikov, ktorí sedeli na rôznych sekretariátoch po celom Československu a samozrejme, že aj v Prahe, Bratislave, Košiciach a dokonca aj v nejakom Okrese na severe Čiech.