Zavrieť

Porady

Čo môžem použiť na čerpanie fondu opráv?

Možno by sme mohli dať dokopy väčšinu nákladov, ktoré sa môžu čerpať z fondu opráv.
Ja mám taký poddotaz: môže sa čerpať fond na poštovné?

Začnem teda prvým príspevkom:
1. poplatky banke
2. vybudovanie rôznych prípojok inž. sietí
3. akékoľvek úpravy interiéru bytového domu
4. zatepľovanie
5. výmena okien, dverí
6. výťahy, ich údržba a oprava
7. regulácia tepla, nákup kotla, údržba kotolne
8. nákup PC a iného HIM + odpisy
9. vybudovanie bezbariérového prístupu...
10. práce na fasáde

no, zatiaľ ma viac nenapadá, skúste doplniť
Usporiadat
peton peton

peton je offline (nepripojený) peton

A ešte jedna vec by ma zaujímala. Čo a ako rozumiete pojmu "mesiac vopred" aj z pohľadu FO aj plnení za služby. Viem je to mimo témy, ospravedlňujem sa, ale čiastočne to s príspevkami súvisí. Ďakujem.
0 0
Elena Navrátilová Elena Navrátilová

Elena Navrátilová je offline (nepripojený) Elena Navrátilová

Podľa zákona sa má objaviť 13 platieb za služby spojené s bývaním od každého člena. Čiže zálohovo mesiac dopredu.
0 0
peton peton

peton je offline (nepripojený) peton

Elenka, vieš to prosím Ťa konkretizovať? Myslím, v ktorom ustanovení sa hovorí o 13 platbách, prípadne Ťa poprosím o lopatistický príklad. Diky.
0 0
PeterNR PeterNR

PeterNR je offline (nepripojený) PeterNR

Peton, vďaka za vysvetlenie toho odpisovania, hneď mi to je jasnejšie.

Spýtam sa - keď máte dva samostatné bankové účty - prečo peniaze do FPÚaO neposielajú vlastníci priamo na ten osobitný účet? Potom netreba nič zúčtovávať, kto tam čo pošle, to tam bude.
0 0
Elena Navrátilová Elena Navrátilová

Elena Navrátilová je offline (nepripojený) Elena Navrátilová

peton
Elenka, vieš to prosím Ťa konkretizovať? Myslím, v ktorom ustanovení sa hovorí o 13 platbách, prípadne Ťa poprosím o lopatistický príklad. Diky.
Citujem zo zákona: úhrady za plnenie sú vlastníci bytov a nebytových priestorov v dome povinní mesačne vopred uhrádzať na účet spoločenstva / správcu.
Keďže máme v roku 12 mesiacov a platby sa majú uhrádzať mesiac dopredu je ich 13. Aspoň v období, keď sa prispôsobujú spoločenstvá zneniu zákona.
0 0
Elena Navrátilová Elena Navrátilová

Elena Navrátilová je offline (nepripojený) Elena Navrátilová

PeterNR
Peton, vďaka za vysvetlenie toho odpisovania, hneď mi to je jasnejšie.

Spýtam sa - keď máte dva samostatné bankové účty - prečo peniaze do FPÚaO neposielajú vlastníci priamo na ten osobitný účet? Potom netreba nič zúčtovávať, kto tam čo pošle, to tam bude.
U nás to tiež poukazujem jednou sumou za celé SVB z hlavného dôvodu: poplatky. Tie sú za každý príchod, odchod,... Takže ja to robím tak. V zmysle dodatku, zmluvy tiež nie je striktne dané, že členovia SVB poukazujú poplatky na dva účty, takže jednoduchšie týmto spôsobom.
0 0
Orim Orim

Orim je offline (nepripojený) Orim

PeterNR
Peton, vďaka za vysvetlenie toho odpisovania, hneď mi to je jasnejšie.

Spýtam sa - keď máte dva samostatné bankové účty - prečo peniaze do FPÚaO neposielajú vlastníci priamo na ten osobitný účet? Potom netreba nič zúčtovávať, kto tam čo pošle, to tam bude.
U nás to možno robíme zle, ale takto sa to robí stále. Každý majiteľ bytu dostane na začiatku roka a pri zmenách platieb mesačný rozpis kde má rozpísané jednotlivé položky ktoré sa platia vrátane FO. Všetci to posielajú na jeden účet. Rozpočítanie na jednotlivých položkách a na jednotlivých majiteľov bytov je v našej réžii. FO ešte delíme podľa jednotlivých vchodov.
S platením mesiac vopred sme sa už vysporiadali a teraz to vychádza do roka len 12 platieb. Je však v tom vzhľadový bordel, pretože aj keď platíme mesiac vopred tie zmeny sa dávajú od začiatku roka, čiže tie zmeny sú mesačne opozdené (zmena je od januára ale zaplatený je už február atď). Ale to už nikomu nevysvetlujem lebo niektorí by sa asi zbláznili než by to pochopili. Najhoršie na tom je, že faktúry chodia podľa kalendárnych mesiacov čiže vzhľadom k platbám mesačne opozdené.
Takže keď sa to všetko sčíta a odčíta tak je na účte jedna mesačná platba naviac. Lenže nie všetci platia presne. Niektorý platia neviem prečo každé 2 mesiace alebo občas vynechajú iní sú jeden mesiac dopredu (sú v pluse), pretože vypočítané zálohy sú nízke a vedia, že budú doplácať hlavne na teplú vodu - sami si to zvýšili. Tak sa toho presného výsledku nemôžeme dopočítať keby sme to presne chceli
A tak to navonok vyzerá akože neplatíme mesačne vopred ale že sú to mesačné platby. A všetci sú s tým spokojní.
Naposledy upravil Orim : 06.11.06 at 07:56 Dôvod: gramatická oprava
0 0
Orim Orim

Orim je offline (nepripojený) Orim

peton
Btw ako je to s nadobudnutím majetku do podielového spoluvlastníctva vlastníkov bytov? Napr. kotolňa v hodnote 2 mil. Sk, ako sa účtovne eviduje a prípadne odpisuje?

Myslím, že v tomto prípade nejde o majetok spoločenstva, je to resp. bude to predmetom podielového vlastníctva a takýto majetok podľa môjho názoru nemožno odpisovať. Beriem to aj z takéhoto logického uhla pohľadu a to: Kotolňu vybuduješ za účelom "zlepšenia komfortu" vo vlastnom bytovom dome, čiže neprináša Ti hodnotu, ktorú by si dostal keby si zásoboval iné bytové domy, ale využíva sa na vlastnú potrebu. V tomto prípade si myslím, že odpisovanie nie je na mieste. Zase naopak, ak by ste zásobovali vyprodukovanou energiou aj iné bytové domy, čo by už išlo o podnikanie a ako vieme SVB nemôže podnikať, vtedy by som sa prikláňal k tomu, že je potrebné kotolňu normálne zaradiť do účtovníctva a odpisovať ju v zmysle zákona.

Čo sa týka "plnenia fondu opráv na úkor služieb" sa Ťa chcem spýtať, ako to robíš Ty? Prijaté platby, ak sú nižšie ako predpis, nejako rozdelíš medzi FPÚaO, Fond správy, a služby?
Ja som to v r. 2004 robil ručne, 2005 až doteraz v sw, ale vždy to bolo tak, že účtovne sa u každého vlastníka bytu z prijatej platby prednostne vykryla príslušná časť do FPÚaO, potom FS, a čo ostalo bolo evidované proporčne na službách.

Ja by som to robil presne tak ako aj Ty. Avšak náš predseda to robí nasledovne. Abstrahujem od platieb za plnenia, aby to bolo zrozumiteľnejšie a tiež aby to bolo úplné máme dva bankové účty:
- jeden pre plnenia, kam idú všetky platby (čiže celý predpis aj FO) a
- druhý pre FO, na ktorý sa koncom mesiaca zúčtuje istá čiastka z prvého účtu. Podľa predsedu čiastka podľa predpisu, čo si myslím, že je blbosť.
Príklad: Máme predpis do FO dajme tomu 1000 Sk 10 bytov t.j. 10000 Sk/mesiac. Siedmi vlastníci zaplatia, čiže na účet FO by som mal prideliť len 7000 Sk. Predseda prideľuje 10000 Sk, čo však podľa mňa ukrajuje z platieb za plnenia o 3000 Sk, ktoré zaplatili poctiví vlastníci.
.........................

Druhak je rozdiel v tom, že FPÚaO slúži ako "banka", t.j. v prípade dočasného nedostatku fin. prostriedkov na pokrytie výdavkov za služby, možno FPÚaO použiť na úhradu za plnenia spojené s užívaním bytov a nebytových priestorov v dome.
.................
No a nakoniec mi to vyplýva z toho, že povinnosť uhrádzať preddavky do fondu je v Zákone uvedená pred povinnosťou uhrádzať úhrady za plnenia, aj keď toto nemusí nič znamenať
Môže a nemusí
U nás je to podobne v tom že povieme, že vo fonde opráv máme síce napr. 100 000 ale dlžoby sú povedzme 80 000 a tak v skutočnosti máme na použitie FO len 20 000.
Toto sa všetko zrovná pri koncoročnom sčítaní pri preplatkoch a nedoplatkoch tu to akosi všetci zrovnajú.
0 0
PeterNR PeterNR

PeterNR je offline (nepripojený) PeterNR

Na margo platieb mesiac vopred: ja upravujem predpisy tak, aby som mal vopred zaplatené za ten mesiac, ktorého sa zvýšenie týka.

T.j. zvýšenie predpisov od januára 2007 odošlem vlastníkom už v novembri, so splatnosťou do 20. decembra, aby už v decembri 2006 uhradili zvýšený predpis na január 2007. V januári teda sú na účte peniaze, ktoré slúžia na úhradu januárových faktúr v novej (vyššej) cene.
Takže predpis zvýšim k 1.1.2007 (jeho platnosť je od 1.1.2007), ale vystavený a účinný je od 1.12.2006, splatný do 20.12.2006.
Myslím že je to takto v poriadku s ohľadom na Zákon, našu zmluvu, účtovníctvo aj cash-flow spoločenstva.

Čo sa týka prehľadu v predpisoch, skutočne prijatých preddavkoch a iných príjmoch, výdavkoch, záväzkoch, atď., stačí jeden klik a sw mi vyrobí zostavu buď podľa účtovného hľadiska (podľa dátumu zaúčtovania), alebo hľadiska SVB (podľa väzby k obdobiu). Jedinou podmienkou je mať každý mesiac poctivo nahodené všetky obraty v peňažnom denníku, ako aj záväzky a pohľadávky v príslušných knihách. V tomto mám veru ešte dosť veľké medzery, stále je niečo dôležitejšie, ako nahadzovať údaje do účtovníctva

Nedoplatky priebežne kontrolujem, a "pozabudnutých" najneskôr do 30. dní po termíne splatnosti vyzvem (najskôr telefonicky, potom - ak nereagujú - písomne) na úhradu nedoplatku.

Aha, zabudol som - úroky z omeškania ani nepočítam. Sú také malé, že je to škoda roboty, a väčšinou nemám neplatičov viac ako mesiac po lehote splatnosti...
Naposledy upravil PeterNR : 06.11.06 at 09:24
0 0
GabiZ GabiZ

GabiZ je offline (nepripojený) GabiZ

PeterNR
Na margo platieb mesiac vopred: ja upravujem predpisy tak, aby som mal vopred zaplatené za ten mesiac, ktorého sa zvýšenie týka.

T.j. zvýšenie predpisov od januára 2007 odošlem vlastníkom už v novembri, so splatnosťou do 20. decembra, aby už v decembri 2006 uhradili zvýšený predpis na január 2007. V januári teda sú na účte peniaze, ktoré slúžia na úhradu januárových faktúr v novej (vyššej) cene.
Takže predpis zvýšim k 1.1.2007 (jeho platnosť je od 1.1.2007), ale vystavený a účinný je od 1.12.2006, splatný do 20.12.2006.
Myslím že je to takto v poriadku s ohľadom na Zákon, našu zmluvu, účtovníctvo aj cash-flow spoločenstva.

Čo sa týka prehľadu v predpisoch, skutočne prijatých preddavkoch a iných príjmoch, výdavkoch, záväzkoch, atď., stačí jeden klik a sw mi vyrobí zostavu buď podľa účtovného hľadiska (podľa dátumu zaúčtovania), alebo hľadiska SVB (podľa väzby k obdobiu). Jedinou podmienkou je mať každý mesiac poctivo nahodené všetky obraty v peňažnom denníku, ako aj záväzky a pohľadávky v príslušných knihách. V tomto mám veru ešte dosť veľké medzery, stále je niečo dôležitejšie, ako nahadzovať údaje do účtovníctva

Nedoplatky priebežne kontrolujem, a "pozabudnutých" najneskôr do 30. dní po termíne splatnosti vyzvem (najskôr telefonicky, potom - ak nereagujú - písomne) na úhradu nedoplatku.

Aha, zabudol som - úroky z omeškania ani nepočítam. Sú také malé, že je to škoda roboty, a väčšinou nemám neplatičov viac ako mesiac po lehote splatnosti...
Peťo, toto je odkopírovaný môj systém práce. Presne takto to robím aj ja a myslím si, že je to O.K.
0 0
peton peton

peton je offline (nepripojený) peton

PeterNR
Peton, vďaka za vysvetlenie toho odpisovania, hneď mi to je jasnejšie.

Spýtam sa - keď máte dva samostatné bankové účty - prečo peniaze do FPÚaO neposielajú vlastníci priamo na ten osobitný účet? Potom netreba nič zúčtovávať, kto tam čo pošle, to tam bude.
Peťo, skús vlastníkom povedať, že majú platiť dve platby na každý účet zvlášť a skús hádať kde Ťa asi pošlú. A zúčtovať z bankového účtu na bankový účet je to najmenej.
0 0
peton peton

peton je offline (nepripojený) peton

[quote=Orim]U nás to možno robíme zle, ale takto sa to robí stále. Každý majiteľ bytu dostane na začiatku roka a pri zmenách platieb mesačný rozpis kde má rozpísané jednotlivé položky ktoré sa platia vrátane FO. Všetci to posielajú na jeden účet. Rozpočítanie na jednotlivých položkách a na jednotlivých majiteľov bytov je v našej réžii. FO ešte delíme podľa jednotlivých vchodov.

Orim, aj zúčtovávate FO na jednotlivé vchody? Totižto aj mne by sa to páčilo, rozdeliť FO na jednotlivé vchody. My máme 3 vchody, z ktorých prvý je na úrovni s minim. nákladmi na udržiavanie, druhý ešte ako tak, a v treťom je neustále bordel o nákladoch ani nemusím hovoriť. Niekedy mám dojem, že FO je využívaný len pre 3 vchod. Po návrhu rozdeliť FO na vchody som bol upozornený, že SVB je povinné spravovať dom ako celok, nie na jednotlivé vchody, s čím len čiastočne súhlasím. Prečo má ten slušnejší a vychovanejší vchod doplácať na niekoho iného. Ale to je zase len jeden z mnohých názorov, a všetko je to žiaľ o ľuďoch.
0 0
peton peton

peton je offline (nepripojený) peton

PeterNR
Na margo platieb mesiac vopred: ja upravujem predpisy tak, aby som mal vopred zaplatené za ten mesiac, ktorého sa zvýšenie týka.

T.j. zvýšenie predpisov od januára 2007 odošlem vlastníkom už v novembri, so splatnosťou do 20. decembra, aby už v decembri 2006 uhradili zvýšený predpis na január 2007. V januári teda sú na účte peniaze, ktoré slúžia na úhradu januárových faktúr v novej (vyššej) cene.
Takže predpis zvýšim k 1.1.2007 (jeho platnosť je od 1.1.2007), ale vystavený a účinný je od 1.12.2006, splatný do 20.12.2006.
Myslím že je to takto v poriadku s ohľadom na Zákon, našu zmluvu, účtovníctvo aj cash-flow spoločenstva.

Peťo, takto si to aj ja predstavujem, že by to malo fungovať a myslím si, že ak by Ti mal niekto vyčítať, že nerobíš niečo v súlade so zákonom, tak na 100% to nie je tento prípad. Je to absolútne správne. Žiaľ u nás to tak nefunguje a myslím, že ani u mnohých iných spoločenstiev. U nás sa predpis vystavuje v januári (našťastie je záujem robiť to skôr) s tým, že ešte za január musí byť uhradená nová čiastka predpisu. A tak platím za plnenia a FO v januári za január, vo februári za február atď. Nič o čom by sa dalo povedať mesiac vopred. Už som navrhoval dať to do súladu so zákonom, ale koniec koncov všetko sú to zálohy (okrem FO) a vlastníci sú spokojní (do času kým nebude treba povýšiť FO, nakoľko v ňom nastávajú suchoty )

Čo sa týka prehľadu v predpisoch, skutočne prijatých preddavkoch a iných príjmoch, výdavkoch, záväzkoch, atď., stačí jeden klik a sw mi vyrobí zostavu buď podľa účtovného hľadiska (podľa dátumu zaúčtovania), alebo hľadiska SVB (podľa väzby k obdobiu). Jedinou podmienkou je mať každý mesiac poctivo nahodené všetky obraty v peňažnom denníku, ako aj záväzky a pohľadávky v príslušných knihách. V tomto mám veru ešte dosť veľké medzery, stále je niečo dôležitejšie, ako nahadzovať údaje do účtovníctva

No, snaž sa. EasySVB? Spokojnosť?

Aha, zabudol som - úroky z omeškania ani nepočítam. Sú také malé, že je to škoda roboty, a väčšinou nemám neplatičov viac ako mesiac po lehote splatnosti...
Tiež si "dieťa šťasteny". Gratulujem.
0 0
Elena Navrátilová Elena Navrátilová

Elena Navrátilová je offline (nepripojený) Elena Navrátilová

[quote=peton]
Orim
U nás to možno robíme zle, ale takto sa to robí stále. Každý majiteľ bytu dostane na začiatku roka a pri zmenách platieb mesačný rozpis kde má rozpísané jednotlivé položky ktoré sa platia vrátane FO. Všetci to posielajú na jeden účet. Rozpočítanie na jednotlivých položkách a na jednotlivých majiteľov bytov je v našej réžii. FO ešte delíme podľa jednotlivých vchodov.

Orim, aj zúčtovávate FO na jednotlivé vchody? Totižto aj mne by sa to páčilo, rozdeliť FO na jednotlivé vchody. My máme 3 vchody, z ktorých prvý je na úrovni s minim. nákladmi na udržiavanie, druhý ešte ako tak, a v treťom je neustále bordel o nákladoch ani nemusím hovoriť. Niekedy mám dojem, že FO je využívaný len pre 3 vchod. Po návrhu rozdeliť FO na vchody som bol upozornený, že SVB je povinné spravovať dom ako celok, nie na jednotlivé vchody, s čím len čiastočne súhlasím. Prečo má ten slušnejší a vychovanejší vchod doplácať na niekoho iného. Ale to je zase len jeden z mnohých názorov, a všetko je to žiaľ o ľuďoch.
Keď má obytný dom viac vchodov sa môže podľa zákona SVB rozdeliť aj po vchodoch. Každý vchod osve SVB. Takáto možnosť rozdelenia má byť daná aj v zmluve, resp. dodatku.
0 0
PeterNR PeterNR

PeterNR je offline (nepripojený) PeterNR

Peton, s EasySVB som spokojný, problém mám len s pravidelným nahadzovaním obratov. Za to ale program nemôže
Niektoré veci ešte nevie, napr. počítať úroky z omeškania, ale viem, že autor to má v pláne doplniť.

Čo sa týka neplatičov, teraz sa mi ich pár vyskytlo, asi "pozabudli", tak som ich skontaktoval, a budem kontrolovať, či to rýchlo uhradia.

Ešte sa vás spýtam, keď sme pri tých neplatičoch... ale nie, to patrí do inej témy
0 0
Orim Orim

Orim je offline (nepripojený) Orim

peton
Orim, aj zúčtovávate FO na jednotlivé vchody? Totižto aj mne by sa to páčilo, rozdeliť FO na jednotlivé vchody. My máme 3 vchody, z ktorých prvý je na úrovni s minim. nákladmi na udržiavanie, druhý ešte ako tak, a v treťom je neustále bordel o nákladoch ani nemusím hovoriť. Niekedy mám dojem, že FO je využívaný len pre 3 vchod. Po návrhu rozdeliť FO na vchody som bol upozornený, že SVB je povinné spravovať dom ako celok, nie na jednotlivé vchody, s čím len čiastočne súhlasím. Prečo má ten slušnejší a vychovanejší vchod doplácať na niekoho iného. Ale to je zase len jeden z mnohých názorov, a všetko je to žiaľ o ľuďoch.
Svojho času sme sa vždy hádali kto na koho dopláca. Na jednej schodzi po takejto hádke sme sa doholi skoro 100%, že sa FO bude deliť po jednotlivých vchodoch. Pretože do FO sme prispevali rôznymi sumami odsúhlasili sme že každý chod bude disponovať tou sumou ktorú sám do FO vloží. Tieto peniaze bude používať na to, čo bude treba opraviť, vylepšiť atď. vo svojom vchode. Na spoločné veci príklad oprava strechy sa budeme podielať v pomere podľa veľkosti plochy bytov po jednotlivých vchodoch. Takže jeden vchod zaplatí 31,2% druhý 33,4% a tretí 35,4% z celkovej ceny za opravu strechy. Ale niektoré veci platíme rovnako, napr. paušál za výťah, sú v tom revízie kontroly a pod. Výťahy sú rovnaké, tak je aj rovnaká cena z paušálu delená 3. Keď sa však na niektorom výťahu niečo pokazí tak si to platí vchod sám. Musime však dodržať zásadu, ponechať minimálne 30 000.- Sk ako zostatok účtu pod ktorú nesmie ísť ani jeden vchod.
Máme presnú evidenciu po vchodoch a už nám to takto funguje asi 4 roky.
Neviem či ti to takto stačí.
Naposledy upravil Orim : 09.11.06 at 22:05
0 0
peton peton

peton je offline (nepripojený) peton

Orim, musím uznať, máte to dobre vymyslené. Takto sa mi to páči, pretože je to férové voči všetkým. Lenže nie som predseda, a ako som už spomínal, bol to jeho názor na spravovanie domu ako celku. Takže by ma to stálo mnoho úsilia presvedčiť ho, keďže on je ten najmúdrejší z najmúdrejších.
0 0
Orim Orim

Orim je offline (nepripojený) Orim

Vymazané duplikát
Naposledy upravil Orim : 09.11.06 at 22:15 Dôvod: vymazané duplikát
0 0
Orim Orim

Orim je offline (nepripojený) Orim

peton
Orim, musím uznať, máte to dobre vymyslené. Takto sa mi to páči, pretože je to férové voči všetkým. Lenže nie som predseda, a ako som už spomínal, bol to jeho názor na spravovanie domu ako celku. Takže by ma to stálo mnoho úsilia presvedčiť ho, keďže on je ten najmúdrejší z najmúdrejších.
Nesúhlasím s tebou. Treba naočkovať "príslušných" ludí v každom vchode, že takto doplácajú na druhé vchody a oni sa "vzbúria" aby nedoplácali na ostatných. Ono to môže byť aj naopak to treba povedať. Tí čo doplácajú teraz, v budúcnosti sa môže doplácať na nich. samozrejme, že tí čo "žíjú" z druhých to nepodporia. Ale keď sa to zdôvodní tak by to mali všetci podporiť hlavne tí čo doplácajú na ostatných to podporia, treba pred schôdzou rýpnúť do tých čo sú "samonaštartovateľní". Potom to vyjde "z ľudu".
0 0
sekacik sekacik

sekacik je offline (nepripojený) sekacik

Bývam v 9 bytovej bytovke. Ako všade, tak aj my máme problém sa o niečom dohodnúť. 1 chýtrý sused chce zatepliť byty na prízemí z fondu opráv. Ja si myslím, že zateplenie by malo prebehnúť komplexne a nie kto si ako zmyslí. Dnes máme mať schôdzu a potrebujem vedieť, či má právo zpoužiť na takéto zateplenie iba 3 bytov, kt. sú na prízemí. Prosím poradte.
0 0
Načítať ďalšie