Takmerstarec, nie len. Toto je paragraf, ktorí v zákone rieší financovanie domu.
§ 10
(1) Vlastníci bytov a nebytových priestorov v dome sú povinní v súlade so zmluvou o spoločenstve alebo so zmluvou o výkone správy poukazovať preddavky mesačne vopred do fondu prevádzky, údržby a opráv, a to od prvého dňa mesiaca nasledujúceho po vklade10) vlastníckeho práva do katastra nehnuteľností. Výšku preddavku do fondu prevádzky, údržby a opráv určia vlastníci bytov a nebytových priestorov v dome spravidla vždy na jeden rok vopred tak, aby sa pokryli predpokladané náklady na prevádzku, údržbu a opravy spoločných častí domu, spoločných zariadení domu, spoločných nebytových priestorov, príslušenstva a priľahlého pozemku, ako aj výdavky na obnovu, modernizáciu a rekonštrukciu domu. Vlastníci bytov a nebytových priestorov v dome vykonávajú úhrady do fondu prevádzky, údržby a opráv podľa veľkosti spoluvlastníckeho podielu; ak je súčasťou bytu balkón, lodžia alebo terasa, pre účely tvorby fondu prevádzky, údržby a opráv domu sa zarátava do veľkosti spoluvlastníckeho podielu 25 % z podlahovej plochy balkóna, lodžie alebo terasy.
(2) Príjmom fondu prevádzky, údržby a opráv domu sú
a) mesačné preddavky vlastníkov bytov a nebytových priestorov,
b) príjem za prenájom spoločných častí domu, spoločných zariadení domu, spoločných nebytových priestorov, príslušenstva a priľahlého pozemku,
c) výnosy z účtu domu vedeného v banke,
d) príjmy z výťažku exekúcie bytu alebo nebytového priestoru alebo z dobrovoľnej dražby bytu alebo nebytového priestoru, vo výške pohľadávok voči vlastníkovi bytu zo zákonného záložného práva, ktoré vzniklo podľa tohto zákona,
e) zmluvné pokuty a úroky z omeškania vzniknuté použitím prostriedkov fondu prevádzky, údržby a opráv domu,
f) príjmy z predaja spoločných nebytových priestorov, spoločných častí domu alebo spoločných zariadení domu, ak sa vlastníci bytov a nebytových priestorov v dome nedohodli inak.
(3) Z fondu prevádzky, údržby a opráv sa financujú výdavky spojené s nákladmi na prevádzku, údržbu a opravy spoločných častí domu, spoločných zariadení domu, spoločných nebytových priestorov, príslušenstva a priľahlého pozemku, ako aj výdavky na obnovu, modernizáciu a rekonštrukciu domu. Z fondu prevádzky, údržby a opráv sa financujú aj opravy balkónov a lodžií. Prostriedky fondu prevádzky, údržby a opráv možno prechodne použiť na úhradu za plnenia spojené s užívaním bytov a nebytových priestorov v dome v prípade ich dočasného nedostatku. Po preklenutí nedostatku prostriedkov na úhradu tohto plnenia, sa uvedené prostriedky vrátia do fondu prevádzky, údržby a opráv.
(4) Spoločenstvo a správca vedie prostriedky vo fonde prevádzky, údržby a opráv oddelene od prostriedkov zhromaždených od vlastníkov bytov a nebytových priestorov v dome na úhrady za plnenia, pričom sa musí zachovať účel použitia týchto prostriedkov. Ak spoločenstvo tvorí viac domov, zriaďuje sa fond prevádzky, údržby a opráv osobitne pre každý dom.
(5) Prevodom alebo prechodom vlastníctva bytu alebo nebytového priestoru nemá doterajší vlastník bytu alebo nebytového priestoru v dome právo na vrátenie alikvotnej časti zostatku fondu prevádzky, údržby a opráv od spoločenstva alebo správcu.
(6) Úhrady za plnenia sú vlastníci bytov a nebytových priestorov v dome povinní mesačne vopred uhrádzať na účet domu v banke. Pri rozúčtovaní úhrad za plnenia sa zohľadňuje miera využívania spoločných častí domu a spoločných zariadení domu vlastníkmi bytov alebo nebytových priestorov v dome. Okrem služieb a prác, ktoré vlastník bytu a nebytového priestoru v dome uhrádza priamo dodávateľovi, sa za plnenie spojené s užívaním bytu alebo nebytového priestoru považuje najmä osvetlenie spoločných častí domu, odvoz odpadov, čistenie žúmp, užívanie výťahov, upratovanie, dodávka tepla a teplej vody, dodávka vody od vodárenských spoločností a odvádzanie odpadových vôd.
K odseku 1) Vlastníci bytov, teda všetci sú povinný prispievať mesiac vopred do FPOaÚ podľa podlahovej plochy bytu, bytov. Zákon určuje, že výšku si určia vlastníci, minimálne na jeden rok, tak aby bolo dostatok peňazí na zabezpečenie prevádzky domu. Vidieť len rok dopredu je krátko zraké, či už od vlastníkov, alebo správy domu. Ak je z bytu možnosť využívať priestor za obvodovou stenou domu, bytu len v prospech vlastníka bytu, tak k úhrade za plochu bytu sa pripočíta 25 % balkóna, lodžie a terasy na ktorú má prístup len vlastník konkrétneho bytu. Môj názor, že nie 25 % z plochy, ale 125 % plochy, a aj to je málo. Pokiaľ sa robí rekonštrukcia, obnova, modernizácia domu, tak oprava balkónov, lodžii a terás je ďaleko náročnejšia ako oprava ... bežných obvodových stien domu.
K odseku 2) Príjmom sú v prvom rade preddavky vlastníkov. Ale je spomenutý aj prenájom spoločných častí domu, je možné prenajať miestnosti aj spoluvlastníkom domu, vlastníkom bytov v dome, ale aj mimo domu. Prípadne strechy, operátorom mobilných sieti. Asi v žiadnom prípade by vlastníci nesúhlasili s prenájmom spoločných zariadení v dome, (výťah, vykurovací systém ako celok, rozvody vody a teplej vody, kanalizácie, uzatváracie ventily vykurovacieho systému a rozvodov vody a meracie zariadenie v bytoch, pomerové meranie, monitorovanie využívanie služieb dodávka tepla na vykurovanie a výrobu teplej vody a vody). Ak by súhlasili, ako keby si sľučku na krk dali, stolec už niekto podrazí!
K odseku 3) Súhlasím s definíciou v § 2, odsek 5
(5) Spoločnými zariadeniami domu sa na účely tohto zákona rozumejú zariadenia, ktoré sú určené na spoločné užívanie a slúžia výlučne tomuto domu, a to aj v prípade, ak sú umiestnené mimo domu. K balkónom, lodžiam a terasám som sa vyjadril k odseku 2. Logické je aj použitie na prekrytie nedostatku záloh na služby, aj s tou uvedenou podmienkou.
K odseku 4.
Správca musí viesť domu samostatný účet v banke a domu musí viesť účtovníctvo v ktorom samostatne eviduje úhrady jednotlivých vlastníkov na FPOaÚ a zvlášť zálohy na služby, ktoré je po roku povinný rozpočítať na jednotlivé byty a vyúčtovať oproti záloham na služby. Takže, vždy musí preukázať vlastníkom, že peniaze použil na ten účel na ktorý ho vlastníci poukázali, uhradili.
K odseku 5) Súhlasím, že nemá nárok na pomernú časť z FPOaÚ, ale pri zmene vlastníka ná nárok na jeden mesačný preddavok, ktorý uhradil vopred.
K odseku 6) Náklady za služby, výťah, osvetlenie spoločných priestorov, odvoz smetí, tepla voda studená voda sa rozpočítavali podľa osôb, prípadne osobomesiacov. Teplo podľa m2.
Zákon v § 11 od 1.4.2004 ukladá povinnosť vlastníkom bytov v ich bytoch umožniť namontovanie meracích zariadení na meranie spotreby tepla a vody v byte a odpočet nameraných hodnôt. Od 1.4.2010 platí, že ak vlastník neumožní montáž, alebo odpis nameraných hodnôt, môžu ostatní vlastníci uplatniť voči nemu dohodnuté sankcie, nie preto aby platil viac, najviac za podiel z nákladov z poskytovanej, ale aby si splnil svoju povinnosť určenú zákonom.
Ak si všetci vlastníci splnili svoju povinnosť, tak na konci roka sa odpísu údaje z meracích zariadení a podľa ních sa zohľadní využívanie meraných služieb tepla, teplej vody a vody dohodnutým spôsobom.
Alebo, že by sa mali náklady na tie meracie zariadenia započítať do nákladov teplo, teplú vodu a vodu v príslušnom rok a uhradiť ich podľa nameraných hodnôt? Kto nemínal ani nezaplatí, alebo zaplatí menej?
Takže je to ako s kotolňou a jej zariadením, slúži všetkým. Tiež všetky meracie zariadenia na meranie tepla a vody v bytoch slúžia spoločnému účelu v dome, spravodlivejšiemu rozpočítaniu spoločných nákladov za teplo a vodu na jednotlivé byty, či nie? Ak áno, tak sú spoločné meracie zariadenia a to napriek tomu, že sú namontované v bytoch. Kde inde by mali byť. Na streche a merať dažďovú vodu?
Zákon 70/2010, § 32d
Prechodné ustanovenia k úpravám účinným od 1. apríla 2010
Vlastníci bytov a nebytových priestorov v dome, správcovia a predsedovia sú povinní zmluvy o výkone správy alebo zmluvy o spoločenstve uzatvorené do 1. apríla 2010 uviesť do súladu s týmto zákonom do 31. marca 2011. Tie časti zmluvy o výkone správy alebo zmluvy o spoločenstve, ktoré sú v rozpore s ustanoveniami tohto zákona, sú po uplynutí tejto lehoty neplatné.
Do 1.4.2010, respektíve do 1.4.2011 si mohli dve tretiny vlastníkov dohodnúť inakšie prispievanie na opravy spoločných zariadení. Do 1.4.2011 už zákon túto možnosť vlastníkom neumožňuje. A jasne definuje, že ak sú v zmluve o výkone správy, alebo zmluvy o spoločenstve sú po 31.3.2011 v zmluve v rozpore s ustanoveniami zákona 182/1993.