Marcela16 prosím o radu... v mesiaci 12/07 mala ísť úhrada leasingovej splátky, ale úhrada neprešla správne, takže táto splátka išla v mesiaci 01/08 zároveň so splátkou, ktorá mala ísť v tomto mesiaci... robím v JU a neviem ako mám zaúčtovať tú splátku ktorá mala ísť ešte v roku 2007 ... môže mi niekto poradiť?
Ako každú inú. Podľa postupov účtovania sa predpis splátky účtuje podľa splátkového kalendára do knihy záväzkov. Takže tak urobte v čase vzniku záväzku. A do peňažného denníka sa premietne úhrada, tak ako kedykoľvek inokedy v priebehu roka. Splátka pozostáva zo splátky:
- istiny,
- DPH viažucej sa k istine,
- úroku,
- DPH viažucej sa k úroku,
... možno aj poistného.
Výdavok sa preto v peňažnom denníku účtuje podľa druhového členenia.
Zaúčtovanie v knihe záväzkov nesúvisí s úhradou. V účtovnej závierke sa má premietnuť záväzok v správnej výške. Ak nebola splátka do 31.12.2008 uhradená, premietne sa vo výkaze o majetku a záväzkoch v rámci záväzkov. Uplatnenie práva na odpočítanie DPH vzniká u platiteľa v závislosti od predmetu finačného prenájmu (výnimka napr. automobil M1) a podľa dátumu vzniku daňovej povinnosti. Splátkový kalendár plní funkciu faktúry a uplatnenie práva na odpočítanie dane (ak vzniklo) sa nijako neviaže na úhradu splátky.