Stefan2005
... no keby len čas cestovania; ale skutočnosti je to 8 hodín šoférovania... teda výkon práce (aj keď nie vlastnej).
Už raz som to písal, ale dám aj sem svoj názor.
Treba rozlišovať, či ide o profesionálneho vodiča, alebo vodiča referenta. Ak vedie vozidlo profesionálny šofér, ktorého pracovnou náplňou je vedenie vozidla, tak ide o výkon práce. Napr. firma dá príkaz na odvoz elektroniky zo skladu v BA do prevádzky v KE. Potom vodič auta vykonáva prácu celú dobu, čo vedie vozidlo tam aj späť.
Ak ale vyšlú na pracovnú cestu referenta, ktorý sa má zúčastniť pracovného stretnutia v KE, tak zamestnávateľ po dohode so zamestnancom určí spôsob dopravy. Na výber majú: letecky, autobus, vlak, služobné auto, súkromné auto,... Ak si zamestnanec chce odpočinúť, nech si vyberie napr. vlak. Tam si môže pospať. Ak si vyberie auto (či už súkromné alebo firemné), musí rátať s tým, že ho bude musieť šoférovať - jedine, že by to auto dostal s vodičom (tu by ten vodič vykonával prácu, teda jemu by sa to rátalo ako výkon práce). Ten vodič v prvom prípade nemal na výber, on musel ísť s tým tovarom autom, teda musel vykonávať prácu. V druhom prípade ide len o spôsob dopravy do cieľu pracovnej cesty. Ak by si vybral vlakovú dopravu, tiež by to malo byť ako výkon práce? To, že si vybral auto, len zvolil spôsob dopravy, ale prácu nevykonáva. Nemusí súhlasiť s firemným autom. Kľudne môže ísť autobusom, ak nechce šoférovať.
Ak zamestnanec nesúhlasí s pracovnými cestami, musí si nájsť takú prácu, kde ho nebudú vysielať na pracovné cesty. Myslím, že to je jedna z vecí, na čo sa pri pohovoroch pýtajú (ak v pracovnej náplni sú prac. cesty) - či sa môže zúčastňovať prac. ciest. Ak tam súhlasí a je to v prac. zmluve, nechápem, prečo sa nad tým potom zamestnanci pozastavujú a odmietajú ísť na prac. cestu.