evina Misomiso a nie to tak trošku aj o tom, že si sa pasoval do role 110%tného dopravného inžiniera?
Mozno Vam bude pripadat to, co teraz napisem velmi neskromne. (V zmysle toho vtipu - bonmotu: "Kedysi som byval namysleny, teraz som ale uz dokonaly"
Ale napisem to aj tak, nepatrim k ludom, ktorych by velmi trapilo, aku mienku maju o nich druhi.
Jestvuju sikovnejsi ludia a potom taki "menej sikovni". Jedni dokazu pozoruhodne veci aj v oblastiach, ktore nestudovali, ini maju problem zastat si povinnosti v zamestnani v oblasti, na ktoru maju papier. Mne sa napr. podarilo vybudovat firmu v oblasti, ktora patrila iba do mojho hobby. Sme zatial jedini na Slovensku, zacinali sme v garazi, a prva otazka tych, ktori maju svojim vzdelamim blizsie k tomu co robime ako ja, bola: "A kto ti predal licenciu? Odkial mas know-how?"
Okrem toho co robim ma odmalicka zaujimal aj motorizmus. Okrem toho ma zaujima prave aj oblast bezpecnosti dopravy. Bude sa to mnohym a Vas zdat smiesne, ale ak by som mal v rukach legislativu a prax v tejto oblasti (dopr. policiu) vedel by som zabezpecit vyssiu mieru bezpecnosti na cestach.
Ako som pocul, uz sa pripravuju nejake zmeny. Nieco k lepsiemu, nieco k horsiemu.
1 - Chysta sa celoplosne 50 v obci. Velmi zle opatrenie - krok spat. Ti, co doteraz v obci zabijali, zvacsa nejazdili 60 ale vyse 100. Namisto toho by som selektivne oznacil jednotlive useky ciest limitmi, ktore su pre ne naozaj vhodne vzhladom ku konkretnej situacii.
2 - Ja by som predovsetkym upustil od buzerovania za nepodstatne porusenia vyhlasky. Take tie - prejazd "stopkou" rychlostou 0,8 km/h, prekrocenie rychlosti o 10 - 20, predbehnutie traktora cez plnu na prehladnom useku a pod. Namiesto toho by som podstatne tvrsie trestal jednanie, ktore skutocne ohrozuje inych, ale aj obycajnu drzost - ako napr. predbiehanie cez krajnicu v zapche, cez autobusove pruhy, cez odbocovacie pruhy a pod. Taketo jednanie casto nemozno oznacit ani za nebezpecne (casto sa predbieha stojaca kolona) ale je to drze a zvysuje to adrenalin ostatnym - slusnym vodicom, a tym to neprispieva k dobrej klime na cestach a kbezpecnosti. Bohuzil v tomto za sotva nieco zmeni. Policia si spravila dobry biznis prave z buzerovania, uz sa v tom vycvicili a dobre im to vynasa.
3. - Chystaju sa nejake zmeny, ktore vitam. Packa avizoval nieco v tom zmysle, ze budu tvrdo postihovat tych, ktori zapricinuju nehody. Vraj ak niekto zapricini nehodu 2 x v priebehu 2 rokov, nez pardonu pride o vodicak a bude mat problemy. Toto by mohlo z dlhodobeho hladiska dost pomoct. Jednu nehodu teoreticky moze zapricinit aj clovek, ktoreho nehodovy index je aj 1000 rokov, ak ma tu smolu, ze sa s nou trafi akorat do svojho zivota. Ale dve nehody v priebehu 2 rokov - to uz skutocne nie je nahoda. Ja by som nemal problem tymto ludom zobrat vodicak aj dozivotne. Dufam, ze tato snaha policie nezostane iba na papieri.
Samozrejme - dalo by sa uvazovat aj o inych opatreniach - limitovat rychlost u novych vodicov, nejake preskusanie po dvoch rokoch a pod. Vacsinu nehod zapricinuju novi neskuseni vodici. Tiez by sa dalo uvazovat o vacsej zodpovednosti spravcov ciest - v pripade neuplneho dopravneho znacenia a pod. Tiez nejaka osveta, zimne gumy v zime, ako to chel Malcharek a pod. Aj kopec dalsich opatreni. Mozno sa poucia z toho, ze v CR nefunguje prisny bodovy system a vymyslia nieco lepsie.
O mojom nazore na bezpecnost premavky vseobecne si mozete mysliet co chete. Ani sa nechystam v tejto oblasti nijako realizovat. Pre mna je dolezite, ze mam svoj vlastny model bezpecnosti na ceste, ktory funguje.
Aby som to povedal celkom jasne - jazdim podla vyhlasky vtedy, ak to povazujem za vhodne a podla vlastneho rozumu vtedy, ak to povazujem za vhodne. Konam tak
predovsetkym preto, ze sa nechem na ceste zabit. Az druhorady je zamer neplytvat casom.