Myslim, ze uz nemam vela co povedat k tejto teme. Skutocne pribehy ale mozu byt poucne. Podelim sa s Vami este o niektore. Vacsinou vsetky nehody, ktore som spominal a ktore sa prave chystam spomenut skor hovoria o tom, ze dosledne dodrziavanie pravidiel moze naopak viest k vzniku nehod, a to aj tych nahorsich.
Asi pred 20 rokmi zrazilo auto moju staru mamu. Bola to pre mna vtedy velka rana osudu, mal som ju strasne rad. Najhorsie to bolo ale pre mojho otca, ktory svojho otca skoro nepoznal a matka ho vychovavala sama za velmi tazkych podmieok.
Zrazilo ju na prechode pre chodcov. Od policie, ktora to vysetrovala sme sa dozvedeli ako sa to stalo. Nejaky chlapik si na oslave (kde bol autom) trocha vypil. Preto ukecal znameho, ktory mal vodicak uz vela rokov, ale nikdy nesoferoval, aby ho odviezol. On sa najprv zdrahal, ale dotycny ho presvedcil, ze pojdu iba pomaly, nebyva daleko a ze mu bude hovorit, co robit. Vsetci svedkovia hovorili, ze auto skutocne neslo vobec rychlo (pravdepodobne preto si babka trufla vstupit na prechod). V momente, ked ale zbadal vodic staru mamu, pomylil si brzdu s plynom a zrazil ju. Zomrela v nemocnici na druhy den. Je mi aj dnes velmi smutno o tom pisat.
Ja viem, ze nasledujuce uvahy su "co by bolo keby". Ale ja si skutocne myslim, ze ak by za volantom sedel majitel auta, ktory mal vypite, babka by zila. Preco si to myslim? Pretoze z toho, ze sa zdrahal soferovat opity usudzujem, ze to bol asi zodpovedny clovek. Taky clovek si vie byt vedomy svojho stavu, prisposobit tomu tempo a prejst tych par ulic bez nehody, aj ked ma vypite. Jeho strach z porusenia vyhlasky ho viedol k legalnemu, no absolutne nerozumnemu jednaniu - zverit volant tomu kamaratovi. Neviem, kolko mal vypite. Ale dost mozne, ze ani nie nejako vela, iba sa bal "buzeracie" policajtov a prisneho zakona.
Z pohladu vyhlasky v podstate NIKTO nespravil chybu. Zakon nenariaduje nikomu, kto ma vodicak najazdit nejaky minimalny pocet km rocne (aj ked by to bolo vhodne - ibaze neodkontrolovatelne). Takisto nenariaduje nikomu skumat prax vodica, ktoremu zverujeme auto. Dalo by sa povedat, ze ten sofer "neprisposobil rychlost svojim schopnostiam..." - taky ten "zolikovy" paragraf. Ale on vraj isiel uplne pomaly - na dvojku. (Naraz nebol silny, ale stara mama si poranila hlavu padom na obrubnik) Co mohol spravit viac podla vyhlasky, ako ist uplne pomaly?
Tymto neobhajujem alkohol za volantom, sam sa snazim dodrizvat 0 promile. Pre mna je to ale typicky priklad, ako moze prave ucta k zakonu a nedostatok zdraveho rozumu zabijat.
Ja viem, ze vam, ktori zijete na mensich mestach a mate mensiu prax pripada Bratislava ako dzungla. No mozete mi verit, ze ak sa sami budete snazit jazdit predovsetkym podla rozumu a v jazdeni zdokonalovat, vyrazne tym prispejete k bezpecnosti inych aj k svojej. Aj velmi opatrna jazda moze byt pricinou (alebo ak nie pricinou, tak "spustacim mechanizmom") nehody.
Dva priklady: Prvu nehodu som "zapricinil" ja sam, prilis opatrnou jazdou. Spomenul som si na nu az teraz, takze som ju povodne nezahrnul do spominenej statistiky dvoch "nezavinenych" nehod. Boli sme v Spanielsku a pozicali sme si auto z pozicovne. Hned si hovorim - nepoznam to tu, auto mam pozicane, to by este tak chybalo, keby som sa zaplietol do nejakej nehody - tie opletacky... Tak si hovorim - no Miso, ty sice jazdis v pohode bezpecne, ale teraz prepni na "super bezpecny" rezim. Tak som sa prisposobil tempu ostatnych, zbytocne som nepredbiehal. Vachadzal som na kruhovy objazd. Z lava islo nejake auto, a ako som ho sledoval, nevsimol som si, ze moj pruh pokracuje do toho kruhaca plynulo - to je ten typ kruhaca, v ktorom v podstate nemusite davat prednost. To som si ale nevsimol a spomalil som (alebo som zastavil? - uz neviem). Zozadu rana. Vystupim a zo zeme sa zbiera nemecky motorkar a pod zadnym naraznikom zaseknuta motorka. Ked sa pozbieral, vynadal mi vsetkymi nemeckymi nadavkami. Ze naco tam stojim, ked tam mam pruh, co mi sibe a tak.
No ja som bol samozrejme kludny, hovorim O.K., tak ideme volat policiu. Vedel som, ze podla vyhlasky spravil chybu on. On si toho bol tiez dobre vedomy, pozbieral odlomene kusy a odisiel. N co chem ale povedat: To, ze on spravil chybu je jasne. Co je ale pre mna dolezite - ja viem, ze hoci by ma to podla zakona nemuselo trapit, svojim "nevhodnym spravanim" som vyrazne prispel k tomu, ze on nabural.
Dalsi priklad. Niekedy pred dvoma rokmi v zime. Idem po dialnici, snezi, pravy pruh odpluzeny, lavy pruh panensky sneh. Predo mnou dodavka a pred nou auto, co sa motalo asi 40 - 50. V tom odpoluzenom pruhu sa dalo ist po rovnej dialnici (za dodrzania odstupov) kludne 80 - 90, on sa tam (asi nejaky dedko s letnymi gumami) smolil na trojku. Ja som aj uvazoval, ci mam ist do toho vysokeho snehu, ale velmi sa mi nechcelo. Po chvili nevydrzal na nervy ten predo mnou s tym Transitom. Vybocil do laveho, vtedy si vravim - super, uvidim co on, navyse mozem ist krasne v jeho stope. Lenze on asi nebol az tak skuseny ako vyzeral, ked za zaradoval naspat do praveho, zacalo ho tocit dolava. Stocil sa napriec, narazil do stredoveho zvodidla a odtial sa odrazil naspat na cestu. Stalo sa to vsetko mne pred nosom, takze ma to na par sekund dost zamestnalo a myslim ze aj ten dedko na to dodnes spomina. To, ze ho zacalo tocit dolava ma aj z fyzikalenho hladiska logiku. Ked bol pravou stranou na odpluzenom a lavou stranou v hlbokom snehu, prejavil sa dost velky nepomer vo valivom odpore pravej a lavej stopy. Preto ho otocilo prave dolava na principe, ktorym sa otaca napr. tank.
No preco o tom pisem? Samozrejme, ze vinny bol ten vodic dodavky. Jednoducho porusil to "zolikove" ustanovenie - neprisposobil rychlost... Navyse asi nemal vela skusenosti s jazdou v snehu, pretoze takyto smyk sa da zvladnut, ked sa nan reaguje vcas. Nemal sa teda pustat predbiehat. To je ale iba "oficialna" verzia priebehu tejto nehody. Skutocne priciny boli ale dve: Zbytocne pomala jazda toho auta v pruhu, kde sa v pohode dalo ist rychlejsie a tu druhu pricinu uz pozname...
Preto prosim nenadavajte na vsetkych, ktori idu rychlejsie ako vy, alebo ako je limit. Vela z nich dokaze najazdit ovela viac km bez nehody ako mnohy "opatrny" sofer. Ak sa chcete naucit jazdit plynulo a hlavne bezpecne, verte, ze sa to da. Chce to samozrejme nejaku prax, tazko to pojde, ked niekto najazi 500 km rocne. Ale podstatne je sa zabudnut na vyhlasku ako na nastroj, ktory mi automaticky zabezpeci bezpecnost a spravnost mojich rozhodnuti, sustredit sa na jazdu a na situacou pre sebou, predvidat, stale analyzovat svoje chyby a chciet sa zlepsit. Akukolvek cinnost, ktoru clovek vykonava s tymto pristupom pravidelne, robi kazdy den lepsie a lepsie. Preco by soferovanie mala byt vynimka?
Naposledy upravil misomiso : 08.08.07 at 16:09