dobré ráno, prosím poraďáci poraďte mi, prečítala som si tu príspevky lebo začínam tento rok viesť polovičke JU - kvart.platca dph a už mám v tom zmätok, a tak som včera zašla za jednou účtovníčkou čo robí JU a tá mi to vysvetlila že sa to robí takto:
1/
- rozdelia sa doklady na došlé a vyšlé fa, pokladničné a banka - to mi je jasné aj to že sa usporiadajú podla dátumov a potom očíslujú a tak zvlášť v poradí založia do šanonu
- došlé faktúry si dá do pc ako došlé fak.nasledovne - od koho, text fa, dátum došlo, plnenia, splatnosti a rozpíše si základ dph - a umiestni či je to réžia, materiál..., dph či je 19 % a kolko, a spolu celkom.
- tak isto aj vyšlé fa teda do vyšlích fa zápis komu, text - začo, vystavená, plnenie , splatnosť a rozpíše základ dane kolko a či je to predaj tovaru alebo služby, dph 19% a kolko a celkom.
- potom si nahodí pokladňu výdaj - kedy bola platba, komu, za čo - text, a rozpíše základ dph = kolko a zadelí či réžia alebo materiál.. , dph a celkom,
- ak je to úhrada za faktúru tak len dá že úhrada a vytiahne si v programe ktorú faktúru uhrádza a to pripáruje,
- pri príjmových tak tam či je úhrada za fa tiež pripáruje alebo pri prevodoch medzi bankou a pokladňou dá priebež. položku.
- potom vezme banku a nahadzuje podla dátumu účt.operácie tam zvyknú byť dva dátumy na účte a tak dá za čo to je a ak sú to odvody rovno zaúčtuje ako výdaj banky na anal. do odvododv ak úhrady fa tak dá vydaj a vytiahne ktorú fak. a pripáruje platbu.
- úhrady už robí bez členenia na základ a dph len sumu celkom
a potom si to program sám premietne do peňažného denníka a na základe toho jej urobí aj podklad pre dph.
dph = vyšlé faktúry - došlé faktúry a uhrady v pokladni a banke = zaplatiť dph.
prosím ak mám to aj takto robiť budem robiť v alfe bude to správne???
lebo totiž v knihe o postupoch účtovania ju som to videla napísané inak a to takto.
2/- faktúry došlé - do knihy záväzkov - kde sa vypíše kedy prišla, od koho začo slatnosť a len celkom sa zapíše suma
- ku koncu mesiaca sa tu ako ID zapíše aj predpis voči SP a zdr.poisť,
to isté aj vo vyšlích fa - ako kniha pohľadávok
a ked nastane úhrada fa bud v hotovosti alebo bu tak až vtedy pri doklade o úhrade sa rozpisuje základ a dph .
a pri úhrade odvodov cez bu sa to dá do odvodov a v knihe záv. sa dopíše dátum.
ale toto asi platí len ked sa ju robí ručne. ak sa to robí cez program tak asi platí prvá verzia a program to zaradí sám.
a ešte prosím ako sa dá v ju ak si szčo platí život. poistenie z BU - to ktoré sa môže nakonci pri DP dať max. 12000 do základu dane?
prosím dajte mi odpoved ako to mám teda robiť, čím viac o tom čítam tým väčší chaos.
Ďakujem