Zavrieť

Porady

Materiál alebo réžia?

Poprosila by som Vás o radu ,ak je to možné.Pokračujem v JÚ po koleg.,ktorá viedla účtovníctvo manuálne.Nákup krátkodobého majetku viedla v PD ako materiál,ktorý aj ako materiál uviedla na vo výkaze o MaZ.Já som začala účtovať v ALFE a tento materiál vediem ako réžiu,ktorú člením .Do výkazu o MZ ju teda nemôžem dať.Prosím Vás je môj postup správný? Vopred ďakujem.
Usporiadat
Zita5 Zita5

Zita5 je offline (nepripojený) Zita5

Nech robíme čokoľvek, má nám záležať na tom, čo robíme, nie na tom, či nás niekto vidí. Cicero ...viac
axara Pozri príspevok
To sedi, ale podla §11(1) zasoby sa uctuju v knihe zasob. Teda je mozne za zasoby povazovat prave to, co je v knihe zasob uvedene. Pokial o niecom v knihe zasob neuctujeme, (na zaklade vnutorneho predpisu (§11(8)) nepoklada sa to za zasobu, ale za spotrebu, teda prevadzkovu reziu. Mne z toho vyplyva, ze pokial sa uctovna jednotka rozhodne, ze bude uctovat kratkodoby majetok a spotrebny material priamo do spotreby a URCI TO VNUTORNYM PREDPISOM, tak uz to nie su zasoby, ale je to prevadzkova rezia. Potom sa na takyto material nevztahuje §11 ods 1, teda ze jeho uhrada sa uctuje ako tovar alebo material.
Obdivujem vas ludia, ktori sa tymto dokazete zivit a mat v tom jasno. Citat tieto zakony, ktore su neraz zacyklene, je dost narocne.
http://www.porada.sk/t180078-p10-zhr...ml#post1980480
http://www.porada.sk/t180078-p10-zhr...ml#post1980506


Pozrite si priložené linky .Sú tam vyznačené zmeny už od 1.1.2013 .
2 0
Zita5 Zita5

Zita5 je offline (nepripojený) Zita5

Nech robíme čokoľvek, má nám záležať na tom, čo robíme, nie na tom, či nás niekto vidí. Cicero ...viac
Vrátim sa v krátkosti ešte k téme ........listovala som tému a vlastne je tu aj vyjadrenie DRSR z minulého obdobia ...priložila som vyjadrenie osobne .Takže opakovane prikladám http://www.porada.sk/t74798-p54-mate...ml#post1338710

Avšak aj ja som PHL v minulosti účtovala do prevádzkovej réžie viď tento príspevok a stojí za to si pozrieť aj iné v uvedenej téme .....http://www.porada.sk/t29088-phm-naku...tml#post268081, tiež sa názory a chápanie účtovania rozchádzalo.

Myslím, že ak to sledujem tak v JU skutočne najväčším problémom je materiál versus prevádzková réžia a to už roky ...a som celkom rada , že od 1.1.2013 je zmena a Postupy JU sú trochu "detailnejšie popísané" a mohli by byť ešte viac .Síce trvalo to veľa rokov, pokiaľ to upresnili , ale predsa. Názory na účtovanie PHL sa skutočne rozchádzali, ale prekvapilo ma to u p.Pecháčovej i keď rada čítam jej články o JU, lebo sú jasné a zrozumiteľné.
2 0
Jana Acsová Jana Acsová

Jana Acsová je offline (nepripojený) Jana Acsová

daňový poradca, audítor
Vytiahla som zo starého opatrenia č. 65/396/1994 čl. I, ktoré platilo do 31. 12. 2002:

Za skladovaný materiál sa považujú:
a) suroviny (základný materiál), ktoré pri výrobnom procese prechádzajú úplne alebo z časti do výrobku a tvoria jeho podstatu,

b) pomocné látky, ktoré prechádzajú taktiež priamo do výrobku, netvoria však jeho podstatu (napr.: lak na výrobky),

c) prevádzkové látky, ktoré sú potrebné na prevádzku organizácie ako celku (napr.: mazadlá, oleje),

d) náhradné dielce určené na uvedenie hmotného majetku do pôvodného stavu,

e) obaly, ktoré slúžia na ochranu a dopravu nakúpeného materiálu, tovaru, vlastných výrobkov. Nenávratné obaly sa dodávajú zákazníkovi spolu s dodaným obsahom,

f) skladovaný hmotný majetok, ktorý nespĺňa kritériá pre zaradenie do hmotného investičného majetku podľa čl. I. ods. 5b) až do doby, kedy sa vydá do použitia. Drobný režijný materiál sa nepovažuje za skladovaný materiál, zachytáva sa v položke "prevádzková réžia".


Odtiaľ pochádza podľa môjho názoru "zotrvačnosť" názorov. Predmetné platilo, ale v minulosti. Dnes v postupoch takýto postup nenájdeme. Ak dochádza k zmene postupov (predpisu), malo by dôjsť aj k zmene postupov (účtovníka). Taký je môj pohľad. Takýchto zmien tu už bolo viac. V JÚ aj PÚ. Napr. aj prevádzkové poistné sme zo zotrvačnosti účtovali na 568 a názory boli rôzne. Ale už je v postupoch 548 a to už nie je len o názore, ale aj o opore v postupoch. Prevádzková réžia už túto oporu v prípade účtovania režijného alebo iného materiálu nemá. Ani z pohľadu praxe, ani z pohľadu teórie.
5 0
axara axara

axara je offline (nepripojený) axara

Ďakujem za váš čas a vaše reakcie. Ja som sa nesnažila vyvrátiť váš názor, ale vyjadrenie p. Pecháčovej ma dostalo do pochybnosti, preto som sa snažila nájsť vysvetlenie pre jej postup. Chvíľu sa mi zdalo, že obidva postupy sú správne. Prevádzková réžia s vnútornou smernicou a materiál bez nej. Celú túto diskusiu, ale aj veľa iných článkov a príspevkov na túto tému som už niekoľko krát čítala a venovala som tomu dosť času. Keďže to, čo môže podnikateľ zaradiť do prevádzkovej réžie nedefinuje žiaden právny predpis a postupy účtovania JU uvádzaju podľa §4 ods.6e iba prehľad výdavkov vynaložených na dosiahnutie, zabezpečenie a udržanie príjmov. Pre každého podnikateľa môže byť prevádzková réžia niečo iné, ale logicky mi z toho vyšlo, že to, čo nezaradíme do žiadnej položky z §4 odst.6, bude prevádzková réžia. Zákon o dani z príjmov uvádza v § 2 pism.i a §19 iba výdavky, ktoré sú výdavkami daňovými. Neuvádza, či sa jedná o réžiu alebo iný daňový výdavok.
Podľa PP (22/9/2011):
Výdavok na zaplatené pohonné látky účtovná jednotka zaúčtuje v súlade s § 4 ods. 6 písm. e) bod 5 postupov JÚ – prevádzková réžia na základe účtovného dokladu (výdavkový pokladničný doklad), ktorého podkladom je doklad z elektronickej registračnej pokladnice (ďalej „ERP“).
http://www.pp.sk/1555/Nakup-pohonnyc..._DAU36601.aspx
ale tiež: http://pp.sk/Main/PPImages/Spravy-pr...ov-09-2012.pdf, kde sa píše: zásoby sa účtujú v peňažnom denníku ako výdavok na dosiahnutie, zabezpečenie a udržanie príjmov celkom, v členení na nákup materiálu vrátane výdavkov súvisiacich z jeho obstaraním, a to aj vtedy, ak účtovná jednotka využije možnosť stanoviť si druhy zásob, ktoré v knihe zásob účtovať nebude.
Zdá sa mi správnejší postup, ktorý zastávate tu na porade a nerozumiem, prečo sa ešte líšia názory odbornej verejnosti, keďže tieto postupy účtovania sú platné od roku 2008. Neviem posúdiť dôležitosť tohoto členenia, keďže JU je daňovo orientované a toto členenie nemá na výšku dane žiaden vplyv. Už aby bol rok 2013, len dovtedy to treba nejako zaradiť... Ja nie som ekonóm, iba si robím svoje vlastné účtovníctvo, ktoré má v nákladoch celkom menej ako 20 položiek, preto by som ich chcela mať zaúčtované správne.
Naposledy upravil axara : 26.06.12 at 07:57
0 0
axara axara

axara je offline (nepripojený) axara

Účtovanie PHL, kancelárskych a čistiacich potrieb a majetku do 1 700 eur v JÚ


Publikované: 23-05-2012
Otázka:Firma vedie jednoduché účtovníctvo. Ako má po 1. januári 2012 v peňažnom denníku zaúčtovať tieto položky:1. pohonné látky dopravných prostriedkov, ktoré využíva na podnikanie a z hľadiska dane z príjmov využíva paušálne výdavky – 80 % z nákladov,
2. kancelárske potreby a čistiace potreby využívané v súvislosti s podnikaním,
3. dlhodobý hmotný majetok, ktorého obstarávacia cena je nižšia ako 1 700 eur a účtovná jednotka ho nezaradila do dlhodobého hmotného majetku?
Odpoveď:
Postupy účtovania v jednoduchom účtovníctve podnikateľov upravuje oznámenie Ministerstva financií SR č. 628/2007 Z. z. Tieto postupy boli v priebehu účtovného obdobia roku 2011 novelizované zákonom č. 565/2011 Z. z., ktorý nadobudol účinnosť 1. januára 2012 okrem niektorých bodov, ktoré nadobúdajú účinnosť 1. januára 2013.V súlade s uvedenými postupmi účtovania sa účtovné prípady uvedené v otázke zaúčtujú nasledujúcim spôsobom:ad 1) Účtovanie nákupu PHLVýdavky na spotrebované pohonné látky sú daňovými výdavkami v zmysle § 19 ods. 2 písm. l) zákona č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov. Tieto výdavky sa vykazujú a účtujú v závislosti od zvoleného spôsobu uplatňovania výdavkov na nákup pohonných látok, preto sa o nich neúčtuje ako o výdavkoch na prevádzkovú réžiu.Nakupované pohonné látky do motorových vozidiel zaradených do obchodného majetku predstavujú prevádzkové látky, o ktorých sa v zmysle § 11 ods. 2 písm. c) novelizovaných postupov účtovania účtuje ako o materiáli.Výšku daňovo uznaných výdavkov na nákup pohonných látok ustanovuje zákon o dani z príjmov:- v závislosti od uplatnenia výdavkov na spotrebované pohonné látky, a to:
  • podľa cien platných v čase nákupu pohonných látok, prepočítaných podľa spotreby uvedenej v osvedčení o evidencii alebo v technickom preukaze, pričom výdavky je potrebné preukázať,
  • na základe dokladov o nákupe pohonných látok najviac do výšky vykázanej z prístrojov satelitného systému sledovania prevádzky vozidiel,
  • alebo vo forme paušálnych výdavkov do výšky 80 % z celkového preukázaného nákupu pohonných látok za príslušné zdaňovacie obdobie a primeraného počtu najazdených kilometrov podľa stavu tachometra na začiatku a na konci zdaňovacieho obdobia pre každé motorové vozidlo samostatne, t. j. na základe:
- dokladov o nákupe pohonných látok, z ktorých do daňových výdavkov uplatní čiastku vo výške 80 %,- primeraného počtu najazdených kilometrov preukázaných stavom tachometra napr. k prvému dňu v mesiaci a k poslednému dňu v mesiaci, a to v členení na odjazdené kilometre na súkromné a služobné účely pre každé motorové vozidlo samostatne.Pri uplatňovaní paušálnych výdavkov na nákup pohonných látok môže byť spôsob účtovania nasledovný:1. v priebehu účtovného obdobia každý nákup pohonných látok na základe dokladu o kúpe rozúčtovať vo výške 80 % do daňových výdavkov a 20 % do nedaňových výdavkov, po skončení účtovného obdobia k 31. 12. 2012 vykonať kontrolný prepočet a rozdiel, napr. v dôsledku využívania motorového vozidla aj na súkromné účely, z daňových výdavkov vystornovať,2. v priebehu účtovného obdobia nákup pohonných látok vo výške dokladovaného nákupu účtovať do daňových výdavkova po skončení zdaňovacieho obdobia na základe prepočtu za celé zdaňovacie obdobie rozdiel z daňových výdavkov vystornovať,3. výdavky na nákup pohonných látok na základe prepočtu za celé zdaňovacie obdobie vo výške 80 % z celkového nákupu zaúčtovať k 31. 12. 2012.Všetky tri spôsoby preukazovania spotreby pohonných látok sú rovnocenné. Daňovník si môže určiť sám, ako bude uplatňovať preukázateľne vynaložené výdavky na spotrebované pohonné látky pre jednotlivé motorové vozidlá.Platiteľ DPH, ktorý uplatňuje výdavky na spotrebované pohonné látky vo forme paušálnych výdavkov a nemôže preukázať rozsah použitia pohonných látok na účely svojho podnikania a na iný účel, napr. evidenciou najazdených kilometrov a spotrebovaných pohonných látok, môže odpočítať daň z kúpy pohonných látok do výšky paušálnych výdavkov, teda do výšky 80 %.V takom prípade DPH vo výške 80 % dane uvedenej na doklade sa v peňažnom denníku zaúčtuje ako výdavok neovplyvňujúci základ dane z príjmov v druhovom členení DPH a zvyšných 20 %, na ktoré nevznikne nárok na odpočet, sa zaúčtuje ako výdavok neovplyvňujúci základ dane z príjmov v druhovom členení ostatné.ad 2) Kancelárske potreby a čistiace potrebyKancelárske potreby a čistiace potreby sa považujú za prevádzkové látky, o ktorých sa v peňažnom denníku účtuje ako o materiáli.V súlade s § 11 ods. 2 písm. c) novelizovaných postupov účtovania ako prevádzkové látky sa účtujú veci, pomôcky a hmoty, ktoré sú potrebné na prevádzku účtovnej jednotky ako celku, napríklad mazadlá, palivo, pohonné látky, čistiace potreby, kancelárske potreby.ad 3) Dlhodobý hmotný majetok (DHM) s obstarávacou cenou nižšou ako 1 700 eur nezaradený do DHMTakýto majetok sa aj naďalej zaúčtuje ako zásoba, teda priamo do výdavkov zahrnovaných do základu dane z príjmov.Podľa § 10 ods. 26 platných postupov účtovania v JÚ hmotný majetok - samostatné hnuteľné veci, alebo súbory hnuteľných vecí so samostatným technicko-ekonomickým určením, ktorého ocenenie sa rovná sume 1 700 eur alebo je nižšie, s dobou použiteľnosti dlhšou ako jeden rok, ktorý nebol zaradený do dlhodobého hmotného majetku, sa účtuje ako zásoby.Zároveň v zmysle novelizovaného § 11 ods. 8 postupov účtovania platí, že prírastky a úbytky jednotlivých druhov zásob, ktoré sú určené vnútorným predpisom účtovnej jednotky na priamu spotrebu bezodkladne po ich obstaraní, sa v priebehu účtovného obdobia neúčtujú v knihe zásob.


zdroj:https://www.pp.sk/1566/Uctovanie-PHL...DUPP42107.aspx
Naposledy upravil axara : 27.06.12 at 10:51
0 0
Zita5 Zita5

Zita5 je offline (nepripojený) Zita5

Nech robíme čokoľvek, má nám záležať na tom, čo robíme, nie na tom, či nás niekto vidí. Cicero ...viac
Ja som myslela, že už je celá záležitosť doriešená z Vašej strany .
0 0
marjankaj marjankaj

marjankaj je offline (nepripojený) marjankaj

I am a man
Viem, že som
Ale v tom linku som niečo našiel.
Zdá sa že aj niekto iný ma tento názor. Teda axara ho neskôr vymenila.
Štefan2005 a KEJKA, teda nie je to iba moja aplikácia zákona.

V konkrétnom prípade teda kúpu počítača za 27.000 Sk môže geodet účtovať ako nákup materiálu a uplatniť obstarávaciu cenu ako daňový výdavok v roku zaplatenia. Môže ho však zaradiť aj do dlhodobého majetku a účtovne ho odpisovať viac rokov. V tom prípade zapíše počítač ako prírastok do knihy dlhodobého majetku, v peňažnom denníku bude úhradu za počítač účtovať ako výdavok, ktorý neovplyvňuje základ dane (nákup hmotného majetku), v knihe dlhodobého majetku zapíše ním určené účtovné odpisy, daňové odpisy vo výške obstarávacej ceny. Daňové odpisy počítača spolu s ostatnými daňovými odpismi potom zapíše v rámci uzávierky do peňažného denníka ako uzávierkovú účtovnú operáciu. Z hľadiska výsledku hospodárenia a základu dane sa dosiahne v oboch prípadoch rovnaký výsledok. Vo výkaze o majetku a záväzkoch sa uvedie účtovná zostatková cena, teda obstarávacia cena znížená o účtovné (nie daňové) odpisy.
http://www.enoviny.sk/?sekcia=3&urov...ah=9&cid=29382
Naposledy upravil marjankaj : 27.06.12 at 11:23
0 0
axara axara

axara je offline (nepripojený) axara

Doriešená je pre mňa. Len som to našla, tak som to tu pripla. Pôvodne som tu pripla príspevok staršieho dáta (2009, úryvok z príručky daňovo uznateľných výdavkov v účtovníctve podnikateľov fyzických osôb) ale potom som našla tento novší, tak som to vymenila. Je to iba potvrdenie vášho postoja. Možno to niekomu pomôže, aj keď asi tí, čo si chceli vytvoriť názor si už vytvorili a od budúceho roku sa už bude účtovať zase inak... Ja som sa do celej tejto situácie dostala tým, že som si spravila svoje účtovníctvo a keďže nie som ekonómka, dala som ho skontrolovať a ekonómka mi všetok materiál preradila do réžie. Volala som inej ekonómke a tá réžiu potvrdila. Tak som ostala na pochybách, navyše ten príspevok od p. Pecháčovej. Tak som hľadala odborné témy na internete a našla som rôzne názory.. no a nakoniec som to zase preúčtovala do materiálu.
Ďakujem vám za váš čas. Páči sa mi tento brainstorming, ako riešite problémy. Prajem veľa úspechov.
0 0

Sleduj porady, ktoré by vás mohli zaujímať