Ďakujem, Kukučka, bol to milý a pekný darček. Samozrejme potešil. Casta Diva nemôže nepotešiť. Celkom určite je to jeden z dvoch poriadnych clipov, ktoré tu boli pripnuté. Aj keď ten prvý, nie je operný, ale mňa taká hudba rovnako poteší.
A Norma bola Callasovej excelentnou rolou, pretože práve Callasovej hlasové dispozície a spevácky prejav dokázali jedinečne vyjadriť tragédiu tejto antihrdinky. Výberom Callasovej som bola potešená, aj preto , lebo ona je skutočne fenoménom opery. Novinári píšuci o opere sa opýtali piatich súčasných operných hviezd, koho považujú za najlepšiu sopranistku všetkých čias. Jednotne odpovedali-Callasová. No, na druhej strane aj na You Tube je niekoľko Callasovej nahrávok, ktorým sa ona určite neteší v terajšom hviezdnom nebi. Myslím tým tie, z jej posledného obdobia, kde už mala zničený hlas. Ale ono je to tak. Hviezdy sa tiež netrblietajú každý deň rovnako, lebo sú len ľuďmi. O to viac si treba vážiť tie ich jagavé okamžiky . Casta Diva v podaní Márie Callasovej je celkom určite takýmto pekným zážitkom.
Ak nepohrdneš, chcela by som Ti aj ja venovať hudobný darček v podobe niekoľkých clipov. Budú od umelcov, ktorých si ja najviac považujem, aj pre ich ľudské kvality.
Prvý bude od americkej sopranistky Renée Fleming. Pre mňa je nielen vynikajúca umelkyňa, ale aj prototypom osvieteného , múdreho a angažovaného človeka. Renée Fleming bola obdarovaná talentom, ale svoje miesto na výslní si získala svojou nesmiernou pracovitosťou a zodpovednosťou v profesii a v živote. A imponuje mi svojou odolnosťou voči nepriazni osudu a vierou vo svoje schopnosti. A ešte svojou pokorou, ktorú prejavila tým, keď minulom roku sa vzdala plánu debutovať v hlavnej postave opery Norma (ktorú veľmi túžila spievať), keď pri jej študovaní zistila , že jej táto postava nesedí. Ale uvedomujem si, že každý môže chápať pokoru inak.
V jej podaní som vybrala dve piesne od rakúsko-amerického skladateľa Ericha Korngolda, ktorého opery sa hrajú skôr výnimočne. Prvá z nich je známa a spievaná viacerými speváčkami. Je z opery Die tote Stadt. Druhá je koncertne menej spievaná, a ani som nezaznamenala, žeby v súčasnosti iná speváčka mala túto zaradenú vo svojom repertoári. Je z opery Das Wunder der Heliane. Podľa môjho laického názoru tu Renée Fleming predstavila extrémny spôsob spievania. Skús vydržať aspoň do tretej minúty a zopakovať, možno sa Ti zapáči.
Renée Fleming, Marietta´s Lied, Glück das mir verblieb Renée Fleming sings Das Wunder der Heliane by Korngold
Druhým umelcom je Placido Domingo. Idol žien, jablko sváru viacerých speváčok, šarmantný muž, neúnavný propagátor a popularizátor opery, objaviteľ nových talentov, vzdelaný a vážený človek. Hoci obletovaný tisíckami žien, po celý život zostal pri tej prvej. Ťažko bolo rozhodnúť, čo vybrať. Nakoniec som vybrala clip, kde spieva dve milostné piesne, myslím, že obidve sú od mexických skladateľov. Vybrala som ich pre atmosféru, z ktorej na mňa dýcha pohoda. V ňom, Placido, akoby len tak, na chvíľu si odskočil do štúdia, aby tam za sprievodu klavíra zaspieval a potešil publikum. Možno aj Teba, Kukučka.
Placido Domingo sings Perfidia & Yo vendo unos ojos negros
No, a ak som sa vôbec netrafila do Tvojho vkusu, tak ten darček neber hudobne, ale filozoficky.