Stor Prepáč Chobot, znova Ti musím oponovať. Táto poisťovňa nie je nebankovým subjektom. Je to organizácia ktorá spadá pod dohľad štátneho orgánu. Keď tento štátny orgán verejne prizná, že tvrdenia poisťovne sú "nepravdivé a zavádzajúce", spôsoby a formy komunikácie "vysoko neštandardné, využívajúce techniky dezinterpretácie, zavádzania a obštrukcie", keď nadväzne za tým sa všetko zahmlí do roviny utajovaných skutočností a keď ľudia nie sú si vedomí žiadnej chyby, čuduješ sa tomu, že sa dožadujú nejakej "vyššej moci"? Ja nie.
Dobre chápem skutočnosť, že dohliadajúci orgán nebude zasahovať do konkrétneho sporu medzi Jankom z Hornej Dolnej a poisťovňou. Ale očakával by som, že po týchto vyhláseniach, v rámci dohľadu, si posvietia na konanie poisťovne voči zhruba 4800 klientom, ktoré podľa mňa vykazuje evidentne známky porušenia jednak všeobecných poistných podmienok, jednak Občianskeho zákonníka. Možno už "svietia", len mi o tom nevieme, nakoľko činnosť organu štátu spadá do oblasti utajovaných skutočností.
Zdravim Stor!
Mozem podporit nazor Chobota oficialnou odpovedou, ktoru som dostal z NBS este koncom maja 2008 a ktoru som tu nechcel zverejnovat nakolko to bolo medzi mnou a NBS, ale nakolko tam nie je nic podla mna co by som nemal zverejnit tak to teraz robim,
Text odpovede NBS:
Národnej banke Slovenska bolo doručené Vaše podanie, v ktorom vyjadrujete
nespokojnosť s postupom spoločnosti Prvá česko-slovenská poisťovňa Rapid,
a. s. v súvislosti so snahou poisťovne o zmenu podmienok uzavretej
poistnej zmluvy.
Keďže Národná banka Slovenska bola informovaná zo strany klientov Prvej
česko-slovenskej poisťovne Rapid, a. s. o rovnakom postupe vo vzťahu k
viacerým klientom, vydala dňa 30. apríla 2008 tlačovú správu „Stanovisko
Národnej banky Slovenska k informáciám spoločnosti Prvá česko-slovenská
poisťovňa Rapid, a. s., ktoré uverejnila na svojej webovej stránke
www.nbs.sk s nasledovným obsahom:
„Národná banka Slovenska bola informovaná zo strany klientov spoločnosti
Prvá česko-slovenská poisťovňa Rapid, a. s. o liste, ktorý uvedená
spoločnosť zaslala svojim klientom, a ktorý sa týka prepočtu a zvýšenia
poistného.
Poisťovňa v liste uvádza“ „Prvá česko-slovenská poisťovňa Rapid, a. s.
obdržala vo februári 2008 od Národnej banky Slovenska, právneho nástupcu
Ministerstva financií SR v oblasti dohľadu nad finančným trhom, list,
ktorým uložila poisťovni prepočítať produkt UDP–K a tým zvýšiť Vaše
poistné od začiatku tak, aby bolo možné poistno-matematicky zachovať Vaše
poistné sumy. Z uvedeného vyplýva, že zvyšovanie Vášho poistného, resp.
jeho spätné prepočítanie, nezapríčinila poisťovňa, ale nesprávny postup
štátnych orgánov.“
Národná banka Slovenska v tejto súvislosti upozorňuje, že takéto tvrdenia
poisťovne, ktoré sa týkajú NBS a MF SR sú nepravdivé a zavádzajúce.
Národná banka Slovenska odporúča občanom, aby si pri uzatváraní alebo
akýchkoľvek zmenách produktov finančných inštitúcií vždy dôkladne
preštudovali všetky dokumenty, ktoré sú súčasťou zmluvného vzťahu a
zvážili ich akceptáciu alebo odmietnutie.“ Ďalej si Vás dovoľujeme informovať, že poistná zmluva je vo všeobecnosti
dvojstranný právny vzťah medzi poisteným a poisťovňou, ktorého vznik,
zmena a zánik sa riadi konkrétnymi zmluvnými dojednaniami príslušného
poistného produktu (poistnou zmluvou, všeobecnými poistnými podmienkami) a
ustanoveniami 788 až 828a Občianskeho zákonníka.
S pozdravom
Ing. Peter Baláž JUDr. Peter Mikloš
riaditeľ odboru povoľovacieho vedúci oddelenia ochrany klienta
a konaní pred NBS