Ahoj poradaci!
Precital som si vsetky prispevky, ktore sa tu dnes nazberali od rana. Na tie od toho, ktory tu haji poistovnu Rapid ( vitamin_r) reagovat nebudem, je to zbytocne iba zdrzuje, odputava a zanasa pesimizmus. Vidim na obrazovke monitora ako napisali thelma, deyres, macko555 co tam boli a videli rokovanie na vlastne oci, ze komisia svojim vystupovanim bola viac menej nulova na reakcie pravnikov Drgonca a Skapinca zo strany poistovne. Ja, hoci som tam nebol a vyzera to uplne pesimisticky to az tak na hodenie uteraka do ringu neberiem, niekedy zdanie klame. Vratim sa ale k tomu co tu chcem napisat a to je ucel a posobnost spominanej komisie. Mozno vecsina z nas tu na porade mala velke ocakavania, ze tymto rokovanim bude vsetko vyriesene a komisia nariadi poistovni aby klientom dala vsetko do povodneho stavu a ona to bez pripomienok vykona. Zakladnou legislativnou normou vo veci vztahu medzi klientom a poistovnou je Obciansky zakonnik a zákon 250/2007 Z.z. z 9. mája 2007 o ochrane spotrebiteľa a o zmene zákona Slovenskej národnej rady č. 372/1990 Zb. o priestupkoch v znení zákona 397/2008 Z.z. a neskorších predpisov, teraz vypisem tu nasledovne paragrafy zakona o ochrane spotrebitela.
§ 25
Združenie
(1) Združenie môže podať návrh na začatie konania na správnom orgáne alebo na súde vo veci ochrany práv spotrebiteľov alebo môže byť účastníkom konania
a) ak sú takéto ciele hlavnou náplňou jeho činnosti alebo
b) je uvedené v zozname oprávnených osôb vedenom Komisiou (ďalej len zoznam oprávnených osôb ), bez toho, aby bolo dotknuté právo súdu preskúmať, či je tento subjekt oprávnený v danom prípade podať návrh na začatie konania.
(2) Združenie podľa odseku 1 môže na základe plnomocenstva zastupovať spotrebiteľa v konaniach pred štátnymi orgánmi o uplatňovaní jeho práv vrátane náhrady ujmy spôsobenej porušením práv spotrebiteľa.
(3) Žiadosť o zaradenie do zoznamu oprávnených osôb predkladá združenie ministerstvu, ktoré posúdi splnenie týchto podmienok:
a) vzniklo v súlade so zákonom,
b) aktívne pôsobenie v oblasti ochrany spotrebiteľov po dobu najmenej dvoch rokov,
c) nezávislosť a neziskovosť združenia,
d) vysporiadanie všetkých záväzkov vo vzťahu k štátu.
(4) Združenie spĺňajúce podmienky podľa odseku 3 ministerstvo navrhne Komisii na zaradenie do zoznamu oprávnených osôb.
(5) Združenie je oprávnené na základe súhlasu spotrebiteľa a predávajúceho sprostredkovať riešenie sporov medzi spotrebiteľom a predávajúcim pri vybavovaní reklamácií.
(6) Ministerstvo podporí združenie, ak je pri výkone činností zamerané na
a) ochranu práv spotrebiteľa na súde,
b) sprostredkovanie riešenia sporov medzi spotrebiteľom a predávajúcim pri vybavovaní reklamácie,
c) napomáhanie pri presadzovaní ekonomických záujmov a práv spotrebiteľov vykonávaním prieskumov vrátane prieskumu problémov spotrebiteľov a vyhodnocovaním presadzovania práv spotrebiteľov,
d) monitorovanie všeobecných zmluvných podmienok v spotrebiteľských zmluvách,
e) iniciovanie rokovaní a činností ovplyvňujúcich legislatívne úpravy v záujme ochrany práv spotrebiteľov,
f) monitorovanie implementácie spotrebiteľskej politiky a jej uplatňovanie v praxi,
g) vydávanie periodík a publikácií zaoberajúcich sa spotrebiteľskou politikou, skúšaním výrobkov a uverejňovaním skúseností z činnosti združení,
h) prevádzkovanie konzultačných kancelárií poskytujúcich spotrebiteľom informácie a poradenstvo,
i) organizovanie vzdelávania v oblasti ochrany spotrebiteľa.
§ 26
Ochrana spotrebiteľa
pri neoprávnenom podnikaní
Povinnosti výrobcu, predávajúceho, dovozcu alebo dodávateľa majú aj osoby, ktoré prevádzkujú činnosti uvedené v § 2 písm. b) až e) bez oprávnenia na podnikanie.
§ 26a
(1) Zriaďuje sa komisia na posudzovanie podmienok v spotrebiteľských zmluvách9) (ďalej len "komisia") ako stály orgán. Komisia má právo vyžadovať od predávajúceho všeobecné zmluvné podmienky, ktoré dojednáva so spotrebiteľom, a predávajúci je povinný takejto žiadosti vyhovieť.
(2) Pri zistení porušenia zákona alebo iného všeobecne záväzného právneho predpisu má komisia právo obrátiť sa na združenie s podnetom na uplatnenie práv na príslušnom štátnom orgáne.
(3) Podrobnosti o zložení, rozhodovaní komisie, organizácii práce a postupe komisie ustanoví všeobecne záväzný právny predpis, ktorý vydá Ministerstvo spravodlivosti Slovenskej republiky.".
Poznamky pod ciarou:
9) § 52 až 60 Občianskeho zákonníka.
Teraz k zlozeniu komisie, ktore je z webu ministerstva spravodlivosti nasledovne:
JUDr. Peter Straka, Ministerstvo spravodlivosti SR
Mgr. Ján Foltán. Ministerstvo financií SR
Ing. Darina Čaplánová, Ministerstvo financií SR
Mgr. Daniela Rodinova, Ústredný inšpektorát Slovenskej obchodnej inšpekcie
Mgr. Ing. Imrich Csiba, Ministerstvo hospodárstva SR
Komisia nie je sud, nevyhlasuje ziadny rozsudok, ktory je exekucnym titulom , ale podla zakona c. 250/2007 § 26a bodu 2 citujem : (2) Pri zistení porušenia zákona alebo iného všeobecne záväzného právneho predpisu má komisia právo obrátiť sa na združenie s podnetom na uplatnenie práv na príslušnom štátnom orgáne.
Sami vidite, ze jedinym pravnikom v tejto komisii bol iba pan JUDr. Peter Straka z MS SR ostatni z inych rezortov neboli pravnici. Podstatne je pre nas, ze komisia sa uzniesla podla bodu 5 §1 vyhl. c.406/2008 citujem: (5) Komisia sa uznáša väčšinou hlasov svojich členov. Hlasovanie komisie je neverejné. A jej rozhodnutie je pre nas priaznive v tom, ze na zaklade zakona o ochrane spotrebitelov mozu podat hromadny navrh na zacatie konania pred sudom Zdruzenia na ochranu spotrebitelov, ktore su v jej zozname.
Naposledy upravil jarecko : 21.04.09 at 18:47