Odpoveď som dostal, tak nech sa páči:
Dobrý deň,
na základe Vášho dopytu podaného prostredníctvom internetu Vám Daňové
riaditeľstvo SR Banská Bystrica oznamuje nasledovné:
Pri uplatňovaní výdavku ako položky znižujúcej základ dane musí byť na
daňové účely splnená základná podmienka daňovej uznateľnosti podľa §
2 písm.i) zákona č.595/2003 Z. z. o dani z príjmov v znení neskorších
predpisov (ďalej len ?zákon o dani z príjmov?), a to podmienka, že výdavok
musí byť preukázateľne vynaložený na dosiahnutie, zabezpečenie a
udržanie príjmov, zaúčtovaný v účtovníctve daňovníka alebo
zaevidovaný v evidencii daňovníka podľa § 6 ods.11 cit. zákona. Výdavok
súčasne musí vecne a časovo súvisieť s dosahovanými príjmami (výnosmi).
Preto je potrebné posúdiť každý jednotlivý prípad uplatnenia výdavkov
samostatne, v súvislosti s vykonávanou činnosťou, z ktorej daňovník
dosahuje zdaniteľné príjmy.
K problematike účtovného dokladu uvádzame, že náležitosti, ktoré
musí obsahovať účtovný doklad, vymedzuje ustanovenie § 10 zákona
č.431/2002 Z. z. o účtovníctve v znení neskorších predpisov /ďalej len
?zákon o účtovníctve?. Účtovný doklad je teda preukázateľný účtovný
záznam, ktorý musí obsahovať jednak slovné a číselné označenie
účtovného dokladu, obsah účtovného prípadu a označenie jeho
účastníkov, peňažnú sumu alebo údaj o cene za mernú jednotku a
vyjadrenie množstva, ďalej dátum vyhotovenia účtovného dokladu, dátum
uskutočnenia účtovného prípadu, ak nie je zhodný s dátumom vyhotovenia,
podpisový záznam osoby zodpovednej za jeho zaúčtovanie, označenie účtov,
na ktorých sa účtovný prípad zaúčtuje v účtovných jednotkách
účtujúcich v sústave podvojného účtovníctva, ak to nevyplýva z
programového vybavenia.
Účtovná jednotka je povinná vyhotoviť účtovný doklad bez
zbytočného odkladu po zistení skutočnosti, ktorá sa ním preukazuje, a to
tak, aby bolo možno určiť obsah každého jednotlivého účtovného prípadu
spôsobom podľa § 8 ods.5.
K problematike vypisovania výdavkových pokladničných dokladov
uvádzame, že táto povinnosť účtovnej jednotke vyplýva z ustanovenia § 10
zákona o účtovníctve.
Ak účtovný doklad spĺňa náležitosti podľa vyššie uvedeného, v
takomto prípade je aj na daňové účely akceptovaný.
Váš dopyt:
Dobry den.
Podnikatel (nie je dolezite ci uctuje v sustave PU alebo JU) zaznamenava svoje
vydavky, ktore sluzia na dosiahnutie prijmu. Ako doklad k tymto vydavkom mu
sluzi doklad z ERP od dodavatela tovaru alebo sluzby (drobne nakupy, nakup PHM a
podobne). Moj dopyt ma dve otazky:
1. Musi uctovna jednotka k svojim vydavkom (dokladom z ERP) vypisovat vydavkove
pokladnicne doklady (VPD)? Alebo staci v uctovnictve iba ocislovat doklady z ERP
a nepouzivat i vydavkove pokladnicne doklady.
2. Ak ano, ktora osoba ma byt zapisana na VPD ako platitel? Pokladnik, resp.
osoba, ktora fyzicky nakupuje tovar alebo sluzby? Alebo firma predavajuceho
podnikatela?
Moja poznámka k téme: pokiaľ doklad z ERP obsahuje náležitosti §10, tak netreba vypisovať VPD. K štandardnému VPD stačí odplniť označenie účastníkov a podpisové záznamy a je to OK... alebo sa mýlim?