yaniq
V našej firme zaviedli nový dochádzkový systém - pomocou čipových kariet. Počíta čas takým spôsobom, že zaokrúhľuje na štvrťhodiny, ale vždy nevýhodne pre zamestnanca.
Pracovnú dobu máme 7-15. Keď si "pípnem" o 7:01 systém mi naráta (zaokrúhli) 7:15. Teoreticky, keby som si "odpípnul" 15:01, tak mám odrobených 8 hodín ale dochádzkový systém mi oznámi, že som robil len 7:45 hod.
Opačná situácia (opäť nevýhodná pre zamestnanca) je pri odchode. Prídem o 6:59 do práce a "odpípnem" si o 14:59, ale systém mi zaráta odchod o 14:45 a opäť mi oznámi, že som robil len 7:45 hod.
Ďalšia vec je, že keď prídem o 1 minútu neskôr a chcel by som si tú jednu minútu nadrobiť, tak musím sedieť v kancelárii až do 15:31, pretože čas čo je po 15tej hodine, už systém ráta ako nadčas a nadčasy sa sa zaokrúhľujú zas na polhodiny.
Takže keď to sčítam a natiahnem do extrému, tak zamestnávateľovi darujem mesačne až 15 hodín môjho času.
Chcem sa vás spýtať, či existuje nejaký predpis, vyhláška .... čo by ošetroval takéto pochybné počítanie pracovného času, resp. upravoval počítanie času.
Ďakujem za odpovede.
Myslím, že je bezpredmetné polemizovať o tom, ako má yaniq chodiť do práce. To je dané presne systémom.
Pokiaľ to zamestnávateľ takto určil, tak je to platné. Bohužiaľ v zákonoch takéto niečo nenájdeš - či to môže alebo nie. V podstate to neodporuje ZP, preto môže takýto systém zaviesť.
Ako sa brániť? Priamo odvolávkami na zákon nie. Možno máte odborovú organizáciu alebo zástupcu zamestnancov. AK nie, nie je problém zvoliť si zástupcu zamestnancov, ktorý má právo takéto niečo so zamestnávateľom prerokovať. Pokiaľ je to elektronický systém, tak by nemal byť problém nastaviť ho inak - aby počítal presne na minúty. Neskorý príchod, hoci aj o 1 minúty by mohol zamestnávateľ riešiť inak - napr. napomenutím (pokiaľ je dôležité, aby zamestnanci boli v práci už o 7:00 - napr. v nejakej klientskej prevádzke).
Takže záver - možno to nie je spravodlivé, ale nič nezakazuje zamestnávateľovi také niečo zaviesť. V podstate tým on zaviedol sankcie za neskorý príchod do práce, resp. za skorší odchod. AK nie ste s tým systémom spokojní (väčšina zamestnancov), tak to treba riešiť cez odbory alebo zástupcu zamestnancov.