http://www.epi.sk/Main/Default.aspx?...24004&pa=11810
Zákon o používaní elektronickej registračnej pokladnice
Anotácia:
Povinnosť používať pokladnicu má fyzická a právnická osoba (podnikateľ), ktorá má oprávnenie na podnikanie v oblasti predaja tovaru alebo poskytovania vymedzených služieb na území Slovenskej republiky, z ktorých prijíma tržby. Podnikateľ môže používať len takú pokladnicu, na ktorú bol vydaný certifikát, bol jej pridelený daňový kód pokladnice, je označená plombou a je vybavená fiskálnou pamäťou.
Zákon č. 289/2008 Z. z. o používaní elektronickej registračnej pokladnice a o zmene a doplnení zákona Slovenskej národnej rady č. 511/1992 Zb. o správe daní a poplatkov a o zmenách v sústave územných finančných orgánov v znení neskorších predpisov (ďalej len „zákon“) upravuje evidovanie tržieb v pokladnici na nových technických princípoch.
• Podľa zákona povinnosť používať pokladnicu má fyzická osoba a právnická osoba (podnikateľ), ktorá má oprávnenie na podnikanie v oblasti predaja tovaru alebo poskytovania vymedzených služieb na území Slovenskej republiky a z jeho predaja alebo z ich poskytovania prijíma tržby.
Povinnosť používať pokladnicu má aj zahraničná fyzická osoba alebo právnická osoba, ktorá na území Slovenskej republiky uskutočňuje predaj tovaru alebo poskytuje niektorú z vymedzených služieb, a to za predpokladu, že tieto činnosti vykonáva prostredníctvom stálej prevádzkarne. Ak takáto osoba bude uskutočňovať predaj tovaru alebo poskytovanie služby len príležitostne, nemusí používať pokladnicu.
Podnikateľ môže používať len takú pokladnicu, na ktorú bol vydaný certifikát, bol jej pridelený daňový kód pokladnice, je označená plombou (ak by pokladnica bola označená poškodenou plombou, falzifikátom alebo plombou, ktorá nie je v súlade so zákonom, považuje sa za neoznačenú) a spĺňa požiadavky ustanovené zákonom a technické požiadavky ustanovené osobitnými predpismi (protokoly o skúškach, ES vyhlásenie o zhode).
Tak ako doteraz, aj podľa nového zákona platí, že musia byť splnené tri podmienky na to, aby pri predaji tovaru alebo poskytovaní služby vznikla povinnosť používať pokladnicu. Ide o tieto tri podmienky:
» podnikateľská činnosť (§ 2 ods. 2 Obchodného zákonníka),
» predaj tovaru alebo poskytovanie služby,
» prijímanie tržby.
Naďalej platí, že v prípade, ak má podnikateľ viac predajných miest, je povinný používať pokladnicu na každom takomto predajnom mieste. Podnikateľom, ktorí vykonávajú činnosť na základe zmluvy o združení, sa umožňuje používať jednu spoločnú pokladnicu.
• Pokladnica môže byť samostatné elektronické registračné zariadenie, ktoré musí byť vybavené:
*
prevádzkovou pamäťou (prevádzkovou pamäťou je technické zariadenie, v ktorom sa uchovávajú všetky údaje týkajúce sa predaja tovaru alebo poskytovania služby a výsledky finančných operácií týkajúcich sa predaja tovaru alebo poskytovania služby a ktoré je riadené výlučne vstavaným registračným programom elektronického registračného zariadenia),
*
vstavaným registračným programom,
*
fiskálnou pamäťou (fiskálnou pamäťou je technické zariadenie umožňujúce jednorazový a trvalý zápis údajov z dennej uzávierky),
*
zobrazovacím zariadením pre zákazníka,
*
hodinami,
*
klávesnicou a
*
tlačiarňou.
Pokladnicou môže byť aj počítač, ktorý musí byť vybavený:
*
vlastným registračným programom (vlastný registračný program je program riadiaci prípravu údajov o predaji tovaru alebo poskytovaní služby predtým, ako sú prostredníctvom komunikačného modulu zaevidované vo fiskálnej tlačiarni) a
*
samostatnou fiskálnou tlačiarňou (fiskálnou tlačiarňou je elektronické registračné zariadenie vybavené prevádzkovou pamäťou, vstavaným registračným programom, fiskálnou pamäťou, zobrazovacím zariadením pre zákazníka, hodinami, tlačiarňou a komunikačným modulom; komunikačným modulom je technické zariadenie umožňujúce prenos údajov definovaných výrobcom fiskálnej tlačiarne medzi počítačom a fiskálnou tlačiarňou slúžiacich na evidenciu finančných operácií týkajúcich sa predaja tovaru alebo poskytovania služby), ktoré tvoria jeden funkčný celok.
Oproti predchádzajúcemu právnemu predpisu (vyhláška MF SR č. 55/1994 Z. z. o spôsobe vedenia evidencie tržieb elektronickou registračnou pokladnicou v znení neskorších predpisov) tržbou je podľa zákona nielen platba prijatá z predaja tovaru alebo z poskytovania služby na predajnom mieste (mieste, kde sa prijíma tržba) v hotovosti, ale aj inými platobnými prostriedkami nahrádzajúcimi hotovosť, napr. platobnými kartami, poukážkou oprávňujúcou na nákup tovaru alebo poskytnutie služby, pričom tržbou je aj platba prijatá ako preddavok.
Zákon nanovo upravuje definíciu tovaru a ustanovuje nové základné pojmy, napr. komunikačný modul, ochranný znak, kontrolný záznam, intervalová a prehľadová uzávierka, plomba.
• Zákon ustanovuje novú povinnosť pre prípad, ak podnikateľ do pokladnice vloží hotovosť. V takomto prípade je podnikateľ povinný túto hotovosť zaevidovať v pokladnici.
• Zákon tak ako doteraz ustanovuje, ktorí podnikatelia nie sú povinní pri predaji tovaru alebo poskytovaní služby používať pokladnicu, resp. za akých podmienok. Výnimka sa vzťahuje na predaj tovaru a služby, na ktoré sa aj doteraz vzťahovali výnimky, t. j. v tejto oblasti nedošlo k žiadnej zmene.
Podľa predchádzajúceho právneho predpisu pri vystavení faktúry (t. j. vzniku pohľadávky) podnikateľ nemusel prijatú tržbu evidovať v pokladnici. Podľa zákona o ERP takáto výnimka neplatí, teda aj v prípade vystavenia faktúry musí podnikateľ prijatú tržbu evidovať v pokladnici. V tomto prípade je potrebné, aby podnikateľ vyhotovil kópiu pokladničného dokladu a túto pripojil k faktúre. Z pokladničného dokladu musí byť zrejmé, že tento patrí k predmetnej faktúre.
• Zákon ustanovuje na pokladnice požiadavky, ktoré predovšetkým zabezpečujú, aby údaje o zaevidovaných tržbách nebolo možné pozmeniť, resp. aby takýto zásah bol zistiteľný. Ide vlastne o také funkcie pokladnice, ktoré nezávisia, resp. nie sú ovplyvniteľné obsluhou pokladnice. Zo všetkých technických požiadaviek na pokladnice za najdôležitejšiu požiadavku možno považovať vybavenie pokladnice fiskálnou pamäťou, ktorá musí spĺňať určené požiadavky, t. j. napr. musí mať predpísané umiestnenie v pokladnici, predpísanú kapacitu a konštrukciu, umožňovať z nej získať požadované údaje, umožňovať zápis predpísaných údajov do nej.
• Zákon ustanovuje pre podnikateľa novú povinnosť, a to zabezpečiť povinnú údržbu pokladnice. Údržba je zameraná na preverenie technického stavu, neporušenosti plomb tak, aby bola zabezpečená správna funkčnosť pokladnice. Údržba pokladnice sa bude vykonávať v pravidelných intervaloch, na túto skutočnosť bude podnikateľ prostredníctvom pokladnice upozornený.
• Zákon neumožňuje používať pokladničné siete tak ako doteraz, t. j. aj vo veľkých obchodných zariadeniach musí byť každá pokladnica samostatným zariadením.
• Pokladnicu, tak ako doteraz, môže uviesť do prevádzky len servisná organizácia, ktorou je fyzická osoba alebo právnická osoba, ktorá má na takúto činnosť oprávnenie, má uzavretú zmluvu s dovozcom, výrobcom alebo distribútorom pokladníc a je zapísaná v registri servisných organizácií, ktorý na tento účel vedú daňové úrady. Povinnosťou servisnej organizácie je napr. zabezpečiť vykonanie opravy pokladnice do 48 hodín od jej nahlásenia alebo odovzdania do opravy, označovanie pokladníc plombou, povinnosť oznámiť daňovému úradu akékoľvek nepovolené zásahy do údajov uložených v pokladnici alebo zmeny na plombách, zabezpečiť výmenu poškodenej plomby alebo doplnenie chýbajúcej plomby. Na účely informovanosti podnikateľov, ktorí sú povinní používať pokladnicu, je daňové riaditeľstvo povinné viesť centrálny online register servisných organizácií. Register bude zverejnený na internetovej stránke daňového riaditeľstva. Z registra sa podnikateľ dozvie, ktorá servisná organizácia vykonáva servis na pokladnicu, ktorú vlastní a kde je jej sídlo alebo miesto podnikania.
• V prípade ukončenia prevádzky pokladnice je servisná organizácia povinná na požiadanie podnikateľa vybrať z pokladnice fiskálnu pamäť a túto odovzdať podnikateľovi za účelom jej archivácie a zároveň je povinná odstrániť z prevádzkovej pamäte daňový kód pokladnice. Podnikateľ je povinný oznámiť ukončenie prevádzky pokladnice daňovému úradu, a to najneskôr v prvý pracovný deň nasledujúci po ukončení jej prevádzky. Ak podnikateľ svoju pokladnicu predá, t. j. dôjde k zmene vlastníka pokladnice, je pôvodný vlastník pokladnice povinný požiadať servisnú organizáciu, aby z pokladnice vybrala fiskálnu pamäť, túto mu odovzdala na účely archivácie a zároveň odstránila z prevádzkovej pamäte daňový kód pokladnice. Nový vlastník pokladnice je povinný požiadať daňový úrad o pridelenie daňového kódu pokladnice a zároveň je povinný požiadať servisnú organizáciu o uvedenie pokladnice do prevádzky.
• Podnikateľ je povinný po zaevidovaní tržby do pokladnice vydať kupujúcemu bez zbytočného odkladu pokladničný doklad, ktorý musí obsahovať najmenej údaje predpísané zákonom; rovnaký doklad je povinný vydať aj v prípade, že kupujúci kúpený tovar vráti alebo reklamuje poskytnutú službu. Podnikateľ je povinný vyhotovovať doklady aj v rámci skúšobnej prevádzky pokladnice po jej oprave, pri zaškolení zamestnanca na pokladnici a pri vklade hotovosti do pokladnice; v takomto prípade je podnikateľ povinný vystavovať doklady, ktoré musia obsahovať slová „NEPLATNÝ DOKLAD“ alebo „VKLAD“. Doklady označené slovami „NEPLATNÝ DOKLAD“ alebo „VKLAD“ nesmú obsahovať ochranný znak, inak obsahujú všetky povinné údaje tak ako pokladničný doklad. Ak podnikateľ bude používať pokladnicu ešte pred jej uvedením do prevádzky servisným technikom, v tomto prípade vyhotovuje doklad označený „SKÚŠKA POKLADNICE“. Ak má podnikateľ pokladnicu mimo prevádzky, je povinný vydávať paragóny, ktoré musia obsahovať tie isté údaje ako pokladničný doklad okrem ochranného znaku.
• Podnikateľ je povinný naďalej vyhotovovať dennú uzávierku, ak bola v pokladnici v daný deň evidovaná tržba. Vyhotovená denná uzávierka sa automaticky, t. j. nezávisle od vôle obsluhy pokladnice, uloží do fiskálnej pamäte; táto musí obsahovať najmenej údaje ustanovené zákonom. Okrem dennej uzávierky je podnikateľ oprávnený vyhotovovať prehľadovú uzávierku. Na požiadanie daňového úradu podnikateľ je povinný vyhotoviť v lehote určenej daňovým úradom intervalovú uzávierku (podrobnú alebo súhrnnú).
Prehľadová a intervalová uzávierka musia obsahovať zákonom predpísané údaje.
• Zákon ustanovuje povinnosti tak pre podnikateľa, ako aj pre servisnú organizáciu v prípade prerušenia prevádzky pokladnice. Podnikateľ sa počas prerušenia prevádzky pokladnice môže rozhodnúť, či bude pokračovať v predaji tovaru alebo v poskytovaní služby, alebo v predaji tovaru alebo v poskytovaní služby nebude pokračovať. Ak sa podnikateľ rozhodne pokračovať v predaji tovaru alebo v poskytovaní služby, je povinný vyhotovovať náhradné pokladničné doklady – paragóny. Tieto paragóny musí podnikateľ vyhotovovať dvojmo, pričom originál podnikateľ vydáva kupujúcemu a kópiu si ponechá. Aj pri takejto evidencii tržieb je podnikateľ povinný z kópií paragónov vyhotovovať dennú uzávierku, a to rovnakým spôsobom ako doteraz. Údaje z vyhotovených paragónov je podnikateľ povinný dodatočne zaevidovať v tej pokladnici, ktorej prevádzka bola prerušená. Zákon neumožňuje použitie náhradnej pokladnice.
• Podnikateľ je povinný zabezpečiť ochranu údajov uložených v pokladnici, t. j. v prevádzkovej pamäti a fiskálnej pamäti, na dokladoch označených slovami „NEPLATNÝ DOKLAD“ alebo „VKLAD“ alebo údajov na paragónoch, údajov uložených na tlačových výstupoch, t. j. páske dennej uzávierky, ako aj údajov uložených v elektronickej podobe na dátových médiách. Podnikateľ je povinný zabezpečiť tiež ochranu pokladnice vrátane jej softvéru.
• Podľa zákona sa už nevyhotovuje kontrolná páska, ale sa vyhotovujú kontrolné záznamy – ide o elektronickú podobu uchovania údajov z pokladničných dokladov, dokladov označených slovami „NEPLATNÝ DOKLAD“ alebo „VKLAD“ a uchovania kópie pokladničných dokladov, dokladov označených slovami „NEPLATNÝ DOKLAD“ alebo „VKLAD“ a denných uzávierok. Podnikateľ je povinný kontrolné záznamy sprístupniť, a to vo forme požadovanej daňovým úradom, napr. v elektronickej alebo aj listinnej.
• Podnikateľ je povinný dátové médiá, na ktorých sa ukladajú kontrolné záznamy, uchovávať do uplynutia lehoty na zánik práva vyrubiť daň alebo rozdiel dane – § 45 zákona SNR č. 511/1992 Zb. Kópie paragónov a pásku dennej uzávierky je povinnosť uchovávať po dobu piatich rokov od konca kalendárneho roku, v ktorom boli vyhotovené, pokladničné doklady – „NEPLATNÝ DOKLAD a „VKLAD“ sa uchovávajú po dobu jedného roka od konca kalendárneho roka, v ktorom boli vyhotovené.
• Podnikateľ je povinný viesť knihu pokladnice, ktorá musí byť umiestnená na predajnom mieste spolu s pokladnicou. Kniha pokladnice musí obsahovať identifikačné údaje (napr. údaje o podnikateľovi, údaje o pokladnici, údaje o servisnej organizácii, údaje daňového úradu), servisný záznam (napr. dátum a popis poruchy pokladnice, dôvod a dátum výmeny fiskálnej pamäte), záznam daňového úradu (napr. zmena identifikačných údajov, dátum zrušenia daňového kódu pokladnice), záznam podnikateľa (napr. dôvod, dátum a čas prerušenia prevádzky pokladnice, dátum a hodina nahlásenia poruchy pokladnice servisnej organizácii). Kniha pokladnice môže obsahovať iba údaje alebo záznamy, ktoré sú uvedené vo vzore. Formát jednotlivých kolónok, t. j. ich tvar, resp. ich veľkosť nie sú podľa vzoru záväzné. Knihu pokladnice je podnikateľ povinný archivovať desať rokov od konca kalendárneho roku, v ktorom bol vykonaný posledný záznam.
• Každá pokladnica na miestach určených výrobcom musí byť označená plombou, a to na takých miestach, aby bolo zabránené prístupu k fiskálnej pamäti a ostatným častiam pokladnice zabezpečujúcim jej správnu funkčnosť. Označovanie pokladnice plombou je povinná vykonávať iba servisná organizácia, ktorá je na tento účel povinná si plomby objednať u daňového riaditeľstva a následne si ich od daňového riaditeľstva odkúpiť. Evidenciu o plombách bude viesť daňové riaditeľstvo.
• Kontrola dodržiavania povinností vyplývajúcich zo zákona sa bude vykonávať podľa § 14 zákona o správe daní, t. j. miestnym zisťovaním. V konaní vo veci o zápise do registra alebo vyčiarknutí z registra servisnej organizácie sa bude tiež postupovať podľa príslušných ustanovení zákona o správe daní.
• Podľa čl. III zákon nadobúda účinnosť od 1. septembra 2008, ale len na účely ustanovení § 5, § 6, § 16, § 17 ods. 2, a to z dôvodu, že tieto ustanovenia sa dotýkajú registrácie servisných organizácií a obstarania plomb na účely ochrany uložených údajov v pokladnici. Pre podnikateľov, ktorí sú povinní používať pokladnice na evidenciu tržieb z predaja tovaru alebo poskytovania služby, zákon nadobúda účinnosť 1. marca 2009.
Prechodné ustanovenia umožňujú podnikateľom postupovať podľa doterajšieho predpisu, t. j. vyhlášky MF SR č. 55/1994 Z. z. až do konca roka 2010. Rovnako aj servisné organizácie pri podnikateľoch, ktorí budú používať pokladnicu podľa doterajšieho predpisu, postupujú podľa vyhlášky MF SR č. 55/1994 Z. z. až do konca roka 2010. Zákonom sa zrušuje doterajší predpis, t. j. vyhláška MF SR č. 55/1994 Z. z.
• V nadväznosti na nové povinnosti, ktoré sú ustanovené zákonom, sa v čl. II – v časti pokuty novelizuje zákon SNR č. 511/1992 Zb. v znení neskorších predpisov. Pokuty sa pohybujú od 1 000 Sk až do 200 000 Sk, a to podľa toho, o aké porušenie ide. Za niektoré porušenia zákona, ktoré sú taxatívne ustanovené, môže byť uložená aj bloková pokuta, a to do výšky 5 000 Sk. Podľa prechodných ustanovení platí, že novoupravené pokuty sa budú vzťahovať len na nové pokladnice spĺňajúce podmienky ustanovené zákonom.
Poznámka redakcie: § 35 ods.8 a 9 zákona č. 511/1992 Zb.