Zavrieť

Porady

platba na účet a DPH

iwa
Nestretol sa niekto s podobným problémom? : Spolupracujeme s istou nemenovanou spoločnosťou, ktorá láka svojich klientov aby napr. nakúpili u nás a potom si vyfakturujú svoju províziu. Nákup spočíva v tom, že zákazník im pošle na účet napr. 10000,- a on dostane poukážku v tej istej hodnote na nákup u nás.(tá poukážka platí dlhšiu dobu 36m). Nám z tej sumy príde na účet od sprostredkovateľskej firmy časť zo 10000,- napr. 9000,-, a 1000 si sprostredk. firma odfakturuje ako odmenu.
Neviem si rady s tou sumou čo mi príde na účet (9000)napr. 5.5 ohľadne zákona DPH, a zákazník sa dodnes neprihlásil s poukážkou o dodanie tovaru. Mala by som odviesť DPH čiže vystaviť faktúru zo zaplatenej "zálohy", alebo to evidovať ako neznámu platbu ale len príjem OZD? Ide o to že ja vlastne neviem komu ju vystaviť, lebo viem len číslo účtu a to je všetko.
Veď môže sa stať že spomínaný zákazník príde až o rok.
Nevie mi niekto poradiť?

Ďakujem za pomoc.
Usporiadat
mlyn16 mlyn16

mlyn16 je offline (nepripojený) mlyn16

optimistka
Fajn, keby si robila v podvojnom účtovníctve, vyriešilo by sa to časovým rozlíšením nákladov, t.j. k účtu triedy 6 by sme zaúčtovali účet tr. 5. V jednoduchom účtovníctve ak nepríde zákazník v tomto roku budete mať len príjmy a výdaje môžu byť aj v ďalšom roku, samozrejme daňovo uznané. Písala si, že vediete evidenciu týchto cenín, tak nevidím problém, aby si faktúru vystavila na firmu, ktorá vystavuje túto ceninu a vlastne aj peniaze prišli od nej.
Napadá ma ešte, aký doklad dávate zákazníkovi, keď si príde pre tovar? Ďalšiu faktúru (nedaňový doklad) alebo len dodací list?
0 0
blondy blondy

blondy je offline (nepripojený) blondy

iwa
Zatiaľ to bolo tak, že zákazník prišiel po tovar tak v priebehu týždňa ( v rámci jedného mesiaca), odobral tovar, hneď sa vystavila (ostrá) faktúra, ktorú "zaplatil" poukážkou. Zdá sa mi ale divné vlastne vystavovať fa sprostredkovateľovi, keď viem že skutočné dodanie tovaru bude pre niekoho úplne iného. Predpokladám že by mi tú faktúru hneď obratom vrátili ako nesprávnu.
0 0
mlyn16 mlyn16

mlyn16 je offline (nepripojený) mlyn16

optimistka
Dobre, a vystaviť na odberateľa: majiteľ poukážky č. ............., veď aj vo veľkoskladoch býva na faktúrach uvedené: malospotrebiteľ.
0 0
mlyn16 mlyn16

mlyn16 je offline (nepripojený) mlyn16

optimistka
blondy
Tak konkrétnejšie,
23.5. na účet nabehlo 365,- od firmy xxx – to je sprostredkovateľ, to znamená že nejaký náš budúci zákazník(niekedy mi príde zo sprostredkovateľskej firmy na e-mail aspoň meno, no tentoraz neviem nič viac) má v rukách poukážku na sumu 420,-, ktorú bude chcieť niekedy v budúcnosti použiť na nákup u nás.
Dnes mi prišla dodáv. faktúra od sprostredkovateľa na sumu 55,- s DPH a oznámenie o jednostr. zápočte.
Potencionálny zákazník sa zatiaľ nedostavil. Keby prišiel napr. dnes a odobral si tovar za 500,- na faktúru, preukáže sa poukážkou na 420,- a doplatí 80,- Sk. Ja v skutočnosti zaevidujem úhradu z účtu vo výške 365,- + doplatok v hotovosti 80,- + zápočet vo výške 55,-.

Nie som si istá či to robíme správne aj čo sa týka dátumu dodania, v tomto prípade by som dala dnešný deň, ale ešte horšie je to na prelome mesiaca keď neviem aký dátum dodania mám dať na faktúru, keby si zákazník prišiel po tovar napr. 10.6., či mám dať dátum dodania vtedy keď dochádza skutočne k plneniu, čiže 10.6. a odviesť DPH za jún, alebo ako? A potom mám tie peniažky len evidovať na osobitných zálohách až kým nepríde zákazník?

Veľmi pekne ďakujem za odpoveď.
Vraciam sa k vystaveniu faktúry. Čo je uvedené v texte jednostranného zápočtu. V pohľadávkach je ich faktúra za sprostredkovanie a na strane záväzkov je čo uvedené?
0 0
mlyn16 mlyn16

mlyn16 je offline (nepripojený) mlyn16

optimistka
Pozor, DPH musíš odviesť z celej sumy poukážky, nie zo zníženej o sprostredkovateľskú odmenu. To len okrajom a prepáč za postupné dávanie myšlienok do pľacu.
0 0
blondy blondy

blondy je offline (nepripojený) blondy

iwa
mlyn16
Vraciam sa k vystaveniu faktúry. Čo je uvedené v texte jednostranného zápočtu. V pohľadávkach je ich faktúra za sprostredkovanie a na strane záväzkov je čo uvedené?
Samozrejme že DPH odvádzam z celej poukážky, to je mi jasné, len neviem kedy ju mám odviesť, či keď mi príde časť z pouk. na účet, alebo pri odbere tovaru t.j. pri platbe poukážkou.

Oznámenie o jednostr. zápočte vyzerá takto :
V zmysle zmluvy xxx o sprostredkovaní nákupu evidujú voči sebe firmy AA(sprostredkovateľ) a BB(my) vzájomné záväzky vykonané zo zmluvne dohodnutého sprostr.produktu pre klienta PP(tu sa vlastne dozvedám iba jeho meno)
Firma BB(my) eviduje voči AA pohľadávku na základe :
č. poukážky xxx zo dňa xxx na sumu napr 420,-
Firma AA eviduje voči BB(my) pohľadávku na základe fa o sprostredkovaní
č. fa , zo dňa na sumu napr. 55,-
časť pohľadávky (teda 420-55= 365) uhradila firma AA prevodom na účet, a fa na 55 eviduje touto cestou za finančne vysporiadanú.

S vystavením fa len ako na "majiteľa poukážky" s tým som sa ešte nestretla, ale ak sa to môže, tak to potom asi budem robiť tak, že ak nepríde zákazník do 15dní od platby na účet, alebo do konca mesiaca, urobím FA, odvediem DPH aby to bolo okej.
0 0
blondy blondy

blondy je offline (nepripojený) blondy

iwa
Alebo presvedčím šéfa že je s tým len kopa práce a papierovania, a nebudeme s nimi spolupracovať vôbec, veď ani veľké tržby z toho nemávame.

hi,hi,hi
0 0
mlyn16 mlyn16

mlyn16 je offline (nepripojený) mlyn16

optimistka
DPH štátu musíš v každom prípade odviesť za mesiac, v ktorom si peniaze dostala, či si už zákazník pre tovar príde alebo nepríde.

Myslím, že máš pravdu, najlepšie by bolo s touto formou predaja skončiť, máš s tým akurát veľa roboty a chytákov pre daniarov. Napr. vystavíš faktúru na zákazníka XY v máji 2005 a on sa až v máji 2006 spamätá a príde si pre tovar. Aký doklad mu dáš? Predpokladám, že už len dodací list, aby si mohol uplatniť prípadnú reklamáciu na tovar. Bude mu stačiť dodací list, keď bude potrebovať doklad pre stavebnú sporiteľňu?
0 0
Jana Acsová Jana Acsová

Jana Acsová je offline (nepripojený) Jana Acsová

daňový poradca, audítor
Aby to bolo úplne čisté a si v jednoduchom účtovníctve, tak by som v prvom kroku "podľa zásady opatrnosti" radšej uvažovala o vzniku daňovej povinnosti z titulu prijatej platby, lebo poznáš vopred účel prijatej platby t.j. že v budúcnosti bude odpočítaná ako "záloha" z nákupu. Takto to zadefinoval aj Mlyn16 predo mnou, ak si dobre pamätám. Nemal by si dosť argumentov na iné riešenie. Doklad na sprostredkovateľa by som nevystavovala, lebo on len sprostredkúva predaj tovaru a medzi vami je iba vzťah premietnutý do faktúry za sprostredkovanie (existuje iba sprostredkovateľský vzťah).
Vznik daňovej povinnosti by som evidovala iba v "záznamovke" t.j. odviedla by som DPH v čase prijatia zálohy. Keď sa predloží poukážka k úhrade prehnala by som celý nákup ERP a následne v záznamovke zaznamenala vyúčtovanie zálohy - teda -DPH, ktorá bola odvedená zo zálohy.
A čo sa týka skončenia platnosti poukážky - tak sa mi zdá, že som to už uvádzala, tak "tržba" - ak nechceš vracať peniaze "sprostredkovateľovi". Ale možno to rieši zmluva? To netuším.
Možno sa zapájam do problému len čiastkovo a pribrzdene, ale už sme toho popísali strašne veľa. Možno by bolo dobré položiť otázku po vysporiadaní si vyriešeného.
0 0

Sleduj porady, ktoré by vás mohli zaujímať